Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HD en ED foto's

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

HD en ED foto's

Ongelezen bericht door wilma23 »

Wij willen binnenkort graag hd en ed foto's laten maken van onze vince.
Maar weten jullie misschien Dierenartsen waar dit gebeurt en welke goed zijn?
En als ik het wil laten doen zonder roesje kan dit dan ook nadelige gevolgen hebben voor de foto? Dat er een andere uitslag door komt omdat hij dan minder ontspannen is?
zwitserse-witte-herders
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door zwitserse-witte-herders »

Ik was heel erg te vreden over Maarten kappen in Eersel.En dat werd zonder roesje gedaan.
Ik weet niet waar je vandaan moet komen
kom eens gezellig kijken op onze website www.zwitserse-witte-herders.nl
wilma23
Zeer actief

zwitserse-witte-herders schreef:Ik was heel erg te vreden over Maarten kappen in Eersel.En dat werd zonder roesje gedaan.
Ik weet niet waar je vandaan moet komen
delfzijl dat ligt bovenin groningen.
ik zoek ze ff op internet op :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dan is Maarten Kappen wel een endje rijden ;)

Er zit ook een goeie in Sneek.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Kranendonk in Putten, rongent ook zonder roesje.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Morgen ga ik naar Enkhuizen, schijnt ook zonder roesje te zijn :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hellendoorn :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Hopmans in groningen?
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Dierenziekenhuis De Toren in Drachten, doen op verzoek ook zonder narcose als dat lukt. 2x een A gehad 1x met narcose en 1x zonder narcose :wink:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
wilma23
Zeer actief

bedankt voor de antwoorden, hier vind er er zeker wel eentje uit :ok:
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

magnum schreef:Kranendonk in Putten, rongent ook zonder roesje.
Maar ED met roesje :wink:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

tura schreef:
enkhuizen ook en ook opeens dus 100 euro duurder met 2 honden, omdat ze nu 8 fotos hadden gemaakt ipv 2. Prima, maar graag even in overleg en niet opeens meer betalen
magnum
Zeer actief

tura schreef:
Mijn mecheltje is 2 dagen geleden gerontgent bij Kranendonk op HD, ED en rug. En alles zonder roesje.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik snap eerlijk gezegd niet wat die fascinatie is voor dat 'zonder roesje' fotos nemen. Kijk als je een hele rustige ontspannen hond hebt dan gaat dat prima, maar voor veruit de grote meerderheid van de honden is de positie voor bijvoorbeeld HD fotos gewoon heel erg pijnlijk. Van de stress spannen de spieren zich nog harder aan waardoor het nog pijnlijker wordt.
En ja, je loopt daarbij ook nog het risico dat de heupen er daardoor minder goed uitzien dan ze in werkelijkheid zijn, en dat je dus een te lage beoordeling krijgt. Natuurlijk is dat niet altijd zo, en kan je best een A krijgen terwijl de fotos zonder roejes genomen zijn. Maar alleen de volstrekt onnodige stress en pijn voor de hond zijn voor mij reden genoeg om gewoon wel verdoving te willen indien nodig.
De hond hoeft voor HD fotos echt niet helemaal weg gemaakt worden en er zijn tegenwoordig talloze uitstekende verdovingsmiddelen die bijzonder veilig zijn en amper bijwerkingen hebben. Het is voor de DA natuurlijk veel goedkoper even een stel assistenten op te trommelen om een hond met geweld tegen de tafel te drukken dan om een flesje dexdomitor aan te breken, maar eerlijk gezegd vind ik dat dus gewoon een vorm van vermijdbaar dierenleed :roll:

