Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dringende vraag omtrent zogend teefje
Moderator: moderatorteam
-
liljebo
- Zeer actief
dringende vraag omtrent zogend teefje
Ik heb een zogend teefje met 5 pups, 19 dagen oud. Tot dusver ging alles goed, maar op dit moment is het teefje opeens de hele dag al onrustig. Ze wil de pups niet voeden, die nu dus veel piepen. Ik heb het bed al een aantal keer verschoont, maar dat helpt niet echt. Ze heeft superveel melk, maar het drinken vind ze ogenschijnlijk niet prettig. Ze gaat liggen om ze te laten drinken, maar pakt de kopjes vast om ze weer te laten stoppen en gaat weg. Ze graaft op andere plaatsen en piept zelf ook veel.
De melkklieren zijn niet rood of warm, maar je ziet wel wat ogenschijnlijk pijnlijke plekjes, mogelijk omdat de pups al tandjes hebben.
Wat kan hier aan de hand zijn en wat kan ik eraan doen?
ps. de teef is bevallen met keizersnee en de baarmoeder meteen verwijderd.. ik weet niet of dit invloed kan hebben.
De melkklieren zijn niet rood of warm, maar je ziet wel wat ogenschijnlijk pijnlijke plekjes, mogelijk omdat de pups al tandjes hebben.
Wat kan hier aan de hand zijn en wat kan ik eraan doen?
ps. de teef is bevallen met keizersnee en de baarmoeder meteen verwijderd.. ik weet niet of dit invloed kan hebben.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Contacteer:
-
liljebo
- Zeer actief
alvast bedankt voor de snelle reacties.
Eclampsie heb ik al opgezocht, maar ik herken er eigenlijk niets van. Als de moeder niet bij de pups is, is er helemaal niets aan de hand. Tijdens het uitje naar de paarden is ze speels, holt en gewoon levendig en ze eet ook heel goed.
Maar als de pups gaan piepen, raakt ze een beetje in paniek: In en uit de kist, liggen, ff laten drinken, pups weer wegduwen, opstaan, weer piepen enz.
Ik heb dus echt het idee dat het drinken pijn doet (pups hebben al aardig tandjes en gaan nogal tekeer als ze willen drinken)
De melkklieren zijn niet rood, maar erg gevuld en er zitten wel wat plekjes op waar ze wat geschaaft lijken, zeg maar.
Een dokter kan ik hier momenteel helaas niet bereiken. Dat is hier altijd een ellendig probleem. De regio dierenarts die hier de diensten draait, heeft alleen verstand van vee.
De enige andere optie is een rit naar het ziekenhuis, ruim honderd km verderop en waar je weer op een behoorlijke wachttijd kunt rekenen. Is nog maar de vraag of dat momenteel verstandig is.
Uiteraard bel ik morgen zeker de da.
Vraag me alleen af of ik nu iets kan doen. Ze heeft overigens wel nog gevoed vandaag, maar niet veel.
Eclampsie heb ik al opgezocht, maar ik herken er eigenlijk niets van. Als de moeder niet bij de pups is, is er helemaal niets aan de hand. Tijdens het uitje naar de paarden is ze speels, holt en gewoon levendig en ze eet ook heel goed.
Maar als de pups gaan piepen, raakt ze een beetje in paniek: In en uit de kist, liggen, ff laten drinken, pups weer wegduwen, opstaan, weer piepen enz.
Ik heb dus echt het idee dat het drinken pijn doet (pups hebben al aardig tandjes en gaan nogal tekeer als ze willen drinken)
De melkklieren zijn niet rood, maar erg gevuld en er zitten wel wat plekjes op waar ze wat geschaaft lijken, zeg maar.
Een dokter kan ik hier momenteel helaas niet bereiken. Dat is hier altijd een ellendig probleem. De regio dierenarts die hier de diensten draait, heeft alleen verstand van vee.
