Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rontgen
Moderator: moderatorteam
- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
- Aantal honden: 2
Rontgen
Ik kon hier niks over vinden op het forum.
En weet ook niet of ik het hier juist plaats.
Maar toch even de vraag.
Vanaf welke leeftijd kun je je hond het beste laten rontgen op hd en ed?
Is dit ras gebonden of?
En op welke dingen is het beter of moet je een herder nog meer laten testen?
En weet ook niet of ik het hier juist plaats.
Maar toch even de vraag.
Vanaf welke leeftijd kun je je hond het beste laten rontgen op hd en ed?
Is dit ras gebonden of?
En op welke dingen is het beter of moet je een herder nog meer laten testen?
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
als je zoekt op röntgenen, dan kom je al wat verder 
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... %F6ntgenen
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... %F6ntgenen
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Officiële HD-foto's mogen bij de Belgische Herders gemaakt worden als de hond 12 maanden of ouder is. Officiële ED-foto's bij de Belgische Herder vanaf 18 maanden. Het is vaak net iets voordeliger om beide foto's tegelijkertijd te laten maken, dus dan zou je het beste kunnen gaan als de hond 18 maanden (of ouder) is.
De minimum leeftijd kan overigens per ras verschillen.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik laat ze meestal om en nabij anderhalf jaar rontgenen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
inmiddels mag ED bij de belg ook al vanaf 12 mnd,LongFields schreef:Officiële HD-foto's mogen bij de Belgische Herders gemaakt worden als de hond 12 maanden of ouder is. Officiële ED-foto's bij de Belgische Herder vanaf 18 maanden. Het is vaak net iets voordeliger om beide foto's tegelijkertijd te laten maken, dus dan zou je het beste kunnen gaan als de hond 18 maanden (of ouder) is.
wacht zelf tot rond de 18 mnd....
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- Miss_Liz
- Zeer actief
Re: Rontgen
Nou het is wel fijn om te weten met de sport of je hond het dus wel aankan, want met een hond met ''bijv hd c zou ik dus niet meer sporten''.Frenk schreef:Waarom wil je je hond laten röntgenen of is dat standaard?
En Qua fokken daar ben ik nog niet mee bezig is ze nog te jong voor om wat over te kunnen zeggen.
Wel heb ik al verschillende vragen gehad hoor daarover, en heb het ook wel met de fokker besproken.
En die is het met mij eens dat als ik zeg dat ik daar niet aan toe ben ik het dus ook zeker niet moet..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
bij mijn laatste officiele uitslagen zat een schrijven van de RvB (dacht ik, maar moet het in de verhuisrotzooi nog ff opzoeken, de map is dacht ik wel al uit de doos, maar ben niet meer heel veel thuis op het moment....LongFields schreef:Iemand uit de FTC heeft dit nagevraagd, en dit schijnt niet juist te zijn.crutz schreef:
inmiddels mag ED bij de belg ook al vanaf 12 mnd,
Heb jij informatie op papier of een bron van internet waar dit zwart op wit staat?
zie hier nu op deze link er idd niet de belg bij staan, zal de papieren thuis opzoeken,
weet nog dat het me verbaasde nl....
verder maakt t voor mij niet uit, wacht eigenlijk altijd tot na de 18 mnd....en laat de ellebogen alleen screenen (zou ze overigens bij twijfel wel officieel doen)
- Miss_Liz
- Zeer actief
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
heb je je er nu echt zo weinig in verdiept VOOR je je hond kocht???Miss_Liz schreef:En om de hoeveel maand/jaar moet je ze opnieuw laten rontgen?
rontgenen doe je inprincipe eenmalig, of 1x op jongere leeftijd (10 mnd) en dan later officieel
verder natuurlijk als je problemen verwacht (door blessure of zo), maar dat lijkt me logisch, om die reden heb ik Umi vorig jaar over laten rontgenen (screenen) aangezien zij na haar gebroken poot achter iets koehakkig was gaan staan en ik wilde weten wat dat voor effect op haar verdere gestel heeft gehad in de jaren (niets dus)
en Ace heb ik vorig jaar over laten rontgenen (ook screenen) omdat hij naar mijn zin te lang met een blessure liep, maar dat bleek toch een spieren kwestie te zijn, heeft uiteindelijk 3 mnd rust nodig gehad...
