Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vanaf wanneer ongeveer? - update p3

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Vanaf wanneer ongeveer? - update p3

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ben nog twee weken vrij en dan ga ik weer aan het werk. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de honden twee dagen in de week naar de dagopvang gaan en een dag in de week alleen thuisblijven. Ik laat ze dan in de pauze uit. Zo deed ik het met Bram ook altijd en dat beviel prima.

Izzie is heel anders dan Bram was in alleen zijn. Het maakt haar niet uit als ik wegloop naar boven of waar dan ook naartoe. Ze volgt me absoluut niet overal naartoe, is al vrij zelfstandig. Laatst is ze ook een half uur alleen in de auto geweest, ze ging gewoon pitten.

Vanaf wanneer denken jullie dat ze samen met Bram twee keer vier uur alleen kan zijn op een dag? Ik zit er aan te denken om de komende twee weken te kijken hoe alleen zijn gaat en ze dan eventueel over twee weken al een dag alleen te laten zijn. De reden is dat dagopvang best vermoeiend is voor een pupje, drie dagen in de week is wellicht wat veel.

Of ben ik gek geworden dat ik er over denk dat het wellicht best kan en moet ik ze gewoon drie dagen in de week naar de opvang doen en veel later overgaan naar een dag alleen zijn? Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 25 mei 2009 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik denk dat het best kan als ze zo kalm is. Het was al een beetje een indicatie dat je haar toe rustig ergens slapend vond terwijl jij zelf in de tuin was (zoiets toch?)! Hartstikke fijn dus. Ik zou inderdaad in de 2 weken relatief rap opbouwen. Geeft ze geen kik? Stapje omhoog. En samen met Bram zal het helemaal wel lukken!!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou ook lekker kijken hoe het gaat, en als je het idee hebt dat ze het aankan het gewoon proberen. Stel nou, worst case scenario, dat het niet gaat? Nou dan niet, en dan kan ze alsof naar de dagopvang toch? Is er ook geen nood aan de man dus :wink:

Ik denk zelf dat het prima moet gaan omdat je de andere dagen, en avonden trainen ook toch?, zoveel met haar bezig bent, en ze ook druk is op de dagopvang. Dan gaat ze misschien wel gewoon lekker slapen op zo'n rustdagje, net als Bram.
Ze is niet alleen, en ze heeft geen overtollige enerige (waarschijnlijk is ze best moe zelfs die dag :mrgreen: ), dan zou ik gewoon eens kijken hoe het gaat de komende twee weken, en als dat prima gaat, die dag 'alleen' eens proberen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Vera zit trouwens ook vanaf 12 weken halve dagen (4 uur) 'alleen' met Saar (en dan 5 dagen per week). Die was ook al meteen vrij zelfstandig :wink:
Zou ze nou de rest van de week heel intensief bezig zijn, dan zou ze twee keer 4 uur ook wel gekund hebben denk ik.
Laatst gewijzigd door Moos op 03 mei 2009 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Hier konden al mijn honden na enkele weken wel 4 uur alleen blijven. Niet dat het vaak gebeurde (want dat hoeft hier niet), maar één dag per week toch zeker wel.

Ik vind persoonlijk dat een hond dat ook best mag leren. Af en toe heb je gewoon eens niet de mogelijkheid om vroeger naar huis te komen en ik vind het wel handig dat ik me dan niet ongerust hoef te maken om de honden.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ik vind 8 uur alleen zijn (al is het met uitlaten tussendoor) voor een pup van een actief ras van net 3 maand persoonlijk gewoon veel, ook al is het maar voor 1 dag. Heb je niet iemand die kan oppassen? Of het verdelen van je verlof naar halve dagen om haar dit nog even te besparen oid? Hondencreche is inderdaad vermoeiend maar daar heeft ze wel toezicht en afleiding.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik zou het gewoon gaan opbouwen.
Denk dat ze er best vlot aan kan wennen, zeker omdat ze samen met Bram is.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Heerlijk toch zo'n zelfstandige pup. Ook ik zou opbouwen en dan kijken hoe en wat. De andere dagen zijn best druk, du sik dnek dat het misschien helemaal niet verkeerd is zo'n rustiger dagje tussendoor.

