Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nu we het er toch over hebben,... herplaatsers.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

doggy

Nu we het er toch over hebben,... herplaatsers.

Ongelezen bericht door doggy »

Waarom vragen mensen eigenlijk geld voor een herplaatser??

Het is toch veel belangrijker dat de hond in kwestie een goed thuis krijgt dan dat je er geld voor vraagt??

Of zie ik dat verkeerd??

Waarom zou iemand geld vragen voor een hond die hij of zij wil herplaatsen??

Als het een stichting / asiel is, kan ik het me indenken dat ze er geld voor vragen.
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi,

Ik denk om te voorkomen dat de honden weer doorverkocht worden of in de broodfok terecht komen.

Wij hebben zelf momenteel 3 herplaatsers.

Een BC via de herplaatsing van BCCN. Deze mensen wilden er ook geen geld voor, maar op advies van de BCCN hebben ze dat wel gedaan.
Dit was inderdaad om te voorkomen dat de hond weer doorverkocht zou worden.

De andere BC was zonder stamboom en moest zo snel mogelijk weg ivm bijtincidenten. Het was grof gezegd inslapen of meenemen. Vrouwtje had er erg veel moeite mee en groot verdriet. We hebben nu na anderhalf jaar nog steeds contact met haar :ok: . Zij blij en wij ook. Met de eigenaren van de andere herplaatsborder hebben we overigens ook nog contact, en die hebben we inmiddels al 3 jaar :wink:

Dan hebben we nog een herplaats whippet, die mochten we ook gratis meenemen, want hij moest weg omdat ze te druk zou zijn........de waarheid bleek uiteindelijk dat ze onzindelijk was en geen seconde alleen kon blijven. Na veel energie er in gestoken te hebben is dit goed gekomen.
Helaas heb ik met deze mensen geen contact meer.
Heb destijds 2 keer de voicemail ingesproken, 5 keer een mail gestuurd (kreeg wel een leesbevestiging dat de mail gelezen was), maar nooit meer iets terug gehoord........ :denken:
Ja dan houdt het voor mij ook een keer op.

Dus ik gok erop dat het voornamelijk inderdaad is om de honden uit de broodfok te houden en bij handelaren weg te houden.

Ik snap niet dat mensen dat kunnen om honden op te halen en weer door te verkopen..... :devil: :jank: , maar da's een ander verhaal.

Groetjes.
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
boxergek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxers...
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door boxergek »

Waarschijnlijk omdat ze er ook geld voor uit hebben gegeven? :wink:

Ik weet dat er mensen zijn die geld vragen om de mensen die in een opwelling een hond nemen (omdat hij toch gratis is...) te weren.

Persoonlijk vindt ik het alleen maar belangrijker om een goed huis te vinden. Geld zou ik niet willen hebben. Al kan ik me niet voorstellen dat ik ooit een hond zou herplaatsen. Het nemen van een hond zou een hele bewuste en goed uitgedachte handling moeten zijn!
Afbeelding
Cassius
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cassius »

Ik heb eens een hond van mezelf moeten herplaatsen en heb er toen ook een klein bedrag voor gevraagd.

Alles behalve voor het geld, maar in de veronderstelling/hoop, dat wanneer mensen bereid zijn er iets voor te betalen, het een wel overwogen beslissing is en niet zoals hierboven idd in een opwelling gebeurd. Dat de intenties dus goed zijn!
Taartje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Taartje »

afgemeld
Laatst gewijzigd door Taartje op 19 feb 2009 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

ik ga mee met wat eerder geschreven is, door er geld voor te vragen denken mensen beter over hun besslissing na.
het hoeft geen mega bedrag te zijn maar ik vind bijv 100 euro voor een herplaatser geen raar bedrag.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Het hangt voor mij volledig van de situatie af.

Voor Shibby is destijds ook 100 euro gevraagd, nou was hij toen ook pas 9 maanden. Achteraf hebben we zelf op aandringen die 100 euro gegeven, want z'n baasje was zelf al veel te blij dat ze zulke goede baasjes voor hem had gevonden. Wij wisten toen dat zijn oude baasje het heel krap had, ze moest zelfs geld lenen bij de buurman om Shibje te kunnen komen brengen met de auto. Kijk en dan heb ik er helemaal geen problemen mee om een bedrag voor een herplaatser te betalen.

