Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nesten A-B-C

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Nesten A-B-C

Ongelezen bericht door Shima »

Nog een een vraag van een beginner :wink:
Ik lees steeds dat nesten beginnen met een letter van het alfabet. Het eerste nest krijgt beginletter A, het tweede nest de B, enz.
Is dit alleen maar een gewoonte? Is dit misschien verplicht? Of is dit alleen omdat de fokker het handig vind? :denken:
Nu ik zelf hoop te gaan fokken met mijn hond, ga ik nadenken over die dingen die ik eerder alleen maar als een simpel feit aannam. :roll:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

nee in nederland is dat niet verplicht ;)
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Een vriendin van me is bij de Z begonnen :wink:
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

In België is de eerste letter van de namen van pups afhankelijk van het jaar waarin ze geboren worden.
In Nederland is iedere fokker vrij in het kiezen van namen, al dan niet met een vaste beginletter. Er wordt inderdaad vaak gekozen voor een letter uit het alfabet, maar wat je ook vaak ziet zijn bepaalde thema's die gekozen worden. Dat mag je als fokker dus gewoon zelf verzinnen hier in Nederland.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Bij de Markiesjes is er wel een verplichte letter (maar geen idee wat ze doen als je je daar neit aan houdt eigenlijk)...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jacksel schreef:Bij de Markiesjes is er wel een verplichte letter (maar geen idee wat ze doen als je je daar neit aan houdt eigenlijk)...
Ja, per jaar volgens mij, en als je het niet doet worden ze boos gok ik ;)

Ik doe het alfabet, omdat ik dan bij elke letter meteen weet welke combinatie het is.
Anders onthoud ik dat niet (ik fok bijna 20 jaar nu).
Maar sommige letters sla ik over, hoor.
Ik heb de C niet gedaan en de Q ook niet.
En de X, de Y en de Z slaan we ook over.

Het volgende nest wordt het V-nest. :)

Een verplichte jaarletter lijkt me niet leuk trouwens, hoewel ik het nut er wel van zie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Yore was van het Y jaar (stamboomnaam Yikke), het is nu Z-jaar. Q is ook gewoon langsgekomen, alle letters worden dus gedaan bij de Markiesjes
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marjoleine schreef:
Jacksel schreef:Bij de Markiesjes is er wel een verplichte letter (maar geen idee wat ze doen als je je daar neit aan houdt eigenlijk)...
Ja, per jaar volgens mij, en als je het niet doet worden ze boos gok ik ;)

Ik doe het alfabet, omdat ik dan bij elke letter meteen weet welke combinatie het is.
Anders onthoud ik dat niet (ik fok bijna 20 jaar nu).
Maar sommige letters sla ik over, hoor.
Ik heb de C niet gedaan en de Q ook niet.

Het volgende nest wordt het V-nest. :)

Een verplichte jaarletter lijkt me niet leuk trouwens, hoewel ik het nut er wel van zie.
wel nut? dat je weet uit welk jaar een hond komt? zoals bij paarden?

ik ben iig blij dat we hier in Ned gewoon de vrijheid hebben om zelf te doen wat we willen qua naam. ik hou niet zo van dat opgelegde :wink:
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

hier per jaar verplichte letter van de KKUSH
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Onze pups krijgen zolang we fokken ( 18 jr.) namen van Pipe Band tunes. Zijn we nooit van afgeweken. En uit welke combinatie's pups komen, dat wordt al 18 jr keurig bijgehouden, naast alle andere wetenswaardigheden van onze honden. :pffff: :pffff:
Maggie.
Maggie
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Veel clubs kiezen ook jaarletters. De twee rassen waarbij ik het best op de hoogte ben van fokreglementen ;-) zijn de briard en de beauceron. Beide RVs (rasverenigingen) houden de lettering aan zoals in Frankrijk, waar de rassen vandaan komen. België doet het inderdaad weer anders. Fok je niet met een rasvereniging is het niet verplicht.

