Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy-gewichten

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Puppy-gewichten

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vandaag is er bij een vriendin een nest stabijs geboren.
Vijf fraaie pups, en van verbluffende gewichten: tussen de 475 en de 525 gram! :eek:
Voor een teefje van 18 kilo vind ik dat enorm, ik heb relatief grote pups, maar zo groot hebben we ze nog niet gehad.
Ik moet erbij zeggen dat ik ook meestal grotere nesten heb, dus dat kan schelen.

Maar toch: gemiddeld zijn stabij-pus tussen de 300 en de 400 gram.
Pakweg 1,5-2 % van het gewicht van de moeder dus, helemaal volgens het boekje.

Maar deze gewichten zijn hoog, en ik heb ook wel nesten gezien waar de pups tussen de 200 en 300 gram waren :denken:

Het wordt allemaal groot en het wordt allemaal gemiddeld 20-25 kilo (afhankelijk van het geslacht.

Dit nest maakte wel dat ik me af vroeg hoe dat eigenlijk bij andere rassen zit.
Is daar ook zo'n verschil in gewichten van pups?
En hoe zwaar zijn pups van andere rassen in verhouding tot de moeder?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Vergeet niet dat deze teef een paar dagen "over tijd"was met werpen en relatief een wat kleiner nest, dus logisch dat de gewichten hoger zijn.

Mijn kleinste pup ooit was 190 gram, de grootste een pond, dus ook grote verschillen, maar hangt ook af van nest grootte en wanneer de pups geboren worden.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Danielle schreef:Vergeet niet dat deze teef een paar dagen "over tijd"was met werpen en relatief een wat kleiner nest, dus logisch dat de gewichten hoger zijn.
Ze was vandaag uitgerekend, hoor ;)
Dekdatum was 9 januari, dus is werpdatum 13 maart.

Ik had afgelopen najaar een nest van twee die beide rond de 400 gram waren.
En die zijn keurig op de 63e dag geboren.
Daar zie ik toch een verschil met dit nest, vandaar mijn vraag.

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

even denken, ik heb het allemaal niet bij de hand nu... maar gemiddeld zit ik hier op 220 gr. denk ik. wel eens een pup van 190 gehad en ook van 260/70 .( en daar tussen in dus)
hoeveel dit is in verhouding met mams? uhh mams weegt ong. 6/7 kilo :mrgreen:

ik heb niet echt grote nesten gehad ( gemiddeld 4) de grotere nesten die ik ken, zijn geboorte gewichten van 160 gr ( of minder) niet vreemd.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

De lichtste pup die ik tot nu toe heb gehad woog 285 gram (Laika, in Sjefke's eerste nest van 5 pups) en de zwaarste pup woog 425 gram (Charlie, in Nozem's eerste nest van 5 pups). Van Dikkie Dik kan ik helaas de gegevens niet meer terugvinden.
Sjefke's eigen gewicht is zo rond de 20 kilo, dat van Nozem rond de 22 kilo.

Belgische Herderpups wegen bij de geboorte gemiddeld zo'n 350 a 400 gram denk ik.
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Bij Chihuahua's is het heel wisselend. Keeffer was met de geboorte 90 gram dacht ik (nest van 4). En zijn mamma was (voor ze zwanger werd he) 1,8-1,9 kg. En pappa 1,7. Dat is dus 5% van het gewicht van de moeder. Er zijn ook pups van 175 gram uit moedertjes van 2,7kg. Dat is ongeveer 6,5%. En het kleinste pupje die ik ken was 56 gram bij de geboorte, uit een moedertje van 2,7kg ongeveer. Dat is 2% van het gewicht van het moedertje. Dat pupje weegt nu trouwens meer dan 2kg hoor (2,2-2,4 dacht ik). Dus geboortegewicht zegt vrij weinig. :mrgreen:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tring schreef: Dus geboortegewicht zegt vrij weinig. :mrgreen:
Ja, het geboortegewicht zegt niet zoveel over hoe groot een hond wordt.

Het ging me vooral om de percentages in verhouding tot de teef.

5-6,5% is heel erg veel! :eek:

Maar bij grote rassen zijn de gewichten ver onder die 2% volgens mij?

En wat ik me ook afvroeg: zit er lijn in zulke dingen? Is het aanleg om grote of kleine pups te krijgen (relatief dus)?
Zijn er lijnen in rassen waarvan bekend is dat de pups daar groter zijn dan gemiddeld?
En zou dat erfelijk zijn?

