Doet me denken aan een stukje dat ik laatst las op een engelstalig werkhondenforum (van allerlei typen, dus naast "politie"-honden ook jacht, search and rescue, hoeden etc.) een stukje over het kiezen van pups. De fokker beschreef hoe hij zijn honden observeerde, vooral op "natuurlijk" gedrag buiten, en dan bij pupkopers twee pups mee naar binnen nam, eentje die voor hem onder "goed" viel en een mindere (qua karakteristieken voor het werken). Die liet hij dan binnen hun gang gaan en daarbij viel hem op dat mensen die een "huishondje" zochten, daarbij vrijwel altijd het in zijn ogen slechte hondje koos, omdat die weinig deed, niets probeerde te slopen, niet druk was etc.
Ik denk niet dat er iets mis is met de keuze van zulke mensen, maar als er vooral dat soort hondjes gebruikt worden om mee verder te fokken, dan denk ik ook dat er een stuk karakter verloren zal gaan wat m.i. wel belangrijk is, ook voor een huishond, en dat is nieuwsgierigheid, openheid, durf, ondernemingslust, onbevangenheid e.d. Dat lijkt me op den duur zeker een nadeel omdat je dat er niet gemakkelijk weer terug in fokt.
Maar ik ben wel bang dat het onvermijdelijk is met de huidige marktwerking wink Ik hou het dus voorlopig maar bij onze werkhondjes