De enige andere optie is een rit naar het ziekenhuis, ruim honderd km verderop en waar je weer op een behoorlijke wachttijd kunt rekenen. Is nog maar de vraag of dat momenteel verstandig is.
Uiteraard bel ik morgen zeker de da.
Vraag me alleen af of ik nu iets kan doen. Ze heeft overigens wel nog gevoed vandaag, maar niet veel.
-
liljebo
- Zeer actief
Tepels extra gevuld met melk? hebben ze daar dan last van en kun je dat goed zien? Sorry, is misschien een stomme vraag maar ik ben geen ervaren fokker...bulletjebe schreef:Het kunnen idd tandjes of nageltjes zijn waar ze zich aan irriteert. Het lijkt me dat ze wel ergens pijn heeft. Zijn er geen tepels extra gevuld met melk? Zijn de hechtingen eruit en ziet de wond er goed uit? Is haar buik niet opgezet? Heeft ze geen koorts?
Hechtingen zijn eruit en de wond ziet er heel mooi uit. Ze heeft geen opgezette buik en geen koorts.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze heeft duidelijk ergens last van... onrust door pijn of ontsteking. Als ze geen koorts heeft is het geen duidelijke ontsteking maar tis pijn.
Hier met meerdere teven gehad en vaak een dagje een beetje pijnstilling deed wonderen. Rustig moeders en hadden dan wel de tijd om bij de pups te gaan liggen.
Hier met meerdere teven gehad en vaak een dagje een beetje pijnstilling deed wonderen. Rustig moeders en hadden dan wel de tijd om bij de pups te gaan liggen.
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat krabben en bijten zal haar pijn doen. Smeer er anders wat uierzalf op. Geef de pups even iets te eten, flesje, geweekte brok of versvlees, ik weet niet wat je normaal voert. En daarna probeer je toch weer onder begeleiding de pups aan te leggen of eerst eentje als ze dat wel kan hebben en blijf erbij om haar te kalmeren.
Edit: over die tepels extra gevuld: daarmee bedoel ik dat er sommige tepels niet gebruikt worden en die kunnen dan overvol raken waardoor een melkklier ontsteking kan optreden. Maar voordat dat gebeurt is het geheel wel pijnlijk vanwege het volle gevoel zonder dat de melk eruit gaat
Dan moeten ze juist aan die tepels gelegd worden.
Edit: over die tepels extra gevuld: daarmee bedoel ik dat er sommige tepels niet gebruikt worden en die kunnen dan overvol raken waardoor een melkklier ontsteking kan optreden. Maar voordat dat gebeurt is het geheel wel pijnlijk vanwege het volle gevoel zonder dat de melk eruit gaat
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
heb je iets van pijnstilling in huis, je kan altijd kijken of een lage dosering effect heeft....
verder als het wel eclampsie is moet je gewoon snel ingrijpen....en ja, weet dat het daar in Scandinavië moeilijker is om snel een DA te bereiken (mijn eerste nestje waar ik bij aanwezig was was in Finland, dus ook gelijk een "spoedcursus" "wat doe ik zelf zonder tussenkomst van DA want die zit te ver weg....."
maar weet niet hoe het zit met eclampsie, maar moeten ze ALLE symptomen hebben....bedoel, niets gaat altijd via het boekje....
hoe reageert ze als je haar wilt melken...??? mss dat je de eerste druk er af kan halen....je gaf tenslotte aan dat de tepels goed vol zitten....
verder als het wel eclampsie is moet je gewoon snel ingrijpen....en ja, weet dat het daar in Scandinavië moeilijker is om snel een DA te bereiken (mijn eerste nestje waar ik bij aanwezig was was in Finland, dus ook gelijk een "spoedcursus" "wat doe ik zelf zonder tussenkomst van DA want die zit te ver weg....."
maar weet niet hoe het zit met eclampsie, maar moeten ze ALLE symptomen hebben....bedoel, niets gaat altijd via het boekje....
hoe reageert ze als je haar wilt melken...??? mss dat je de eerste druk er af kan halen....je gaf tenslotte aan dat de tepels goed vol zitten....