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb wel het vermoeden dat er erfelijkheid in het spel is.
Zo ken ik fokkers die uit meerdere generaties pups hebben die zwaarder zijn dan gemiddeld, zelf heb ik tot nu toe uit 2 generaties vrij lichte pups (bij hun geboorte dan hè), en uit een door mij gefokte teef ook vrij lichte pups.
Het zou mij dus niet verbazen als zoiets in de lijn van de moederhond zit.
Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet, daarvoor heb ik zelf nog veel te weinig vergelijkingsmateriaal.
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Marjoleine schreef:
Tring schreef: Dus geboortegewicht zegt vrij weinig. :mrgreen:
Ja, het geboortegewicht zegt niet zoveel over hoe groot een hond wordt.

Het ging me vooral om de percentages in verhouding tot de teef.

5-6,5% is heel erg veel! :eek:

Maar bij grote rassen zijn de gewichten ver onder die 2% volgens mij?

En wat ik me ook afvroeg: zit er lijn in zulke dingen? Is het aanleg om grote of kleine pups te krijgen (relatief dus)?
Zijn er lijnen in rassen waarvan bekend is dat de pups daar groter zijn dan gemiddeld?
En zou dat erfelijk zijn?
Ik denk dat je bij Chi's ook niet kan verwachten dat het gewicht van de pups 2% is van dat van de moeder. Want uit een moedertje van 2kg zouden dan pups van 40 gram (of minder) geboren moeten worden. Dat is wel erg klein. :mrgreen:

Ik denk wel dat het grote of kleine pups erfelijk is. Maar we spreken dan alleen over het geboortegewicht en niet over het gewicht van volwassen hondjes. Want bij Chi's zie je toch ook best vaak dat de kleinsten later de grootsten zijn. Het liefst zie ik pups met een laag geboortegewicht. Want moedertjes kunnen pups van 175 gram vrijwel nooit eruit persen. :N:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Bij ons zijn de pups gemiddeld 500 gram, maar we hebben ze al gehad van 275 tot 780 gram :N: (niet in 1 nest overigens). Geen idee waar het aan ligt.
Moeder is gemiddeld 50/55 kg dus komen we op 1% uit. Meestal zijn het wel veel dus moeder heeft heel wat gewicht mee te torsen op het eind, maar normaalgesproken een relatief gemakkelijke bevalling.
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

LongFields schreef:Ik heb wel het vermoeden dat er erfelijkheid in het spel is.
Zo ken ik fokkers die uit meerdere generaties pups hebben die zwaarder zijn dan gemiddeld, zelf heb ik tot nu toe uit 2 generaties vrij lichte pups (bij hun geboorte dan hè), en uit een door mij gefokte teef ook vrij lichte pups.
Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet, daarvoor heb ik zelf nog veel te weinig vergelijkingsmateriaal.
Dat heb ik ook ervaren...1e nest van Nica waren de pups tiussen de 155 en 350 gram, uit haar dochter had ik pups tussen de 220 tot 420 gram, tamelijk licht voor Rottweilers, ze groeien wel normaal uit....
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Welsh corgi Cardigan. Gewicht Teef ca 12 kg
1e nest 6 pups, gew. 180-225 gr
2e nest 5 pups 250-300 gr

Labrador. Gewicht teef ca 30 kg
1e nest 8 pups gew. 435-500 gr
2e nest 8 pups gew 425-625 gr
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Bij berners is gemiddeld 450 a 500 gram, bij gemiddelde nesten
Mijn pup komt uit een nest van 14 en was maar 210 bij geboorte, maar dat heeft ze nu al ingehaald, ze is nu goed op gewicht kwa aantal weken wat ze oud is (ze was ook vrij vroeg geboren, 4 dagen te vroeg. )
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Alisha der mams is 2,3 kg (papillon)
Alisha haar geboortegewicht was 162gram
Dit is dus afgerond 7% :N:

Alisha komt uit een nest van 4, alle 4 teefjes
1 zusje had een lager geboortegewicht, de andere 2 waren zwaarder dan Alisha bij der geboorte
Hoeveel precies weet ik niet
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Ik weet het niet precies meer want de gegevens zitten nog in een verhuisdoos :mrgreen:

Solar ( 23 kg ) kreeg 11 pups, op de 63e dag, allemaal rond de 500 gram, de kleinste was iets lichter en de grootste iets van 575 gram.
Bij podencos zijn 6-8 pups gemiddels maar er worden ook regelmatig erg grote nesten geboren van 11-13 pups en soms kleine nesten van 2-4 pups, ik weet niet hoe die gewichten zijn.
Deze bevalling ging vlekkeloos, 3x puffen en er kwam een pup , ik wou dat het altijd zo ging.
Bij de basenjis was het moeizamer, het ging allemaal prima natuurlijk maar ze hadden er meer moeite mee om ze eruit te persen.
Kalusha ( 8.5 kg ) heeft 2 nestjes gehad van beide 4 pus, ook op tijd bevallen, de lichtste was 195 gram en de zwaarste geloof ik 265 gram.
Thirza ( 8, 5 kg ) ( was trouwens het pupje van kalusha van 195 gram ) heeft 3 pups gekregen allemaal rond de 200-250 gram.
Lio ( 9 kg ) heeft 5 pups gekregen allemaal rond de 250-300 gram, Lio en Thirza zijn ook beide op tijd bevallen.
Bij de basenji is 4 pups gemiddeld.

