Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een jonge hond die oud wordt

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

een jonge hond die oud wordt

Ongelezen bericht door flamme »

Mika wordt oud. En dat vind ik raar want hij is pas 7 jaar. Geen jonge blom natuurlijk maar toch ook nog geen oud manneke.
Ik merk dat hij na wandelingen moeilijker loopt. Niet echt manken, maar gewoon wat meer moeite met opstaan.
Hij heeft nog energie voor 10, maar was voorheen 2 x per dag een uur losrennen en met chuck/fribee toestanden geen probleem. Nu gaat hij na 20 minuutjes erbij liggen. Staat wel weer enthousiast op, maar lijkt toch sneller moe.
Ook heb ik soms de indruk dat hij wat pijn heeft in zijn botjes. Wat meer aarzelen om de auto in te springen en dat soort dingen.

Overigens ben ik wel met Miek naar de dierenarts geweest. Op 1e gezicht was alles goed. Is ook niet iets wat de dierenarts zo kan zien denk ik. Wel gaf de dierenarts aan dat Mika zijn leven natuurlijk wel voor 3 honden geleeft heeft. Maar dan nog.
Is dus niet echt een topic voor medisch, maar wanneer merkten jullie aan de honden dat ze ouder begonnen te worden? En waar merkten jullie dat aan?Het is trouwens nog steeds wel zo dat Mika vaker alleen meegaat omdat hij als hij niet voldoende heeft gehad op een dag vervelend wordt :mrgreen: Alleen is dat nu dus een kwartiertje met de bal ofzo, en dat was voorheen 3 kwartier voluit.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Welk ras is de hond, van sommige rassen is bekend dat ze na 7 jaar beginnen af te takelen.
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Mijn hond word dit jaar 9 maar ze is al vanaf haar 4de jaar aan het aftakelen wat wandelen en spelen betreft. Zij heeft aangeboren spondylose en zware artrose in beide ellebogen en in haar voetjes. Ik merkte aan haar dat ze sneller ging liggen en ook korter speelde. Tegenwoordig is een uur wandelen echt te veel, ze sjokt dan achter me aan en als ik een bal weggooi dan is twee keer halen ook al veel. Ik laat haar zelf maar aangeven als ze wil rennen dus nodig haar niet uit om te aporteren, meestal komt zij zelf met de bal of frisbee, zo niet dan niet. Eigenlijk heb je aan mijn antwoord niets maar het zou misschien kunnen duiden op dat jou hond ook iets heeft met artrose of andere botproblemen.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
scooby1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooby1 »

Scooby, onze dh teef, wordt dit jaar 8.
ik merk nu dat ze met rennen niet zo snel meer is.
Ze hijgt meer, gaat niet meer veel acher stok of bal aan.
Ze wordt ook wat dover .
Willeke, Scooby & Spike

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Mika is toch de Flatcoated Retriever?
Weet je zeker dat er niets aan de hand is?
Flatjes blijven dacht ik over het algemeen heel lang jeugdig en actief.
Maar dat kan natuurlijk ook van hond tot hond verschillen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ik zit een beetje aan arthrose te denken eerlijk gezegd, mn ook de opmerking van aarzelen bij het springen in de auto..en door te gaan liggen even een time out te nemen.. om daarna weer door te gaan in zijn eigen tempo..
Is zijn beweging ook veranderd? Ik merk aan Finn (ook 7) bijvoorbeeld bij het galopperen dat hij wat kortere passen neemt dan voorheen, in draf loopt hij wel nog gewoon, en de auto in en uit gaat ook gewoon al houd ik vaak hem even bij de halsband vast bij het eruit springen om de belastting op de voorhand wat te temperen, erin timed hij zelf hoe hij het gemakkelijkst erin komt
Balletjes of blokken gooien doe ik wel, maar wel zo dat hij niet abrupte remmingen maakt of hoeft te maken..
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan wordt over een maand 11, sinds een jaar hoeft het allemaal wat minder. het laatste half jaar is hij wat sneller moe, een uur behendigheid is nu net te lang voor hem. Hij is nooit een echt wandelhondje geweest, hij loopt altijd rustig achter mij aan totdat er een speeltje bijkomt. Voorheen ging hij dan wel 3 kwartier door met speeltjes ophalen en nu heeft hij na een kwartier zoiets van ach even rustig aan doen. Hij kan nog steeds uren meewandelen alleen vind hij er geen bal aan.
Daan is een cairnterrier dus een klein hondje.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

schelsey word in maart 8 jaar, mechelaar, en ze sukkelt nu ook al 2 tal maanden enorm met haar achterpootjes, ik zag paar maanden terug ook dat ze minder lang kon wandelen en spelen met andere honden altijd resulteerde met kreupel zijn achteraf, ze heeft wel HD en artrose.

