Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lintworm besmetting via hondenvlees?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Lintworm besmetting via hondenvlees?

Ongelezen bericht door Muk »

In dit artikel in het AD las ik dat de kans op een lintwormbesmetting steeds groter wordt door de invoer van besmet Roemeens rundvlees.

Nu barf ik met de hond, dus op dit nieuws sta ik niet te wachten.
Gaan die lintwormeitjes en lintwormen niet dood als je die lang bevriest?
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Kweenie, volgens mij geven vlooien de grootste kans op lintworm toch?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Of is dat alleen met spoelwormen :denken:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Jaap* schreef:Kweenie, volgens mij geven vlooien de grootste kans op lintworm toch?
Volgens mij was dat tot voor kort zo ja,maar als er nu uit het voormalige oostblok veel besmet vee of vlees geimporteerd wordt kan dat wel anders worden.
En al helemaal als keurmeesters het niet herkennen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Nou, ik kan je gerust stellen..
Het was net een item op Radio1: bevriezing van vlees (bij voorkeur minimaal 3 dagen op -18 ) is voldoende om de lintwormblazen kapot te laten vriezen.
Hierna is er geen gevaar voor Lintworm besmetting meer. :mrgreen:
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Vlooien geeft kans op een lintwormbesmetting.

Men loopt de infectie op via het eten van besmet rundvlees. In het rundvlees bevinden zich kleine, moeilijk herkenbare blaasjes (ook wel vinnen, blaasworm of cysticerci genoemd). Als het besmette vlees rauw of slecht verhit (filet americain, BBQ, biefstuk) wordt gegeten, kan een infectie optreden.

De parasiet kan niet van mens tot mens worden overgedragen.
[/i]
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Ennath schreef:Nou, ik kan je gerust stellen..
Het was net een item op Radio1: bevriezing van vlees (bij voorkeur minimaal 3 dagen op -18 ) is voldoende om de lintwormblazen kapot te laten vriezen.
Hierna is er geen gevaar voor Lintworm besmetting meer. :mrgreen:
:ok:
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Ennath
Zeer actief

Martijn schreef:Ik koop dergelijke rotzooi toch al niet.
Mijn lapjes komen uit nederland of duitsland. Niet uit een of andere eng stralingsland.
En jij maalt ieder stukje vlees voor gehaktbal, hamburger of broodje Filet zelf?
En het hondenvlees van Smuldier, Bandit of Carnibest bevat ook alleen Nederlandse of Duitse runderresten?
Muk

Mijn lapjes komen uit nederland of duitsland. Niet uit een of andere eng stralingsland.
Ik koop het versvlees voor mijn hond bij Herby. Maar ik heb geen idee waar die hun vlees vandaan halen. Ik kan mij best voorstellen dat die slachtafval van diverse bronnen en landen binnenkrijgen.

Maar ik ben blij om te weten dat de lintwormen en eitjes daarvan met goed vriezen doodgaan.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:was sowieso toch al geen probleem, want in het genoemde geval gaat het over de mensenlintworm die het rund heeft als tussengastheer - honden kunnen er dus toch al niet mee besmet worden.
Precies.
En wat lintwormen bij honden betreft: een gezonde, volwassen hond maakt korte metten met een paar wormen. :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:was sowieso toch al geen probleem, want in het genoemde geval gaat het over de mensenlintworm die het rund heeft als tussengastheer - honden kunnen er dus toch al niet mee besmet worden.
Volgens Radio 1 meneer (Keuringsdienst) kan je dat onderscheidt niet maken. De route die hij aangaf was: lintwormblazen in spier en orgaanweefsel van rund --> eten door hond --> ontwikkeling tot volledige lintworm --> uitscheiding lintworm eieren (tienduizenden per besmetting per dag) --> verplaatsing eieren met stof/aarde --> besmetting van de mens door onvoldoende hygiëne (en dan natuurlijk met als zwakste schakel kinderen) --> vorming lintwormblazen in organen en spierweefsel van de mens.
Deze cyclus was te doorbreken door het vlees voor de hond te vriezen.

De andere route: lintwormblazen in spier en orgaanweefsel van rund --> eten door mens resulteert niet in een lintwormbesmetting. Wel kunnen de op die manier opgenomen lintwormkoppen (want dat zit in die blazen) in het lichaam actief worden en migreren door het lichaam en ergens inkapselen. Lintwormblazen dus, net zoals bij het opnemen van lintwormeieren.
Deze cyclus was ook te doorbreken door het vlees in te vriezen of voldoende te verwarmen.