Zet je er de webcam op als je naar je werk gaat? Dan zou ik het al helemaal proberen. Er zijn genoeg pups die het trekken zo en bij jullie is het maar één dag in de week.Ideaal is het niet, ik zou misschien nog eerder een week vrij inleveren voor nog twee weken halve dagen. En ik zou al beginnen met weinig aandacht aan haar te besteden op die dag dat ze dan alleen thuisblijft. 's morgens wandelen en even spelen, dan vier uur weinig tot geen aandacht (je kunt bijvoorbeeld boven gaan zitten), zo een beetje het ritme al oefenen.

Anne
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Heb het met Noi ook opgebouwd, die kon al heel snel een uur of 4 alleen met Max zijn.
Gewoon proberen :ok:
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik denk niet dat je gek geworden bent. Als je toch het gevoel hebt dat het moet lukken zou ik dat in de komende 2 weken gaan proberen op te bouwen.
Cheeky kon al vrij snel overdag prima alleen blijven met Maddox.
's nachts heeft langer geduurd, maar dat vond ik geen straf om bij haar te slapen ;)

Als het toch niet lukt dan kan ze toch naar de opvang?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik zou het ook gewoon proberen. Van de week een uur weg en een paar uur later weer en uur weg. Paar dagen later met twee uur proberen.
Redt ze het niet, oké dan moet je wat anders verzinnen. Kan ze prima alleen zijn, goed toch?
Kan ze al 4 uur haar plas ophouden, is ze al zo ver zindelijk?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik zou het rustig opbouwen en kijken hoe het loopt. Zelf zette ik voor Lumi de filmcamera, zodat ik terug kon kijken hoe het ging. Izzy is natuurlijk niet helemaal alleen en dat is wel anders.
Je hebt het over 2 keer 4 uur. Meer voor jezelf, maar kun je ook nog iets doen met de werktijden van jou en Marcel zodat het bijvoorbeeld 2 keer 3 uur wordt?
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Zijn ze echt alleen, bijvoorbeeld beide in een aparte ruimte, of zitten ze bij elkaar. Ik denk dat het best kan, een dagje alleen zijn. Je zou deze week bijvoorbeeld kunnen beginnen met 2 x een uur, en dat verder uitbouwen?
Jorda
Actief

alleen

Ongelezen bericht door Jorda »

Als het goed gaat gewoon doen. Een hond van drie maanden kan makkelijk 4 uurtjes alleen zijn! En dan heeft ze ook nog Bram. Maar ja ik ben niet zo moeilijk........

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

eh... voordat ik reageer even paar vraagjes:
hoe lang moet pupje "alleen" zijn zonder dus uitgelaten te worden tussendoor? Ik heb nl de indruk dat de pup dan al vrij snel 1 hele dag van 8 uur zonder uitlaten moet en DAT vind ik gewoon veel te veel.

Toen wij Tristan kregen was die iets van 8,5 week en wij zijn toen in totaal 6 weken bij 'm geweest (en in die tijd naturlijk wel het alleen zijn opgebouwd al, minuut voor minuut zeg maar). Dus, vanaf zo'n 14,5 week was Tristan een halve dag alleen; in de bench, met een los in de kamer lopende andere hond erbij. Dan vond ik de eerste paar weken werken zelf erg moeilijk, maar Tristan had daar dus gelukkig geen probleem mee! ;-)

Suzanne
Moos
Zeer actief

Suzanne123 schreef:eh... voordat ik reageer even paar vraagjes:
hoe lang moet pupje "alleen" zijn zonder dus uitgelaten te worden tussendoor? Ik heb nl de indruk dat de pup dan al vrij snel 1 hele dag van 8 uur zonder uitlaten moet en DAT vind ik gewoon veel te veel.