Voor een jonge herplaatser met goede stamboom ben ik ook echt wel bereid om daar een paar honderd euro voor te geven.

Vanaf een jaar of 4-5 vind ik wel dat een baas inderdaad blij moet zijn als hij zijn hond kan herplaatsen en dan ben ik ook niet snel bereid nog een bedrag te geven. Maar ook dan hangt het alsnog van de hele situatie af hoe en wat precies.

Ik heb het hier wel over particulieren hoor, stichtingen en asiels greef ik graag geld voor een herplaatser. :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wij hebben een herplaatser via de rasvereniging. Bewust een wat oudere hond gekozen en gelukkig ook gekregen. Er is geen geld voor gevraagd (zou ik ook niet zo snel doen voor een oudere hond), maar wel gevraagd om een donatie voor het herplaatsfonds van de rasvereniging. Daar heb ik dan geen probleem mee. Want dan komt mijn geld ten goede aan de noodopvang en alles wat er nog meer bij een herplaatsing komt kijken.

Voor asieldieren betaal ik altijd. Dat moet vaak ook en het geld komt ook goed terecht in zo'n asiel (tenminste de asielen waar ik dan mijn dieren vandaan haal, er zijn ook slechte asielen maar daar kom ik niet).
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Nu we het er toch over hebben,... herplaatsers.

Ongelezen bericht door Angelique25 »

doggy schreef:Waarom vragen mensen eigenlijk geld voor een herplaatser??

Is een hond alleen als pup wat geld waard?

Het is toch veel belangrijker dat de hond in kwestie een goed thuis krijgt dan dat je er geld voor vraagt??

Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? :19:

Of zie ik dat verkeerd??

Ik vind hety op zich altijd wel een vremde redenatie, dat een pup (veel) geld mag kosten, maar zodra het geen pup meer is heet het herplaatser en mag het bij eigendomsoverdracht geen geld meer kosten

Waarom zou iemand geld vragen voor een hond die hij of zij wil herplaatsen??

Om zelf uit de kosten te komen of om impulsaankopen te ontmoedigen, of omdat hij een nieuwe flatscreen wil. Wat maakt het uit. Als iemand een hond wil , waarom moet dat dan ineens voor nop of zo weinig mogelijk omdat de hond geen pup meer is. (terwijl het eigenlijk logischer zou zijn dat de wat oudere c.q volwassen hond duurder is dan een pup)

Als het een stichting / asiel is, kan ik het me indenken dat ze er geld voor vragen.

Dus hun mogen wel uit de kosten, maar een particulier niet.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ook al is (haast) niemand dat hier met me eens ga ik er nog steeds van uit dat door de band genomen mensen zuiniger zijn op iets waar voor betaald is dan op iets dat niks gekost heeft.
Er is niet voor niks een engelse uitdrukking die zegt: 'the more you pay, the more it's worth', dat komt echt wel ergens vandaan.

Ik zou dan ook nooit een dier gratis herplaatsen (puur hypothetisch want ik ben niet van het herplaatsen), behalve als ik de nieuwe eigenaar ken en weet hoe die met beesten omgaat.

Maar de waanzinnige bedragen die ik hier (en elders) lees vind ik het andere uiterste.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Maar hoe waanzinnig een bedrag is dat bepaald toch de potentiële koper?
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ben wel bereid om te betalen voor een herplaatser. Maar niet bij iemand die daarna vrolijk weer een pup zou nemen. Nou zal ik ook niet snel op mp op zoek gaan naar een herplaatser, maar hier in de buurt wonen ontzettend veel (!) mensen die pups kopen om vervolgens weg te doen en vrolijk weer een nieuwe pup te kopen. Vaak komen ze hier aan de deur vragen of wij het hondje niet willen hebben. Aan dit soort mensen zal ik dus echt geen cent geven.. :roll:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik heb voor Tsuki ook nog redelijk wat betaald.
Maakte mij dus niks uit, ik wilde haar heel graag hebben en ik vond het bedrag okee. Het zal ongetwijfeld als een belachelijk hoog bedrag klinken maar dat maakte me dus niks uit. Ze was het toen waard en inmiddels is ze onbetaalbaar.
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Gratis dieren worden gemakkelijker in een opwelling aangeschaft. Een bedrag, al is het maar symbolisch, maakt dat mensen beter gaan nadenken.

