Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste keer showen. Tips?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Eerste keer showen. Tips?

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik ga binnen enkele weken voor de eerste keer in mijn leven in de showring staan met een hond.

Hebben jullie tips? Waar ik zeker op moet letten? Zeker moet doen? Zeker niet mag doen? Het gaat me niet om het winnen, wel om het krijgen van een "eerlijke" beoordeling.

Ik heb geen showtraining gevolgd, maar wel geoefend op het staan (en een beetje op het lopen).
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik zou toch een ringtraining volgen gewoon om handiger te worden. Al is het maar 1 keertjev oor die tijd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Eerste keer showen. Tips?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

~Tine~ schreef:Ik ga binnen enkele weken voor de eerste keer in mijn leven in de showring staan met een hond.

Hebben jullie tips? Waar ik zeker op moet letten? Zeker moet doen? Zeker niet mag doen? Het gaat me niet om het winnen, wel om het krijgen van een "eerlijke" beoordeling.

Ik heb geen showtraining gevolgd, maar wel geoefend op het staan (en een beetje op het lopen).
Zo snel mogelijk op ringtraining en er bestaat een boekje, goed leesbaar over hondenshows, ben de naam even kwijt.
Ga als je dat nog redt op een andere show kijken (zonder hond) en neem je fototoestel mee, vraag en praat met mensen van "jouw ras". Zo krijg je de meeste goede tips denk ik.

Suzanne
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Sja, ik heb met Yore toen ook niet heel veel getraind, maar toch een periode ringtraining gedaan, zelfs 2x per week omdat de tijd tot de show heel kort was. Ik heb daarin oa geleerd hoe ik hem het voordeligst neer kon zetten (zonder plukken enzo overigens), hoe het lopen werkt inclusief de verschillende figuren, afleidingen enz...

Ik had het niet willen missen voor het showen en kan ook niet echt een advies geven, aangezien de manier van handelen ook per hond (en als ik het hier goed heb gelezen ook per ras) verschillend is in mijn ervaring
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat voor show is het? Een clubmatch van het ras of een grote show met verschillende rassen? Ik vind een clubmatch namelijk heel relaxed om mee te beginnen, vandaar mijn vraag.

Goed naar de keurmeerster en ringmeester luisteren. Ze willen vaak dat je een stukje heen en weer loopt. En ik kan me ook iets herinneren over een driehoek. Zorg dat je tijdens het lopen het goede tempo hebt zodat je hond lekker loopt. Ben je rondje aan het rennen en loopt er een ontzettend slome voor je, houd dan wat in achter de keurmeester zodat je als je in zicht bent weer wat ruimte hebt om lekker te lopen.

En verder netjes staan inderdaad. Zet je hond met de beste kant naar de keurmeester. Je hond is goed te betasten?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Tandjes kijken! Moet je echt even thuis goed oefenen, ook met vreemden.
Showlijntje (dun halsbandje en dun leibandje) meenemen, geen dikke halsband of zo en zorgen dat de hond altijd tussen jou en de keurmeester is. De hond loopt links van je, altijd. De hond moet in de ring blijven en jij aan de kant van het publiek als je loopt, ook bij de driehoek en het recht op en neer lopen. De hond niet laten zitten ook al denk je dat de keurmeester niet kijkt, attent blijven en niet achter iemand gaan staan in de rij. Sommigen gaan een stapje naar voren om hun hond in de picture te krijgen, dan doe je ook een stap naar voren :pffff:
Loopt iemand voor jou expres langzaam om ervoor te zorgen dat jouw hond zijn gangwerk niet kan tonen, dan wacht je even tot er voldoende ruimte is en dan ga je lopen zodat je hond zichzelf goed kan tonen.
Meestal gebeurt dit niet hoor, maar je moet er wel op bedacht zijn :wink: Het gaat om de momentopname van jouw hond en die moet zo goed mogelijk zijn natuurlijk!
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Zorg er voor dat de hond altijd tussen jou en de keurmeester staat/loopt.
Je hebt een aantal figuren die gevraagd kunnen worden om te lopen.
Fellow had veel moeite met tandjes tonen en betast te worden door een vreemde, dat kwam de beoordeling niet te goede.
Op ringtraining leer je veel.

Succes :ok:
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Trek makkelijke schoenen aan en geen fladderende kleding, zoals wijde rok. Zorg dat de kleur een beetje overeen komt met je hond. En dit is niet negatief bedoeld!!!! Maar zie er netjes en verzorgd uit. Het is een show. Dus geen joggingbroeken met afgetrapte gympen erover. Neem iets mee in de ring om je hond allert te houden, koekje snoepje o.i.d. En voor de rest, goed naar je voorgangers kijken, en genieten :cheer:
Maggie
Maggie
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Geloof dat zo'n beetje alles is genoemd. Inderdaad nooit tussen de hond en de keurmeester in staan! En doe kleding aan die bij de kleur van de hond matched. Dus bij een zwarte hond trek je zelf geen zwart aan, dan valt de hond niet op. Wit word erg snel vies maar bijvoorbeeld beige of een andere lichte kleur kan wel weer heel goed!

Dat boekje van Judith Lissenberg staat heel veel informatie in, zeker een aanrader!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zorg dat je ontspannen bent. Als je stress hebt, dan voelt de hond het en zal deze zich minder presenteren.

Als de fokker bij je in de buurt woont, dan zou ik vragen of je daar je hond een keer mag 'showen'. Deze zal dan de plussen en minnen zien en je tips kunnen geven over jouw hond waar je evt. extra op moet letten.

Verder is blijven staan, tandjes laten zien en het juiste tempo lopen de basis en voldoende!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Es schreef:Boek is van Lissenberg, http://mom.biblion.nl/olifant/olifant.d ... ondenshows.
Precies! heel leesbaar, heel leerzaam!
Maar, wat voor "jouw" ras nodig is, leer je niet uit een boekje. Al helemaal niet hoe je JOUW hond in stand zet en laat staan. Je kunt ook "het juiste tempo" alleen bepalen als anderen jouw die aanwijzing geven "wat harder of wat zachter" te lopen.

Ringtraining dus en showbezoek vooraf ;-)

Suzanne
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Het boekje over showtraining heb ik. Inderdaad heel interessant!
Het wordt een algemene show, geen clubshow.
Dinsdag wordt ze getrimd bij de eigenaar van de reu (ze komt uit een eenmalig particulier nestje en de fokster showt zelf niet) en hoop ik daar ook nog wat tips te krijgen. Dat hij me ook kan zeggen hoe hard ik precies moet lopen.

Met de tips die hier staan ben ik zeker al iets. Bedankt!
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

~Tine~ schreef: Dinsdag wordt ze getrimd bij de eigenaar van de reu (ze komt uit een eenmalig particulier nestje en de fokster showt zelf niet) en hoop ik daar ook nog wat tips te krijgen. Dat hij me ook kan zeggen hoe hard ik precies moet lopen.
Dan zou ik daar inderdaad even oefenen, misschien al voordat ze getrimd wordt? Succes!
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

gewoon kijken wat de honden en hun eigenaren voor jou doen, de keurmeester verteld je welke kant je op moet lopen, en in 'stand' zetten, geloof ik niet zo in, je kunt je hond beter nog een minirondje om je heen laten draaien en dan laten staan.
De hond moet te zien zijn, dus zorgen dat 'ie aan de goede kant loopt.
Tandjes,laten zien en betasten kun je wel oefenen, en wat je ook kunt doen is op you-tube jouw ras in combinatie met hondenshows opzoeken.
En gewoon rustig blijven, een echt goede hond showt zichzelf.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”