Daarom heet mijn Yanthe eigenlijk Dianthe (Hemelse Bloem :smile: ) en ben ik met mijn moeder die stomtoevallig twee nesten zal hebben dit jaar eindeloos zoekende naar mooie E-namen.

Ik snap zelf nooit waarom iedereen bij de A begint zonder RV, ik zou denk ik gewoon ergens starten, er zijn dus vooral veel A, B, C honden, haha. Tenzij je 30 (eh....26) jaar fokt natuurlijk, maar dan moet je wel ieder jaar van letter verspringen ;-). Ik vind zo landelijk wel wat hebben, wij weten altijd hoe oud een briard/beauceron ongveer is ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Ik vind het wel altijd fijn als er met dezelfde beginletters wordt gewerkt.
Als je 2 honden van dezelfde fokker voor je hebt kan je alleen uit de naam al afleiden of het broers/ zussen zijn. Daarbij ken ik vaak uit de letters de combinatie die is gebruikt. Bij thema's vind ik het vaak lastiger, aangezien je niet altijd de betekenis/ vertaling/ thema van een naam weet.
Ook als je een reu vor je hond zoekt bijvoorbeeld en je ziet een mooie reu op een foto met alleen de stamboom naam erbij hoef je op de site van de fokker alleen maar de juiste letter bij nesten op te zoeken.

Wij zullen (waarschijnlijk) niet super veel nesten gaan fokken maar hebben wel unaniem besloten met de A te beginnen en zo voort.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Bij de basenjis hebben we ook A, B , C etc gedaan, leek ons makkelijk en lekker herkenbaar, maar goed ook al hadden we dat niet gedaan ik had toch nog steeds wel geweten ( na 5 nestjes nu ) uit welke combi welke pup komt, ik onthoud dat op de een of andere manier gewoon.

Bij de podencos doe ik gewoon themas, is ook makkelijk bij te houden, eens in de 3 jaar een nestje, dat valt wel te onthouden , ook als ik 30 jaar verder ben straks ;)

op de een of andere manier blijft al die info hangen, ook van andere nesten van andere fokkers die mij erg intresseren.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Podenji schreef:Bij de basenjis hebben we ook A, B , C etc gedaan, leek ons makkelijk en lekker herkenbaar, maar goed ook al hadden we dat niet gedaan ik had toch nog steeds wel geweten ( na 5 nestjes nu ) uit welke combi welke pup komt, ik onthoud dat op de een of andere manier gewoon.

Bij de podencos doe ik gewoon themas, is ook makkelijk bij te houden, eens in de 3 jaar een nestje, dat valt wel te onthouden , ook als ik 30 jaar verder ben straks ;)

op de een of andere manier blijft al die info hangen, ook van andere nesten van andere fokkers die mij erg intresseren.
Uiteraard onthoud je zelf perfect welke combi je hebt gebruikt in welk nest. Maar het gaat mij vooral om nesten van een ander fokker. Dus niet om zelf gefokte honden.
Er zijn fokkers die zoveel fokken dat bijna niet bij te houden is welke combi ze doen. Door naar de eerste letter te kijken is het beter te onthouden en na te kijken op de site van de desbetreffende fokker.
Zo ook met buitenlandse honden.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Leonieke schreef:Uiteraard onthoud je zelf perfect welke combi je hebt gebruikt in welk nest. Maar het gaat mij vooral om nesten van een ander fokker. Dus niet om zelf gefokte honden.
Er zijn fokkers die zoveel fokken dat bijna niet bij te houden is welke combi ze doen. Door naar de eerste letter te kijken is het beter te onthouden en na te kijken op de site van de desbetreffende fokker.
Zo ook met buitenlandse honden.
dat klopt, en als je research doet is dat soms wel lastig maar goed houdt je extra bezig en om nou voor anderen makkelijke herleidbare namen te kiezen, nehhh :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

goud schreef:Onze pups krijgen zolang we fokken ( 18 jr.) namen van Pipe Band tunes. Zijn we nooit van afgeweken. En uit welke combinatie's pups komen, dat wordt al 18 jr keurig bijgehouden, naast alle andere wetenswaardigheden van onze honden. :pffff: :pffff:
Dat houd ik ook bij hoor :pffff:

Maar ik weet feilloos welke letter welke combi is en dan ook hoe oud ze zijn, en dat weet ik van veel andere fokkers ook (tenzij ze geen letters gebruiken). Zonder kennelnaam vind ik erg lastig, je wilt niet weten hoe lang de rij Bijkes is in onze databank, en dan dus zonder kennelnaam :N:

Bovendien heeft de letter inderdaad als voordeel dat andere mensen ook nestgenoten kunnen herkennen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Wij gaan ook het alfabet volgen, maar we voegen er een thema aan toe. Alle namen moeten iets te maken hebben met mytholgie. We gaan op onze site dan bij de naam ook de betekenins ervan vermelden :wink:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Wow , bedankt voor al jullie antwoorden!
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Bij de schapendoes is het vanuit de RV verplicht om voor de pups uit 1 nest dezelfde beginletter te nemen. Veel fokkers volgen het alfabet, sommigen gebruiken hun eigen naam als volgorde om aan te houden. Zelf ben ik bij de T begonnen en volg nu verder het alfabet.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Gelukkig heeft de RV van de teckels geen bepalingen over namen.
Ik heb ervoor gekozen om ieder nest een thema te geven. Het eerste nest waren film namen, het tweede spaanse namen en het derde nest ooms & tantes met Hollandse namen.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Marjoleine schreef:Ik heb de C niet gedaan en de Q ook niet.
De C, X, Y en de Z zijn toch nog wel letters waarbij leuke namen te verzinnen zijn? Yana (met een Y :wink: ) komt ook uit een X-nest (ze heet Xayana op de stamboom).
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Scooby schreef:
Marjoleine schreef:Ik heb de C niet gedaan en de Q ook niet.
De C, X, Y en de Z zijn toch nog wel letters waarbij leuke namen te verzinnen zijn? Yana (met een Y :wink: ) komt ook uit een X-nest (ze heet Xayana op de stamboom).
3 van mijn honden beginnen met de X... zelf gekozen overigens geen verplichte letter :N: de volgende mechelaar zal in ieder geval ook weer een roepnaam met een X krijgen denk ik... vraag me niet waarom... ik vind het gewoon leuk :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik heb iets met de B
en hier zal alles ook met de b beginnen
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Shima
Zeer actief
Contacteer:

:idea: Even zien of ik het goed begrepen heb.
De raad van beheer en FCI stellen geen andere voorwaarden dan dan een kennelnaam en maximaal 30 letters in totaal voor een naam. De rasvereniging kan eventueel aanvullende wensen hebben.
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

De raad van beheer en FCI stellen geen andere voorwaarden dan dan een kennelnaam en maximaal 30 letters in totaal voor een naam.
Ja, en nog een heleboel andere eisen maar dat ligt er maar net aan met welk been ze uit bed zijn gestapt......... :boos:
Grtz. Jo
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

It's Me! schreef:
De raad van beheer en FCI stellen geen andere voorwaarden dan dan een kennelnaam en maximaal 30 letters in totaal voor een naam.
Ja, en nog een heleboel andere eisen maar dat ligt er maar net aan met welk been ze uit bed zijn gestapt......... :boos:
:mrgreen: Kun je misschien alvast wat leuke C-namen voor me verzinnen die dan wel goedgekeurd gaan worden svp.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Belg, dus hang vast aan SH-regels.

Stoort me niet eigenlijk, krijgen ze gewoon een naam op papier en je ziet dan nog wel wat het beste roept :mrgreen:
(er hebben wel 3 pups mijn gekozen naam aangehouden :mrgreen: )
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”