Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als een door jou gefokte hond slecht word verzorgd

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Pablo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier

Als een door jou gefokte hond slecht word verzorgd

Ongelezen bericht door Pablo »

Stel,

Je hebt ooit een pup verkocht aan mensen, in goed vertrouwen dat het diertje goed terecht zou komen, eind goed, al goed.

Maar dan na een jaartje of 2 krijg je ineens te horen dat de hond die jij toen verkocht hebt aan die mensen toch eigenlijk wel erg slecht behandeld word, verwaarloosd zelfs...

Wat zou jij doen? En wat kan je eigenlijk doen als fokker zijnde?
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Moeilijk maar ik denk toch dat ik ga proberen de hond terug te halen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heb ik gehad.

Weliswaar mentaal slecht verzorgd (understatement), maar dat maakt feitelijk niet uit.
Het heeft me drie maanden gedoe gekost, maar ik heb hem er weg gekregen.

Wat kan je doen als fokker? Praten als brugman, voornamelijk.

edit: toevoeging
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Pablo
Zeer actief

Oke dan, blij te lezen dat er dus wel zulke fokkers bestaan..

ik heb namelijk een fokker op de hoogte gesteld van dat een door hun gefokte hond erg slecht werd behandeld, en hun antwoord was dat ze het erg triest vonden, maar er dus niks aan konden doen.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Pablo schreef:Oke dan, blij te lezen dat er dus wel zulke fokkers bestaan..

ik heb namelijk een fokker op de hoogte gesteld van dat een door hun gefokte hond erg slecht werd behandeld, en hun antwoord was dat ze het erg triest vonden, maar er dus niks aan konden doen.
waar een wil is is een weg :wink:
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Marjoleine schreef:
Wat kan je doen als fokker? Praten als brugman, voornamelijk.
Ik heb het ook gehad idd. Praten als Brugman is dan het beste wat je kunt doen in het eerste geval. Bij mij bleef het daarbij dwz dat ik daardoor de hond heb kunnen terug krijgen.
Ik heb een X bedrag op tafel gegooid om de hond terug te kopen, de mensen laten tekenen dat de hond niet meer van hun was, hond in de auto gemikt en hard weggescheurd.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Pablo
Zeer actief

kitty2 schreef:
Pablo schreef:Oke dan, blij te lezen dat er dus wel zulke fokkers bestaan..

waar een wil is is een weg :wink:
Ja dat dacht ik dus ook, DB kon er niks aan doen, dus ik heb met volle moed de fokker gemailed, krijg ik zo'n teleurstellend bericht terug..
Was eigenlijk een beetje het laatste redmiddel wat ik zag :19:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Mijn twee eerste eigen honden waren 2 Bordeauxdoggen. De eerste was een herplaatser van een fokker waar ze niet meer mee kon fokken na een baarmoederontsteking.

De tweede was een dochter van de eerste. Deze hond is door de fokker bij de vorige eigenaar weggehaald na berichten dat deze hond verwaarloosd werd. Mensen hadden de hond over straat zien lopen en terloops geinformeerd wie de fokker was en toen de fokker gebeld.

De fokker heeft eerst iemand die in de buurt woonde laten informeren. De hond lag inderdaad aan de ketting in de tuin en was graatmager. De hond was toen 9 maanden oud. Toen de fokker dat hoorde is ze in de auto gestapt en naar die mensen toe gereden. Ze eisde de hond te mogen zien. Toen ze vroeg wat de hond te eten kreeg zeiden de mensen: "Ik weet niet meer hoe het voer heet, ik gooi het altijd zo in de ton".
De mensen waren niet meer zo geinteresseerd in de hond. Ze hadden nog de moed om te vragen of ze deze hond (een zwart masker) mochten omruilen voor een roodmasker. :evil:
De fokker heeft toen 1000 gulden op tafel gelegd (pupprijs was toen 2500 gulden) en de papieren en de hond opgeeisd. Als de eigenaar zou weigeren zou ze naar de politie en de dierenbescherming stappen en aangifte doen van verwaarlozing.
Toen gingen de mensen overstag en hebben de hond meegegeven. Een paar dagen later namen wij haar in huis en we hebben er jaren een wereldhond aan gehad.