Kees
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Nebla kon ook echt niet zonder roesje, maar zij is dan ook heel eenkennig en laat zich niet aanraken door vreemden.
Wrs was dit ook de reden.
Wij zijn in Hellendoorn geweest en waren hier heel tevreden over. :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Casey schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet wat die fascinatie is voor dat 'zonder roesje' fotos nemen. Kijk als je een hele rustige ontspannen hond hebt dan gaat dat prima, maar voor veruit de grote meerderheid van de honden is de positie voor bijvoorbeeld HD fotos gewoon heel erg pijnlijk. Van de stress spannen de spieren zich nog harder aan waardoor het nog pijnlijker wordt.
En ja, je loopt daarbij ook nog het risico dat de heupen er daardoor minder goed uitzien dan ze in werkelijkheid zijn, en dat je dus een te lage beoordeling krijgt. Natuurlijk is dat niet altijd zo, en kan je best een A krijgen terwijl de fotos zonder roejes genomen zijn. Maar alleen de volstrekt onnodige stress en pijn voor de hond zijn voor mij reden genoeg om gewoon wel verdoving te willen indien nodig.
De hond hoeft voor HD fotos echt niet helemaal weg gemaakt worden en er zijn tegenwoordig talloze uitstekende verdovingsmiddelen die bijzonder veilig zijn en amper bijwerkingen hebben. Het is voor de DA natuurlijk veel goedkoper even een stel assistenten op te trommelen om een hond met geweld tegen de tafel te drukken dan om een flesje dexdomitor aan te breken, maar eerlijk gezegd vind ik dat dus gewoon een vorm van vermijdbaar dierenleed :roll:

Kees
Ik ben het niet helemaal met je eens. Niet dat ik tegen foto's met roesjes ben. Maar ik ben laatst ook met mijn krachtige dame geweest en die vond het maar eng. Ook drie dames die haar tegen in de bak duwden, en een flinke worsteling...Ik vond er niks an en dacht al half en half, nou, wat mij betreft is een roesje ook ok. Maar...met een roesje zijn ze nog prima bewust wat er gebeurt, ze slapen niet écht. Dan is iets wat zo eng is ook echt eng, want helemaal helder zijn ze ook niet. Nu kon ik mijn hondje gewoon duidelijk en stevig toespreken en dat kwam ook aan. Helemaal bereikbaar. En toen het klaar was, kon ik ook duidelijk zeggen dat het klaar was, knappe meid! Éénmaal op de grond schudde ze in luttele seconden het ongemak van zich af. Het was niet leuk, maar zo weer over, en toen het vrouwtje zei dat het klaar was was het klaar.
Met een roesje zou dat allemaal veel onwerkelijker geweest zijn.
Dus ik vond het wel mooi zo. En als beloning direct lekker de spieren bewegen met een heerlijke wandeling in het bos. Prima hoor! Ze vond overigens het op de rug in de bak liggen met drie mensen aan haar lijf niet leuk (en geef haar eens ongelijk), maar ze heeft geen enkele pijnreactie gegeven.

Overigens hoor ik ook vaak dat juist zónder roesje de uitslagen beter zijn.

Ik denk dat het een ander verhaal wordt als je serieuze problemen verwacht. Dan zal het wel meer pijn doen. Maar voor een screening waarbij je geen slechte heupen verwacht is zonder roesje wel zo lekker. En daarbuiten ...sommige honden reageren niet goed op roesjes...dus zomaar voor elk wisselwasje medicatie erin lijkt me ook onzinnig.

Maar tegelijkertijd ben ik het deels wel met je eens hoor. Ik vind alleen standaard roesjes net zo'n onzin als standaard roes-loos.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
magnum
Zeer actief

Bij mijn mechel hebben ze hem ook met 3 man tegen de tafel moeten houden, want mijn mannetje wilde mij in de gaten houden. Maar na even een worsteling te hebben gehad gaf hij zich over en waren de foto's zo gemaakt.

Ik weet van mijn hond dat hij heel gedesorienteerd, en van de kaart bij komt uit een roesje, en echt bijna 1 dag nodig heeft om weer een beetje bij zinnen te komen enz....

