Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
de samojeed
Moderator: moderatorteam
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Moos
- Zeer actief
Wij hadden er vroeger thuis eentje; een teefje.
Ze was heel makkelijk met andere honden, onderdanig altijd, maar ik weet dat de fokker ons ook het meest gezeggelijke teefje heeft gegeven omdat ze de eerste hond was die echt van mijn ouders was. Naar mensen was ze ook heel vriendelijk, maar geen uitgesproken allemansvriend. Waaks was ze echter ook helemaal niet (geloof dat dat niet geheel rastypisch is). Mijn broertje is geboren toen we haar al hadden en ze was met hem ook heel lief, liep weg als het te druk werd voor haar.
Hoe lief en onderdanig vaak ze ook was, er zat wel een bepaalde pit in. Als we de regels te erg lieten verslappen snapte ze bijvoorbeeld als je per ongeluk tegen haar aanstootte als ze ergens lag. Niet bijten hoor, absoluut niet, maar wel even zo'n snapje van "he, pas op he!".
En ze kon nogal weglopen buiten. Laat ik het zo zeggen, volgens forumnormen zou ze zwaar zakken op 'sociaal acceptabel gedrag buitenshuis". Ze was namelijk standaard een deel van de tijd uit beeld als je met haar wandelde, en soms was ze zelf gewoon naar huis gelopen. Nu was ze dus heel makkelijk met andere honden en mensen, maar achteraf denk je wel "hmmm, kon eigenlijk niet echt he?"
Dat zal trouwens voor een deel gelegen hebben aan de opvoeding; met flink trainen denk ik was daar best wat aan te doen geweest
En oh ja, ze had een hekel aan water en regen
Ze was heel makkelijk met andere honden, onderdanig altijd, maar ik weet dat de fokker ons ook het meest gezeggelijke teefje heeft gegeven omdat ze de eerste hond was die echt van mijn ouders was. Naar mensen was ze ook heel vriendelijk, maar geen uitgesproken allemansvriend. Waaks was ze echter ook helemaal niet (geloof dat dat niet geheel rastypisch is). Mijn broertje is geboren toen we haar al hadden en ze was met hem ook heel lief, liep weg als het te druk werd voor haar.
Hoe lief en onderdanig vaak ze ook was, er zat wel een bepaalde pit in. Als we de regels te erg lieten verslappen snapte ze bijvoorbeeld als je per ongeluk tegen haar aanstootte als ze ergens lag. Niet bijten hoor, absoluut niet, maar wel even zo'n snapje van "he, pas op he!".
En ze kon nogal weglopen buiten. Laat ik het zo zeggen, volgens forumnormen zou ze zwaar zakken op 'sociaal acceptabel gedrag buitenshuis". Ze was namelijk standaard een deel van de tijd uit beeld als je met haar wandelde, en soms was ze zelf gewoon naar huis gelopen. Nu was ze dus heel makkelijk met andere honden en mensen, maar achteraf denk je wel "hmmm, kon eigenlijk niet echt he?"
Dat zal trouwens voor een deel gelegen hebben aan de opvoeding; met flink trainen denk ik was daar best wat aan te doen geweest
En oh ja, ze had een hekel aan water en regen

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik heb er maar een gekend en dat was een enorme dominante reu. Kon absoluut niet met andere reuen, wel met teven (hoewel hij die nogal graag besteeg!). Hij was voor zijn eigenaren (gezin met kinderen) een wereldhond, heel trouw en lief en tegen vreemde mensen was 'ie 'gewoon' aardig. Niet heel enthousiast maar zeker niet onvriendelijk.
Ik weet dat je eigenlijk op basis van een enkele hond niet kunt spreken van echt kennen, maar volgens zijn eigenaren was hij geen uitzondering op de regel.
Ik weet dat je eigenlijk op basis van een enkele hond niet kunt spreken van echt kennen, maar volgens zijn eigenaren was hij geen uitzondering op de regel.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Voor zover ik weet zijn ze inderdaad niet altijd makkelijk met andere honden. Ik heb begrepen dat ze van de Poolhonden groep wel een van de makkelijksten zijn zeg maar, maar het is geen 'op zondag in het park' ras over het algemeen geloof ik ookRami schreef:Ik heb er maar een gekend en dat was een enorme dominante reu. Kon absoluut niet met andere reuen, wel met teven (hoewel hij die nogal graag besteeg!). Hij was voor zijn eigenaren (gezin met kinderen) een wereldhond, heel trouw en lief en tegen vreemde mensen was 'ie 'gewoon' aardig. Niet heel enthousiast maar zeker niet onvriendelijk.
Vandaar dat ik er ook maar even bij melde dat wij vanuit het nest al het meest gezeggelijke teefje hadden gekregen, een reu kregen mijn ouders sowieso niet omdat het hun eerste hond was weet ik nog.
Ik ken nog 1 teef en die gaat goed met mijn honden, maar is wel redelijk overheersend in eerste instantie. Saar en Vera pikken dat, doen even onderdanig, en dan kan er wel gespeeld worden (met Vera dan, maar Vera vindt dat toch niet zo heel erg leuk, want ook in spel is ze redelijk van de dominantie handelingen).
Deze teef loopt echter wel in drukke losloopgebieden, en voor zover ik weet gaat dat probleemloos (dus zonder knokken).
En oh ja, een goede vriendin van mij kent 3 teven, en die gaan allemaal (tegelijk) ook goed met haar Maltezer teefje. Maar haar Maltezer is ook wel een gezeggelijk typje. Maar die teven wonen dus wel in 1 roedel ook

