Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dat scheelde niet veel

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

dat scheelde niet veel

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

moet het toch even kwijt.

zondag tijdens het speuren in reeuwijk, had ik een spoor uitgelopen voor bo en stond nu aan het begin om hem met bo uit te lopen.
het was op een stuk gras/open plek, waar het pad ruim omheen liep maar waar op afstand duidelijk te zien was dat we bezig waren.

op een gegeven moment stond aan het eind van het stuk gras, een paar honderd meter verder een vrouw te kijken met een drent reu.

ze stond eerst even te kijken naar wat we aan het doen waren om vervolgens ipv het pad verder te lopen, dwars over het stuk gras te komen.

Toen haar hond door had dat ik daar met bo stond kwam hij recht op ons af.
Op dat moment heb ik bo laten zitten en zn ogen afgedekt, om te voorkomen dat er oogcontact werd gemaakt. Bo hou aangelijnt niet van andere reuen.

maar het baasje riep de drent niet terug, pas toen hij 3 meter voor me flink stond te grommen en te zoeken naar oogcontact. tja toen kreeg ze helemaal geen contact meer met hem natuurlijk.
ondertussen was ik voor bo gaan staan met zijn kop tegen de achterkant van mijn benen, omdat ik alleen maar dacht géén oogcontact.
tuurlijk bo stond ook te brommen maar bij lange na niet zoals wanneer hij wel oogcontact zou hebben.
Omdat meneer niet wilde luisteren naar zn baasje ben ik ook maar al viswijf gaan staan schreeuwen naar dat beest en schoppen in zijn richting.
hij bleef om me heen draaien om , naar mijn idee oogcontact te krijgen met bo, gezien hoe hij aan het zoeken.
Ik had zelf heel sterk het idee, dat wanneer dit gelukt was hij op bo was geklapt, aangezien ik geen zin had om 2 honden uit elkaar te trekken, maakte ik ook maar wat schoppen richting de drent, niet raak uiteindelijk maar toch. uiteindelijk ging hij toch maar met zn baasje mee, het oogcontact wilde niet echt lukken en ik was aardig aan het brullen tegen hem.

achteraf ben ik blij dat bo vastzat ondanks dat hij los redelijk met reuen om kan gaan.
bij deze vermoed ik dat het toch fout was gegaan gezien de houding van de drent. ik had dan niet het oogcontact kunnen vermijden wat ik nu wel kon doen.

ook is bij bo de spanning niet heel hoog opgelopen. hij kon zich daarna toch nog redelijk op zn spoor concentreren, ook al had die hond er over heen gelopen en daar ook zn poot opgetild.
ook later toen we nog een stukje gingen lopen meerdere reuen tegen gekomen en daar was absoluut niks aan de hand.

oja bij het afschermen van bo is wel dus mn duim in zn bek gekomen, maar doordat bo alleen aan het blaffen en grommen was is het een oppervlakkig wondje, had hij echt gehapt was ik verder van huis geweest.

sorry moest even mn verhaal kwijt.
Afbeelding
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Kan ik me goed voorstellen hoor. Je schrikt je toch lam en dan ook nog zon labiel figuur die dan ook gewoon de hond niet terug roept heel irritant
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Altijd ontzettend vervelend dit soort situaties. Onverantwoordelijke bazen zijn echt stomvervelend.

Maareh.. nou wil ik niet lastig zijn... echter, het zou niet in me opkomen om de ogen van mijn hond af te dekken terwijl er een andere hond tegen hem staat te grommen en ik denk ook niet dat mijn hond dat van me zou waarderen.

