Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rashonden worden steeds dommer

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Kan me hierbij wel iets voorstellen. Bij de korthaarcollie weet ik het niet, maar ik zie tegenwoordig bij de langhaarcollie toch vaak van die zenuwpezerige angsthazen. Van die 'tutjes' :roll: .
Jammer is dat. Terwijl de collie altijd onverstoorbaar en zonder een spoor van agressie of angst moet zijn. En veel meer werkhond dan vloerkleedje zoals je toch al te vaak tegenwoordig ziet.
't Is wél weer makkelijk voor gezinnen waar de hond alleen uitgelaten wordt bij het wegbrengen/ophalen van de kinders naar en van school :roll: .
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Kan me er wel iets bij voorstellen aangezien de honden op shows idd veelal op uiterlijk gefokt zijn.

En de ridgeback moet volgens mij de nieuwe 'labrador' worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wie werkt er nog echt met zijn hond kan me dan ook voorstellen dat die eigenschappen ook niet eens meer de top criteria zijn in wel of niet fokken .
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Zoek stok! schreef:Kan me er wel iets bij voorstellen aangezien de honden op shows idd veelal op uiterlijk gefokt zijn.

En de ridgeback moet volgens mij de nieuwe 'labrador' worden.
ik hoop het niet... maar ben er wel bang voor inderdaad :roll:

edit: Hier was trouwens al een topic over: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=155025
Mitch & Kiyo
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Inge O schreef:
S@ndr@ schreef:wie werkt er nog echt met zijn hond kan me dan ook voorstellen dat die eigenschappen ook niet eens meer de top criteria zijn in wel of niet fokken .
je hoeft echt niet met je hond te werken om er voor te zorgen dat je enkel met stabiele, open-minded honden fokt hoor :wink: . maar ja, stel je voor, je gaat een nerveuze hond die bij alles wat nieuw is denkt *oepsss :N: * toch niet laten schieten voor de fok als hij verder zooooo moooooi is hè :roll: ?
Nee natuurlijk niet :cheer: , k*t karkter maakt ook helemaal niet uit die zie je niet aan de buitenkant.

Maar ik bedoel eigenlijk dat vroegah de honden die het niet trokken vanzelf al uitvielen,, tegenwoordig als het prachtig mooi kan liggen wezen op de bak dan voldoet het :cheer:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:of het echt dommer is zou ik niet meteen denken, maar zeker wel angstiger en angst is een zeer beperkende factor in alle soorten onderzoekend en sociaal gedrag.

doodjammer :(: .
Nou, mijn Cody is anders wel representatief voor deze stelling. Een dommere hond bestaat er volgens mij niet :mrgreen: .
Hij speelt het klaar om te verdwalen in zijn eigen wijk, mij kwijt te raken en dan in paniek rondjes te gaan rennen (ik sta dan ca. 20m verder :roll: ), constant over zijn eigen poten te struikelen, per ongeluk in vijvers te duikelen, tegen bomen, hekjes en betonpalen aan te lopen, altijd voor je voeten lopen en verbaasd zijn als mensen over je vallen, geen licht en sierlijk gangwerk doch de pas van een dronken havenarbeider, voor de duizendste keer vriendschap te willen sluiten met kat Isis en voor de duizendeneerste keer een mep over z'n neus te krijgen...
Wat staat er ook al weer in de rasstandaard? :denken: O ja: een collie is gefokt om zijn intelligentie, schoonheid en elegantie.
Het enige dat voor hem opgaat is punt 2, helaas kan ik geen herkenning vinden in punten 1 en 3... :smile:
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Dommer wat is dommer? Zo vonden ze rassen als huskies etc ook dom omdat ze eigenwijs zijn. :19:

Dommer dat weet ik niet, maar ik denk wel angstiger.
Afbeelding
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Het is inderdaad jammer ja. En ik zie het om me heen ook gebeuren.
Als ik praat voor mijn eigen ras zijn er honden bij die niet meer kunnen drijven. Geen schapen, laat staan koeien waarvoor ze toch eigenlijk ooit uitgevonden zijn.
Jammer dat het een beetje een mode hond wordt en hij dus ook in veel gezinnen moet kunnen aarden. De MP nesten werken daar goed aan mee.
U vraagt een gezinshond (terwijl hij daar helemaal niet geschikt voor is), wij draaien er wel eentje in mekaar lijkt tegenwoordig het motto voor heel veel rassen te zijn.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Doet me denken aan een stukje dat ik laatst las op een engelstalig werkhondenforum (van allerlei typen, dus naast "politie"-honden ook jacht, search and rescue, hoeden etc.) een stukje over het kiezen van pups. De fokker beschreef hoe hij zijn honden observeerde, vooral op "natuurlijk" gedrag buiten, en dan bij pupkopers twee pups mee naar binnen nam, eentje die voor hem onder "goed" viel en een mindere (qua karakteristieken voor het werken). Die liet hij dan binnen hun gang gaan en daarbij viel hem op dat mensen die een "huishondje" zochten, daarbij vrijwel altijd het in zijn ogen slechte hondje koos, omdat die weinig deed, niets probeerde te slopen, niet druk was etc.

Ik denk niet dat er iets mis is met de keuze van zulke mensen, maar als er vooral dat soort hondjes gebruikt worden om mee verder te fokken, dan denk ik ook dat er een stuk karakter verloren zal gaan wat m.i. wel belangrijk is, ook voor een huishond, en dat is nieuwsgierigheid, openheid, durf, ondernemingslust, onbevangenheid e.d. Dat lijkt me op den duur zeker een nadeel omdat je dat er niet gemakkelijk weer terug in fokt.

