Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Testen met DNA
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Testen met DNA
Welke rasverenigingen en/of fokkers gebruiken er eigenlijk allemaal DNA-testen voor hun fokkerij?
E zijn die testen verplicht?
En gebruiken alle fokkers dat dan ook, die testen?
Voor mijn eigen rassen: wij hebben amper ernstige problemen waarvoor een DNA-test is.
Voor de wetterhoun is er een DNA-test in de maak voor het immuniteitsprobleem bij pups, daar zal in de toekomst zeker op getest worden.
E zijn die testen verplicht?
En gebruiken alle fokkers dat dan ook, die testen?
Voor mijn eigen rassen: wij hebben amper ernstige problemen waarvoor een DNA-test is.
Voor de wetterhoun is er een DNA-test in de maak voor het immuniteitsprobleem bij pups, daar zal in de toekomst zeker op getest worden.
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wij hebben onze 3 honden op L2-Hga (stofwisselingsziekte) en HC laten testen via DNA.
Helaas is het nog steeds verplicht vanuit de rasvereniging.
Sterker nog, volgens mij gelden er vanuit de rasvereniging op dit moment helemaal geen regels
Gelukkig zijn er een boel fokkers die uit zichzelf wel testen. Maar helaas heb je er ook altijd betweters tussen die het vertikken om te testen, want hun lijnen zijn jaren gezond
Helaas is het nog steeds verplicht vanuit de rasvereniging.
Sterker nog, volgens mij gelden er vanuit de rasvereniging op dit moment helemaal geen regels
Gelukkig zijn er een boel fokkers die uit zichzelf wel testen. Maar helaas heb je er ook altijd betweters tussen die het vertikken om te testen, want hun lijnen zijn jaren gezond
Groetjes,
Wendy
Wendy
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet verplicht neem ik aanmaitestar schreef: Helaas is het nog steeds verplicht vanuit de rasvereniging.
Sterker nog, volgens mij gelden er vanuit de rasvereniging op dit moment helemaal geen regels![]()
Zijn er geen regels omdat fokkers dat niet willen?
Ik bedoel eigenlijk: is er wel eens over gestemd?
Of zijn jullie meer van de marktwerking?
Ik heb beelden gezien van honden met L2-Hga op het fokkerscongres, daar word je niet blij van
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
-
Drijver
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
CORD1 test, een van PRA vormen bij de engelse springer, heb mijn mannen gelijk laten testen, deze test is in NL niet verplicht. (Lance is drager en Chad en Tristan zijn vrij)
Fuco test: dna test op fucosidose mijn mannen zijn vrij door ouders. In Nl ook niet verplicht, in Duitsland wel
Fuco test: dna test op fucosidose mijn mannen zijn vrij door ouders. In Nl ook niet verplicht, in Duitsland wel
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom is het niet verplicht, zulke testen?
Willen fokkers het niet, of willen verenigingen het niet?
Als een beleid het voorschrijft moeten er ook regels aan verbonden worden natuurlijk, dus ik kan me er iets bij voorstellen.
Maar wat zijn de gedachten achter het al dan niet verplicht stellen van DNA-testen?
Wat vindt de gemiddelde fokker überhaupt van DNA-testen?
Ik merk dat er bij ons fokkers zijn die zich afvragen hoe betrouwbaar het is.
Is dat bij andere rassen ook zo?
Willen fokkers het niet, of willen verenigingen het niet?
Als een beleid het voorschrijft moeten er ook regels aan verbonden worden natuurlijk, dus ik kan me er iets bij voorstellen.
Maar wat zijn de gedachten achter het al dan niet verplicht stellen van DNA-testen?
Wat vindt de gemiddelde fokker überhaupt van DNA-testen?
Ik merk dat er bij ons fokkers zijn die zich afvragen hoe betrouwbaar het is.