heb dit helaas zelf beetje in de hand gewerkt dat ze nu zo sukkelt, want ze gaf al maanden aan dat de wandelingen te veel waren en toch bleef ik haar gewoon meenemen en denk dat ze daardoor nu zo slecht is

sonja
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Zou voor de zekerheid toch eens even een bloedonderzoekje laten doen. Gewoon een algemene screening voor de zekerheid. 7 jaar is een beetje kritieke leeftijd wat betreft ziektes. Als er wat aan de hand is zal dat in een bloedondezoek afwijkingen geven, zo niet dan zijn het gewoon de pootjes en ga je daarvoor wat extra ondersteuning geven maar ik herhaal dit is DE leeftijd waarop soms dingen zich openbaren dus een goed onderzoek kan geen kwaad.
De meeste Flatcoated Retrievers die ik ken blijven actief tot op hoge leeftijd en vind dit toch wel een te plotselinge terugval, meestal gaat het geleidelijker.
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Sorry, gisteren niet mee online geweest.

Ja, Mika is een flatcoated retriever. Ik vind inderdaad ook dat het wat hard gaat nou. Ik denk zelf niet direct aan een ziekte, maar eerder aan HD. Hij heeft soms ook zo'n "konijnenloopje" als hij wegrent.
Ik ben nu meer apart met de honden aan het lopen. Dan heeft hij meer rust en kan ik hem beter bekijken.
Ben net terug van een rondje maas. Hij rent en springt en is blij. Ook het in de auto springen ging goed vandaag. Alleen dat typische loopje af en toe. Hij heeft ook naar de avond toe meer moeite met opstaan. Niet dat hij gaat piepen ofzo, maar gewoon dat wij zien dat het minder soepel gaat. Ik zal morgen in ieder geval de dierenarts eens bellen en vragen voor bloedonderzoek en foto's van de heupen.
Verder is hij gelukkig gewoon vrolijk, dol op zijn eten en speelt hij nog gewoon. Misschien maak ik me wel teveel zorgen.
Jannie Tilly
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jannie Tilly »

Je hebt van Dr Vogel een combinatie voor stramme en stijve gewrichten. Heb dit ook gegeven toen onze vorige border HD bleek te hebben. Toen was het nog apart verkrijgbaar.
Baasje van Trix Ranie Spot en Xena
Afbeelding
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Zou meteen een groot bloedonderzoek laten doen,daar halen ze veel meer uit.Wel iets duurder,maar je kan maar beter meteen goed doen.
Vind 7 ook veel te jong om al echt minder te worden,zeker voor zo'n hond.

Gr. Christa
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Sneller vermoeid, rustpauzes nemen, wat loop en opstartproblemen .... ik zou de schildklierfunctie even laten checken. Het is te makkelijk om te zeggen dat het een gewrichtsprobleem zou zijn zonder e.e.a. te laten uitsluiten. Flatcoateds zijn ook (helaas) erg tumorgevoelig en niet om je nou extra ongerust te maken maar ik zou er een flink bloedonderzoek tegen aan gooien. Zeven jaar is gewoon te jong om als een "oude" hond door het leven te gaan.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou hem ook even helemaal laten onderzoeken, en als er niks duidelijkers uitkomt dan wat artrose, zou ik hem eens een weekje op pijnmedicatie zetten, kijken of hij dan weer 'de ouwe' is. Mijn Jack is nou bijna 8, zijn poten worden steeds slechter, en met dagelijkse pijnstillers loopt hij toch nog vrolijk te rennen en te dollen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

hier zijn ze nog allemaal vrij jong
de oudste word eind dit jaar 7, meneertje is al een jaar of 3 lichtelijk grijs rond zijn bekkie en soms denkt hij dat hij minstens 15 jaar is
komt hij niet van de zetel af en als je hem roept om buiten te gaan is dat tegen zijn zin :roll: terwijl hij andere dagen hyper en vrolijk is
Shadow heeft sinds vorig jaar artrose op 1 knie, maar niet echt van de ouderdom, maar van overal tegen aan te knotsen tijdens het spelen (hij is gewoon vreselijk lomp)waar hij met momenten last van heeft, verder is hij dus gewoon liever lui dan moe
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ik bel dadelijk de dierenarts. Inderdaad voor bloedonderzoek en voor HD foto's. Ik hoop dat ik morgen al terecht kan. Anders probeer ik een andere dierenarts. Want ik vertrouw het toch echt niet. Hij heeft net wel goed gegeten, maar ik moest hem gewoon roepen voor zijn knuffel. Dat is echt niet normaal. En hij lijkt nu ook weer moeilijker te lopen achter. Ik hoop dus morgen al meer te weten over de foto's. Bloedonderzoek zal wel langer duren.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Verstandig dat je hem toch verder na gaat laten kijken. Een Flatcoat van die leeftijd hoort nog in de bloei van zijn leven te zitten volgens mij.