Ik zie hier dus niet echt logica in, van de basenjis heeft Lio het grootste nest gekregen en die waren allemaal behoorlijk zwaar :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Hidde woog precies 198 gram bij haar geboorte. Voor een flatcoatpup toch wel heel weinig.

De andere pups waren allemaal toch wel een stuk zwaarder (tussen de 265 en 350 gram), hoewel ze nog aan de lage kant zaten voor flatcoatpups.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

~Tine~ schreef:Hidde woog precies 198 gram bij haar geboorte. Voor een flatcoatpup toch wel heel weinig.

De andere pups waren allemaal toch wel een stuk zwaarder (tussen de 265 en 350 gram), hoewel ze nog aan de lage kant zaten voor flatcoatpups.
Weinig inderdaad voor een flatcoat!
Enig idee of dat in die lijn vaker voorkomt?

Ik heb terug zitten zoeken, ik heb een teefje gehad dat altijd dikke pups kreeg. Ze had er eens 7, allemaal boven de 400 gram. Ook een nest van elf was relatief zwaar: 300-350 gram.

Dochters van haar hebben het niet allemaal: een heeft nesten gehad met gemiddelden van 275 gram, maar bv Isabel had gemiddelden van 335 gram.
Twee dochters van Isabel hebben beide een nest gehad, en beide gemiddeld 350 gram.

Van de rest weet ik het niet, maar ik ga er wel van uit dat het via de moederlijn gaat.
Een zoon van Isabel heeft 5 nesten gehad, die sterk variëren in gewicht: lichte pups en zwaargewichten. Daar zie je al dat de teef blijkbaar essentieel is in deze vererving.

Afbeelding

~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Marjoleine schreef:
~Tine~ schreef:Hidde woog precies 198 gram bij haar geboorte. Voor een flatcoatpup toch wel heel weinig.

Weinig inderdaad voor een flatcoat!
Enig idee of dat in die lijn vaker voorkomt?
Goh, niet dat ik weet eigenlijk. Hidde's tante heeft ook al enkele nesten gehad, maar ik weet eigenlijk niets van de geboortegewichten. Aan vaders kant zijn de gewichten normaal.

Hidde is de hele nestperiode qua grootte en gewicht een achterblijvertje geweest (ik heb ook even getwijfeld of ik haar zou nemen, maar ik was echt stapelgek van haar karakter). Ze was nogal een slechte eter, heel traag en prullerig met de brokjes. Ook de eerste maanden thuis.

Sinds ik vers voer (overgeschakeld toen ze 6 maanden was), is ze helemaal herkomen (ze is nu 11 maanden). Ze is uitgegroeid tot een heel mooie flatcoatdame met een normale grootte en normaal gewicht.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

~Tine~ schreef:Sinds ik vers voer (overgeschakeld toen ze 6 maanden was), is ze helemaal herkomen (ze is nu 11 maanden). Ze is uitgegroeid tot een heel mooie flatcoatdame met een normale grootte en normaal gewicht.
Dat is iets waarvan ik me ook afvraag of het invloed heeft.

Zou er verschil zitten in pupgrootte als de teef vers krijgt? of is dat niet zo?

De teef die ik had, die van de grote nesten en de grote pups, die kreeg geen vers, dat voerde ik toen nog niet.
Haar dochters dus wel.

Ik zie dus geen verschil, of althans zo weinig dat ik denk ik dat ik er geen verband mee kan leggen.
Maar ja, ik weet niet of dat klopt natuurlijk, daarvoor zijn er te weinig cijfers bekend.

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Marjoleine schreef: Zou er verschil zitten in pupgrootte als de teef vers krijgt? of is dat niet zo?
solar kreeg KVV en BARF, de basenjis brokken en KVV, heb geen verschil gemerkt, al heb ik met de podencos geen vergelijkingsmateriaal omdat ik daar pas 1 nest mee gefokt heb, het volgende nest staat geplanned maar dan voer ik ook KVV en BARF dus weet ook niet of dat dan van invloed zal zijn :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Myra
Zeer actief
Contacteer:

Mijn pup was zo licht omdat ze met zo velen waren (14) en heeft nooit brokken gehad, ook bij de fokker niet
Afbeelding
*Mike en *Myra
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Myra schreef:Mijn pup was zo licht omdat ze met zo velen waren (14) en heeft nooit brokken gehad, ook bij de fokker niet
Ik bedoelde vooral of het zou schelen als de teef vers of brok krijgt...