Nu ben ik bij mijn hond niet tegen een roesje als het echt nodig is, maar achteraf gezien met de foto's is het voor die 2 minuten die ze bezig waren om de foto's te maken niet echt handig geweest met roesje. Terwijl hij idem van de tafel mocht, zich even heerlijk uitschudde en weer vrolijk op mij af kwam om me te begroeten. Ook heeft hij daarna nog even Gekroeld met Kranendonk.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief

Casey schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet wat die fascinatie is voor dat 'zonder roesje' fotos nemen. Kijk als je een hele rustige ontspannen hond hebt dan gaat dat prima, maar voor veruit de grote meerderheid van de honden is de positie voor bijvoorbeeld HD fotos gewoon heel erg pijnlijk. Van de stress spannen de spieren zich nog harder aan waardoor het nog pijnlijker wordt.

Kees
ik heb een hele makkelijke hond dus vandaar dat ik een roesje onnodig vind.
Plus wat eerder geschreven is dat ze dingen wel meekrijgen maar niet kunnen bewegen.
Dat lijkt mij al heel eng een hond zal er dan helemaal niks van snappen.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

tura schreef:
Bij mijn hond destijds ook ED zonder, maar heb zelf geholpen om Caja vast te houden en toen liep ze het aardig toe.
Vanwege haar auto-immuunziekte wilde ik toen geen roesje, omdat ze al zoveel medicatie had gehad.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Madelief schreef: Maar...met een roesje zijn ze nog prima bewust wat er gebeurt, ze slapen niet écht. Dan is iets wat zo eng is ook echt eng, want helemaal helder zijn ze ook niet.
Omdat ze niet goed snappen waarom ze zo relaxed zijn ;) ? Probeer voor de grap eens een valiumpje :mrgreen: wat jij beschijft is alsof je alleen iets dissociatiefs (bestaat dat woord in het Nederlands?) zou gebruiken. Maar dat doe je niet. Sowieso zijn alleen ketamine en tiletamine stoffen die zo werken maar die worden altijd gecombineerd met andere stoffen die zorgen dat de patient bijzonder rustig wordt. De persoonlijke ervaring van een collega van mijn vriendin (die per ongeluk met een combinatie van tiletamine en zolazepam verdoofd werd) was dat ze zich inderdaad niet meer kon bewegen, zich wel van alles bewust was maar zich geen moment zorgen gemaakt heeft. Zo eng is het dus niet voor ze.

Maar omdat al deze fotos gemaakt worden bij gezonde, jonge honden kun je ook dexdomitor gebruiken. Dit spul heeft dat effect toch al niet, en bovendien spuit je na het nemen van de foto de antisedan in. Voor de foto ontwikkeld is staat de hond al weer te kwispelen naast de baas ;)
En daarbuiten ...sommige honden reageren niet goed op roesjes...dus zomaar voor elk wisselwasje medicatie erin lijkt me ook onzinnig.
Dit risico wordt op dit forum bijzonder overdreven. De kans dat met moderne middelen iets fout gaat is toch al laag en zéker met de relatief lage dosis die voor zoiets nodig is. Vergeet niet dat het hier om iha sterke jonge honden gaat, die net een minuut of wat onder zeil moeten. Het risico is dan echt héél, heel laag.
Maar tegelijkertijd ben ik het deels wel met je eens hoor. Ik vind alleen standaard roesjes net zo'n onzin als standaard roes-loos.

Dan zijn we het eigenlijk gewoon helemaal eens. Standaard een roes vind ik ook niet nodig, maar ik geef even tegengas wat ik hier op het forum naar mijn mening teveel zie: er wordt vooraf geëist dat alles zonder roes gaat. :wink:
magnus schreef:Bij mijn mechel hebben ze hem ook met 3 man tegen de tafel moeten houden, want mijn mannetje wilde mij in de gaten houden. Maar na even een worsteling te hebben gehad gaf hij zich over en waren de foto's zo gemaakt.
ja, en zoals ik je in je eigen topic ook al duidelijk heb proberen te maken is dat voor mij dus het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Niet alleen is jouw verslag van het geheel echt een honden-horrorstory: ook op de fotos is te zien dat jouw hond gewoon veel pijn gehad heeft. Met een prikje was dat dus gewoon te voorkomen geweest :roll: Wat je zegt over een roesje is echt niet gebaseerd op de werkelijkheid met bijvoorbeeld dexdomitor met een tegenprik antisedan.
wilma23 schreef:ik heb een hele makkelijke hond dus vandaar dat ik een roesje onnodig vind.
Plus wat eerder geschreven is dat ze dingen wel meekrijgen maar niet kunnen bewegen.
Dat lijkt mij al heel eng een hond zal er dan helemaal niks van snappen.
Kunnen makkelijke honden geen pijn hebben, wilma? Naar mijn menig geven ze het eerder niet aan- of accepteren ze het braaf. En nee, wat je zegt over het niet snappen enzo klopt dus gewoon niet- zeker niet met dexdomitor en aanverwante middelen.

