Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speurtuig

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Speurtuig

Ongelezen bericht door alm@ »

Gisteren heb ik met Reina de eerste speurles gehad. We hadden een uur privéles en dat uur is voorbij gevlógen. We begonnen met sorteren en togen daarna het veld in waar 3 sporen werden uitgelegd. Ik stond verbaasd van de snelheid waarmee Reina het oppikte, alsof ze precies wist wat ze moest doen én haar opperste concentratie. In het dagelijks leven is ze nog wel eens wat onzeker en hieperig maar het hele uur stond ze geconcentreerd te kijken wat er allemaal gebeurde en waar de instructeur de balletjes verstopte (we begonnen natuurlijk met de eenvoudige oefeningen).

Conclusie van de instrukteur: zowel voor sorteren als veldwerk zeer geschikt.

Ik wil nu wekelijks met haar gaan speuren, ik vond het erg leuk en Reina was helemaal in haar element.

Nu de hamvraag :mrgreen: wie kan mij een goed, op diverse plaatsen verstelbaar speurtuig van leer aanbevelen?
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Leuk dat het zo goed ging! Speuren e.d. is zoooo leuk! En je hond wordt er zo heerlijk geestelijk moe van!

Ik heb gewoon een leren tuig, op de markt gekocht, wat op een aantal plaatsen versteld kan worden.
Vrijwel elke hond kan mijn tuig dragen, ideaal. Werd ook gretig gebruik van gemaakt op mijn oude club als men weer eens het tuig vergeten was.
Ook een erg stevig tuig was het.

Is geen merk ofzo, geloof ik.
Wat heb je hier veel aan he. :smile:
alm@
moderator

estelle schreef:Leuk dat het zo goed ging! Speuren e.d. is zoooo leuk! En je hond wordt er zo heerlijk geestelijk moe van!

Ik heb gewoon een leren tuig, op de markt gekocht, wat op een aantal plaatsen versteld kan worden.
Vrijwel elke hond kan mijn tuig dragen, ideaal. Werd ook gretig gebruik van gemaakt op mijn oude club als men weer eens het tuig vergeten was.
Ook een erg stevig tuig was het.

Is geen merk ofzo, geloof ik.
Wat heb je hier veel aan he. :smile:
Volgens hem moest het een tuig zijn wat niet bij trekken om de borst kon knellen en verstelbaar moest zijn. Hij kon er een voor me laten maken maar dat vond ik nogal duur :N:

Het was ontzettend leuk, veel leuker dan ik gedacht had :ok: en ze was na afloop inderdaad doodmoe :mrgreen:
Ze was helemaal in haar elementje, zoooo leuk om te zien :cheer:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Wat gaaf dat het zo goed is gegaan Alma :ok:

Groetjes Els
Afbeelding
alm@
moderator

billy schreef:Wat gaaf dat het zo goed is gegaan Alma :ok:

Groetjes Els
Het is echt heel leuk. Jij wilt toch ook gaan? Aanrader hoor :ok:
Afbeelding
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Leuk om te horen dat het zo goed gegaan is. Ik heb ook een hele tijd op speurles gezeten met Zenna, maar op 3 poten werd het trainen te zwaar en nu doe ik nog recreatief speuren hier.

Waar ben jij geweest?
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

alm@ schreef:
billy schreef:Wat gaaf dat het zo goed is gegaan Alma :ok:

Groetjes Els
Het is echt heel leuk. Jij wilt toch ook gaan? Aanrader hoor :ok:
ja ik ga volgende week bellen, ga me op voorhand alvast excuseren voor Baco :mrgreen: maar je weet maar nooit he, als hij niks doet weet ik dat ook weer. :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
alm@
moderator

Inge O schreef:ik ben alweer jaloers :jank: .
Heb jij niet zoiets in de buurt?
Afbeelding
alm@
moderator

Tibby schreef: Waar ben jij geweest?
Hier:
http://www.speurhondeninstructieschool.nl/index.html
Afbeelding
alm@
moderator

Inge O schreef:
alm@ schreef:
Inge O schreef:ik ben alweer jaloers :jank: .
Heb jij niet zoiets in de buurt?
nee - ik ben één keer gaan kijken bij cleanbootspeuren maar die man had het zo druk (er waren veel te veel mensen) dat hij er gewoon een potje van maakte - nee, dan vergaat de lust me meteen.