Een lintworm krijg je er niet van :19:

Nog even verder gezocht
Het gaat om dit document:
http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=1 ... m_id=23994
En om deze worm:
http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=1 ... ema=portal

En dat is niet de gewone hondenlintworm.
Muk

Voor de hond ben ik ook niet zo bang, maar meer voor onszelf. Niet dat wij zo vies leven, maar ik wil gewoon elk risico uitsluiten.
Ennath
Zeer actief

Muk schreef:
Voor de hond ben ik ook niet zo bang, maar meer voor onszelf. Niet dat wij zo vies leven, maar ik wil gewoon elk risico uitsluiten.
Geen rauw vlees eten :19:

Maarre ..... als je gewoon elk risico wilt uitsluiten moet je ophouden met ademhalen.
Dat is het veiligste. :wink:
Ennath
Zeer actief

Martijn schreef:
Ennath schreef:
En jij maalt ieder stukje vlees voor gehaktbal, hamburger of broodje Filet zelf?
En het hondenvlees van Smuldier, Bandit of Carnibest bevat ook alleen Nederlandse of Duitse runderresten?
Op mijn gehakt en hamburgers staat ook de herkomst en filet is sowieso ranzig.

Het hondenvlees vreet ik zelf niet op.
Volgens het document van VWA komen er heel veel runderen levend naar Nederland, en volgens een kennis die in slachtvee doet hoef je vee maar een week in Nederland te laten grazen om het als "Nederlands Rund" te laten slachten.
Deze kennis importeert jonge stiertjes uit heel Europa en heeft ze (afhankelijk van het gewicht bij aankomst) tussen de twee en tien weken op eigen bedrijf lopen.
Daarna kunnen ze allemaal als Nederlands Rundvlees geslacht worden. :denken:
Muk

Ennath schreef:
Muk schreef:

Maarre ..... als je gewoon elk risico wilt uitsluiten moet je ophouden met ademhalen.
Daar heb je gelijk in. Maar het gaat mij om vlees voor de hond, waar ik (mits ik het dus onvoldoende zou invrienzen) een besmetting van lintworm mee zou kunnen oplopen.

Zelf eet ik nauwelijks vlees, laat staan rauw vlees.
Rami
Zeer actief

Ennath schreef: Volgens het document van VWA komen er heel veel runderen levend naar Nederland, en volgens een kennis die in slachtvee doet hoef je vee maar een week in Nederland te laten grazen om het als "Nederlands Rund" te laten slachten.
Deze kennis importeert jonge stiertjes uit heel Europa en heeft ze (afhankelijk van het gewicht bij aankomst) tussen de twee en tien weken op eigen bedrijf lopen.
Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord.
Maar is dat voor biologisch/scharrelvlees niet anders? Toen ik nog vlees at wist de biologische- en/of scharrelslager precies te vertellen van welke boerderij het dier afkomstig was, op welke leeftijd het geslacht was, wat voor voer het had gekregen etc..
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Muk schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar het gaat mij om vlees voor de hond, waar ik (mits ik het dus onvoldoende zou invrienzen) een besmetting van lintworm mee zou kunnen oplopen.

Gewoon goed je handen wassen met zeep en warm/heet water, nadat je aan het vlees voor je hond bent gekomen. Dat is echt voldoende. Laat je niet gek maken door dit soort berichten. :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Muk schreef:
Ennath schreef:
Muk schreef:

Ik denk dat het grootste gevaar niet zit in je eigen hond (die voornamelijk vlees uit de vriezer eet) maar in mogelijke "buurhonden" indien deze wél regelmatig niet voldoende gecontroleerd "vers vlees" te eten krijgen.
Deze honden zouden dan wel eens voor ruim wormeieren in hun omgeving kunnen zorgen.
En op één of andere reden geloof ik daar niet in.
Wie kent nou honden die op regelmatige basis rundvlees van de slager krijgen?
De meeste Nederlandse honden eten brok, brok en brok.
En de rest eet KVV (uit de vriezer) en een klein percentage BARFT (en dat vlees komt óók bijna allemaal uit de vriezer).