Is dat een gebruikelijke aanpak?
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Stond je in het aanlijngedeelte of daar waar honden los mogen lopen?
Jeannettebo
Zeer actief

in het losloopgebied volgens mij, ik vind het ook niet erg dat er loslopende honden langskomen. het ging meer om de manier waarop en het feit dat wanneer mijn hond los was geweest hadden ze beide gefixeerd en gezien het gedrag van de drent had die in bo gehangen als hij contact had gekregen. Bij een andere reu had ik hem waarschijnlijk los gelaten omdat het dan goed was gegaan

@ frenk Als er gefixeerd word, wordt er aardig wat spanning opgebouwt en ja dan kunnen ze in elkaar vliegen. in dit geval was dat zeker gebeurt als er oogcontact was geweest.
aankijken is ook een vorm van dominantie, wegkijken is conflict vermijdend gedrag. als ik bo normaal gesproken bv contact zie maken als hij los is, zal hij wegkijken ook al maakt hij zich groot ed, hij kijkt langs de andere hond
als hij aan de lijn zit zoekt hij juist oogcontact met andere reuen, fixeren, en wil ook uitvallen.
op het moment dat ik oogcontact vermijd wil hij wel een grom laten vallen, maar zal niet uitvallen
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jeannettebo schreef:@ frenk Als er gefixeerd word, wordt er aardig wat spanning opgebouwt en ja dan kunnen ze in elkaar vliegen. in dit geval was dat zeker gebeurt als er oogcontact was geweest.
aankijken is ook een vorm van dominantie, wegkijken is conflict vermijdend gedrag. als ik bo normaal gesproken bv contact zie maken als hij los is, zal hij wegkijken ook al maakt hij zich groot ed, hij kijkt langs de andere hond
als hij aan de lijn zit zoekt hij juist oogcontact met andere reuen, fixeren, en wil ook uitvallen.
op het moment dat ik oogcontact vermijd wil hij wel een grom laten vallen, maar zal niet uitvallen
Dat principe ken ik uiteraard wel :wink: , maar ik had gewoon nog nooit eerder gehoord dat iemand dat ging afdwingen door de ogen van zijn hond te gaan afdekken. Vandaar mijn verbazing.
En het is ook niet iets waar ik van denk dat ik het zou doen. Ik zou het gevoel hebben dat ik de situatie daarmee alleen maar nog ingewikkelder maak.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Frenk schreef:
Jeannettebo schreef:@ frenk Als er gefixeerd word, wordt er aardig wat spanning opgebouwt en ja dan kunnen ze in elkaar vliegen. in dit geval was dat zeker gebeurt als er oogcontact was geweest.
Dat principe ken ik uiteraard wel :wink: , maar ik had gewoon nog nooit eerder gehoord dat iemand dat ging afdwingen door de ogen van zijn hond te gaan afdekken. Vandaar mijn verbazing.
En het is ook niet iets waar ik van denk dat ik het zou doen. Ik zou het gevoel hebben dat ik de situatie daarmee alleen maar nog ingewikkelder maak.
Het is ook een stukje vertrouwen dat de hond in je moet hebben om het te accepteren dat je zn ogen afdekt, van bo weet ik dat hij het toelaat, is een deel van de training. en ik merk gewoon dat hij zo veel minder spanning opbouwt die hij anders toch ook weer kwijt moet.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Jeannettebo schreef:
Frenk schreef:
Het is ook een stukje vertrouwen dat de hond in je moet hebben om het te accepteren dat je zn ogen afdekt, van bo weet ik dat hij het toelaat, is een deel van de training. en ik merk gewoon dat hij zo veel minder spanning opbouwt die hij anders toch ook weer kwijt moet.
Ik heb dat een mevrouw zien doen op de berghondendag, en dat werkte toch echt niet goed, was bij een maremmen, maar die werd er alleen maar kwaaier van, dan is het dus geen succes. :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

daarom zeg ik ook je hond moet het vertrouwen hebben, anders kan je het niet doen. Bo laat het heel goed toe. ik merk dat hij op zich wel wat wil doen omdat hij ruikt dat er een reu in de buurt is maar doordat hij zich nu niet specifiek kan richten is het een enkele grom in het wilde weg
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vind wel dat je het enorm goed het opgelost.. Hand ervoor! :ok:

Maar het is wel enorm slordig van die vrouw en echt enorm dom dat ze haar reu niet even bij dr houdt ofzo.. Je ziet toch wel wat hij aan het doen is of niet.. :19:
Tegen zulke mensen kan ik dus echt niet.. Maar snap dat je je verhaal kwijt moet, je zult er gek van worden..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”