Dus als de fokker zegt dat ze er niks aan kunnen doen, dan bedoelen ze eigenlijk te zeggen dat ze er niets aan willen doen. Niet alle fokkers voelen zich nog betrokken bij het door hun gefokte 'product'.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sjalot schreef:Dus als de fokker zegt dat ze er niks aan kunnen doen, dan bedoelen ze eigenlijk te zeggen dat ze er niets aan willen doen. Niet alle fokkers voelen zich nog betrokken bij het door hun gefokte 'product'.
Klopt wel, denk ik.

Mijn enige keer was vrij dramatisch en dat is het meestal.
Ik heb drie maanden af en aan gepraat als Brugman, een vriendin die er vlakbij woont was op de hoogte en toen hij eindelijk overstag ging (ik woon er twee uur rijden vandaan) heb ik meteen gebeld en stond zij dus vijf minuten later voor de deur.
Hond in auto, papieren geregeld en weg. En 's avond stond hij daar dus op het erf, bereid om ruiten in te tikken en met een hysterische (volwassen) zoon. Politie erbij, hij weg, volgende morgen om zeven uur stond hij er wéér.
Politie weer gebeld, zoon probeerde inmiddels in te breken en kreeg vervolgens een stenen voerbak op zijn hoofd, aangezien vriendin op het aanrecht was geklommen, naast de ruit die zoon intikte.
Vriendin weer in het gelijk gesteld en toen hebben we de hond een paar uur later opgehaald (wat toch al de bedoeling was), dus was het klaar.

Dat soort scenario's kunnen zich afspelen en veel fokkers zitten daar niet zo op te wachten. Die zeggen: verkocht is verkocht.

Wij hebben achteraf wel hartelijk gelachen (vooral om die stenen voerbak), maar op het moment zelf is het toch minder leuk.
Er lopen idioten tussen, hoor :roll:
En je weet nooit van te voren hoe raar mensen gaan doen.

Maar ik ging meteen weer als het zou moeten (dit was de eerste en enige keer gelukkig).
Dus pablo, ik ondernam anders zelf wel actie!
Manieren genoeg.

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Sjalot schreef:Dus als de fokker zegt dat ze er niks aan kunnen doen, dan bedoelen ze eigenlijk te zeggen dat ze er niets aan willen doen. Niet alle fokkers voelen zich nog betrokken bij het door hun gefokte 'product'.
Klopt wel, denk ik.

Mijn enige keer was vrij dramatisch en dat is het meestal.
Ik heb drie maanden af en aan gepraat als Brugman, een vriendin die er vlakbij woont was op de hoogte en toen hij eindelijk overstag ging (ik woon er twee uur rijden vandaan) heb ik meteen gebeld en stond zij dus vijf minuten later voor de deur.
Hond in auto, papieren geregeld en weg. En 's avond stond hij daar dus op het erf, bereid om ruiten in te tikken en met een hysterische (volwassen) zoon. Politie erbij, hij weg, volgende morgen om zeven uur stond hij er wéér.
Politie weer gebeld, zoon probeerde inmiddels in te breken en kreeg vervolgens een stenen voerbak op zijn hoofd, aangezien vriendin op het aanrecht was geklommen, naast de ruit die zoon intikte.
Vriendin weer in het gelijk gesteld en toen hebben we de hond een paar uur later opgehaald (wat toch al de bedoeling was), dus was het klaar.

Dat soort scenario's kunnen zich afspelen en veel fokkers zitten daar niet zo op te wachten. Die zeggen: verkocht is verkocht.

Wij hebben achteraf wel hartelijk gelachen (vooral om die stenen voerbak), maar op het moment zelf is het toch minder leuk.
Er lopen idioten tussen, hoor :roll:
En je weet nooit van te voren hoe raar mensen gaan doen.

Maar ik ging meteen weer als het zou moeten (dit was de eerste en enige keer gelukkig).
Dus pablo, ik ondernam anders zelf wel actie!
Manieren genoeg.

