Je kunt ze prima als huishond houden, ook zonder IPO of pakwerk, maar je moet ze wel aan het werk zetten.
Cento, mijn oude diensthond, kan door zijn blessure geen zwaar werk meer doen, dus bv ook geen behendigheid, maar als ik die geestelijk niet bezighoudt dan begint hij vreselijk te klieren. Dingen slepen en op de kop zetten. Ondanks dat hij ruim 9 jaar oud is.
Ik "verlies" bv regelmatig mijn sleutelbos, dan zoekt ie netjes 4 straten terug. En meer van dat soort ongein. Hij is ook echt de professor onder de honden, het is de meest intelligente hond die ik ooit gehad heb, ik ken er ook geen die intelligenter is als hem. Daarnaast heeft hij een bijzonder stabiel karakter, kortom het is een fantastische hond om te hebben, maar thuis bij de kachel liggen is absoluut niets voor hem.
Tsja en voor wat "felheid" betreft... Hij heeft in de praktijk een heleboel mensen gebeten, dus behalve KNPV afgericht en dus pakwerk gedaan ook "gewone"mensen echt gebeten, maar is de meest betrouwbare en relaxte hond die ik ken. Ik durf voor hem echt mijn hand in het vuur te steken dat hij nooit zo maar iemand zou bijten.