groetjes,

Kees
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Mijn hond wilde dus echt niet zonder roesje op zn rug stilgehouden worden. Dat was echt een heel gevecht. Voor de hond dan ook veel prettiger om gewoon eventjes in een roesje te zijn. onze DA en orthopeed vinden fotos maken zonder roes juist wat riskanter omdat de foto dan mogelijk makkelijker ongelijk zou zijn of bewogen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ben het niet met je eens Kees. Er zijn wel degelijk honden die heftig reageren op roesjes, en dat percentage ligt volgens mij niet zo laag als jij denkt. Vooral bij bepaalde rassen (collie-achtigen) is het gewoon een groot risico. Ik geloof dat de Collie Club een overzicht had van Collies die waren overleden bij simpele ingrepen als sterilisatie en dergelijke. Als een roesje niet nodig is, dan neem je dat risico toch niet lijkt mij?

Hoewel ik moet toegeven dat ik het een ander verhaal vind wanneer een hond erg onhandelbaar is. Maar overdreven vind ik het niet, dat mensen liever zonder roesje hebben.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Maeve schreef:Ben het niet met je eens Kees. Er zijn wel degelijk honden die heftig reageren op roesjes, en dat percentage ligt volgens mij niet zo laag als jij denkt. Vooral bij bepaalde rassen (collie-achtigen) is het gewoon een groot risico. Ik geloof dat de Collie Club een overzicht had van Collies die waren overleden bij simpele ingrepen als sterilisatie en dergelijke. Als een roesje niet nodig is, dan neem je dat risico toch niet lijkt mij?

Hoewel ik moet toegeven dat ik het een ander verhaal vind wanneer een hond erg onhandelbaar is. Maar overdreven vind ik het niet, dat mensen liever zonder roesje hebben.
Ook mijn keeshond reageerde heftig op de combinatie Domitor/Ketamine. Hij krijgt ook nooit meer Domitor/Ketamine.

Hij heeft de afgelopen keer geen roesje gehad met foto's maken en de keer daarvoor heeft hij bij de foto's maken Propovet gehad en daar werd hij heel rustig wakker van in plaats van gillend met de combinatie Domitor/Ketamine. Ook heeft hij 4 lange dagen gepiept na het gebruik van Domitor/Ketamine en was hij slecht te bereiken voor ons, ondanks dat we constant bij hem waren. Propovet wordt ook veel gebruikt bij collie achtigen en schijnt (volgens de dierenarts) lang niet zo slecht te zijn als Domitor/Ketamine.
De dierenarts die de foto's heeft gemaakt gebruikt sowieso geen Domitor en Ketamine omdat volgens hem Domitor niet goed is voor het hart, en van Ketamine kunnen honden gaan wanen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb beide honden laten röntgenen zonder roesje. Hoewel mijn ras niet bekend staat als de gemakkelijkste met vreemden, is het allemaal zonder problemen verlopen, ook de ED-foto's. Grotendeels denk ik omdat ik er zelf bij was en bij het hoofd van de hond kon blijven om ze toe te spreken. Er waren zeker geen 3 sterke mensen nodig om hen in bedwang te houden of zo, ze vonden het zeker niet prettig maar lieten het gewoon gelaten toe.
CKS
Zeer actief