Toen wij Tristan kregen was die iets van 8,5 week en wij zijn toen in totaal 6 weken bij 'm geweest (en in die tijd naturlijk wel het alleen zijn opgebouwd al, minuut voor minuut zeg maar). Dus, vanaf zo'n 14,5 week was Tristan een halve dag alleen; in de bench, met een los in de kamer lopende andere hond erbij. Dan vond ik de eerste paar weken werken zelf erg moeilijk, maar Tristan had daar dus gelukkig geen probleem mee! ;-)

Suzanne
Zoek stok! schreef:Ik ben nog twee weken vrij en dan ga ik weer aan het werk. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de honden twee dagen in de week naar de dagopvang gaan en een dag in de week alleen thuisblijven. Ik laat ze dan in de pauze uit. Zo deed ik het met Bram ook altijd en dat beviel prima.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ze zou twee keer vier uur alleen zijn. Tussendoor liet ik Bram ook altijd uit, die was dus ook niet acht uur alleen. Ik kan inderdaad de komende tijd de dinsdagmiddag vrijnemen, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Even bedenken hoe ik dat ga brengen, maar ik heb dagen genoeg :wink:

Ik haal maandag een babyfoon op, dan ga ik volgende week eens kijken hoe het alleen zijn gaat. Ik denk dat ze er niet veel om geeft, als ze maar bij Bram is :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

sjaak-k schreef:Zijn ze echt alleen, bijvoorbeeld beide in een aparte ruimte, of zitten ze bij elkaar. Ik denk dat het best kan, een dagje alleen zijn. Je zou deze week bijvoorbeeld kunnen beginnen met 2 x een uur, en dat verder uitbouwen?
Ze zitten bij elkaar in de keuken, dat is vrij ruim.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

spijkerhond schreef:Ik vind 8 uur alleen zijn (al is het met uitlaten tussendoor) voor een pup van een actief ras van net 3 maand persoonlijk gewoon veel, ook al is het maar voor 1 dag. Heb je niet iemand die kan oppassen? Of het verdelen van je verlof naar halve dagen om haar dit nog even te besparen oid? Hondencreche is inderdaad vermoeiend maar daar heeft ze wel toezicht en afleiding.
Nee oppassen vind ik niks. Dan zou ze naar een buurtgenootje moeten ofzo, 100 keer liever de opvang :wink: Dat laatste kan gewoon hoor, geen probleem, maar ik zat gewoon te denken of ik het zo kan doen. Ze zou op de dag dat ze alleen is 's avonds training hebben. Er wordt dus nog wel wat met haar gedaan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik zou op je werk overleggen of je eventueel 2 weken op dinsdagmiddag vrij kunt zijn of kunt thuiswerken.
Bedan is na 2 weken 2 weken lang ahlve dagen mee geweest naar mijn werk. Hij zat dan met Daan samen in een kennel voor 2 keer 2 uur. Na die 2 weken is hij gewoon hele dagen meegeweest en ging ik om de 2 uur even naar ze toe en al vrij snel zaten ze samen 2 keer 4 uur in de kennel.
Bedan kan ik vrij makkelijk samen met Daan alleen laten. vorige week is hij voor het eerst 3,5 uur helemaal alleen thuis geweest. De trimster was er voor Daan en we stonden voor het huis in een bus te plukken. Bedan is de hele tijd stil geweest, had een erg lekkere kong en daarna ging hij slapen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Re: alleen

Jorda schreef:Als het goed gaat gewoon doen. Een hond van drie maanden kan makkelijk 4 uurtjes alleen zijn! En dan heeft ze ook nog Bram. Maar ja ik ben niet zo moeilijk........

Groetjes van Jorda.
Heb je dat bij Demcy ook gedaan en ging dat probleemloos?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gewoon proberen. Als je het goed opbouwt. Ik ben met Tirsa ook met 12 weken gaan werken en in eerste instantie een paar weken tussen de middag naar huis gegaan.

Als je het niet probeert, weet je het niet.

