Martijn schreef:Elders op dit forum heeft iemand het over een nestje werkhonden die
dus geen stamboom hoeven te hebben.
Ik vermoed dat je het over ons pupje hebt?:
In dat topic had ik reeds uitgelegd dat ze geen stamboom hebben omdat destijds de overgrootmoeder niet was aangemeld (waarschijnlijk omdat de eigenaar/fokker dit niet belangrijk vond, stamboom is voor hem geen doel ) en dat het één het ander niet uitsluit dus dat een hond met stamboom dezelfde kwaliteiten heeft op werkgebied als één zonder stamboom.
Maar terug op je vraag, al mijn als pup gekozen honden kwamen tot nu toe bij showfokkers vandaan. En die lagen in ieder geval wel allemaal op kranten.
Deze specifieke mensen van dit nest zijn gewoon niet van de poespas, niet alleen met de pups, dat zijn ze met alles in het leven. En dat vind ik af en toe wel jammer, ik ben gewend om uren met de fokker te kleppen over elk veranderingetje van de pups, honderden foto's over en weer te sturen. Ernstig te zwijmelen over alles wat ze doen, en dan staan zij mij aan te kijken of ik van een andere planeet kom. Met moeite heb ik het voor elkaar gekregen dat ze een foto van pappa maakten voor me, waar ik dan vervolgens weer weken op moest wachten. Zij doen in ieder geval niet hun best om zo basic mogelijk over te komen, zo zijn ze gewoon áltijd met alles.
Daarnaast zijn ze wel erg zorgvuldig in wat ze doen, zo hebben ze bv een dijk van een Duitse Staande Draadhaar teef (met stamboom

) , zoals hij zelf zegt de beste jachthond waar hij ooit mee heeft gewerkt, hij wil echter met haar niet fokken omdat ze een bijzonder moeillijk karakter heeft. Hij zou heel graag voor zichzelf een pup van haar willen hebben maar vind het niet verantwoord om puppen van haar ergens anders te plaatsen, dus gaat het feest niet door.
Ik denk dat het verschil vooral bij de fokker zelf als mens ligt; de één is wat "mutseriger" aangelegd dan de ander. Ja wat dan weer wel zo is, is dat de meeste mensen die echt met werkhonden werken wat minder "mutserig" zijn

. Uitzonderingen daargelaten.
(
ik zelf ben een redelijke muts met mijn honden)