Maar ik ben wel bang dat het onvermijdelijk is met de huidige marktwerking wink Ik hou het dus voorlopig maar bij onze werkhondjes :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge O schreef:oh, heb je soms een linkje van dat forum, ellen - ik zou daar iemand een groot plezier kunnen mee doen :wink: .
onderweg :ok:
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

lieke schreef:
Inge O schreef:of het echt dommer is zou ik niet meteen denken, maar zeker wel angstiger en angst is een zeer beperkende factor in alle soorten onderzoekend en sociaal gedrag.

doodjammer :(: .
Nou, mijn Cody is anders wel representatief voor deze stelling. Een dommere hond bestaat er volgens mij niet :mrgreen: .
Hij speelt het klaar om te verdwalen in zijn eigen wijk, mij kwijt te raken en dan in paniek rondjes te gaan rennen (ik sta dan ca. 20m verder :roll: ), constant over zijn eigen poten te struikelen, per ongeluk in vijvers te duikelen, tegen bomen, hekjes en betonpalen aan te lopen, altijd voor je voeten lopen en verbaasd zijn als mensen over je vallen, geen licht en sierlijk gangwerk doch de pas van een dronken havenarbeider, voor de duizendste keer vriendschap te willen sluiten met kat Isis en voor de duizendeneerste keer een mep over z'n neus te krijgen...
Wat staat er ook al weer in de rasstandaard? :denken: O ja: een collie is gefokt om zijn intelligentie, schoonheid en elegantie.
Het enige dat voor hem opgaat is punt 2, helaas kan ik geen herkenning vinden in punten 1 en 3... :smile:
Weet je zeker dat hij goed kan zien, Lieke?( grapje!)

Mijn collie Kelan is ook niet een van de slimsten, maar toch weer in iets mindere mate "dom" als Cody ,zo te horen :mrgreen:
Onze wolfhond daarentegen is wel erg intelligent. Hij heeft het zomaar door als je hem een nieuw trucje wilt leren en lijkt gewoon haast alles te begrijpen wat je zegt..... :pffff:

Het verschilt van hond tot hond. Ik denk dat populaire rassen wat teveel zijn doorgefokt en bepaalde raseigenschappen dan op de achtergrond komen of worden weggefokt. Dat schuwe en zenuwachtige herken ik ook wel. Inderdaad bij veel langharige collies. :19:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nou, straks naast de gezondheidstesten en showresultaten ook nog een IQ test :ok:

Ik denk idd dat het meer te maken heeft met wat Inge zegt. Er komt veel angst en nerveus gedrag voor in sommige rassen en dat beïnvloed hun lerend vermogen natuurlijk heel erg.

Ik ben wel benieuwd naar het onderzoek en hoe ze intelligentie testen en met wat. Ook of het echt rashonden waren of look-a-likes.
Als ik dit stukje moet geloven zijn hondjes die niet geselecteerd zijn op hun uiterlijk de slimste honden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik geloof dit wel. 99% van de hondenrassen werd altijd op werkeigenschappen gefokt; zo zijn vrijwel alle rashonden gecreeerd. Hun uiterlijk was ondergeschikt en stond vaak puur in dienst van wat het meest praktisch was voor hun werk functie. Ze hadden een functie die ze moesten vervullen.

Tegenwoordig word er nog maar weinig met honden gewerkt; de meeste honden zijn nu geworden tot ''gezelschapshonden''. De rassen die oorspronkelijk al speciaal daarvoor gefokt waren (zoals bijv. de pekinees en de mops) hebben daar geen moeite mee. Andere rassen, zoals de border collie, verveelden zich vaak stierlijk en gingen ongewenst gedrag vertonen, van slopen tot het drijven van de kinderen...

En dus probeert men vriendelijke, gemakkelijke honden te fokken, die niet te veeleisend meer zijn en daarvoor moet de werkdrift niet al te sterk meer aanwezig zijn... en zo worden de werkeigenschappen alleen in speciale lijnen vaak nog in stand gehouden... en ondertussen moeten ze zo mooi mogelijk zijn, want het oog wil ook wat. Sterker; het uiterlijk is, treurig genoeg, bij sommige fokkers HET doel....

Dus ja... honden die vroeger afgeschoten of verzopen werden omdat ze hun taak niet naar behoren vervulden, worden nu JUIST gefokt.
Ik las laatst in één van mijn boeken of bladen, welke weet ik niet meer, een stukje over retrievers in vroeger tijden.
Men kocht alleen de pups die al vanaf jongs af aan het retrieven toonden; een letterlijke quote: ''Een retriever die moest LEREN apporteren, was de moeite van het trainen niet waard.''

Tegenwoordig is de taak die de honden oorspronkelijk hadden ondergeschikt aan hun vermogen zich aan te passen aan de nieuwe status als ''huishond''... zo braaf en vriendelijke mogelijk en vooral niet te ''moeilijk''.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Tja, wat is dom.. De mensen vonden poolhonden enzo ook dom heb ik gehoord ja.. Maar het is gewoon dat ze wel slim en intelligent zijn, maar een beetje 'eigenwijs' en daardoor leek het alsof ze minder snel leerden. (Gezien op tv haha). Ben het hier wel mee eens.
Helaas gebeurd dit wel in de fok, jammer.. Vind soms wel eens dat mensen vinden dat alle rassen een huishond moeten kunnen zijn, perfect luisterend op hun matje moeten liggen.. Echt jammer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”