Is dat bij andere rassen ook zo?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als er DNA-testen zouden zijn voor mijn ras, zou ik daar ook al zou de rasvereniging ze niet verplichten, heel graag aan meedoen.
Echter, dan moeten die testen wél ontwikkeld worden. En daarvoor zijn héél veel dieren van dat ras nodig, alvorens het bewuste gen wat verantwoordelijk is voor dat bepaalde erfelijke gebrek, gevonden kan worden. Volgens mij (maar als dit niet zo is, kan vast iemand mij corrigeren) is het ook niet zo dat als het PRA-gen bij 1 ras gevonden wordt, dit ook voor andere rassen zó gelokaliseerd kan worden.
Iets wat bij de Laekense speelt, ED, daar zou voor mij een DNA-test voor gemaakt mogen worden. Maar er zijn simpelweg te weinig exemplaren van het ras te vinden die medewerking willen/kunnen verlenen aan het lokaliseren van het desbetreffende gen.
Ik kreeg overigens bij de acceptgiro voor de stambomen van de pups een foldertje over DNA-vastlegging bij de Raad. In sommige landen is dit al verplicht voor fokdieren, hier in Nederland (nog?) niet. Ik ga dit wel doen voor de honden waar ik mee fok, dan ligt het maar vast. Je weet nooit waar het in de toekomst goed voor kan zijn.
Echter, dan moeten die testen wél ontwikkeld worden. En daarvoor zijn héél veel dieren van dat ras nodig, alvorens het bewuste gen wat verantwoordelijk is voor dat bepaalde erfelijke gebrek, gevonden kan worden. Volgens mij (maar als dit niet zo is, kan vast iemand mij corrigeren) is het ook niet zo dat als het PRA-gen bij 1 ras gevonden wordt, dit ook voor andere rassen zó gelokaliseerd kan worden.
Iets wat bij de Laekense speelt, ED, daar zou voor mij een DNA-test voor gemaakt mogen worden. Maar er zijn simpelweg te weinig exemplaren van het ras te vinden die medewerking willen/kunnen verlenen aan het lokaliseren van het desbetreffende gen.
Ik kreeg overigens bij de acceptgiro voor de stambomen van de pups een foldertje over DNA-vastlegging bij de Raad. In sommige landen is dit al verplicht voor fokdieren, hier in Nederland (nog?) niet. Ik ga dit wel doen voor de honden waar ik mee fok, dan ligt het maar vast. Je weet nooit waar het in de toekomst goed voor kan zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet per se, hoor, maar je moet wel bewezen lijders en bewezen vrije honden hebben, en bij complexe aandoeningen is dat haast ondoenlijk.LongFields schreef:Echter, dan moeten die testen wél ontwikkeld worden. En daarvoor zijn héél veel dieren van dat ras nodig, alvorens het bewuste gen wat verantwoordelijk is voor dat bepaalde erfelijke gebrek, gevonden kan worden.
Bij de wetterhoun hebben we enorm mazzel gehad dat het gen heel snel gevonden is, we hadden drie lijders (en aangezien die heel snel doodgaan zijn ze niet echt makkelijk voorhanden).
Maar de meeste rassen hebben die mazzel dus niet.
Ik kan me ook voorstellen dat een probleem als dat van de wetters anders is: je wilt echt geen lijders, want die gaan binnen drie maanden dood.
Maar er zijn zat aandoeningen die je niet meteen ziet.
Ik geloof best dat er fokkers zijn die niet moeten denken aan een verplichting.
En ik kan me ook voorstellen dat overselectie de andere kant van dee mogelijkheden is, en dat is ook gevaarlijk voor een ras.
Wie bepaalt hoe je met de uitslagen omgaat?
En welke risico's brengt dat met zich mee?