Dat is mooi, als jij een manier weet om de honden daar weg te krijgen..
het gaat in deze om 3 honden dus he, maar alleen van de ene reu weet ik zijn kennelnaam, van de teef niet, en de jongste is een eigen fokproduct.

Ik dacht, al is alleen alvast die reu er weg, dat is toch al een mooi beginnetje...

Maar als jij manieren weet om die honden daar weg te krijgen, ik ben een en al oor! :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zonder meer info is dat niet te zeggen natuurlijk.
Maar mishandeling is mishandeling.
Dus vertel eens wat meer, hoe erg is het?

Die eigen fok wordt moeilijk vrees ik, tenzij de mishandeling echt heel erg is.
Dus vertel eens wat meer?

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Marjoleine schreef:Zonder meer info is dat niet te zeggen natuurlijk.
Maar mishandeling is mishandeling.
Dus vertel eens wat meer, hoe erg is het?

Die eigen fok wordt moeilijk vrees ik, tenzij de mishandeling echt heel erg is.
Dus vertel eens wat meer?
Het is eigenlijk heel simpel, de honden zitten de hele dag/nacht in de garage, worden nooit uitgelaten, komen nooit het huis in, hun behoeftes doen ze in de tuin, waarna ze weer terug de garage in moeten.
Blaffen vaak, en veel, dan word er een keer tegen de garagedeur geschopt en geschreeuw dat ze hun koppen moeten houden.

Weet dat de teef eens naar de dierenarts moest, ze ging niet snel genoeg de auto in, en kreeg toch een schop van de heer des huizes!
Maargoed, dat heb ik 1x gezien vanuit mijn (oude) slaapkamerraam dus dat kan uiteraard ook iets eenmaligs geweest zijn.

Vroeger kwamen de honden nog weleens buiten, als er weer eens wat gaande was in de straat, iets met politie ofzo, dan kon ie ff showen met zijn grote gevaarlijke hond.
Maar ook dat is al niet meer aan de orde...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Daar zou ik redelijk illegale neigingen van krijgen.

Hebben ze papieren?

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Marjoleine schreef:Daar zou ik redelijk illegale neigingen van krijgen.

Hebben ze papieren?
Ja ze hebben allemaal een SABT stamboom
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

SABT is niet FCI-erkend, toch?

Ik weet niet exact hoe dat zit eigenlijk, maar als het niet FCI-erkend is, is het geen officiële stamboom volgens mij.
Wrs wel een eigendomsbewijs, of niet?
Dat weet ik eigenlijk niet.

Enig idee hoe dat zit?

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Marjoleine schreef:SABT is niet FCI-erkend, toch?

Ik weet niet exact hoe dat zit eigenlijk, maar als het niet FCI-erkend is, is het geen officiële stamboom volgens mij.
Wrs wel een eigendomsbewijs, of niet?
Dat weet ik eigenlijk niet.

Enig idee hoe dat zit?
Nee is niet FCI erkend als ik het goed heb.
Net zoiets als ARFE meen ik.
Fokker mailde mij dat bij de verkoop de stamboom op naam van eigenaar staat dus de hond eigendom was van de eigenaar
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dan is dat redelijk een wassen neus qua eigendomsbewijs volgens mij.

Dat die honden niet per ongeluk eens ontsnappen...

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Nee, ontsnappen zou in dit verhaal niet slim zijn, ookal aan gedacht, teef is zo gigantisch agressief :N:
De volwassen reu is een schatje, een liefje, maar die teef :eek:
Ben niet snel bang, maar voor die teef loop ik toch liever 6 straten om als ik eerlijk mag zijn....

Daarom dat het ook zo moeilijk is, snapje?
Mensen zijn vaak zat weg hoor, da's geen enkel probleem...
Pablo
Zeer actief

Of er moet iets zijn wat je de hond eventueel zou kunnen geven zodat zij wat kalmeert?
En er moet opvang zijn natuurlijk, ik kan ze hier echtniet hebben, de pup moet te overbruggen zijn voor een tijdje, maar die andere 2 gaat niet lukken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Toch zou dat mij niet raar lijken, als er zoiets gebeurde.
Maar die teef is dan wel een probleem.

