Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

oproepen sneller laten komen

Ongelezen bericht door maart »

Heeft iemand een idee om een hond sneller naar je toe te laten komen bij het oproepen.
De hond komt op zijn dooie gemak af...

Feit is wel, de hond is in het verleden hard aangepakt geweest voor zijn weglopen (hij zat alles achterna wat ook maar enigszinds bewoog).

Nu, als hij wéét dat er een beloning komt, komt hij als een zot af gelopen.
Echter, van zodra er niets achter de rug/hand/... gehouden wordt, komt hij op zijn gemakske af en gaat op zijn gemakske gaan zitten, baas recht in de ogen kijkend.

Er is al vanalles geprobeerd geweest, mouw achter de rug houden, grote stukken vlees geven, bal geven, benen open doen de moment dat hij afkomt, vanop 2meter afstand oproepen, nieuw commando aan het oproepen koppelen, buiten het veld oproepen,...

Voor niets gaat hij sneller lopen als er niets opvolgt.
Dus graag wat ideeen... want laatste stap dat zal geprobeer worden, is TT op staart en dat vermijden we allemaal liever natuurlijk.

De hond is een erg dominante, zelfstandige hond. Hij doet niets als het hem niets oplevert. Dus we zoeken echt naar een manier die hem iets oplevert, zonder dat hij het beseft/ziet/hoort/ruikt op voorhand of die beloning er al dan niet komt.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ach, en ik dacht grappig te zijn door TT te roepen.......

Serieus advies? Misschien moet de baas eens proberen vrienden met zijn hond te worden.
maart
Zeer actief

hun relatie is prima :wink:
maar de hond is enorm sterk, zelfstandig en dominant. voor een aai gaat ie niets doen.

Hij komt niet niet naar zijn baas omdat hij schrik heeft ervan :wink:
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik heb wel eens gehoord van voer of speeltjes tussen de benen door naar achteren gooien als de hond komt om er dus snelheid in de krijgen.
Afbeelding
maart
Zeer actief

Ianthe schreef:Ik heb wel eens gehoord van voer of speeltjes tussen de benen door naar achteren gooien als de hond komt om er dus snelheid in de krijgen.
ja, dat lukt, áls er een balletje is. Zoniet, dan komt hij weer terug op zijn dooie gemak af :devil:
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

maart schreef:hun relatie is prima :wink:
maar de hond is enorm sterk, zelfstandig en dominant. voor een aai gaat ie niets doen.

hier spreek je jezelf toch tegen...een relatie kan toch niet prima zijn, wanneer die schrik van zijn baas heeft...

dus ik denk toch echt dat die relatie eerst verbetert moet worden...
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

maart schreef:
Ianthe schreef:Ik heb wel eens gehoord van voer of speeltjes tussen de benen door naar achteren gooien als de hond komt om er dus snelheid in de krijgen.
ja, dat lukt, áls er een balletje is. Zoniet, dan komt hij weer terug op zijn dooie gemak af :devil:
Dan klopt het vertrouwen niet, hond moet de zekerheid krijgen dat hij ALTIJD braaf is als hij bij de baas komt. Als dat goed gaat, met afwisseling in de beloning, kun je pas met interval beloning beginnen :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
maart
Zeer actief

Selena schreef:
maart schreef:
Dan klopt het vertrouwen niet, hond moet de zekerheid krijgen dat hij ALTIJD braaf is als hij bij de baas komt. Als dat goed gaat, met afwisseling in de beloning, kun je pas met interval beloning beginnen :wink:
hij is nog nooit gestraft voor het bij zijn baas komen. Het is echt uit dominantie dat hij traag afkomt op die momenten. Staart recht omhoog en baas in de ogen kijkend, tot net voor hem gaan lopen, ff blijven staan en dan pas zitten.

Tis dus niet dat hij ineen gedoken, staart tussen de poten en plat op de grond komt aangeschuifeld...

neem de apport. Je gooit apportblok, hij gaat er enorm snel achter, pakt de blok vast en dan, erg typisch voor hem, hij draait een te ruime cirkel vooraleer hij terugkeert, staart recht omhoog en op zijn dooie gemak aankomen.