- Rami
- Zeer actief
Dan lijkt met het verschil tussen teven en reuen behoorlijk groot wat dit ras betreft.Moos schreef:
Voor zover ik weet zijn ze inderdaad niet altijd makkelijk met andere honden. Ik heb begrepen dat ze van de Poolhonden groep wel een van de makkelijksten zijn zeg maar, maar het is geen 'op zondag in het park' ras over het algemeen geloof ik ook![]()
Vandaar dat ik er ook maar even bij melde dat wij vanuit het nest al het meest gezeggelijke teefje hadden gekregen, een reu kregen mijn ouders sowieso niet omdat het hun eerste hond was weet ik nog.
Ik ken nog 1 teef en die gaat goed met mijn honden, maar is wel redelijk overheersend in eerste instantie. Saar en Vera pikken dat, doen even onderdanig, en dan kan er wel gespeeld worden (met Vera dan, maar Vera vindt dat toch niet zo heel erg leuk, want ook in spel is ze redelijk van de dominantie handelingen).
Deze teef loopt echter wel in drukke losloopgebieden, en voor zover ik weet gaat dat probleemloos (dus zonder knokken).
En oh ja, een goede vriendin van mij kent 3 teven, en die gaan allemaal (tegelijk) ook goed met haar Maltezer teefje. Maar haar Maltezer is ook wel een gezeggelijk typje.
Het verbaast me eigenlijk best dat de Samojeed van de poolhonden-groep de gemakkelijkste is. Gebaseerd op mijn eigen ervaring, bedoel ik. Ik ken een super relaxte malamute-reu (die zelfs met Bill door een deur kan) en een stel husky's (van een en dezelfde eigenaar) die sociaal zijn met alle honden. Dat is natuurlijk toeval, maar het heeft dus wel mijn beeld gekleurd, blijkbaar!
- Moos
- Zeer actief
Die Malamute reu is wel deels toeval denk ik ook, want die zijn volgens mij vaak echt wel lastig met andere honden.Rami schreef:
Dan lijkt met het verschil tussen teven en reuen behoorlijk groot wat dit ras betreft.
Het verbaast me eigenlijk best dat de Samojeed van de poolhonden-groep de gemakkelijkste is. Gebaseerd op mijn eigen ervaring, bedoel ik. Ik ken een super relaxte malamute-reu (die zelfs met Bill door een deur kan) en een stel husky's (van een en dezelfde eigenaar) die sociaal zijn met alle honden. Dat is natuurlijk toeval, maar het heeft dus wel mijn beeld gekleurd, blijkbaar!
Maar die Samojeed, ik meen me te herinneren dat ze voor een Poolhond vrij makkelijk horen te zijn, maar ik heb geen idee meer waarom ik dat denk hoor

- Jeannettebo
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Niet waaks, maar wel blafferig toch?Jeannettebo schreef:althans er staat dat ze sociaal zijn naar mens en dier en absoluut niet waaks.
de andere zijn mi vaak minder sociaal, zeker de malamute, maar die moet van oorsprong ook alleen het werk doen.
ik denk dat de samojeed meer te vergelijken is met de ijslander
Onze was dat niet, die blafte bijna nooit eigenlijk, maar dat was volgens mij heel erg niet rastypisch. Als ze blafte had ze een hele schelle hoge blaf, en dat was wel weer rastypisch, en die laten ze voor zover ik later gelezen heb best graag horen over het algemeen :N:

- Jeannettebo
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
- Jeannettebo
- Zeer actief
kan, maar het was ook niet zo dat de honden die buiten waren continu aan het blaffen waren, meer als er iemand langs kwam oid, maar ze wonen op het platteland dus dat valt mee.Moos schreef:Maar als je ze dus moet leren om binnen niet te blaffen zegt dat wel iets over hoe blafferig ze dus zijnJeannettebo schreef:bij de fokker waar ik kom, hebben ze geleerd binnen niet te blaffen, alleen buiten op het erf mag er geblafd worden![]()
(niet dat dat een probleem hoeft te zijn verder hoor)
bo slaat hier ook wel eens even aan, maar lang niet altijd, bovendien lopen er hier weinig mensen langs

- Moos
- Zeer actief
Als ze amper blaffen valt het ook niet af te leren natuurlijk, zo bedoelde ik 'mJeannettebo schreef:
kan, maar het was ook niet zo dat de honden die buiten waren continu aan het blaffen waren, meer als er iemand langs kwam oid, maar ze wonen op het platteland dus dat valt mee.
bo slaat hier ook wel eens even aan, maar lang niet altijd, bovendien lopen er hier weinig mensen langs
En nee, ze zullen niet de hele dag lopen te tetteren mag ik hopen
Dat ze aanslaan als er iemand langs komt verbaasd me een beetje in combinantie met dat ze helemaal niet waaks zouden zijn?

- Jeannettebo
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
Ja, ik denk dat het ook toeval is. Het is ook wel een beetje onzuiver als je je baseert op één ervaring. Maar goed, ik heb maar een malamute echt goed gekend en dat was misschien wel de meest bijzondere hond die ik ooit gekend heb. Een soort 'vaderfiguur' voor alle honden in zijn omgeving. Met een natuurlijk overwicht, zonder dat 'ie dominant was (of leek). Nou ja klinkt misschien vaag, maar zo was het.Moos schreef: Die Malamute reu is wel deels toeval denk ik ook, want die zijn volgens mij vaak echt wel lastig met andere honden.
Maar die Samojeed, ik meen me te herinneren dat ze voor een Poolhond vrij makkelijk horen te zijn, maar ik heb geen idee meer waarom ik dat denk hoor![]()
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
- Aantal honden: 1
Blafferig.....het trefwoord. Er woont bij in de buurt een samojeed (een reu) en die is inderdaad blafferig. Hoe hij zich binnen gedraagt weet ik niet maar buiten blaft, nou ja eigenlijk meer keft, hij bij elke hond die hij in zicht krijgt en verder ook bij alles wat ie nog meer interessant vindt....en dat is veelMoos schreef:Niet waaks, maar wel blafferig toch?Jeannettebo schreef:althans er staat dat ze sociaal zijn naar mens en dier en absoluut niet waaks.
de andere zijn mi vaak minder sociaal, zeker de malamute, maar die moet van oorsprong ook alleen het werk doen.
ik denk dat de samojeed meer te vergelijken is met de ijslander
Onze was dat niet, die blafte bijna nooit eigenlijk, maar dat was volgens mij heel erg niet rastypisch. Als ze blafte had ze een hele schelle hoge blaf, en dat was wel weer rastypisch, en die laten ze voor zover ik later gelezen heb best graag horen over het algemeen :N:
Inderdaad minuten lang een schelle hoge blaf, achter elkaar door. Nu heeft hij ook wel een bazinnetje die dit gedrag een soort van loopt te belonen. Op zo´n lief toontje ´oh, kijk een hondje...hondje doet jou toch niks....etc. etc.´ Jullie kennen het wel