-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kreeg overigens bij de acceptgiro voor de stambomen van de pups een foldertje over DNA-vastlegging bij de Raad. In sommige landen is dit al verplicht voor fokdieren, hier in Nederland (nog?) niet. Ik ga dit wel doen voor de honden waar ik mee fok, dan ligt het maar vast. Je weet nooit waar het in de toekomst goed voor kan zijn.[/quote]
Er is nog geen verplichting hiervoor bij de RvB. Bij de HH willen we dit invoeren om twijfel over afstamming te voorkomen.
Er is nog geen verplichting hiervoor bij de RvB. Bij de HH willen we dit invoeren om twijfel over afstamming te voorkomen.
Jan

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe moet je dat checken dan, Suzanne?LongFields schreef:Mij is bekend hoor, dat dit nu niet verplicht is, mijn "nog" met een vraagteken tussen haakjes doelde meer op het feit dat ik zelf hoop dat dit in de toekomst door de Raad wel verplicht gesteld gaat worden.
Dat is een vraag waar ikzelf nog niet uit ben.
Ik bedoel: ik snap wel hoe het kan, maar hoe het in de praktijk zou moeten, dat vraag ik me af.
-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
er wordt geen fokadvies/ pupbemiddeling gegeven als de afstamming niet word vastgelegd. Om te kunnen controleren heb je de RvB nodig, die beheerd de gegevens. Dit gaat via procedure twijfelachtige afstamming.Marjoleine schreef:Ik vind dat niet zo'n gekke gedachte.janinca2002 schreef:Er is nog geen verplichting hiervoor bij de RvB. Bij de HH willen we dit invoeren om twijfel over afstamming te voorkomen.
Is er al iets bekend over hoe dat dan gecontroleerd zal gaan worden, mochten jullie dat invoeren?
Jan

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
In België is dit voor fokdieren al een verplichting. Check eens bij Sint Hubertus hoe ze dat doen zou ik zeggen.Marjoleine schreef:Hoe moet je dat checken dan, Suzanne?LongFields schreef:Mij is bekend hoor, dat dit nu niet verplicht is, mijn "nog" met een vraagteken tussen haakjes doelde meer op het feit dat ik zelf hoop dat dit in de toekomst door de Raad wel verplicht gesteld gaat worden.
Dat is een vraag waar ikzelf nog niet uit ben.
Ik bedoel: ik snap wel hoe het kan, maar hoe het in de praktijk zou moeten, dat vraag ik me af.
Voor fokdieren waarvan geen DNA is vastgelegd worden geen stambomen meer afgegeven, heb ik begrepen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Bij Tollers is PRA sowieso verplicht. Qua CEA hebben de beide rasvereniginen andere regels. De club wil dat op zn minst 1 ouder vrij is van CEA. Dus als bijvoorbeeld de teef vrij is, hoeft de reu niet perse getest te worden. Zou ze drager zijn, moet de reu wel getest worden en vrij zijn van CEA. De vereniging verplicht het testen van CEA helemaal niet. Ik weet dat veel mensen eerst tegen het testen van CEA waren omdat ze dachten dat het niet veel voorkwam binnen het ras. Nadat er een aantal honden waren getest, bleken er meer dragers te zijn dan men dacht. Daarna zijn meer mensen gaan testen maar er zijn ook nog genoeg fokkers die niet alle honden testen op CEA of helemaal niet.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Twee clubs, als ik het goed begrijp? 
Dat is toch gek geredeneerd, of niet?
Als het weinig voorkomt, kun je best testen, de kans dat het er is, is dan toch niet erg groot.
Maar mensen denken andersom: als het er weinig is, kan het toch geen kwaad.
Wat is de reden van de ene club om niet te testen dan, en van de andere om het wel te doen?
Ja, die gedachte zie je vaker.Maeve schreef: Ik weet dat veel mensen eerst tegen het testen van CEA waren omdat ze dachten dat het niet veel voorkwam binnen het ras. Nadat er een aantal honden waren getest, bleken er meer dragers te zijn dan men dacht. Daarna zijn meer mensen gaan testen maar er zijn ook nog genoeg fokkers die niet alle honden testen op CEA of helemaal niet.