Stel dat je op die moment een bijtworstje/balletje/... bijhebt, zal hij als een speer aankomen. heb je niets bij, vind hij het niet nodig om te komen. Zijn blok houden, of tijd rekken is op dat moment belangrijker.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Blijkbaar heeft de hond door als er geen beloning komt in de vorm van een balletje oid. Verras hem eens. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maart
Zeer actief

Inge schreef: Verras hem eens. :wink:
ja, maar das net de vraag, hoe kunnen we dat gaan doen? roep hem 3 keer op met balletje, hij komt 3 maar snel af. Roep hem de 4de keer op, zonder dat je een balletje trekt, en hij komt traag af :19:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

wellicht niet altijd met bal of voer in zicht werken..
komt hij dan traag, dan zou je achteruit kunnen rennen met die bal inene wel.. dan zal hij wel weer versnellen denk en kun je dat stimuleren door wel weer te spelen ondanks de trage voorkomen eerst..
De hond moet doorkrijgen dat het niet zien van de beloning niet betekend dat hij niet de beloning krijgt..
Bal onder je kin heb je waarschijnlijk al geprobeerd.. en voertje in de mond als de hond ook voor voer wil werken?
Bal onder je oksel.. niet zichtbaar maar wel te voorschijn laten komen op momenten van gewenst gedrag..
snel voorkomen is voertje in de bek spugen, niet snel genoeg is geen beloning en slik je het worstje zelf in
maart
Zeer actief

bal is nooit in zicht als hij aankomt, maar wordt altijd uit de zak gehaald of valt uit een baldropper.
Bal onder oksel is geen optie, want dan gaat hij beginnen met scheef gaan lopen.
met voer in de mond valt wel te proberen, alhoewel er ook al geprobeerd is met voedsel te werken, maar daar valt hij dan ook weer uit snelheid, van zodra er niets meer komt :19:
blondie
Zeer actief

Ik lees overigens ook vol interesse mee hoor... tips kun je ten alle tijden gebruiken
Dat van het voer in de mond gebruik ik nu ook om van het zwaaien in zicht met balletje af te komen.. ik wissel dus vaak af... het is nooit maar 1 vaste manier van belonen.. de ene keer idd balletje in zicht en zwaaien om snel voorkomen te stimuleren
De andere keer weer dus het snelle voorkomen belonen met voer uit de mond
en weer een keer daarna niet het voorkomen belonen maar het aan de voet gaan met idd een balletje trekken uit 1 van de zakken

Wat ik me afvraag ineens.. met voorroepen.. moet hij dan ook altijd direct netjes de oefening doen.. dus ook voorzitten of wordt de bal ook wel eens plots door de benen doorgeworpen tijdens het voorkomen..
Zelf werk ik graag met veel afwisseling ook om niet een vast patroon erin te krijgen.. en ik merk dat de honden er goed op reageren.. maar het blijft inderdaad inventief zijn en blijven bij honden die zelf willen bepalen in welk tempo ze oefeningen uitvoeren :mrgreen:
dat ze het kunnen... ja.. maar graag willen.... :smile2: :slaap:
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:bal is nooit in zicht als hij aankomt, maar wordt altijd uit de zak gehaald of valt uit een baldropper.
maar dan snap ik toch iets niet : hoe weet hij dan of er al of niet een beloning volgt? als hij ze niet ziet :denken: ?
op de één of andere manier moet hij het toch weten... Ligt het aan een handeling van de geleider, reageert hij op een bepaald teken,...

geen idee hoe hij het weet, maar hij wéét het.
Hij is ook wedstrijdslim... hij mist nooit zijn verstekken, op wedstrijd gaat hij steevast na het 3de verstek gaan uitbreken en meteen door naar het laatste gaan.

Kga misschien eens voorstellen dat ik er eens het plein mee opga, of iemand anders, gewoon voor de 'hier' te doen. Mss dat hij bij iemand anders, anders gaat reageren :19:
maart
Zeer actief

Mizzsylver schreef: Hond van te voren laten zien dat je een bal hebt, bal wegstoppen, hond roepen, komt ie snel belonen. Komt ie traag, bal pakken en in andere zak stoppen. Hond weer roepen, enz enz.
Hmm, valt te proberen om d ebal terug weg te stoppen. Maar als hij gaat zien dat er een bal is, komt hij zeker en vast rap aangelopen.