Ook zie je vaak dat gratis dieren in de broodfok belanden, naar het buitenland worden gesluisd of zelfs tot bont worden verwerkt...

An sich is het verstandig een bedrag voor een herplaatser te vragen. Als puntje bij paaltje komt en de nieuwe eigenaren staan je aan, dan kan je het dier altijd nog gratis meegeven. Maar door een bedrag te vragen houd je de echte 'foute lui' gemakkelijker weg.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Toen Kevin overleden was, zijn wij op zoek gegaan naar een herplaatser. Via diverse kanalen zag ik een MS met papieren, die echt een beter plekje zocht, maar die mensen vroegen er nog €700,- voor en dat vond ik veel te veel voor een hond van iets meer dan een jaar, met een gebrekkige opvoeding én die hun zelf €750,- had gekost (vertelde de fokker me).
Die mensen werkten full-time, hadden een kind van 2,5 en het arme dier zat geruime tijd per dag in een bench tegen het slopen, als hij alleen was. Hoe begaan ik ook was met die hond, ik heb het niet gedaan.
Even later kwamen we Luuk tegen, plat gezegd overschot uit de fokkerij (nooit mee gefokt overigens) en daar hebben we nog geen €400 voor betaald, maar hij is dat absoluut waard :mrgreen: .
Maar nu praat ik wel over honden met een stamboom, van een goede fokker.
Voor een asbakkie zou ik nooit zoveel betalen, hooguit het bedrag dat een asiel vraagt.
Tessa bv komt uit het asiel (overigens ook een stamboomhond, maar ik heb alleen een uitdraai van die boom) en daar heb ik €125 voor betaald en de vorige eigenaar heeft €80 betaald voor de afstand. Voor een boomloos hondje zou ik dus niet meer geven dan €100.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik heb wel meegemaakt dat mensen bijvoorbeeld de castratiekosten eruit wilden hebben. Mijn vorige hondje stond ook te koop voor "een nader te bepalen bedrag" toen het puntje bij paaltje kwam waren deze mensen zo blij dat de hond goed terecht kwam dat ze ons hebben gevraagd een bedrag over te maken naar een goed doel. Dat vond ik wel heel mooi symbolisch. Bij Luka heb ik lopen afdingen en dat voelde heel raar, want al was het niet gelukt; ik had m toch meegenomen...uiteindelijk wel voor de helft van de prijs meegekregen,...toch sneu...mijn mannetje was gewoon een koopje, terwijl hij goud waard is! :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb voor Yore (herplaatst met 7 maanden oud) na flink wat overwegingen ook een bedrag gevraagd aan de nieuwe eigenaren, aangezien ik ook voor hem betaald had en de nieuwe eigenaren ook nog 'aan hem kunnen verdienen' door middel van dekkingen... Dus ik had ook niet echt het idee dat ik ze aan het afzetten was ofzo. Heb natuurlijk niet de volledige pupprijs gevraagd, dat had ik wel belachelijk gevonden...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Mijn Puli heb ik voor niks gekregen toen ze een jaar oud was.

Omgekeerd heb ik door rare omstandigheden een zelfgefokte hond terug moeten kopen voor een (te hoog) bedrag. Maar ja, dat doe je dan toch.
Ik heb hem heel goed kunnen herplaatsen voor 50 euro. Ik wist dat mijn hond daar goed terecht zou komen en dan is dat me meer waard dan een smak geld.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Nakisha schreef:Gratis dieren worden gemakkelijker in een opwelling aangeschaft. Een bedrag, al is het maar symbolisch, maakt dat mensen beter gaan nadenken.
Dit vind ik tot nog toe het beste argument dat voorbij is gekomen.