ik heb verder al op het net zitten speuren maar het blijkt echt een hiaat, goede/leuke speurles :(: .
Jammer hoor want met weinig middelen (natuurlijk wel met kennis van zaken) kan je een leuk speurschooltje opzetten, zie mijn link.
Afbeelding
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Daar ben ik ook geweest. Ik ben met Zenna bezig geweest met Kadaver speuren.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Leuk he :cheer: en Cor legt het ook heel rustig uit.
Kiet mag maandag weer :mrgreen: hopelijk doe ik mijn best :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Heb je geen zadelmaker in de buurt?
Wijlen de zadelmaker hier in het dorp kon alles maken en nog goedkoop ook. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
alm@
moderator

chrico schreef:Leuk he :cheer: en Cor legt het ook heel rustig uit.
Kiet mag maandag weer :mrgreen: hopelijk doe ik mijn best :smile:
Zeker leuk :cheer: hij zat te vertellen dat veel honden hun kop niet in de kist met het grote gat durven te steken (waar hij haar balletje had verstopt) omdat ze bang zijn voor het plotselinge donker. Hij was nog niet klaar met zijn zin of, ploep, ze had de goede kist en het balletje er al uitgevist :mrgreen:
Afbeelding
alm@
moderator

Inge schreef:Heb je geen zadelmaker in de buurt?
Wijlen de zadelmaker hier in het dorp kon alles maken en nog goedkoop ook. :wink:
Geen idee of hier een zadelmaker zit. Er zit in het dorp wel een paardenspullenshop (of hoe dat ook heet). Daar kan ik het wel even vragen :ok:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

diverse internetwinkels
k9shop
dogsportholland
theuerzeit
etc
Jan
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Even hoor, waarom overal verstelbaar? Wij hebben een paar tuigen voor de honden hier maar ik zie even niet waarom die ongeschikt zouden zijn? :denken:
We hebben er met band tussen de voorpoten, met een lus voor en om het middel en een kruis op de rug, supermakkelijk :ok:
Afbeelding
alm@
moderator

MARC_S schreef:Even hoor, waarom overal verstelbaar? Wij hebben een paar tuigen voor de honden hier maar ik zie even niet waarom die ongeschikt zouden zijn? :denken:
We hebben er met band tussen de voorpoten, met een lus voor en om het middel en een kruis op de rug, supermakkelijk :ok:
Ik weet het niet maar dat werd mij geadviseerd. Ik heb voor geen enkele hond ooit een tuig gebruikt, ik weet dus niks van tuigen vandaar mijn vraag hier :wink:
Afbeelding
Blije Wereld
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Blije Wereld »

Wij hebben de tuigen bij waterlanddiervoeders.nl gekocht, deze verzenden ook, verzending kost meen iets van € 2,20, en ze staan vaak ook braderien.

Afbeelding

Groetjes,

Willem
Ik heb geen hond, ik heb boxers
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Aan een tuig kan ik je niet helpen, maar wat ontzettend leuk voor jullie :ok:
Ik vind het vaak ongelofelijk hoeveel zelfverzekerdheid een wat onzekere hond kan ontlenen aan iets waar ze goed in is. Wat ze zelfstandig tot een goed einde kan brengen. Echt leuk voor jullie :ok:
Veel succes!
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
alm@
moderator

Jaap* schreef:Aan een tuig kan ik je niet helpen, maar wat ontzettend leuk voor jullie :ok:
Ik vind het vaak ongelofelijk hoeveel zelfverzekerdheid een wat onzekere hond kan ontlenen aan iets waar ze goed in is. Wat ze zelfstandig tot een goed einde kan brengen. Echt leuk voor jullie :ok:
Veel succes!
Ik wist inderdaad niet wat ik zag: een vrolijke zelfverzekerde hond met blije ogen die helemaal happy was met wat ze aan doen was. Bijna ontroerend om te zien.
Ik heb verschillende dingen met haar geprobeerd: behendigheid, stukje ipo, G&G. Ze had dat ook allemaal wel snel door en deed braaf wat gevraagd werd maar plezier en gedrevenheid ontbrak dus ben ik daar mee gekapt.
Dit is écht haar ding en ik verheug me op de volgende les :cheer: Bedankt :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

alm@ schreef:
Jaap* schreef:Aan een tuig kan ik je niet helpen, maar wat ontzettend leuk voor jullie :ok:
Veel succes!
Ik wist inderdaad niet wat ik zag: een vrolijke zelfverzekerde hond met blije ogen die helemaal happy was met wat ze aan doen was. Bijna ontroerend om te zien.
Ik heb verschillende dingen met haar geprobeerd: behendigheid, stukje ipo, G&G. Ze had dat ook allemaal wel snel door en deed braaf wat gevraagd werd maar plezier en gedrevenheid ontbrak dus ben ik daar mee gekapt.
Dit is écht haar ding en ik verheug me op de volgende les :cheer: Bedankt :wink:
Wat grappig om te lezen.