Geen mensen die daarbij zouden kunnen helpen? Want misschien is die teef wel zo bang dat ze daardoor agressief is?
Ik ken het karakter van deze honden niet, dus ik kan dat lastig inschatten.

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Marjoleine schreef:Toch zou dat mij niet raar lijken, als er zoiets gebeurde.
Maar die teef is dan wel een probleem.

Geen mensen die daarbij zouden kunnen helpen? Want misschien is die teef wel zo bang dat ze daardoor agressief is?
Ik ken het karakter van deze honden niet, dus ik kan dat lastig inschatten.
Nee ze is gewoon agressief, tot een jaar ofzo kon ze met alles en iedereen, en toen is ineens die switch gekomen.
Voor mensen die ze kent is ze gewoon lief hoor, dat wel.

En dat agressieve gedrag zal denk ik ook wel een beetje erger geworden zijn door de opsluiting.

Ja vast wel mensen die hiermee zouden mee kunnen helpen, maar niet echt mensen met ervaring met zulk soort honden zegmaar.

Dus zodoende mijn vraag of er niet iets is wat de honden toegediend kan worden zodat ze wat kalmeren?
Vrees dat het anders wel een beetje een soort van gevaarlijke onderneming word voor de mensen die erbij betrokken zijn
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Pablo schreef:Dus zodoende mijn vraag of er niet iets is wat de honden toegediend kan worden zodat ze wat kalmeren?
Vrees dat het anders wel een beetje een soort van gevaarlijke onderneming word voor de mensen die erbij betrokken zijn
Ik neem aan van wel, er zijn spullen voor angstige honden rond nieuwjaar ook.
Zoiets?

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Pablo schreef:Dus zodoende mijn vraag of er niet iets is wat de honden toegediend kan worden zodat ze wat kalmeren?
Zoiets?
Oh ja, dat is idd een goed idee :ok:
Moet dan alleen nog ff een goed plan maken, en kijken wie erbij wil helpen, en kijken waar de honden ondergebracht kunnen worden :ok:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Pablo schreef:
Marjoleine schreef:
Zoiets?
Oh ja, dat is idd een goed idee :ok:
Moet dan alleen nog ff een goed plan maken, en kijken wie erbij wil helpen, en kijken waar de honden ondergebracht kunnen worden :ok:
Volgens mij moet je de boel gewoon de boel laten, dat is je in een ander topic ook al verteld.
Honden wonen idd niet in de hemel, maar worden wel "goed" verzorgd, dwz. ze zien er verder goed uit en zoals je ook al is verteld is niemand verplicht om zijn of haar honden uit te laten.
Als ze een droog onderkomen hebben, en dat hebben ze want ze zitten in de garage, en ze krijgen voer en water, is er geen instantie die daar wat aan kan en zal doen.
Die mensen overtreden geen enkele regel, dus het lijkt me sowieso niet handig om daar in te gaan breken en 3 boerboelen te verdoven om ze vervolgens te gaan stelen.
Nog dommer is het om daar vervolgens op een openbaar forum over te gaan lopen speculeren. :19:
Je gaat gewoon terzake inbraak voor 't gaas en hebt ook nog eens onmiddellijk een strafblad aan je broek. Je kunt nu eenmaal niet zomaar bij jan en alleman inbreken en honden gaan lopen stelen (want dat is het) omdat jij vindt dat ze niet vaak genoeg worden uitgelaten. :N:
Gr. Aniek

Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Ik lees hier dat papieren van de RvB een eigendomsbewijs zijn maar volgens de RvB is dit niet zo en is dit alleen een bewijs van afstamming.