Overigens zelf heb ik altijd zoiets bij mensen die geld willen hebben voor hun te herplaatsen hond "eerst falen en dan ook nog geld willen vangen?".

Ik weet dat toen een broodfokker hier overleden was, dat zijn overgebleven hondjes aan andere broodfokkers zijn doorverkocht. Daar werd voor betaald dus. MAar je kunt bepaald niet zeggen dat die naar een goed adres zijn gegan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Nakisha schreef:Gratis dieren worden gemakkelijker in een opwelling aangeschaft. Een bedrag, al is het maar symbolisch, maakt dat mensen beter gaan nadenken.

Ook zie je vaak dat gratis dieren in de broodfok belanden, naar het buitenland worden gesluisd of zelfs tot bont worden verwerkt...

An sich is het verstandig een bedrag voor een herplaatser te vragen. Als puntje bij paaltje komt en de nieuwe eigenaren staan je aan, dan kan je het dier altijd nog gratis meegeven. Maar door een bedrag te vragen houd je de echte 'foute lui' gemakkelijker weg.
Mee eens :ok:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tulp schreef:

Mee eens :ok:
Ook mee eens :ok: .
Al heb ik zelf voor Kyra helemaal niets betaald en voor Gina € 100 (ging via een stichting) en dat heb ik met liefde betaald.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Martijn schreef: Maar er zijn ook zat volwassen honden waar je direct 20 gegadigden voor hebt als je er maar op hint dat je hem eventueel wel zou willen laten gaan als....enzovoort. Waarom zou je dan moeten doen alsof mensen niet staan te dringen en hem gratis wegdoen?
Wat mij betreft gewoon om dat ik me er knap ranzig over zou voelen als ik ook nog eens geld over wilde houden aan mijn eigen mislukking.

Als er hier een hond komt is dat als volwaardig lid van het gezin. Daar hangt geen enkele handelswaarde aan. Als ik die hond zou moeten herplaatsen heb ik ergens een hele ernstige fout gemaakt. Als dat zo is dan heb ik ook maar de financiele pech en zijn de kosten natuurlijk geheel voor mijn eigen rekening.

Ik vind de situatie van een particulier die herplaatst dan ook helemaal niet vergelijkbaar met die van een stichting of asiel. Die vragen iha een bijdrage om de kosten die ze gemaakt hebben voor een hond waar ze eigelijk helemaal niet verantwoordelijk voor waren te kunnen dekken. Doen ze dat niet dan houdt het snel op natuurlijk. Een particulier die de hond heeft genomen als huishond lost dat maar lekker zelf op. Misschien leert ie er dan nog wat van.

Vergelijken met een pup vind ik ook nogal scheef gaan. Pups worden primair gefokt om te verkopen (tenzij de intentie is om ze allemaal zelf te houden, maar dat zal iha niet). Die komen dus al "binnen" als handelswaar. Nooit de bedoeling geweest dat ze zouden blijven.

Honden aanhouden tot ze volwassen zijn met de intentie om dan nog te kunnen kijken of ze je bevallen en al dan niet verkopen is sowieso een mentaliteit die eh... niet bij mij past zullen we maar zeggen :roll:
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Voor Naqui heb ik geen geld gevraagd , ik was allang blij dat hij bij een echte liefhebber van het ras kwam . En zelf had ze al 2 naakte meiden , dus een beter plekje had ik nooit gevonden voor hem :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

jelle schreef:
Martijn schreef: Maar er zijn ook zat volwassen honden waar je direct 20 gegadigden voor hebt als je er maar op hint dat je hem eventueel wel zou willen laten gaan als....enzovoort. Waarom zou je dan moeten doen alsof mensen niet staan te dringen en hem gratis wegdoen?
Wat mij betreft gewoon om dat ik me er knap ranzig over zou voelen als ik ook nog eens geld over wilde houden aan mijn eigen mislukking.

