Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Groen bordje met poepende hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Groen bordje met poepende hond

Ongelezen bericht door Frenk »

In onze wijk bevindt zich een soort speeltuintje. Een basketbal veld, een klimrek voor 'grotere' kinderen en een veldje met een glijbaan, bankjes en van die wipkippen. Het was me nog niet eerder opgevallen (of het is nieuw en ik ben geen blinde kip), maar dat veldje is omheind. Aan die omheining zit een groen bord met een poepende hond erop en de mededeling "APV 85.1 en 86.1".

Meteen maar even opgezocht:

Artikel 85 Aanlijnen honden, losloopplaatsen en hondenpenning
1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen op de weg zonder dat die hond is aangelijnd.

Artikel 86 Verontreiniging door honden, opruimplicht
1. De eigenaar, bezitter of houder van een hond is verplicht ervoor te zorgen dat die hond zich op de weg niet van uitwerpselen ontdoet.

Maar ja, het is geen weg, het is een veldje :denken: :19:

Nou, ik heb zojuist Frenk daar even lekker los laten rennen. We hebben genoeg andere losloopplekken, Haarlem is wat dat betreft echt een top gemeente, maar dit is voor zover ik weet de enige omheinde. En met een puber vind ik dat echt heel prettig.
Ik moet zeggen, ik ben er blij mee, want nu kan hij vlak bij huis ook even lekker los, maar aan de andere kant vind ik de combinatie van een speelplek voor kleine kinderen en een uitlaatplek voor honden nou ook niet echt ideaal. Ik bedoel, Frenk mag van mij niet tegen die speeltoestellen plassen en poep ruim ik altijd en overal zeer trouw op, maar als ik zo eens naar de straat kijk, dan zijn er ook baasjes die het minder nauw nemen... :N:

Hopelijk houdt iedereen het veldje netjes, zodat we lang in gezamenlijkheid van het veldje kunnen genieten.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik vermoed toch dat het op het veldje verboden is om je hond te laten lopen laat staan los lopen.
vind ik ook wel logisch op een speelplek.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jeannettebo schreef:ik vermoed toch dat het op het veldje verboden is om je hond te laten lopen laat staan los lopen.
Yup, op kinderspeelplaatsen, omheind of niet omheind, voorzien van enig bord of niet mogen honden NIET komen (niet eens "niet poepen" maar niet eens komen dus). Schijnt ook ergens in wetgeving te staan...

Suzanne
(die die regel niet eens onlogisch vind)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Suzanne123 schreef:Yup, op kinderspeelplaatsen, omheind of niet omheind, voorzien van enig bord of niet mogen honden NIET komen (niet eens "niet poepen" maar niet eens komen dus). Schijnt ook ergens in wetgeving te staan...
Het zal.

Maar dan hebben ze dus wel het verkeerde wetsartikel genoemd daar.

Er is een apart artikel voor speelvelden voor kinderen volgens mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frenk
Zeer actief

Jeannettebo schreef:ik vermoed toch dat het op het veldje verboden is om je hond te laten lopen laat staan los lopen.
Het is een groen bordje met een poepende hond erop. Geen verbodsbord, geen streep erdoorheen :19: En de op het bord genoemde APV punten wijzen slechts op aanlijn- en opruimplicht.

Loslopen is dus inderdaad niet toegestaan (dat ik het toch deed is mijn risico), maar uit de rest kan ik niet anders dan opmaken dat een hond daar wel mag komen :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Yup, op kinderspeelplaatsen, omheind of niet omheind, voorzien van enig bord of niet mogen honden NIET komen (niet eens "niet poepen" maar niet eens komen dus). Schijnt ook ergens in wetgeving te staan...

Suzanne
(die die regel niet eens onlogisch vind)
Ik zou dat ook niet onlogisch vinden, maar blijkbaar hebben ze hier anders beslist.