Sjefke is afgelopen december 9 jaar oud geworden en daar merk ik nog helemaal niets aan qua stijfheid, opstartproblemen of iets dergelijks. Die gedraagt zich nog steeds als een jonge hond. :wink:
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

morgen om kwart voor 2 moeten we bij de dierenarts zijn. Eerst bloedprikken. Daarna narcose en foto's.
flatcoat
Zeer actief

Heel verstandig!! Hoop overigens dat het "alleen maar" artrose zal zijn.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Oef, nou ben toch wel opgelucht.

Mika wordt toch een beetje een oud manneke. Op de foto's was een lichte artrose te zien in de onderrug en heupen. Waarschijnlijk heeft hij met sporten gewoon "de zaak" overbelast. Hij heeft nu Metacam voor 3 weken en 2 weken rust voorgeschreven gekregen. Hij moet in ieder geval door de Metacam geen pijn meer hebben, zeker niet als hij ook meer rust krijgt. Als dat wel zo is moet ik meteen terug komen. Als het over 3 weken zonder Metacam ook nog zo is dan moet ik ook terug komen, omdat ze dan verder willen kijken. Frisbee en behendigheid zijn van de baan. Da's wel balen, maar daar moet hij gewoon te veel voor keren en wenden. En vooral hard remmen. Dat is te belastend.
Bloedonderzoek duurt natuurlijk nog even voordat dat binnen is. Maar ben in ieder geval al blij dat hij niet zwaar HD heeft of zoiets. De dierenarts gaf al aan dat bij een hond met zo'n tomeloze energie in combinatie met onbenullige lompigheid (hij zei het iets tactvoller) eerder problemen van artrose voorkwamen. Ja, aangezien Mika van beide eigenschappen heel veel heeft........... :roll:

Nu nog even de rest afwachten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Eerste berichten vallen mee :ok: :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
flatcoat
Zeer actief

Je hebt dus wel bloed laten prikken, begrijp ik. Waar wordt dat op onderzocht?
Hopelijk werkt de Metacam een beetje voor de pijn en ...... ik wens je veel sterkte om een flatcoat twee weken rustig te houden :mrgreen:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

LongFields schreef:Verstandig dat je hem toch verder na gaat laten kijken. Een Flatcoat van die leeftijd hoort nog in de bloei van zijn leven te zitten volgens mij.

Sjefke is afgelopen december 9 jaar oud geworden en daar merk ik nog helemaal niets aan qua stijfheid, opstartproblemen of iets dergelijks. Die gedraagt zich nog steeds als een jonge hond. :wink:
Dingo is nagenoeg 9, en die is alleen wat strammer na een tijdje slapen, verder doet hij qua conditie niets af aan Quinto. Die is soms meer moe als Dingo, na een lange wandeling.
Goed idee dat je hem idd. laat nakijken :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

flatcoat schreef:Je hebt dus wel bloed laten prikken, begrijp ik. Waar wordt dat op onderzocht?
Hopelijk werkt de Metacam een beetje voor de pijn en ...... ik wens je veel sterkte om een flatcoat twee weken rustig te houden :mrgreen:
:mrgreen: dank je.
Ehh, bloed wordt eignelijk op ongeveer alles onderzocht wat kan geloof. Dierenarts vond het een beetje onzin, maar ja klant is koning he :wink:

Wat ik zo nog weet:
lever en alvleesklierfunctie
schildklierhormoon
ik geloof ook de nierfunctie, maar daar had ik ook al urine voor opgevangen.
nog wat moeilijke namen die ik vergeten ben (iets met ieten geloof ik
:N: )
verder is er een klein bultje weggenomen boven zijn oog, omdat ik zeker wilde weten of het niks engs was. De dierenarts was zeker van niet. Maar nu Miek toch voor een grote onderhoudsbeurt ging had ik zoiets van: doe maar meteen alles.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Gelukkig vallen de eerste berichten mee, hopelijk ook geen raar nieuws als de bloeduitslag binnen is! Even afwachten nog dus! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”