Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het wonder van de flexi.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Het wonder van de flexi.

Ongelezen bericht door Moos »

Toch best een leuk ding eigenlijk :mrgreen:

Net een flinke ronde door de polder gedaan. Normaal doe ik dat gewoon aan de korte riemen, maar vandaag bedacht ik om Vera eens aan de flexi te doen. Met in mijn achterhoofd dat als ze daardoor gaat trekken die flexi net zo snel weer terug aan de kapstok gaat :mrgreen:

Maar, een beetje tot mijn verbazing eigenlijk, ze trekt er juist totaal niet mee. Als ze aan het einde van de flexi komt houdt ze gewoon in en gaat er dus niet in lopen hangen, en ze komt ook niet heel veel aan het einde want er is regelmatig wel wat te snuffelen halverwege en vreemd genoeg heeft ze ook helemaal niet de neiging om echt naar het einde toe te lopen. Haast alsof het idee van iets meer de ruimte hebben haar een prettig gevoel geeft, en dan hoeft ze daar helemaal niet maximaal gebruik van te maken :19: :wink:

Wat nog veel opvallender was, was dat ze aan de flexi alle mensen negeert :eek: Dat deed ze de laatste weken aangelijnd inderdaad heel netjes, maar los moet ik haar nog steeds bij 90% van de passanten even bij me roepen omdat ze op afstand staat te schuddekonten en ik wel weet wat de volgende stap zal zijn :mrgreen: Aan de flexi loopt ze dus 3-5 meter voor me uit te hobbelen, en zelfs lachende kinderen op een bankje die zaten te wijzen "mama kijk lieve hondjes" liep ze gewoon straal langs met een vrolijke kwispel en verder niks.
Ook heeft ze schijnbaar toch iets opgestoken van mijn "deze kant!" als ze aan de korte lijn voor me langs wil gaan zwenken; als ik dat nu zei, aan de flexi, kwam ze heel netjes weer terug naar de goede kant :mrgreen:

Wel grappig, ze gedraagt zich eigenlijk precies zoals de situatie dus is: meer ruimte krijgen, maar toch ook nog wel aangelijnd zijn. Merken jullie dat bij jullie honden ook?

Geinig ding die flexi, gaan we vaker mee lopen :mrgreen:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik gebruik dan geen Flexi voor Rico, maar gewoon een lange lijn van ruim 4 meter, maar ook hij gaat daar niet inhangen, maar gebruikt hem zoals het hoort. Ik houd hem kort zolang hij nog niet op een gewenste plaats gepoept heeft, daarna krijgt hij de volle lijn en hij maakt er gebruik van om lekker op de gemeentelijke grasveldjes te struinen, rollen, kleine stukjes rennen (kleine hond). Nu gebruik ik hem ook wel eens als heupriem. ik knoop hem gewoon om mijn middel als ik wil fotograferen, zodat ik de handen vrij heb. ook dan gebruikt hij de ruimte die hij dan heeft (ca 3 meter) en trekt me niet ondersteboven.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ha, zo kom je nog eens ergens achter! :ok:
Silka kan het ook heel goed. Ik denk dat dat komt door de periode dat ze net bij ons was. Toen heeft ze een hele tijd aan een lange (losse) lijn gelopen i.v.m. het jagen af te leren.
Ze weet ook precies hoe lang de lijn is, en ze komt idd bijna nooit in de knoei met obstakels.
Bill daarentegen kan er niets van. Hij gaat er zelfs vaak bij lopen sloffen. Een korte riem en echt strak 'naast' lopen vindt 'ie dan weer wel leuk.
Gekke honden zijn het toch... :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:Ha, zo kom je nog eens ergens achter! :ok:
Silka kan het ook heel goed. Ik denk dat dat komt door de periode dat ze net bij ons was. Toen heeft ze een hele tijd aan een lange (losse) lijn gelopen i.v.m. het jagen af te leren.
Ze weet ook precies hoe lang de lijn is, en ze komt idd bijna nooit in de knoei met obstakels.
Bill daarentegen kan er niets van. Hij gaat er zelfs vaak bij lopen sloffen. Een korte riem en echt strak 'naast' lopen vindt 'ie dan weer wel leuk.
Gekke honden zijn het toch... :wink:
Hihi, grappig dat verschil he?
Saar blijft met flexi ook gewoon 1-2 meter achter me lopen, maakt er helemaal geen gebruik van, dus zij loopt nooit aan een flexi.
Moos kon het ook niet zo goed, want die bleef dan continu achterop hangen om ergens te snuffelen, en nog meer te snuffelen. Dan moest ik hem dus continu weer roepen dat hij door moest lopen. Aan een korte lijn deed hij dat niet, dan wist hij wel dat er gewoon meegelopen moest worden :wink:
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Als Ivan aan de gewone riem loopt trekt hij enorm, aan de flex is het wat ontspannender lopen. Ook hij houdt in nog voordat het eind van de flex er is. Odin loopt gewoon altijd naast me, die wil niet voor of achter, maar naast je lopen. Die heeft geen flex nodig, alleen voor het poepen, dat moet nl. in de bosjes, uit het zicht. :mrgreen:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Moos
Zeer actief