Als het weinig voorkomt, kun je best testen, de kans dat het er is, is dan toch niet erg groot.
Wat is de reden van de ene club om niet te testen dan, en van de andere om het wel te doen?
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, de club is de oudste en erkend door de RvB. Daarna is de vereniging ontstaan, zover ik weet omdat ze het niet eens waren met bepaalde regels. De vereniging lijkt wat milder te zijn qua regeltjes. Nu meld de vereniging wél dat ze CEA testen aanbevelen, maar ze verplichten het niet. Vooral in het begin leek het erop dat mensen dachten van: "We zien het niet, dus het is geen groot probleem binnen het ras"Marjoleine schreef:Twee clubs, als ik het goed begrijp?
Ja, die gedachte zie je vaker.Maeve schreef: Ik weet dat veel mensen eerst tegen het testen van CEA waren omdat ze dachten dat het niet veel voorkwam binnen het ras. Nadat er een aantal honden waren getest, bleken er meer dragers te zijn dan men dacht. Daarna zijn meer mensen gaan testen maar er zijn ook nog genoeg fokkers die niet alle honden testen op CEA of helemaal niet.
Nilo is uit de geboorte al vrij van CEA, anders had ik hem geloof ik wel laten testen. De precieze redenen van wel/niet testen is me niet helemaal bekend. Helaas is er een behoorijke strijd tussen de twee clubs en word er nauwelijks geproken over gezondheid en fokken. Vragen stellen daarover is vragen om problemen.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Bij de Welsh Corgi Cardigan zijn bij mijn weten momenteel 2 testen beschikbaar: ten eerste op PRA. Deze test is enige tijdje mogelijk en je mag dragers paren aan een genetisch vrije hond. Maar wel moeten alle pups dan weer getest worden voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan.
sinds kort is er ook een test beschikbaar voor het langhaargen. Deze is inet verplicht, aangezien het hier om een schoonheidsaspect gaat.
Ik weet niet uit mijn hoofd of de eisen bij de oude (niet meer erkende ) NWCC en de nieuwe, sinds vorig jaar wel erkende WCCN gelijk zijn. wat dit aspect betreft.
sinds kort is er ook een test beschikbaar voor het langhaargen. Deze is inet verplicht, aangezien het hier om een schoonheidsaspect gaat.
Ik weet niet uit mijn hoofd of de eisen bij de oude (niet meer erkende ) NWCC en de nieuwe, sinds vorig jaar wel erkende WCCN gelijk zijn. wat dit aspect betreft.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat beide clubs wel goed geregeld zijn hoor, ze hebben beiden regels met betrekking tot de gezondheid. Maar inderdaad, dit gaat soms wel ten koste van het ras.Marjoleine schreef:Dat is jammer.Maeve schreef: Helaas is er een behoorijke strijd tussen de twee clubs en word er nauwelijks geproken over gezondheid en fokken. Vragen stellen daarover is vragen om problemen.
Gezondheid zou toch het eerste uitgangspunt moeten zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
wat ik begrepen heb is dat het fokreglement (wat trouwens toen al niks voorstelde, soort BSR) opgeheven is ivm de komt vn het BSR en in de toekomst een clubfokker achtig iets maar bij de vergadering waar ik bij was zie ik dat nog niet zomaar komen..Marjoleine schreef:Niet verplicht neem ik aanmaitestar schreef: Helaas is het nog steeds verplicht vanuit de rasvereniging.
Sterker nog, volgens mij gelden er vanuit de rasvereniging op dit moment helemaal geen regels![]()
Zijn er geen regels omdat fokkers dat niet willen?
Ik bedoel eigenlijk: is er wel eens over gestemd?
Of zijn jullie meer van de marktwerking?