Maar toch: in de Balkanlanden schijnt besmetting een groot gezondheidszorgprobleem te zijn :19:
Ennath
Zeer actief

Rami schreef:
Ennath schreef: Volgens het document van VWA komen er heel veel runderen levend naar Nederland, en volgens een kennis die in slachtvee doet hoef je vee maar een week in Nederland te laten grazen om het als "Nederlands Rund" te laten slachten.
Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord.
Maar is dat voor biologisch/scharrelvlees niet anders? Toen ik nog vlees at wist de biologische- en/of scharrelslager precies te vertellen van welke boerderij het dier afkomstig was, op welke leeftijd het geslacht was, wat voor voer het had gekregen etc..
Het enigste "Biologische Vlees" dat ik kan kopen komt in de diepvries bij de Groene Weg vandaan.
En of ze daar precies weten wat ze verkopen :denken:
Ik waag het te betwijfelen.

Toen de dorpsslager nog zelf mocht slachten kwamen de koeien van bedrijven uit de omgeving vandaan.
De slager kon je weken van te voren al aanwijzen welke koeien in welke weides binnenkort aan de beurt waren.
Nu mag hij niet meer zelf slachten, en de runderen komen door midden gezaagd bij één van Nederlands grote slachterijen vandaan.
En bij die slachterijen wordt het "Nederlands Rundvlees" afkomstig van "Balkanrunderen" geleverd door mijn kennis verwerkt (en ook geleverd door tientallen collega's waarvan sommigen de wet en regelgeving nog veel minder serieus nemen)
Rami
Zeer actief

Ennath schreef:
Het enigste "Biologische Vlees" dat ik kan kopen komt in de diepvries bij de Groene Weg vandaan.

Toen de dorpsslager nog zelf mocht slachten kwamen de koeien van bedrijven uit de omgeving vandaan.
De slager kon je weken van te voren al aanwijzen welke koeien in welke weides binnenkort aan de beurt waren.
Nu mag hij niet meer zelf slachten, en de runderen komen door midden gezaagd bij één van Nederlands grote slachterijen vandaan.
En bij die slachterijen wordt het "Nederlands Rundvlees" afkomstig van "Balkanrunderen" geleverd door mijn kennis verwerkt (en ook geleverd door tientallen collega's waarvan sommigen de wet en regelgeving nog veel minder serieus nemen)
Hmm... ik dacht dat het voor al het biologische vlees onderstaande opgaat: dieren zijn geboren en getogen op het eigen bedrijf of in elk geval op een ander biologisch bedrijf. Maar ik ben er een beetje uit sinds ik geen vlees meer eet. Ik weet wel dat de benadering van biologische vee-houders best lijkt op die van de boer van vroeger.
Er wordt zelfs weer vaak op het bedrijf zelf geslacht (middels een mobiele slachterij) zodat het vee niet op transport hoeft.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ach als ineens de kilo's eraf vliegen weet je waardoor het komt :mrgreen: Nog even en de huisarts schrijft ons half jaarlijks een ontwormingsmiddel voor.
Ennath
Zeer actief

Rami schreef:
Ennath schreef:

Hmm... ik dacht dat het voor al het biologische vlees onderstaande opgaat: dieren zijn geboren en getogen op het eigen bedrijf of in elk geval op een ander biologisch bedrijf. Maar ik ben er een beetje uit sinds ik geen vlees meer eet. Ik weet wel dat de benadering van biologische vee-houders best lijkt op die van de boer van vroeger.
Er wordt zelfs weer vaak op het bedrijf zelf geslacht (middels een mobiele slachterij) zodat het vee niet op transport hoeft.
Volgens mij mag er sedert 1 januari 2008 niet meer op het bedrijf geslacht worden, net zo min als dat de slager nog zelf mag slachten. *
Hier in de dorpen had je nog behoorlijk wat zelfslachtende slagers (en die kochten bijna allemaal uiterst lokaal in). Een heel aantal hebben met de verandering van de regels hun winkel gesloten. De meeste andere leveren vlees dat uitgebeend en al van de grote slachtfabrieken komt. Net een stapje beter als de supermarkt dus.