Tis echt een moeilijk geval :N:
maart
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
maart schreef:bal is nooit in zicht als hij aankomt, maar wordt altijd uit de zak gehaald of valt uit een baldropper.
Bal onder oksel is geen optie, want dan gaat hij beginnen met scheef gaan lopen.
met voer in de mond valt wel te proberen, alhoewel er ook al geprobeerd is met voedsel te werken, maar daar valt hij dan ook weer uit snelheid, van zodra er niets meer komt :19:
hoe weet hij dat er niks meer komt?
gelijktijdig gepost, zie reactie erboven dus :mrgreen:
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:
Inge O schreef:
maar dan snap ik toch iets niet : hoe weet hij dan of er al of niet een beloning volgt? als hij ze niet ziet :denken: ?
op de één of andere manier moet hij het toch weten... Ligt het aan een handeling van de geleider, reageert hij op een bepaald teken,...

geen idee hoe hij het weet, maar hij wéét het.
dan zullen ze toch eerst moeten uitvissen hoe ze de beloning 'onzichtbaarder' kunnen maken, vreemd hoor, je zou toch denken dat dat niet zo moeilijk kan zijn?
ja, maar blijkbaar is het wel moeilijk :N: :mrgreen:

baldropper... geen effect, hij weet het
bal uit jas... geen effect, hij weet het
bal achter rug... hij weet het
bal 5 meter achter de geleider leggen, waarna geleider benen opent en hond rechtdoor kan... nope, hij weet het

Mss nog eens proberen met iemand anders die achter de geleider staat met een mouw :idea:
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:
Mss nog eens proberen met iemand anders die achter de geleider staat met een mouw :idea:
en dat zal niet opvallen denk je :smile: ?
iets uitvinden waarmee je een persoon uit de grond kan laten schieten? :idea:
blondie
Zeer actief

en petje gaan dragen met een ballenhouder op de kop??
Maar het principe is toch ook afbouwen van belonen... dat houd de hond gretig om te komen...lijkt me...daarom wissel ik zoveel in manieren van belonen.. ook met bijtrollen en ballen en voer..
maart
Zeer actief

blondie schreef:en petje gaan dragen met een ballenhouder op de kop??
Maar het principe is toch ook afbouwen van belonen... dat houd de hond gretig om te komen...lijkt me...daarom wissel ik zoveel in manieren van belonen.. ook met bijtrollen en ballen en voer..
afbouwen van belonen wordt en werd gedaan, maar op de één of andere manier weet hij wanneer hij niet beloond zal worden.
Op die momenten gaat hij dus in een slakkegangetje gaan voorkomen en te lang wachten om te gaan zitten. Op die momenten weet hij dat hij geen voordeel zal gaan halen uit het snel gaan voorzitten bij de baas.
En hem straffen, kan ook niet, want hij komt immers :19:

Ik denk dan ergens dat hij op die moment reageert met 'ik haal er toch geen voordeel uit, ik ga wel doen wat je me opdraagt, maar ik doe er wel mijn eigen gedacht bij en kom dus traag af' :19:
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef: Ik denk dan ergens dat hij op die moment reageert met 'ik haal er toch geen voordeel uit, ik ga wel doen wat je me opdraagt, maar ik doe er wel mijn eigen gedacht bij en kom dus traag af' :19:
zeker dat hij niet met een hovawart gekruist is :mrgreen: ?
daarvoor ken ik de hovawart niet genoeg :mrgreen:

(als je plots vind dat er hovawart-trekjes in fax komen, laat dan maar weten :mrgreen: want de reu in kwestie is dus papa Fax :N: )
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Oh sorry Dagmar, had het woordje "schrik" verkeerd geintrepreteerd, namelijk als zijnde angstig.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
blondie
Zeer actief

maart schreef:
blondie schreef:en petje gaan dragen met een ballenhouder op de kop??
afbouwen van belonen wordt en werd gedaan, maar op de één of andere manier weet hij wanneer hij niet beloond zal worden.
Op die momenten gaat hij dus in een slakkegangetje gaan voorkomen en te lang wachten om te gaan zitten. Op die momenten weet hij dat hij geen voordeel zal gaan halen uit het snel gaan voorzitten bij de baas.
En hem straffen, kan ook niet, want hij komt immers :19:

Ik denk dan ergens dat hij op die moment reageert met 'ik haal er toch geen voordeel uit, ik ga wel doen wat je me opdraagt, maar ik doe er wel mijn eigen gedacht bij en kom dus traag af' :19:
Dan straalt de baas al uit.. pfff eens kijken wat hij nu zonder beloning doet...... :N:
die hond leest hem beter dan hij denkt...
dat is mijn idee.... :mrgreen:
we hebben bijvoorbeeld proef examen gelopen afgelopen zaterdag... dus veel minder werken met.. veel strakker ga je lopen en tellen en minder oogcontact.. de honden werden trager.. vertoonden oversprong gedrag, (gapen) af ipv zit...
Denk dat dat ook erg meespeelt wanneer je zelf al beslist ok nu geen balbeloning en ohoh straks doet hij het weer niet....