Ik zal morgenochtend wel even een foto maken van het bord in kwestie.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ik vind de kleur zo apart. Hier gebruiken ze juist RODE bordjes waar het verboden is voor honden en GROENE voor losloopplaatsen. Vind ik veel logischer, omdat ook in het verkeer rood juist een verbod aankondigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Het is een groen bordje met een poepende hond erop. Geen verbodsbord, geen streep erdoorheen :19: En de op het bord genoemde APV punten wijzen slechts op aanlijn- en opruimplicht.

Loslopen is dus inderdaad niet toegestaan (dat ik het toch deed is mijn risico), maar uit de rest kan ik niet anders dan opmaken dat een hond daar wel mag komen :19:
Ik ook eigenlijk.
Anders zou het er bij staan volgens mij.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Ma-Rianne schreef:Ik vind de kleur zo apart. Hier gebruiken ze juist RODE bordjes waar het verboden is voor honden en GROENE voor losloopplaatsen. Vind ik veel logischer, omdat ook in het verkeer rood juist een verbod aankondigd.
Daarom denk ik ook dat het dus is toegestaan. Anders had er wel een streep door die hond gestaan of was het bord rood geweest inderdaad :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Frenk schreef:Het is een groen bordje met een poepende hond erop. Geen verbodsbord, geen streep erdoorheen :19: En de op het bord genoemde APV punten wijzen slechts op aanlijn- en opruimplicht.

Ik ook eigenlijk.
Anders zou het er bij staan volgens mij.
Ik ga gewoon morgen een foto maken :19: En dan ben ik benieuwd :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Frenk schreef:
Het is een groen bordje met een poepende hond erop. Geen verbodsbord, geen streep erdoorheen :19: En de op het bord genoemde APV punten wijzen slechts op aanlijn- en opruimplicht.

proest, ze hebben absoluut een verkeerd bordje opgehangen.

Een hond mag (op geen enkele manier, dus niet los, niet aangelijnd) op een kinderspeelplaats komen. Er is geen bord voor nodig om dat te regelen, dat is in de wet al zo geregeld.

Ik zou dus, als ik jou was, de hond daar niet meer loslaten; je bent in overtreding (EN ik vind dat ook terecht; daar waar kinderen spelen horen geen loslopende honden; dat jij de poep opruimt is prima (zonder dollen) maar aangezien de meeste mensen dat niet doen.....)
Kans is reeel dat men er (terecht) wat van zegt en dat je een boete krijgt als er zo'n overijverige agent langskomt.

(Je hebt dan wel gelijk dat het bord nergens op slaat daar..!)

Suzanne
Frenk
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Een hond mag (op geen enkele manier, dus niet los, niet aangelijnd) op een kinderspeelplaats komen. Er is geen bord voor nodig om dat te regelen, dat is in de wet al zo geregeld.
Waar staat dat dan?
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

ik zou me niet zo druk maken over wat voor een bordje waar hangt met verwijzing naar welk artikel in de apv.

als ik ergens in het geheel geen rekening mee wens te houden, dan zijn het de plaatselijke wetjes wel. ik betaal geen, wat is het, achthonderd? euro gemeentebelasting per jaar om me te laten beperken door ambtelijk geneuzel.

ik hobbel namelijk met gezond verstand en enigermate van redelijkheid rond. dankuwel en hop! :mrgreen:
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Quinto en Dingo nemen s'avonds vaak even de kindertoestellen als oefening mee :mrgreen: even hop over de boomstam en hop over de wipkip. Niks geen drollen of pis. daarintegen zie ik wel de plaatselijke buurtkatten schijten in het kinderspeelzand... :19: :boos:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
~Suzanne~
Zeer actief