* Ik lees net dat zelf slachten door slagers nog wel mag maar dat de investeringen die gedaan moeten worden om aan de hygiene regels te voldoen zo groot zijn dat er maar een hand vol slagers in Nederland deze investering gedaan hebben, en dus nog mogen slachten. De rest slacht niet meer.
Ennath
Zeer actief

Valerie schreef:Ach als ineens de kilo's eraf vliegen weet je waardoor het komt :mrgreen: Nog even en de huisarts schrijft ons half jaarlijks een ontwormingsmiddel voor.
Als je een besmetting oploopt krijg je geen lintworm, de worm kan zich namelijk niet ontwikklen bij de mens.
De wormkoppen kapselen zich in afhankelijk van waar ze dat doen kan je nauwelijks tot heel erg ziek worden.
zie Quote VWA :
Behalve landbouwhuisdieren is ook de mens een geschikte tussengastheer voor E. granulosus. Dat betekent dat een mens na het binnenkrijgen van lintwormeitjes ook blaaswormen zal ontwikkelen. Het duurt meestal relatief lang voordat zich verschijnselen van deze groeiende blaaswormen ontwikkelen, gemiddeld zo’n 15 jaar. Als besmette mensen niet worden geopereerd, is het sterftepercentage 20-60 procent. Bovendien zijn operaties bij een forse besmetting erg gecompliceerd. Wanneer blaaswormen doorbreken, kunnen mensen in shock raken en overlijden. De verschijnselen van een infectie zijn afhankelijk van de mate van aantasting en de soort organen waarin de blaaswormen zich ontwikkelen: onder andere buikpijn, geelzucht, pijn op de borst, bloedplassen en toevallen. Wereldwijd is de ziektelast enorm en de daarmee verbonden kosten eveneens: ongeveer 2 miljard dollar. De mens kan alleen besmet worden door een hond met lintwormen en niet door het eten van besmet vlees.
edit=typo
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

:O:
Ennath
Zeer actief

Valerie schreef::O:
Niet te hard schrikken hoor ...... :mrgreen:
De besmettingskans in Nederland is (was: als je de VWA mag geloven) 0,2 op de 100.000 bewoners.
Waarbij aangetekend moet worden dat bijna alle besmettingen van Nederlanders in het buitenland plaatsvonden.

De besmettingskans op de Balkan is 6 op de 100.000.
En ik gok dat die in de derde wereld nog wel wat hoger is. :19:
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:dit is er eentje :oeps:

Afbeelding
:N:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef: dit is er eentje :oeps:

Afbeelding
En dan is vanuit slachtoogpunt zo'n grote blaas helemaal nog niet zo erg.
Die zie je heus wel :N:
Maar blazen van enkele millimeters komen ook voor....
En die kunnen net zo goed besmetten....
En die zie je veel makkelijker over het hoofd :N:

Volgens mij lopen we het grootste gevaar met runderen die een paar weekjes in Nederland grazen om "Nederlands Rundvee" te worden.
En die dan vervolgens geslacht worden zonder een extra strenge argwanende controle.
Gewoon standaard...
Nederlands .....
Geen rotzooi uit een of andere eng stralingsland. :19:
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef: en als ze die tijdens de operatie aanprikken ben je nog niet jarig :N: . anders gezegd : dan word je ook niet meer jarig :oeps: :mrgreen: .
Dat denk ik ook niet nee.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef: en als ze die tijdens de operatie aanprikken ben je nog niet jarig :N: . anders gezegd : dan word je ook niet meer jarig :oeps: :mrgreen: .
Mwa, gewoon knappen is net zo effectief hoor :mrgreen:
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef:
Mwa, gewoon knappen is net zo effectief hoor :mrgreen:
ja, maar tijdens een operatie wéét je dat dat kan gaan gebeuren :N: :mrgreen: .

zeker weten dat die kleine blaasjes in runderen de ergste zijn - straks krijgen al onze barfende honden nog 'kleine lintworm'.

zijn neefje (van de vossen, maar kan ook bij honden voorkomen) is nóg erger : die hoeft zelfs niet te knappen om dochterblazen te vormen. of liever : die knapt gewoon standaard :oeps: .
O wat fijn :N:
Niet teveel over nadenken :wall:
Als je je op voorhand druk maakt over alles wat jou of je beest (of je kind) allemaal kan overkomen dan durf je helemaal niet meer te leven. :devil:

Het enigste wat je kan doen is het alarmbelletje op de achtergrond blijven toelaten :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”