soort wet van murphy...
maart
Zeer actief

Selena schreef:Oh sorry Dagmar, had het woordje "schrik" verkeerd geintrepreteerd, namelijk als zijnde angstig.
ben ff niet mee, maar vermoedelijk gaat het over deze zin van mij (beetje raar neergeschreven):
Hij komt niet niet naar zijn baas omdat hij schrik heeft ervan
moet je dus lezen als: Hij komt niet traag naar zijn baas afgelopen, omdat hij schrik heeft ervan, bang is om klappen of dergelijke te krijgen.
Hij komt traag omdat het hem niets oplevert. dat weet hij dus, daarom doet hij voor een deel gewoon zijn eigen gang en komt hij traag af. Een deel van zijn persoonlijk, dat beetje dominerende eraan toevoegen.
'ik doe wat je vraagt, maar doe een stuk mijn eigen gedacht ook'.

want hij weet immers ook dat hij niet gecorrigeerd zal worden, gezien hij het gevraagde commando uitvoert.

dat hij niet beloont wordt, zal hem worst wezen, want hij wist immers blijkbaar al dat hij dat toch niet gedaan zou worden.
maart
Zeer actief

Dongo schreef:
maart schreef:hun relatie is prima :wink:

hier spreek je jezelf toch tegen...een relatie kan toch niet prima zijn, wanneer die schrik van zijn baas heeft...

dus ik denk toch echt dat die relatie eerst verbetert moet worden...
zie nu ook pas deze reactie. je moet mijn zin anders lezen.
hij heeft geen schrik van zijn baas :19:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

blondie schreef: Wat ik me afvraag ineens.. met voorroepen.. moet hij dan ook altijd direct netjes de oefening doen.. dus ook voorzitten of wordt de bal ook wel eens plots door de benen doorgeworpen tijdens het voorkomen..
Dat vind ik een goede...Marouck had destijds ook door wat er van haar verwacht werd en ook haar snelheid werd minder....door haar te verrassen door de bal ineens door te gooien als ze kwam ipv die pas te geven als ze netjes voorzat werd ze weer alerter en sneller. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maart
Zeer actief

bal wordt geregeld door de benen gegooid, moet ie echt zorgen dat zijn benen goed open zijn of hij wordt omver gegooid van enthousiasme :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

elektrische balldropper...
als hij het goed doet valt er een bal, doet hij het niet goed is dat ding er wel maar valt er niks...
hij ziet niks anders in beide gevallen dus het blijft voor hem een gok.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Even een hersenspinsel van mij; Hij moet komen, krijgt eigenlijk geen beloning, komt sjok, sjok, op zijn gemak aanlopen en hem dan alsnog, ook al vertoont hij niet het gewenste hierkomen, belonen. Je verrast hem eigenlijk op dat moment met het belonen op een moment dat hij het niet verwacht omdat hij sjokkend komt aanlopen.
Je zou hem dus moeten belonen op het moment dat hij echt op z'n gemak komt aanlopen :mrgreen: Hopelijk wordt hij een volgende keer nieuwsgierig genoeg of hij z'n beloning wel of niet krijgt en toch een stap harder gaat lopen en op deze manier interval belonen?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tamara. schreef:Even een hersenspinsel van mij; Hij moet komen, krijgt eigenlijk geen beloning, komt sjok, sjok, op zijn gemak aanlopen en hem dan alsnog, ook al vertoont hij niet het gewenste hierkomen, belonen. Je verrast hem eigenlijk op dat moment met het belonen op een moment dat hij het niet verwacht omdat hij sjokkend komt aanlopen.
Je zou hem dus moeten belonen op het moment dat hij echt op z'n gemak komt aanlopen :mrgreen: Hopelijk wordt hij een volgende keer nieuwsgierig genoeg of hij z'n beloning wel of niet krijgt en toch een stap harder gaat lopen en op deze manier interval belonen?
dan beloon je toch zn langzame komen?
Hier krijgt ie echt geen balletje als ie komt sjokken... hij zal toch tempo moeten maken.

Heeft hij dit altijd gedaan Dagmar? Of is dit erin geslopen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”