- Miss_Liz
- Zeer actief
ik wist dat ze op hd en ed getest moeten worden, en heb ook wel gehoord dat sommigen het ieder jaar doen maar kon er verder niks over vinden dus vandaar dat ik het vraag.crutz schreef:heb je je er nu echt zo weinig in verdiept VOOR je je hond kocht???Miss_Liz schreef:En om de hoeveel maand/jaar moet je ze opnieuw laten rontgen?
rontgenen doe je inprincipe eenmalig, of 1x op jongere leeftijd (10 mnd) en dan later officieel
verder natuurlijk als je problemen verwacht (door blessure of zo), maar dat lijkt me logisch, om die reden heb ik Umi vorig jaar over laten rontgenen (screenen) aangezien zij na haar gebroken poot achter iets koehakkig was gaan staan en ik wilde weten wat dat voor effect op haar verdere gestel heeft gehad in de jaren (niets dus)
en Ace heb ik vorig jaar over laten rontgenen (ook screenen) omdat hij naar mijn zin te lang met een blessure liep, maar dat bleek toch een spieren kwestie te zijn, heeft uiteindelijk 3 mnd rust nodig gehad...
(wees blij dat ik het vraag)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Rontgen
ik ken een behoorlijk aantal HD C honden waar prima mee gesport wordt... je moet alleen kijken of de hond er zichtbaar last van heeft en je moet het springen laten voor wat het is en dit alleen op examens/wedstrijden doen.Miss_Liz schreef:Nou het is wel fijn om te weten met de sport of je hond het dus wel aankan, want met een hond met ''bijv hd c zou ik dus niet meer sporten''.Frenk schreef:Waarom wil je je hond laten röntgenen of is dat standaard?
En Qua fokken daar ben ik nog niet mee bezig is ze nog te jong voor om wat over te kunnen zeggen.
Wel heb ik al verschillende vragen gehad hoor daarover, en heb het ook wel met de fokker besproken.
En die is het met mij eens dat als ik zeg dat ik daar niet aan toe ben ik het dus ook zeker niet moet..

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb me al vaker verbaasd over waar jij je info vandaan hebt maar dit is wederom ook zoiets...ik heb er echt nog nooit van gehoord dat iemand zn hond elk jaar laat rontgenen...Miss_Liz schreef:ik wist dat ze op hd en ed getest moeten worden, en heb ook wel gehoord dat sommigen het ieder jaar doen maar kon er verder niks over vinden dus vandaar dat ik het vraag.crutz schreef:heb je je er nu echt zo weinig in verdiept VOOR je je hond kocht???Miss_Liz schreef:En om de hoeveel maand/jaar moet je ze opnieuw laten rontgen?
Voorrontgenen doe ik ook niet, alleen officieel met ong. anderhalf jaar.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
t zelfde gevoel hier, verbaasd over de hoeken van info....malinois schreef:ik heb me al vaker verbaasd over waar jij je info vandaan hebt maar dit is wederom ook zoiets...ik heb er echt nog nooit van gehoord dat iemand zn hond elk jaar laat rontgenen...Miss_Liz schreef:ik wist dat ze op hd en ed getest moeten worden, en heb ook wel gehoord dat sommigen het ieder jaar doen maar kon er verder niks over vinden dus vandaar dat ik het vraag.crutz schreef:heb je je er nu echt zo weinig in verdiept VOOR je je hond kocht???Miss_Liz schreef:En om de hoeveel maand/jaar moet je ze opnieuw laten rontgen?
want ken idd ook niemand die jaarlijks rontgend...
zoals ik al aangaf, je KAN voorrontgenen, heb dat met mijn eerste honden ook gedaan, doe het nu niet meer....
en verder heb ik het nog wel eens herhaald, alleen had dat dus met blessures en het uitsluiten van te maken....