Maeve schreef:Ben het niet met je eens Kees. Er zijn wel degelijk honden die heftig reageren op roesjes, en dat percentage ligt volgens mij niet zo laag als jij denkt. Vooral bij bepaalde rassen (collie-achtigen) is het gewoon een groot risico. Ik geloof dat de Collie Club een overzicht had van Collies die waren overleden bij simpele ingrepen als sterilisatie en dergelijke. Als een roesje niet nodig is, dan neem je dat risico toch niet lijkt mij?
Op zich vindt ik de collie-groep niet representatief: het probleem is hier niet het roesje maar een gendefect dat maakt dat ze bepaalde stoffen niet af kunnen breken. Evengoed heb ik nog nooit meegemaakt of zelfs maar gehoord dat een collie tijdens de narcose overleden is. En dan is een sterilisatie nog steeds een stuk ingrijpender dan 1 minuut even half weg zijn voor wat fotos ;)
Ik ook niet; maar ik vind dat dat ter plekke bekeken moet worden. Even proberen of het zonder kan: prima! beter zelfs. Maar als het niet gaat zonder dat de hond er veel pijn of stress van krijgt moet gewoon meteen besloten kunnen worden dat er wél een roesje toegepast moet worden. Daar gaat het me een beetje om ;) Hier zie ik gewoon teveel dat het persé zonder roesje moet en daar ben ik het niet mee eens.
joline schreef: Ook mijn keeshond reageerde heftig op de combinatie Domitor/Ketamine. Hij krijgt ook nooit meer Domitor/Ketamine.

Hij heeft de afgelopen keer geen roesje gehad met foto's maken en de keer daarvoor heeft hij bij de foto's maken Propovet gehad en daar werd hij heel rustig wakker van in plaats van gillend met de combinatie Domitor/Ketamine. Ook heeft hij 4 lange dagen gepiept na het gebruik van Domitor/Ketamine en was hij slecht te bereiken voor ons, ondanks dat we constant bij hem waren. Propovet wordt ook veel gebruikt bij collie achtigen en schijnt (volgens de dierenarts) lang niet zo slecht te zijn als Domitor/Ketamine.
Jouw hond is dan inderdaad één van die honden die slecht reageren op een bepaalde stof. Propofol is inderdaad gaaf spul! Werkt heel snel is ook zo weer uit het lichaam en is niet of nauwelijks giftig voor de nieren. Helaas moet het wel persé in de ader gespoten worden dus een moeilijk handelbare hond moet eerst met bijvoorbeeld acepromazine ingeleid worden.
De dierenarts die de foto's heeft gemaakt gebruikt sowieso geen Domitor en Ketamine omdat volgens hem Domitor niet goed is voor het hart,
Dat is niet helemaal waar, het verlaagt de hartslag en de bloeddruk. Daar moet je dus erg mee oppassen en daarom mag het alleen bij jonge, gezonde dieren gebruikt worden. Maar juist dat er daarna nog maar hele lage doses andere narcosemiddelen nodig zijn, en dat je ze gewoon weer 'bij' kunt spuiten zijn weer enorme voordelen.
en van Ketamine kunnen honden gaan wanen.
Kan inderdaad, maar niet alle honden doen dat ook. Om dit te voorkomen combineer je het altijd met een kalmeermiddel zoals diazepam, acepromazine of zolazepam et cetera. Voor de meeste honden werkt het dan perfect. Als een hond toch te sterk reageert kun je de volgende keer gewoon een ander middel gebruiken. Keuze genoeg ;)
Longfields schreef:Er waren zeker geen 3 sterke mensen nodig om hen in bedwang te houden of zo, ze vonden het zeker niet prettig maar lieten het gewoon gelaten toe.
Als het zo kan vind ik het dus prima om het zonder roesje te doen! Even voor de duidelijkheid ;)

Kees
magnum
Zeer actief

Dan reageer ik toch ook nog maar een keer.