Als er hier een hond komt is dat als volwaardig lid van het gezin. Daar hangt geen enkele handelswaarde aan. Als ik die hond zou moeten herplaatsen heb ik ergens een hele ernstige fout gemaakt. Als dat zo is dan heb ik ook maar de financiele pech en zijn de kosten natuurlijk geheel voor mijn eigen rekening.

Ik vind de situatie van een particulier die herplaatst dan ook helemaal niet vergelijkbaar met die van een stichting of asiel. Die vragen iha een bijdrage om de kosten die ze gemaakt hebben voor een hond waar ze eigelijk helemaal niet verantwoordelijk voor waren te kunnen dekken. Doen ze dat niet dan houdt het snel op natuurlijk. Een particulier die de hond heeft genomen als huishond lost dat maar lekker zelf op. Misschien leert ie er dan nog wat van.

Vergelijken met een pup vind ik ook nogal scheef gaan. Pups worden primair gefokt om te verkopen (tenzij de intentie is om ze allemaal zelf te houden, maar dat zal iha niet). Die komen dus al "binnen" als handelswaar. Nooit de bedoeling geweest dat ze zouden blijven.

Honden aanhouden tot ze volwassen zijn met de intentie om dan nog te kunnen kijken of ze je bevallen en al dan niet verkopen is sowieso een mentaliteit die eh... niet bij mij past zullen we maar zeggen :roll:
Helemaal mee eens.
Morgaine
Zeer actief
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Ongelezen bericht door Morgaine »

Ik heb geen geld gevraagd toen ik mn Saarloos herplaatste, dat voelde toen om de een of andere reden niet goed. Ik wilde alleen een goed baasje.
Achteraf wou ik dat ik het wel had gedaan, dan waren de mensen die hem genomen hebben en na een half jaar weer in het asiel hebben gedumpt waarschijnlijk afgevallen.
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

heel simpel... om sabrina praktijken te voorkomen.. :ok:
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Anne Panne schreef:heel simpel... om sabrina praktijken te voorkomen.. :ok:
Zou ik ooit, de hemel verhoede, mijn teefje moeten verplaatsen waar veel aan te verdienen valt, dan werd ze eerst gesteriliseerd.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

christo schreef:
Zou ik ooit, de hemel verhoede, mijn teefje moeten verplaatsen waar veel aan te verdienen valt, dan werd ze eerst gesteriliseerd.
Dat vind ik dus ook een hele goede :ok:
Toen ik zoveel problemen had met mijn Cody heb ik besloten om hem te castreren in de hoop dat dit allerlaatste redmiddel zou helpen. Zou het niet helpen dan zou hij worden herplaatst en dan wilde ik hem sowieso gecastreerd hebben. Hij is een prachtige reu, hele goede lijn met papieren maar qua karakter totaal ongeschikt als dekreu.
Ik wilde daar absoluut geen risico mee nemen. Gelukkig was het laatste redmiddel, voor mij althans, een tovermiddel en blijft hij lekker tot aan zijn dood (ik hoop over een jaartje of 20 :mrgreen: ) bij ons :cheer: .
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
christo schreef:
Je weet toch naar wie je haar toe doet?
Waarom dump je een hond ergens bij een eigenaar die je kennelijk niet vertrouwt?
Waarom zou je minder moeite moeten stoppen in een hond die je wegdoet dan een hond die je neemt?

Dan hoef je ook niet met van die quasi-maatregelen te komen.
Ik denk omdat je, zelfs al heb je onderzoek verricht en maken ze een ontzettend goede indruk, toch iemand verkeerd kan beoordelen.
Ik heb ervaren fokkers die al 20 jaar pups verkopen en dus een goede mensenkennis hebben, de mist zien ingaan met pupkopers.
En als jij je hond moet/wil herplaatsen je toch heel emotioneel bent (ga ik even van uit :wink: ) en dat je dan misschien een verkeerde inschatting kan maken.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb Jenna herplaatst, ik heb haar nog laten trimmen, steriliseren, chippen, enten en ik heb niets voor haar gevraagd kwa kosten enz aan de nieuwe eigenaren. Dat ze goed terecht kwam was het balangrijkste en dat is ze ook. Ik wilde het zo goed als netjes afhandelen en dat is wel gelukt denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”