Ik heb beelden gezien van honden met L2-Hga op het fokkerscongres, daar word je niet blij van
hier is lola qua dna ook op l2 en hc getest

- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Inderdaad, daarover stond iets in de laatste nieuwsbrief.Marjoleine schreef:Nou, die kan ik niet vinden, maar DM kan wel getest, zie ik.Elly* schreef: Ik weet niet uit mijn hoofd of de eisen bij de oude (niet meer erkende ) NWCC en de nieuwe, sinds vorig jaar wel erkende WCCN gelijk zijn. wat dit aspect betreft.
Dat is ook een goede zaak, want DM is niet echt leuk.
- velvet29
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook hier zijn de honden op L2-Hga en HC getest
En komen er meer DNA testen dan worden ze daar ook op getest
'
Ik heb zelf een lijder van L2-Hga en dat wens ik niemand toe
Dus een kleine moeite om te testen
En er rekening mee te houden
Tot nu toe waar ik mee fok is op deze 2 punten vrij , maar mocht het zo zijn dat er straks bv 5 DNA testen zijn zal ik er niet een reu of teef voor uitsluiten als ze bv niet vrij zijn op iets
Maar het is wel iets om in de fok rekening mee te houden
Kleine moeite en een hoop leed besparen
En komen er meer DNA testen dan worden ze daar ook op getest
'
Ik heb zelf een lijder van L2-Hga en dat wens ik niemand toe
Dus een kleine moeite om te testen
En er rekening mee te houden
Tot nu toe waar ik mee fok is op deze 2 punten vrij , maar mocht het zo zijn dat er straks bv 5 DNA testen zijn zal ik er niet een reu of teef voor uitsluiten als ze bv niet vrij zijn op iets
Maar het is wel iets om in de fok rekening mee te houden
Kleine moeite en een hoop leed besparen
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
.jpg)
.jpg)
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent, ook bij de vereniging moet getest worden op CEA.Maeve schreef:De vereniging verplicht het testen van CEA helemaal niet.
De vereniging was ook de eerste met DNA testen voor PRA, de 'officiele' club vond het te duur! Tollers kunnen al vanaf 5 jarige leeftijd blind worden van PRA.
Er lopen nu nog dat ik weet nog twee onderzoeken één voor de ziekte van Addison en één voor meningitis
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Op de site van de vereniging vond ik dit, vandaar dat ik er vanuit ging dat het niet verplicht werdCashel Vale schreef:Ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent, ook bij de vereniging moet getest worden op CEA.Maeve schreef:De vereniging verplicht het testen van CEA helemaal niet.
De vereniging was ook de eerste met DNA testen voor PRA, de 'officiele' club vond het te duur! Tollers kunnen al vanaf 5 jarige leeftijd blind worden van PRA.
Er lopen nu nog dat ik weet nog twee onderzoeken één voor de ziekte van Addison en één voor meningitis
"De vereniging heeft in de voorwaarden voor pupbemiddeling wel de eis staan, dat minimaal één van de partners optigen A is getest voor de oogziekte PRA. Voor CEA geldt deze regel niet. De fokadviescommissie en het bestuur van de vereniging bevelen deze test wel van harte aan. Alleen door te testen en het maken van de juiste combinaties kan voorkomen worden dat CEA-lijders geboren worden, zonder daarvoor honden van de fok uit te moeten schakelen. Wij hopen dat iedereen het belang van deze test inziet."
Of houd dit in dat beide ouderdieren getest moeten worden voor CEA ipv maar 1 zoals bij PRA? Dat had ik niet uit het verhaal begrepen. Wel goed trouwens dat ze bezig zijn met testen voor Addison en AM
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, dit is met de jaarvergadering veranderd, maar ik zie dat ze de site nog niet hebben aangepast. Beetje slordig!Maeve schreef: Op de site van de vereniging vond ik dit, vandaar dat ik er vanuit ging dat het niet verplicht werd![]()
Groetjes Helma