Ik heb bij het foto's maken 3x aangegeven dat ze een roesje mochten geven, maar Kranendonk wou daar absoluut niet aan beginnen.

Ten tweede mijn mecheltje heeft al 3x complete narcose gehad, en alle 3 de keren hebben ze andere narcose middelen gebruikt omdat hij alle keren compleet panische en gedesorienteerd eruit kwam. Dit zelfs ook na gasnarcose.

Ook heeft hij meerdere malen roesje gehad, waar de kortst geleden keer 1,5 week geleden is geweest ivm met een doorn in zijn oog. Ook met de roesje hebben we meerdere soorten middelen gebruikt, omdat ook met een roesje hij er panische en gedesorienteerd uitkomt. Bij de laatste roesje hebben we hem ook geen complete tegen roesje gegeven, maar een gedeelte om hem de rest op eigen krachten langzaam bij te laten komen. Dit besloten na eerdere situatie's met de DA. Probleem met geen compleet tegenmiddel is dat hij bijna een complete dag onderweg is na een roesje om weer helemaal bij te komen. Maar voor hem is het wel beter geweest aangezien hij nu iets rustiger is bij gekomen dan de andere keren.

Dus ga niet zeggen dat het niet kan, want heb het echt al elke roesje en narcose bij mijn mechelse herder gezien, dat hij gewoon helemaal panische, gedesorienteerd eruit kwam. Ondanks dat ik erbij was met het geven van roesje/narcose, en er ook weer bij was voor hij wakker werd.

En dan heb ik ook een gezonde jonge hond, en toch heeft hij er last van of het nu narcose of roesje is. En maakt ook niet uit welk middel bij hem.
Maar we weten het van hem dat hij er zo kl**e uit komt, en daar houden ze bij de DA rekening mee.
Afbeelding
zwitserse-witte-herders
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door zwitserse-witte-herders »

Casey schreef: Op zich vindt ik de collie-groep niet representatief: het probleem is hier niet het roesje maar een gendefect dat maakt dat ze bepaalde stoffen niet af kunnen breken. Evengoed heb ik nog nooit meegemaakt of zelfs maar gehoord dat een collie tijdens de narcose overleden is. En dan is een sterilisatie nog steeds een stuk ingrijpender dan 1 minuut even half weg zijn voor wat fotos ;)
En toch is er paar maanden geleden een hond overleden die moest ook onder narcose maar deze mensen wisten dus niks af van het MDR1gen.Omdat ze niet door de fokkers waren voorgelicht omdat dit toch bij dit ras voorkwam.
Dus er zitten wel degelijk gevaren aan en merk heel veel in mijn omgeving dat mensen hier toch wat te makkelijk over denken als de hond deze gen bij zich draagt.

Ik heb Falco ook laten rontgenen bij maarten kappen zonder roesje.en ze stelde de hond zo op zijn gemak dat de foto's binnen paar minuten gemaakt waren.En ik had niet echt het idee dat falco dit slecht ervaren had.Maar dat verschilt natuurlijk wel per hond.

Bij layca zal ik het onder een roesje doen,omdat die helemaal gestresst raakt als ze hem op de rug leggen
kom eens gezellig kijken op onze website www.zwitserse-witte-herders.nl
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja onze Schotse Collie kreeg een ademdepressie met een gasnarcose.... Gelukkig was ze in een goede dierenkliniek. Onze Border Collie (waarbij het defecte mdr1-gen veel minder voorkomt dan bij de Schotse Collie) wordt binnenkort getest. Zo kunnen we als hij over een tijdje voor de foto's gaat in ieder geval gerust kiezen voor een roesje mocht het nodig zijn. (tot nu toe probeer ik hem gewoon te leren om in ieder geval rustig om zijn rug te liggen.)
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Nico Dijkshoorn :ok:
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

magnum schreef:
tura schreef:
Mijn mecheltje is 2 dagen geleden gerontgent bij Kranendonk op HD, ED en rug. En alles zonder roesje.
Durven ze waarschijnlijk niet aan dan met Rottweiler :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”