Frenk schreef:
Suzanne123 schreef:Een hond mag (op geen enkele manier, dus niet los, niet aangelijnd) op een kinderspeelplaats komen. Er is geen bord voor nodig om dat te regelen, dat is in de wet al zo geregeld.
Waar staat dat dan?
Herstel: het staat in de APV van elke gemeente. Even die van jouw gemeente opzoeken... daarin wordt het geregeld.
Het zal natuurlijk best mogelijk zijn dat het net in jouw gemeente niet zo geregeld is, maar ik zou die gok niet wagen (en ik zou het ook niet sociaal vinden als honden wel op kinderspeelplaatsen kwamen). Die omheining zal daar echt voor de kinderen staan (veilig idee voor ouders) en niet voor de hond, jammer genoeg.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Dingo schreef:Quinto en Dingo nemen s'avonds vaak even de kindertoestellen als oefening mee :mrgreen: even hop over de boomstam en hop over de wipkip. Niks geen drollen of pis. daarintegen zie ik wel de plaatselijke buurtkatten schijten in het kinderspeelzand... :19: :boos:
Hoi,
Ik ben het met je eens, ik laat eerlijk gezegd die van mij dat ook wel 's doen, maar het MAG dus niet! ;-)
Tsja.. die katten... binnenhouden moeten ze ze! (en dat meen ik dan ook weer oprecht!)

Suzanne
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Suzanne123 schreef:
Dingo schreef:Quinto en Dingo nemen s'avonds vaak even de kindertoestellen als oefening mee :mrgreen: even hop over de boomstam en hop over de wipkip. Niks geen drollen of pis. daarintegen zie ik wel de plaatselijke buurtkatten schijten in het kinderspeelzand... :19: :boos:
Hoi,
Ik ben het met je eens, ik laat eerlijk gezegd die van mij dat ook wel 's doen, maar het MAG dus niet! ;-)
Tsja.. die katten... binnenhouden moeten ze ze! (en dat meen ik dan ook weer oprecht!)

Suzanne
ach, gewoon doen. Kindjes slapen allang :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

In Groningen hebben we ook een losloopgebied voor honden dat duidelijk met bordjes is aangegeven en waar ook een kinderspeelplaats is.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
Frenk
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Frenk schreef:
Waar staat dat dan?
Herstel: het staat in de APV van elke gemeente. Even die van jouw gemeente opzoeken... daarin wordt het geregeld.
Het zal natuurlijk best mogelijk zijn dat het net in jouw gemeente niet zo geregeld is, maar ik zou die gok niet wagen (en ik zou het ook niet sociaal vinden als honden wel op kinderspeelplaatsen kwamen). Die omheining zal daar echt voor de kinderen staan (veilig idee voor ouders) en niet voor de hond, jammer genoeg.

Suzanne
Ik heb hem nu van voor naar achter gelezen en in onze APV staat niets over speelveldjes of speeltuinen. En dus ook niets over de toegankelijkheid (voor honden) daarvan. :19:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Bordjes in overvloed:

http://www.inzichten.nl/hondenborden/hond_04.htm

Toch fijn he? Dat ze daar niet gewoon 1 bord, net zoals bij andere verkeersborden voor kunnen gebruiken, maakt het leven zoveel gemakkelijker.

Als ik zeker weet dat Tirsa niet meer hoeft te poepen ga ik ook over 'n speelveld heen. Anderen laten hun honden daar zelfs gewoon poepen, dus weet niet waar ik me schuldig over moet voelen, zou ze het alsnog doen, doe ik het gewoon op. Zo lang in ons parkje door de rest van de wereld troep en rotzooi gemaakt mag worden eenden aan de haak geslagen mag worden, ganzen gepest mogen worden, loop ik over speelveldjes.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Ik denk dat in diezelfde APV staat dat honden verboden zijn op kinderspeelplaatsen, wat zeer logisch is, jonge kinderen worden ziek van contact met hondenpoep. En ook al ruim je het op, er blijven vaak restjes achter.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Neeltje schreef:Bordjes in overvloed:

http://www.inzichten.nl/hondenborden/hond_04.htm

Toch fijn he? Dat ze daar niet gewoon 1 bord, net zoals bij andere verkeersborden voor kunnen gebruiken, maakt het leven zoveel gemakkelijker.