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
wij hebben een teef met eclampsie gehad , maar die wilde echt niet meer eten , spelen of rennen . Ze lag alleen maar te trillen en was heel stijf , mocht ook niet meer bij haar puppen omdat ze steeds omviel.crutz schreef: verder als het wel eclampsie is moet je gewoon snel ingrijpen....en ja, weet dat het daar in Scandinavië moeilijker is om snel een DA te bereiken (mijn eerste nestje waar ik bij aanwezig was was in Finland, dus ook gelijk een "spoedcursus" "wat doe ik zelf zonder tussenkomst van DA want die zit te ver weg....."

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
liljebo
- Zeer actief
Ik heb geen pijnstiller voor dieren in huis. Overvolle klieren zou kunnen. Ik heb al geprobeerd om de pups onder begeleiding te laten drinken, maar het teefje staat na een paar tellen weer op.
Volgens mij dus echt pijn met drinken. Ze wil voeden, maar het is te pijnlijk.. Zoiets...
Melken heb ik geprobeerd, maar nog zonder succes en uierzalf heb ik niet in huis. Wel vaseline. Weet niet of dat ook een optie is??
De pups hebben wat geweekte brok en pap gehad. Is nog een enorme knoeiboel en veel krijgen ze niet binnen, maar toch iets.
Volgens mij dus echt pijn met drinken. Ze wil voeden, maar het is te pijnlijk.. Zoiets...
Melken heb ik geprobeerd, maar nog zonder succes en uierzalf heb ik niet in huis. Wel vaseline. Weet niet of dat ook een optie is??
De pups hebben wat geweekte brok en pap gehad. Is nog een enorme knoeiboel en veel krijgen ze niet binnen, maar toch iets.
-
liljebo
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
als je geen pijnstilling in huis hebt zou ik het ook niet weten. beterschap!liljebo schreef:heb ik aan gedacht.... ga morgen dus iig naar de dierenarts.... Weet alleen niet of ik vannacht verlichting voor teef en pups kan brengen...Hutsje schreef:weet je zeker dat ze geen (beginnende) melkklierontsteking heeft? ik vind het daarop lijken.

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Contacteer:
Als moeders normaalgesproken ook snel in de stress schiet en piept, is pups laten drinken die je helemaal openkrabben niet leuk, dat bijt natuurlijk nogal. Vaseline kan misschien ook verlichting geven.
En anders idd een lichte pijnstiller. Voor vannacht de pups zelf eten geven en morgen even naar de arts.
Is het haar eerste nest?
En anders idd een lichte pijnstiller. Voor vannacht de pups zelf eten geven en morgen even naar de arts.
Is het haar eerste nest?
-
liljebo
- Zeer actief
-
liljebo
- Zeer actief
Ik neem aan dat paracetamol geen goed idee is? Is nl het enige wat ik in huis heb.bulletjebe schreef:Als moeders normaalgesproken ook snel in de stress schiet en piept, is pups laten drinken die je helemaal openkrabben niet leuk, dat bijt natuurlijk nogal. Vaseline kan misschien ook verlichting geven.
Is het haar eerste nest?
Heb de pups al een klein beetje pap gegeven en geweekte brokken
Het is haar tweede nest, maar het vorige nest waren maar twee pups. Dat ging probleemloos
Overigens is mama idd een stresskipje. Zal iig vaseline proberen
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee geen paracetamol!! Dan niks geven. Laat haar maar en probeer wat zalf. Misschien als het niet meer zo schraal is dat ze ze weer toelaat.liljebo schreef:Ik neem aan dat paracetamol geen goed idee is? Is nl het enige wat ik in huis heb.bulletjebe schreef:Als moeders normaalgesproken ook snel in de stress schiet en piept, is pups laten drinken die je helemaal openkrabben niet leuk, dat bijt natuurlijk nogal. Vaseline kan misschien ook verlichting geven.