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
blessures etc. is idd wat anders, heb ik van de oudste dober toen ook laten doen, een Duitse herder zou ik overigens wel laten voorrontgenen denk ik.. maar de mechelaars nee niet zo erg nodig denk ik.crutz schreef:t zelfde gevoel hier, verbaasd over de hoeken van info....malinois schreef:ik heb me al vaker verbaasd over waar jij je info vandaan hebt maar dit is wederom ook zoiets...ik heb er echt nog nooit van gehoord dat iemand zn hond elk jaar laat rontgenen...Miss_Liz schreef:ik wist dat ze op hd en ed getest moeten worden, en heb ook wel gehoord dat sommigen het ieder jaar doen maar kon er verder niks over vinden dus vandaar dat ik het vraag.crutz schreef: heb je je er nu echt zo weinig in verdiept VOOR je je hond kocht???
want ken idd ook niemand die jaarlijks rontgend...
zoals ik al aangaf, je KAN voorrontgenen, heb dat met mijn eerste honden ook gedaan, doe het nu niet meer....
en verder heb ik het nog wel eens herhaald, alleen had dat dus met blessures en het uitsluiten van te maken....

-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
ik heb geen stb honden en kan dus niet off rontgenen. De mijne worden ergens tussen de 10 mnd en 18 mnd gescreend op heupen, rug en ellebogen door een zeer ervaren DA, voordat we echt verder gaan met oefenen of voor de fok inzetten.
Ze worden in principe 1x gerontgend, tenzij (vermoede) medische oorzaak anders vraagt.
Ze worden in principe 1x gerontgend, tenzij (vermoede) medische oorzaak anders vraagt.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik ben überhaupt niet zo van het röntgenen, tenzij......
Als je zoals jij met je hond sport puur voor de hobby en je gaat er niet mee fokken en je hond heeft nergens last van, waarom zou je hem/haar dan röntgenen.
Als je gaat fokken ok, als je gaat verkopen ok, of als je met de hond de sport ingaat om hem op te leiden als dh of na gunstige resultaten wilt inzettenls dekreu. Kortom als je doel "anders" ligt dan leuk met je hond bezig zijn met de sport als hobby, dan pas zou ik hem laten röntgenen.
Als je zoals jij met je hond sport puur voor de hobby en je gaat er niet mee fokken en je hond heeft nergens last van, waarom zou je hem/haar dan röntgenen.
Als je gaat fokken ok, als je gaat verkopen ok, of als je met de hond de sport ingaat om hem op te leiden als dh of na gunstige resultaten wilt inzettenls dekreu. Kortom als je doel "anders" ligt dan leuk met je hond bezig zijn met de sport als hobby, dan pas zou ik hem laten röntgenen.
Gr. Aniek

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
bij mn vorige vereniging was het verplicht je hond te laten rontgenen voor hij mocht springen... en daar ben ik het nog steeds eigenlijk wel mee eens... kun je nooit de hond dwingen als hij het echt niet zou kunnen door bijv. verrotte ellebogen en/of heupen.Budkes schreef:Ik ben überhaupt niet zo van het röntgenen, tenzij......
Als je zoals jij met je hond sport puur voor de hobby en je gaat er niet mee fokken en je hond heeft nergens last van, waarom zou je hem/haar dan röntgenen.![]()

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Als jij het na wilt zoeken in die papieren die je gekregen hebt, dan heel graag. Indien het inderdaad zo is, lijkt het me handig als de FTC dat ook zwart op wit gaat krijgen.crutz schreef:bij mijn laatste officiele uitslagen zat een schrijven van de RvB (dacht ik, maar moet het in de verhuisrotzooi nog ff opzoeken, de map is dacht ik wel al uit de doos, maar ben niet meer heel veel thuis op het moment....LongFields schreef:Iemand uit de FTC heeft dit nagevraagd, en dit schijnt niet juist te zijn.crutz schreef:
inmiddels mag ED bij de belg ook al vanaf 12 mnd,
Heb jij informatie op papier of een bron van internet waar dit zwart op wit staat?) maar daar stond dus in dat het voor de labrador en de belg naar 12 mnd gezet was....
zie hier nu op deze link er idd niet de belg bij staan, zal de papieren thuis opzoeken,
weet nog dat het me verbaasde nl....
verder maakt t voor mij niet uit, wacht eigenlijk altijd tot na de 18 mnd....en laat de ellebogen alleen screenen (zou ze overigens bij twijfel wel officieel doen)
- daan!
- Zeer actief