Als ik zeker weet dat Tirsa niet meer hoeft te poepen ga ik ook over 'n speelveld heen. Anderen laten hun honden daar zelfs gewoon poepen, dus weet niet waar ik me schuldig over moet voelen, zou ze het alsnog doen, doe ik het gewoon op. Zo lang in ons parkje door de rest van de wereld troep en rotzooi gemaakt mag worden eenden aan de haak geslagen mag worden, ganzen gepest mogen worden, loop ik over speelveldjes.
He mooie link, weet je toevallig ook een overzicht van borden waar het wel mag, want die zijn er ook in alle kleuren en maten en al net onduidelijk.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Die groene bordjes staan ook bij ons om en rond de visvijver.
Maar daar mogen de honden niet los helaas.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Frenk
Zeer actief

bennie schreef:Ik denk dat in diezelfde APV staat dat honden verboden zijn op kinderspeelplaatsen, wat zeer logisch is, jonge kinderen worden ziek van contact met hondenpoep. En ook al ruim je het op, er blijven vaak restjes achter.
Ik schrijf hierboven dat dat dus niet in de APV staat.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Frenk schreef:
bennie schreef:Ik denk dat in diezelfde APV staat dat honden verboden zijn op kinderspeelplaatsen, wat zeer logisch is, jonge kinderen worden ziek van contact met hondenpoep. En ook al ruim je het op, er blijven vaak restjes achter.
Ik schrijf hierboven dat dat dus niet in de APV staat.
Sorry overheen gelezen.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik heb geen bordjes nodig mijn honden gaan zo wie zo niet bij kinder speel plaatsen ook al doen katten dat wel
als mijn buurman in de sloot springt doe ik dat toch ook niet
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Suzanne123 schreef:
Frenk schreef:
Waar staat dat dan?

Suzanne
Elke gemeente heeft zijn eigen APV, dus het zal niet in de APV van elke alle gemeentes staan.

Volgende geeft onze gemeente aan;

Honden mogen overigens ook op de grotere plekken met struiken in het openbaar groen vrij hun behoefte doen. Op straat, grasveldjes en kinderspeelplaatsen is dit niet toegestaan. Doet de hond het toch op die plekken dan dient de hondenbezitter de uitwerpselen meteen op te ruimen.

Zoals ik het lees, mogen honden dus wel op speelplaatsen komen.

edit: aanvulling
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
bennie
Zeer actief
Border Collie

Liesbeth schreef:
Suzanne123 schreef:
Frenk schreef:
Waar staat dat dan?

Suzanne
Elke gemeente heeft zijn eigen APV, dus het zal niet in de APV van elke alle gemeentes staan.

Volgende geeft onze gemeente aan;

Honden mogen overigens ook op de grotere plekken met struiken in het openbaar groen vrij hun behoefte doen. Op straat, grasveldjes en kinderspeelplaatsen is dit niet toegestaan. Doet de hond het toch op die plekken dan dient de hondenbezitter de uitwerpselen meteen op te ruimen.

Zoals ik het lees, mogen honden dus wel op speelplaatsen komen.

edit: aanvulling
Zoals ik het lees is het de bedoeling dat je het voorkomt en mocht er toch een ongelukje gebeuren dat je dat direct hersteld.
~Suzanne~
Zeer actief

Frenk schreef:
Suzanne123 schreef:
Frenk schreef:
Waar staat dat dan?

Suzanne
Ik heb hem nu van voor naar achter gelezen en in onze APV staat niets over speelveldjes of speeltuinen. En dus ook niets over de toegankelijkheid (voor honden) daarvan. :19:
Proest, probeer 't is onder het kopje "honden".... ? Stuur anders even een link, kijk ik ff met je mee? Het zou uniek zijn, maar het kan dat er bij jullie niets geregeld is...

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”