Is het haar eerste nest?
Heb de pups al een klein beetje pap gegeven en geweekte brokken
Het is haar tweede nest, maar het vorige nest waren maar twee pups. Dat ging probleemloos
Overigens is mama idd een stresskipje. Zal iig vaseline proberen
Succes ermee iig.
-
liljebo
- Zeer actief
Had ik al opgezocht ja... had nog ergens in mijn kop zitten dat paracetamol gevaarlijk is voor dieren, dus net ff opgezocht. Doe ik dus maar liever niet. De pups slapen nu en mams is aan het wachten tot ik naar boven ben zodat ze stiekem op de bank kan gaan liggen.
Ik ga dus maar slapen en morgen meteen naar de da.
Ik hou jullie op de hoogte....
Ik ga dus maar slapen en morgen meteen naar de da.
Ik hou jullie op de hoogte....
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Als het een (beginnende) borstontsteking is moeten de pups wel drinken juist, anders raken de klieren echt verstopt.
Heeft ze de pups tot nu toe wel rustig gevoed? Als je echt het idee hebt dat het overvolle melkklieren zijn kun je haar misschien even vasthouden bij de pups? Misschien dat het dan juist ontspant als de pups even door drinken.
Je kunt in ieder geval de nagels van de pups knippen (niet te kort) om te voorkomen dat ze haar echt flink openhalen.
Heeft ze de pups tot nu toe wel rustig gevoed? Als je echt het idee hebt dat het overvolle melkklieren zijn kun je haar misschien even vasthouden bij de pups? Misschien dat het dan juist ontspant als de pups even door drinken.
Je kunt in ieder geval de nagels van de pups knippen (niet te kort) om te voorkomen dat ze haar echt flink openhalen.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
-
kitty
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hutsje
- Zeer actief
-
kitty
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb even terug zitten lezen en vorige keer schreef je ook dat dit teefje veel stress had en niet graag bij haar pups wilde. Hou haar heel goed in de gaten ivm borstontsteking of eclampsie, maar als het dit niet blijkt te zijn lijkt het me een heel goed idee haar na dit nest wel te laten castreren 
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dit staat in de eerste post.kitty schreef:Ik heb even terug zitten lezen en vorige keer schreef je ook dat dit teefje veel stress had en niet graag bij haar pups wilde. Hou haar heel goed in de gaten ivm borstontsteking of eclampsie, maar als het dit niet blijkt te zijn lijkt het me een heel goed idee haar na dit nest wel te laten castreren
liljebo schreef: ps. de teef is bevallen met keizersnee en de baarmoeder meteen verwijderd.. ik weet niet of dit invloed kan hebben.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Hutsje
- Zeer actief
waarom dan castreren? je kunt er toch ook voor kiezen om haar gewoon niet meer te laten dekken?kitty schreef:Ik heb even terug zitten lezen en vorige keer schreef je ook dat dit teefje veel stress had en niet graag bij haar pups wilde. Hou haar heel goed in de gaten ivm borstontsteking of eclampsie, maar als het dit niet blijkt te zijn lijkt het me een heel goed idee haar na dit nest wel te laten castreren

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als het inderdaad eclampsie is, moet je wel handelen inderdaad.
Is er geen fokker in de buurt die kan helpen?
Zal wel niet, he?
Blijf in elk geval in de buurt, vannacht.
Ik vind dat graven en het lelijk doen als er wordt gedronken, dan ambivalente, wel erg op eclampsie lijken namelijk.
Heb een (Nederlandse) vriendin in Noord-Denemarken die ervaren is, is dat een optie om te bellen?
Is er geen fokker in de buurt die kan helpen?
Zal wel niet, he?
Blijf in elk geval in de buurt, vannacht.
Ik vind dat graven en het lelijk doen als er wordt gedronken, dan ambivalente, wel erg op eclampsie lijken namelijk.
Heb een (Nederlandse) vriendin in Noord-Denemarken die ervaren is, is dat een optie om te bellen?