Want gek genoeg had ik ooit een nest van 11, en die waren rond de 300 allemaal, dat is het normale gemiddelde gewicht voor een stabij, terwijl de gemiddelde nestgrootte dus 7 pups is.

Dan zou je denken dat het meer aan de teef ligt dan aan het voer wat ze wegen, want in die tijd voerde ik brok.

Afbeelding

Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

LongFields schreef:Ik heb wel het vermoeden dat er erfelijkheid in het spel is.
Dat vermoeden heb ik bij de Weimaraner ook.
Bij de langharen hoor ik gemiddeld lagere geboorte gewichten (300 gram)
Bij de korthaar toch wel weer hoger.

Waarbij ik weet dat bij Felicia haar moeder en grootmoeder het extreem is. Die hebben puppen gegeven tot 625 gram. Ze hebben nooit puppen gehad onder de 500 gram.
Bij ons was de zwaartste van Felicia 550 gram. Gemiddelde gewicht ligt wel wat lager dan bij haar moeder en grootmoeder. Maar Felicia is ook een stukje kleiner.
Grotere pups had ik daarom wel verwacht dus de 550 gram verbaasde mij niet :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sylvia schreef:Dat vermoeden heb ik bij de Weimaraner ook.
Als het bij de langhaar echt lager zou zijn, waarom zou er dan een verband met de moederlijn zijn?

Worden langharen en kortharen eigenlijk door elkaar gefokt?

Afbeelding

Myra
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Myra schreef:Mijn pup was zo licht omdat ze met zo velen waren (14) en heeft nooit brokken gehad, ook bij de fokker niet
Ik bedoelde vooral of het zou schelen als de teef vers of brok krijgt...

Want gek genoeg had ik ooit een nest van 11, en die waren rond de 300 allemaal, dat is het normale gemiddelde gewicht voor een stabij, terwijl de gemiddelde nestgrootte dus 7 pups is.

Dan zou je denken dat het meer aan de teef ligt dan aan het voer wat ze wegen, want in die tijd voerde ik brok.
Oke, ja die krijgt ook alleen maar vers vlees, en heeft nu 2 nesten gehad, 1 van 11 en 1 van 14, behoorlijk groot dus
Afbeelding
*Mike en *Myra
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Marjoleine schreef:
Sylvia schreef:Dat vermoeden heb ik bij de Weimaraner ook.
Als het bij de langhaar echt lager zou zijn, waarom zou er dan een verband met de moederlijn zijn?

Worden langharen en kortharen eigenlijk door elkaar gefokt?
In Duitsland gebeurd het weleens dat een LH uit KH's geboren worden. En in uitzonderlijke gevallen LH x KH paringen worden gedaan. Voorheen omdat er vermoeden was dat de KH langhaar zou vererven. Tegenwoordig wordt er getest of een hond Langhaardrager is.
Ik weet geen geboortegewichten van LH-en (of LHC's) die uit combinesten komen.

Canada, Australie en Zweden zijn landen die KH en LH door elkaar (mogen) fokken.
In andere Europese landen is het niet toegestaan de beide varieteiten te kruizen :wink:
Amerika fokt ze ook door elkaar echter is daar de langhaar niet erkend. (Dat moet ik anders zeggen. Is een Disk. fout, dat betekend dat ze alleen neit geshowd mogen worden. Alle andere dingen kunnen ze doen en ook gewoon geregistreerd worden.)

Het blijft 1 ras met 2 varieteiten. :wink:

Als je interesse hebt kan ik wel bij wat verschillende fokkers navragen wat de gemiddelde geboorte gewichten zijn.
Van de LH's waar ik het van weet is het eigenlijk voornamelijk dezelfde Duitse lijnen. De langhaar heeft een kleine populatie dus een paar generaties terug heb je dezelfde honden alweer. Ook als ze uit kortharen komen zijn het (danwel misschien verder terug) verwante lijnen. Een aantal jaren na de 2e Wereld Oorlog hebben ze namelijk langharen gebruikt in de KH omdat de LH genepool klein was.
Amerika, Canada en Australie zijn toch meer gebaseerd op langharen geboren uit de Amerikaanse (korthaar) showlijnen.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Husky pups gemiddeld tussen de 350 en 450...
Een volwassen huskyteef is rond de 18/19 kilo

American Akita pups rond de 500 gram
Een volwassen Akita teef rond de 40 kilo
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

de franse bulldog zit op een gemiddelt geboorte gewicht van 200 a 300 gram

teefjes zitten tussen de 9 en 12 kilo
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn Jack Russell teef van 6,7 kilo had 6 puppen, de kleinste 150 gram, de grootste 220 gram...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”