Chika had ook zo enorm veel plezier in het speuren en vanaf dag 1 speurde ze alsof ze nooit anders had gedaan. Iedereen stond ervan te kijken op de club. Normaal bouw je bochten e.d. op of voorwerpen.
Bij Chika kon ik bewijs van spreke na 3 dagen al een haakse bocht maken en ze pakte die feilloos op.
Voer was ook na een paar dagen al bijna tot nul gereduceerd.

En idd, dat blije koppie aan het einde. Dat meters de lucht in springen omdat ik natuurlijk ook dol dwaas reageerde bij het einde.
En Chika was dus ook een ontzettend onzeker ding, atlijd bang iets fout te doen e.d.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zie het nu pas dat je al bent geweest!
Wat fijn dat Reina het met zo veel plezier doet :ok:
Nu heb je iets echt leuks voor haar :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Voor Ds gebruik ik een simpele bötcher, vind ik erg handig eigenlijk, klik je gewoon vast aa de halsband. Lijn loopt onder de hond door.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

maart schreef:Voor Ds gebruik ik een simpele bötcher, vind ik erg handig eigenlijk, klik je gewoon vast aa de halsband. Lijn loopt onder de hond door.
Die hebi k ook wel eens gezien.
Ik gebruik bij Diego geen tuig gewoon riem aan zijn halsband. Hij houd zelf zijn koppie op de grond dus hoef hem ook niet onder zijn voorpoot door te doen ofzo.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:Voor Ds gebruik ik een simpele bötcher, vind ik erg handig eigenlijk, klik je gewoon vast aa de halsband. Lijn loopt onder de hond door.
maar een bötcher is voornamelijk ervoor dat ze niet trekken... ik zou hem dan ook niet maar zo gebruiken als het niet nodig is eigenlijk :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:
Ik gebruik bij Diego geen tuig gewoon riem aan zijn halsband. Hij houd zelf zijn koppie op de grond dus hoef hem ook niet onder zijn voorpoot door te doen ofzo.
Niet? :denken: Dat heb ik nog nooit gezien zo speuren? Maar goed, ik zie dan ook alleen IPO honden over het algemeen...
Ik speur ook op de ketting maar echt wel onderdoor... dan heb je toch totaal geen grip meer op de hond? Onderdoor kun je hem nog iets sturen indien nodig....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
Niet? :denken: Dat heb ik nog nooit gezien zo speuren? Maar goed, ik zie dan ook alleen IPO honden over het algemeen...
Ik speur ook op de ketting maar echt wel onderdoor... dan heb je toch totaal geen grip meer op de hond? Onderdoor kun je hem nog iets sturen indien nodig....
Zowiezo vind hij tussen zijn achterpoten niks (springt dan over de lijn zodat die niet meer er tussen zit). Onder voorpoot door laat hij nog wel toe. Dat heb ik de 1e 2 keer gedaan alleen laatste keer ha dik de riem zoals normaal.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
Zowiezo vind hij tussen zijn achterpoten niks (springt dan over de lijn zodat die niet meer er tussen zit). Onder voorpoot door laat hij nog wel toe. Dat heb ik de 1e 2 keer gedaan alleen laatste keer ha dik de riem zoals normaal.
gewoon ff doorzetten, het is de eerste keren altijd raar iets tussen je 'ballen' te hebben voor een reu... meestal zijn ze het na een paar strekken al vergeten :wink:
Dan heb je tenminste nog iets om te sturen, bovenlangs speuren heb ik juist ook het idee dat je hem dan omhoog trekt dus van het spoor af ipv naar beneden welk effect je krijgt als je hem onderlangs doet...
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Sonnie1983 schreef: Die hebi k ook wel eens gezien.
gewoon ff doorzetten, het is de eerste keren altijd raar iets tussen je 'ballen' te hebben voor een reu... meestal zijn ze het na een paar strekken al vergeten :wink:
Dan heb je tenminste nog iets om te sturen, bovenlangs speuren heb ik juist ook het idee dat je hem dan omhoog trekt dus van het spoor af ipv naar beneden welk effect je krijgt als je hem onderlangs doet...
Dit ligt dus aan het type, niet elke hond kan dit verdragen. Onder voorpoot door kan prima
Jan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”