Succes!
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Als het goed voelt, dan zou ik het gewoon proberen. Ik maakte me bij Sophietje ook enorm druk in het begin. Ik wilde het het liefst minuut voor minuut opbouwen. Sophietje zelf was het een beste worst; die snapte niet waar ik me zo druk over maakte...die kon heel snel al vrij goed met Ted alleen zijn.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Fien is/was net zoals Izzie. Het interesseerde haar geen zier als ik in een andere kamer was of even naar buiten ging. Zij is heel snel alleen in de auto gebleven en daarna begonnen met haar thuis alleen laten :wink: Op sommige dagen was dat 4 uurtjes om te kijken hoe dat ging. Camera aan en achteraf bekijken hoe ze het vond. Geen enkel probleem :wink:

Ik zou haar, als ik jou was, aankomende week een uurtje alleen thuis laten met Bram en als dat goed gaat meteen kort daarna 2 uur en als dat goed gaat zullen die 4 uurtjes ook geen probleem geven :ok:
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik zou haar dus wel een dag extra in de opvang doen omdat ik het totaal aantal uur alleen zijn erg veel vindt voor een erg jonge hond.
Ongeacht of het goed gaat of niet, maar puur vanuit de leeftijd van de hond.
Zoek stok!
Zeer actief

Carmen schreef:Ik zou haar dus wel een dag extra in de opvang doen omdat ik het totaal aantal uur alleen zijn erg veel vindt voor een erg jonge hond.
Ongeacht of het goed gaat of niet, maar puur vanuit de leeftijd van de hond.
Maar wat kan het voor kwaad dan als ze er geen problemen mee heeft? Ben wel benieuwd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Martijn schreef:
Ik zou het gewoon opbouwen en zien hoever je komt.
Als het gaat, dan gaat het.
idem
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Lekker de komende twee weken gebruik maken van het feit dat je nog niet hoeft te werken en het rustig gaan opbouwen. Met Imke zette ik de eerste weken de videocamera aan om te kijken wat ze uitspookte.
Ik vind 2 x 4 uur opbouwen in 2 weken overigens wel veel. Zelf zou ik kijken of ik inderdaad in deze 2 weken 1 x vier uur zou redden en dan een paar weken later de andere 4 uur hier aan toe proberen te voegen.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Je hebt de mogelijkheid het de komende tijd op te bouwen, daar zou ik dus niet zo bang voor zijn met wat je van haar gedrag omschrijft. Ik denk dat je het snel genoeg ziet aan je pup of ze ermee op haar gemak is of niet. Zolang ze er maar op tijd uitkan om haar behoeften te doen, denk ik dat met jullie "schema" ze genoeg aandacht en prikkels krijgt.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Er zitten twee kanten aan. Ik zou het dus net als de meesten gewoon proberen. Maar de andere kant van dit verhaal is wel dat als er nu iets gebeurd wat haar niet bevalt je net in een fase zit dat dit impact heeft. Dus je loopt ergens de kans dat er in de eerste paar keer iets heel erg verkeerd gaat en ze dan dus helemaal geen zin meer heeft in alleen zijn. Dat ze ziek wordt of dat Bram helemaal uit zijn naadje gaat om een pestende postbode oid. Die kans is klein en de kans is veel groter dat ze juist heel goed leert alleen zijn wat prima uitkomt. Maar je moet wel uitkijken voor zaken die onverwacht kunnen komen op het moment dat zij erg jong is en er niemand op haar let zodat er enge dingen kunnen gebeuren. Ze zit dan precies in de angstfase dus ik zou nu meteen goed gaan opbouwen om dan zeker te zijn dat dit er goed en diep inzit. Het is wel maar 1 keer in de week dus het leerproces zal niet heel snel gaan. Hier kon Eva bv goed alleen zijn maar als we dan 3 dagen niet weg waren geweest moesten we weer van voren af aan beginnen :mrgreen:

Ik ben jaloers want Eva kan/kon dat dus helemaal niet. Die ging met 10 weken al gillen als ik naar de wc ging of de trap af liep en die moest en zou mee naar de douche en meer. Voelde me net gevangen :N: Nu gaat het maar nog niet helemaal denderend. Dus meestal nemen we ze toch nog mee als we weg moeten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”