Jacky schreef:Als Ivan aan de gewone riem loopt trekt hij enorm, aan de flex is het wat ontspannender lopen. Ook hij houdt in nog voordat het eind van de flex er is.
Best apart eigenlijk hoe dat dat werkt he?
Vera trekt in normale omstandigheden (als we dus gewoon een ronde lopen, dus niet met andere honden samen oplopen of dwars door een hele drukke winkelstraat) vrijwel niet gelukkig, maar soms moet ik haar daar wel weer even heel kort aan herinneren door stil te gaan staan als de lijn te strak staat.
Ik had eigenlijk verwacht dat, omdat ze de flexi zelf langer kan maken door gewoon door te lopen, ze dat dus ook nog steeds zou proberen als hij op het einde was. Maar dat accepteerde ze dan gewoon en wachtte even.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Je kan trouwens ook aan de flexi heel goed in de sloot mee zwemmen terwijl de baas loopt, aldus Vera :mrgreen:
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Murphy is bij ons de eerste hond die na 3 jaar nog niet in de gaten heeft wat 8 meter is. Die dendert dus inderdaad vol in de lijn, niet dat hij het einde opzoekt en daar gaat hangen, maar hij gallopeert gewoon weg en vergeet dat er een einde aan de riem is.
Dat hebben we opgelost door hem te waarschuwen en dat gaat prima.
Hij rent vol enthousiasme weg, net voor het einde roep ik: Pas op, en dan draait hij om en rent de andere kant weer op, vaak wordt het dan een beetje een circel.
Wij gebruiken de riem echt om de hond beweging te geven, los is bij hem helaas echt niet vertrouwd vanwege zijn agressie richting andere honden.
Als de hond onder appel (daar bedoel ik in dit geval mee, hij volgt, zit af, weer volg etc.) loopt gaat dat goed, maar als hij niet onder appel staat en dus lekker rondrent en speelt dan is hij agressief op andere honden.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer loopt ook veel prettiger aan de flex dan aan een korte riem, als hij aangelijnd moet lopen.
Voor Benny maakt het niet uit, die hangt om mij heen. Als hij los is wil hij wel verder weg, maar aan de riem is voor hem bij de baas blijven.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Orp loopt aan de flex als we hier lopen, omdat het kleine bos hier aan een woonwijk grenst en daar katten wonen :N:

Nou, dat mag dus van mij en niet van haar ;)

Ze heeft dan wel altijd haar tuig aan trouwens, zodat, als ze een enkele keer een spurt neemt (soms is het sterker dan zijzelve) ze niet meteen zichzelf ophangt.

Ze trekt nooit aan de flex (behalve in zeer zeldzame gevallen van treiterkatten dus), maar ja, ze trekt uberhaupt nooit.
Eng braaf is ze eigenlijk, op dat vlak dan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

bob loopt alleen nog maar aan de flex om dat hij nog niet goed los kan maar hij kan er ook alles mee. En als je whoopy van estelle ziet ook die zit tijdens de wandeling ook aan de flex nou die haalt er wat mee uit hoor haha
Bonnie2008
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bonnie2008 »

Bonnie loopt meestal los maar als ze haar riem om heeft dan loopt ze aan de flexi en kan 8 meter uitlopen en zij rent ook gewoon dan door tot dat ik haar roep en dan stopt ze wel :N:
Groetjes Linda & Bonnie

Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Zarah loopt aan de flexi ook n stuk relaxter.
Soms vergeet ze weleens dat ze aan de lijn zit, maar over t algemeen gaat t prima.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Hier lopen ze allebei aan de flex, al jaren ( heb er ook heel wat versleten) zo kunnen ze lekker breed snuffelen etc, zonder dat ik in de modder hoef te staan.
en het is ook een stukje "vrijheid"omdat ze niet overal los kunnen.
Lekker veel snuffelen is voor hun geestelijke ontspanning heel goed.
Op de uitlaatrondes, loopt Svear eerst aan de riem en gaat dan in het losloopgebied lekker los en zijn eigen ding doen, ( pas na z'n castratie kan dit)
Snuffelen en tussendoor een sprintje trekken :ok:
Andra snuffelt ook veel en loopt niet vaak tot het einde van de lijn.
Alleen als er een bekende hond net heeft gelopen, hangt ze in de flex, dan sta ik stil, geef het kommando "om"en dan moet ze terug lopen, om mij heen en mag ze weer verder, meestal na 4 à 5 keer heeft ze het door en "hangt"niet meer
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Hier lopen ze er ook een stuk netter aan :wink: Al vergeten ze soms wel dat ze niet verder kunnen na 5 meter :roll: :N: Maar meestal is het wel genoeg gelukkig, een stuk minder getrek en gedoe :ok:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Lumi loopt altijd aan een flex van 8 meter en ik vind het ideaal!
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

Ragyo aan de flexi is 3x niks, hij blijft achter om overal te markeren en spurt dan als een idioot naar voren, en vaak gooit hij zich ook met zijn volle gewicht erin. ik vrees altijd voor dat nekje van hem. met een tuigje aan blijft het nekje weliswaar heel maar ook dan is een flexi volgens hem bedoeld om altijd aan het uiterste puntje te lopen.
Pol
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Pol »

Pol loopt altijd aan de flex, ik vind het ideaal en Pol al helemaal.
:mrgreen:
Kayka
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kayka »

Haha, wij gebruiken ook de magische woorden 'deze kant!' bij Dunaj als ie aan de flexi zit :mrgreen: Handig bij slootkanten met bomen enzo.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Moos
Zeer actief

Kayka schreef:Haha, wij gebruiken ook de magische woorden 'deze kant!' bij Dunaj als ie aan de flexi zit :mrgreen: Handig bij slootkanten met bomen enzo.
Bij slootkanten is het bij Vera voornamelijk "nee, niet erin nu!" :mrgreen:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik vind een flex ideaal. Zeker met Woopy en Hera die niet overal los kunnen, zo kunnen ze dan toch lekker snuffelen en een beetje hun gang gaan.
Ik ben er ook erg handig in geworden die flexi's.
Woopy en Hera kennen ook commando's als 'terug!' en 'andere kant!'. Bij dat laatste moeten ze dan de andere kant van de paal/boom langs. Bij terug moeten ze hetzelfde weggejte terug als hoe ze ergens in kwamen (bijv. in bosjes) omdat ze anders blijven haken achter takken.

Ook weet Woopy prima om weer uit de lijn te komen als de lijn onder zn poten door raakt. Hoef ik hem nooit bij te helpen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
Kayka schreef:Haha, wij gebruiken ook de magische woorden 'deze kant!' bij Dunaj als ie aan de flexi zit :mrgreen: Handig bij slootkanten met bomen enzo.
En dan plons? :mrgreen:

Ik heb de puppy's vaak aan de flexi als ze een gewone lijn nog eng of zo vinden.
En voor de loopse teef is het ook handig vind ik.
Verder lopen ze op korte stukken na, eigenlijk altijd los. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:

Ik heb de puppy's vaak aan de flexi als ze een gewone lijn nog eng of zo vinden.
Dan alleen maar plons als ik zeg dat het mag :pffff: :mrgreen:

De ochtendwandeling is hier altijd los (en heel lang), de middagwandeling aan de lijn. Ook omdat ik Vera bloot wil blijven stellen aan veel mensen e.d als ze aangelijnd is :wink:
Ik heb net geconstateerd dat ze nu toch echt loops is :mrgreen: , dus dan komt die flexi helemaal mooi van pas :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
ranetje schreef:
Moos schreef:

Dan alleen maar plons als ik zeg dat het mag :pffff: :mrgreen:

De ochtendwandeling is hier altijd los (en heel lang), de middagwandeling aan de lijn. Ook omdat ik Vera bloot wil blijven stellen aan veel mensen e.d als ze aangelijnd is :wink:
Ik heb net geconstateerd dat ze nu toch echt loops is :mrgreen: , dus dan komt die flexi helemaal mooi van pas :wink:
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Moos schreef:Bij slootkanten is het bij Vera voornamelijk "nee, niet erin nu!" :mrgreen:
Cheeky zou dan alleen nog maar "....erin nu!" horen. Dat laat ze zich geen twee keer zeggen!

Laat ze allebei uit aan de flex. Gaat prima, ze hebben allebei door hoe lang dat ding is. Cheeky is super behendig in het over de flex van Maddy springen of in het er onderdoor duiken ervan. Ik vind het wel soms eng :wink:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik ben nooit zo van de flex geweest maar heb er een aantal maanden geleden toch maar 1 aangeschaft voor Bowie...meer vrijheid lekker een flink tempo kunnen lopen af en toe zelfs een sprintje... ik vind het geweldig en zij ook...dus onze wandelingen 1 op 1 doen we met haar aan de flex :mrgreen:
Afbeelding
anica
Actief

Ongelezen bericht door anica »

juist niet.
max trekt niet aan de korte lijn en reageerd beter op vreemde!
met de flexi heb ik ogen in mijn achter hoofd!

tosca trekt alleen als ze bang is en dan maakt het niet uit welke riem, en ze loopt altijd iedereen voorbij honden/mensen, los/vast alleen kinderen loopt ze heen.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

De Flexi en Josh zijn absoluut geen goede combinatie :roll:
Hij heeft dus absoluut niet in de gaten dat hij dan aan de lijn loopt en rent dan voluit in het einde van de riem.
Dit heeft al eens als resultaat gehad dat ik met de houder van de Flexi in de handen stond en Josh verderop liep met een stuk lijn achter zich aan :N:
De gehele lijn was gewoon compleet uit de houder geknapt :boos: ....

Ik durf het dus eigenlijk niet meer te proberen met de dames,dus heb geen idee hoe hun er op reageren :19: Wou het toch wel eens weer proberen, is een stuk makkelijker dan de longeerlijn die we nu gebruiken.
Groetjes,
Wendy
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

flexi

Ongelezen bericht door josefientje »

Ik vind het een onding die flexlijn! Vooral omdat je uit de verte niet kunt zien of en hond aangelijnd is of niet. Mijn honden lopen (bijna) altijd los, behalve dan in het verkeer, daar heb ik ze voor eigen veiligheid aan de lijn. En ik ben een tikkie (heel erg) kippig, dus komt er iemand aan met de hond aan een flexlijn, dan kan ik dat uit de verte niet goed zien. Ik heb ook al eens van een akelig ongeluk van een in zo'n lijn verstrikt en verbrijzeld hondepootje gehoord, dus ik hou niet zo van die dingen. Ik heb er wel een overigens, en de kinderen gebruiken hem soms als Spike weer eens zijn oostindische periode heeft. Maar ik gebruik hem niet.
Moos
Zeer actief

Re: flexi

josefientje schreef:Ik vind het een onding die flexlijn! Vooral omdat je uit de verte niet kunt zien of en hond aangelijnd is of niet. Mijn honden lopen (bijna) altijd los, behalve dan in het verkeer, daar heb ik ze voor eigen veiligheid aan de lijn. En ik ben een tikkie (heel erg) kippig, dus komt er iemand aan met de hond aan een flexlijn, dan kan ik dat uit de verte niet goed zien. Ik heb ook al eens van een akelig ongeluk van een in zo'n lijn verstrikt en verbrijzeld hondepootje gehoord, dus ik hou niet zo van die dingen. Ik heb er wel een overigens, en de kinderen gebruiken hem soms als Spike weer eens zijn oostindische periode heeft. Maar ik gebruik hem niet.
Daarom heb ik er eentje met lint. Met zo'n draadje wil ik ook niet, vind ik te eng. Dat lint kan je bovendien zelf ook gewoon met je hand vastpakken indien nodig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”