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik heb er drie gekend, drie hele lieve sociale teefjes.Ze waren wel wat eigenzinnig maar het zijn tenslotte poolhonden.Ze konden ook los maar die mensen trainden wel ontzettend veel.Blaffen mocht daar geen enkele hond (vanwege de buurt denk ik) en ik denk dat ze ze dat wel afgeleerd hebben want Samojeden zijn keeshondachtigen en die zijn over het algemeen vocaal ingesteld.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ik heb niet veel ervaring met Samojeden, maar ik ken wel een twee mensen die er een of meer hebben. De ene was een collega van mijn moeder. Hun teefje had een nestje pups en we zijn op puppybezoek geweest. Wat werden wij verliefd op die wolbaaltjes! Echt heerlijke hondjes! Die moederhond was ook superlief.
Verder waar ik trainde met Beetle kwam op een gegeven moment ook iemand met een Samojeed. Een week of wat later kwam het zusje er ook wonen. Deze twee hondjes zijn ook geweldig. De eigenaren hebbn het samojeden virus helemaal gekregen, binnen een paar jaar woonden er namelijk vier. Ik weet niet of ik websites mag noemen, maar als je googeld op Samojeed en Jelsum dan kom je er direct.
Verder waar ik trainde met Beetle kwam op een gegeven moment ook iemand met een Samojeed. Een week of wat later kwam het zusje er ook wonen. Deze twee hondjes zijn ook geweldig. De eigenaren hebbn het samojeden virus helemaal gekregen, binnen een paar jaar woonden er namelijk vier. Ik weet niet of ik websites mag noemen, maar als je googeld op Samojeed en Jelsum dan kom je er direct.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Een vriendin van mij heeft er 1.
Dat is ook gelijk Macho zijn beste vriendinnetje.
Ze is heel lief en sociaal naar zowel mens als dier.
Ook kan ze goed loslopen.
Ze is wel wat eigenwijs, maar dat hoort er gewoon wat bij.
En ja af en toe is ze wel wat blafferig, en dat is dan een hele hoge en schelle blaf.
Maar echt een geweldig hondje vind ik!
Dat is ook gelijk Macho zijn beste vriendinnetje.
Ze is heel lief en sociaal naar zowel mens als dier.
Ook kan ze goed loslopen.
Ze is wel wat eigenwijs, maar dat hoort er gewoon wat bij.
En ja af en toe is ze wel wat blafferig, en dat is dan een hele hoge en schelle blaf.
Maar echt een geweldig hondje vind ik!
-
Ayka-Zira-Honey
- Zeer actief
mijn ouders hebben er 1... en hij kwam toen ik nog thuis woonde...
dus is nog steeds een beetje van mij.
eskar is een reu en is super lief voor alle dieren.. katten honden en konijnen...vogels... zelfs eendags kuikens vertroetelt ie (terwijl ze al dood zijn) roxy konijn van me zusje speelt ie mee en maakt ie schoon zoow lief...
het is een giga leuk ras..
eskar ze zus etha woond samen met haar moeder dvorah en haar dochter gaia nog bij het kennel wat om de hoek bij mijn ouders is..
kennel naschja.. het zijn 3 lieve sociale dames die met alle honden samen gaan...heerlijke knuffels en natuurlijk blijven denken dat ze schoothondjes zijn lol haha
het zijn absoluut geen opjagers en de dames zijn geen weglopers...reuen in mijn ogen wel... en puur omdat ze willen spelen met andere honden....
aangezien hun baasje Eris secretaris is van de samojeden club gaan ze elk jaar mee op de samojeden wandeling in het spaarnwoude en lopen er wel 20 tot 30 sammies los door elkaar heen.....(erg gaaf om mee te maken.... ik liep er tussen met een jack russelltje hahaha voel je je erg in de minderheid zeg maar) maar allemaal zooow lief...
gaia is met de hand groot gebracht wel met verzorging van mams maar mams gaf geen melk meer door omstanding heden
gaia paar dagen oud

gaia 7 weken oud

gaia is inmiddels weer een jaar oud
eskar 9mnd

eskar 3 jaar oud

als je meer foto's wilt is dat te regelen
dus is nog steeds een beetje van mij.
eskar is een reu en is super lief voor alle dieren.. katten honden en konijnen...vogels... zelfs eendags kuikens vertroetelt ie (terwijl ze al dood zijn) roxy konijn van me zusje speelt ie mee en maakt ie schoon zoow lief...
het is een giga leuk ras..
eskar ze zus etha woond samen met haar moeder dvorah en haar dochter gaia nog bij het kennel wat om de hoek bij mijn ouders is..
kennel naschja.. het zijn 3 lieve sociale dames die met alle honden samen gaan...heerlijke knuffels en natuurlijk blijven denken dat ze schoothondjes zijn lol haha
het zijn absoluut geen opjagers en de dames zijn geen weglopers...reuen in mijn ogen wel... en puur omdat ze willen spelen met andere honden....
aangezien hun baasje Eris secretaris is van de samojeden club gaan ze elk jaar mee op de samojeden wandeling in het spaarnwoude en lopen er wel 20 tot 30 sammies los door elkaar heen.....(erg gaaf om mee te maken.... ik liep er tussen met een jack russelltje hahaha voel je je erg in de minderheid zeg maar) maar allemaal zooow lief...
gaia is met de hand groot gebracht wel met verzorging van mams maar mams gaf geen melk meer door omstanding heden
gaia paar dagen oud

gaia 7 weken oud

gaia is inmiddels weer een jaar oud
eskar 9mnd

eskar 3 jaar oud

als je meer foto's wilt is dat te regelen

groetjes van Ayka,Zira en Honey
- Jeannettebo
- Zeer actief