Ik heb ooit een keer een teef onder voorwaarden geruild tegen een pup van 3 mnd.
Voorwaarden wasmocht ze niet geschikt zijn voor het werk (wat ik vond) zou ze terug komen en zou de pup weer meegaan.
2 weken later krijg ik een telefoontje dat mijn teef op marktplaats zou staan dus ik controleer het en ja hoor met mijn foto's en er werd 1500 euro gevraagd.
Ik gebeld en gezegd dat dit niet de afspraak was en madam vond van wel want ze kon hier aan verdienen en ze wilde de pup niet terug.
Nu kon ik niets bewijzen maar ik had zwaar het vermoede dat de pup niet echt vriendelijk behandeld was.
Na 2 weken kon ik eindelijk een afspraak maken om de teef te halen met een smoes.
Nu was ze al niet echt zwaar en groot ze woog rond 21 KG toen ze weg ging en toen ik haar terug zag (later gewogen) 14 KG. Toen ik naar huis wilde gaan heb ik nog nooit een hond zo snel naar mijn auto zien gaan en tot mijn schrik dook ze voor alles weg wat ze zag.

Daarna veel gezeik gehad met madam maar na een half jaar heeft ze opgegeven, ik stond in mijn recht en dat wist ze. Ik heb haar gewaarschuwd mocht ze niet stoppen pak ik haar aan wegens smaad en dat was voldoende.
Ze kon nog steeds haar pup terug krijgen die ze niet wilde nadat ze de DA rekening betaald had.

Als ik er achter kom dat een hond welke ik gefokt heb word verwaarloost gaat hij kost wat kost mee terug naar huis.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kyra- schreef:Ik lees hier dat papieren van de RvB een eigendomsbewijs zijn maar volgens de RvB is dit niet zo en is dit alleen een bewijs van afstamming.
Dat is waar, een stamboom is alleen een afstammingsbewijs, maar de RvB heeft er ook eigendomsbewijzen bij tegenwoordig.

De wet is ingewikkeld over die dingen (of juist niet), want houder/verzorger is eigenaar over het algemeen. Daar helpt een stamboom van de FCI soms iets aan, een certificaat van een andere instantie, tja. Dat weet ik niet. Net zo weinig of minder als het bewijs van de Raad, denk ik.

Afbeelding

Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Ok tis al weer tijd geleden voor mij maar een kennis had pas een probleem.
Woonde samen, nu uit elkaar en zij heeft de stamboom achter zijn rug om op haar naam laten zetten en hij is zijn hond nu kwijt.
Het was zijn hond al ver voordat hij met haar omging maar hij heeft geen poot om op te staan :s :denken:
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

2 keer meegemaakt en allebei de keren de hond weggehaald
1 weer herplaatst, en heel goed terechtgekomen
1 zelf gehouden
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zou als ik fokker was, alles op alles zetten om de hond weg te halen bij de mensen die niet goed voor hem/haar zorgen.
Lijkt me vreselijk om mee te maken trouwens. :(:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik heb een tijdje een hond opgevangen voor een stichting. Stichting vond uiteindelijk een nieuw thuis voor het beestje.
Na een tijdje kwam ik via via in contact met de nieuwe eigenaren waarop we veel over en weer mailden. Uit haar mailtjies bleek dat ze nou niet bepaald leuk met de hond omgingen (bijv. zout in zn bek gooien als hij stout was). Ze schreef soms ook letterlijk dat hij over de grond van angst kroop en dat vonden ze zo vreemd. :roll:
Heb de stichting op de hoogte gebracht maar die deden weinig.
Daarop ben ik gewoon blijven mailen met die vrouw, en elk mailtje sloot ik zo'n beetje af met 'mocht je hem niet meer willen, mail me dan dan kom ik hem gelijk ophalen'. Het was namelijk wel duidelijk dat hij hen toch wel tot last was.
Op een door de weekse middag werd ik gemaild of ik diezelfde avond de hond nog op kon halen.
Dat heb ik toen gedaan.

Meer had ik denk ook niet kunnen doen.
Het blijft natuurlijk ook lastig.
Mensen roepen dan weleens 'ik ging hem zoo daar weg halen' maar hoe moet ik mij dat voor me zien? Als iemand de deur dicht houdt begin je toch weinig? Of slaan die mensne ramen in e.d.?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”