Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verboden kleuren en var. kruisingen.
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Verboden kleuren en var. kruisingen.
Wie weet welke rassen er bij de laatste veranderingen van de RvB restricties hebben gekregen die daarvoor niet golden ? (per 1 jan 2009)
Ik bedoel dan kleuren die opeens niet meer mogen, aftekeningen die niet meer mogen en variëteiten die niet meer onderling gekruist mogen worden.
Iemand hier iets van meegekregen ?
Ik bedoel dan kleuren die opeens niet meer mogen, aftekeningen die niet meer mogen en variëteiten die niet meer onderling gekruist mogen worden.
Iemand hier iets van meegekregen ?
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Euhm, ik weet wel dat er bij de Markiesjes een bijzondere ALV is geweest, waarbij piebald en extreem wit zijn uitgesloten, Irish spotted en 'egaal' zwart (met minimale witte aftekeningen) nog wel toegestaan... Andere kleurtjes dan zwart zijn volgens mij sowieso ook uitgesloten, terwijl ze eerder nog wel gebruikt werden...
Dit willen ze dan weer opvangen door het stamboek open te laten, dus pups uit NEK honden kunnen dan weer 'gewoon aangekeurd' worden... Ik snap de logica daarvan dan weer niet zo en heb dat ook tijdens die ALV gezegd, maar moest niet zo'n onzin praten
Dit willen ze dan weer opvangen door het stamboek open te laten, dus pups uit NEK honden kunnen dan weer 'gewoon aangekeurd' worden... Ik snap de logica daarvan dan weer niet zo en heb dat ook tijdens die ALV gezegd, maar moest niet zo'n onzin praten

You'll be in my heart... Always...
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Fokbasis is niet groot genoeg om al zaken uit te sluiten en het ras is ngo te heteregeenJacksel schreef:Euhm, ik weet wel dat er bij de Markiesjes een bijzondere ALV is geweest, waarbij piebald en extreem wit zijn uitgesloten, Irish spotted en 'egaal' zwart (met minimale witte aftekeningen) nog wel toegestaan... Andere kleurtjes dan zwart zijn volgens mij sowieso ook uitgesloten, terwijl ze eerder nog wel gebruikt werden...
Jan

-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar dat is geen FCI beslissing of een beslissing van de Raad geweest, Jacksel, het was een beslissing van de RV.Jacksel schreef:Euhm, ik weet wel dat er bij de Markiesjes een bijzondere ALV is geweest, waarbij piebald en extreem wit zijn uitgesloten, Irish spotted en 'egaal' zwart (met minimale witte aftekeningen) nog wel toegestaan... Andere kleurtjes dan zwart zijn volgens mij sowieso ook uitgesloten, terwijl ze eerder nog wel gebruikt werden...
Wel erg jammer en de genetica van de kleuren wordt niet helemaal begrepen daar vrees ik, maar het is niet anders.
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Een fokker heeft pas gemaild met de RvB dat ze volgend jaar een varieteits kruizing wil doen en heeft het antwoord gekregen dat er helemaal geen toestemming nodig is omdat het is toegestaanPodenji schreef:bij de petit brabancon, griffon bruxellois en griffon belge mocht je ook ineens niet meer kruizen, ze proberen dat terug te draaien maar ik weet niet of ze daar al verder mee gekomen zijn.
http://www.kleine-griffonclub.nl/
Ik zit ook in spanning of ik een varieteitskruizing moet gaan aanvragen, maar ik heb in principe nog tijd genoeg.

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
hmz de podenco ruw- en glad mogen nu ineens ook gekruist worden
en bij de portugese podengos hebben ze het over kort x langharig, langharig ?????
doggen zwart x geel en gestroomd x zwart mag ook
en het is toch langharige schotse herdershond en geen ruwharige?
ik wist ook niet dat er een langahrige bloedhond bestond
awel, hier de link en verbaas je ...
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 012009.doc
en bij de portugese podengos hebben ze het over kort x langharig, langharig ?????
ik wist ook niet dat er een langahrige bloedhond bestond
awel, hier de link en verbaas je ...
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind met name de kleine lettertjes erg interessant. Ze verboden begin 2009 om een varieteitskruizing te maken bij de belgische griffons, maar er mocht een plan ingediend worden door de Rv bij de RvB voor een varieteitskruizing. We staan nu weer ineens op de lijst van de toegestane kruizingen. Maar:
Terwijl de RvB een fokker antwoorde dat er geen toestemming nodig was. Weet de RvB nog wel waarmee ze bezig zijn?
Goh ja, nu moeten we nog steeds toestemming vragena. De voor het ras bevoegde kennelclub bepaalt op welke wijze binnen een ras variëteitkruisingen mogen worden toegepast.
b. Voordat variëteitkruisingen mogen worden toegepast, moet de rasvereniging een plan maken dat als basis dient voor de mogelijkheid te komen tot variëteitkruisingen. Uitgangspunt voor een dergelijk plan is, dat het toestaan van variëteitkruisingen alleen zin heeft als dit leidt tot verbetering van het ras of een noodzakelijke verbreding van de fokbasis.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit artikel komt uit de wijzigingen in het KR die zijn aangenomen op de Raadsvergadering van 8 december 2007
Heb net de Raad aan de lijn gehad ook, oa hierover.
Boven het oorspronkelijke (en totale) stuk, te weten de Notulen van 8 december 2007, staat:
Boven het oorspronkelijke (en totale) stuk, te weten de Notulen van 8 december 2007, staat:
Oftewel: volgens mij kan het nog steeds alle kanten op.Publicatie wijzigingen in het Kynologisch Reglement per 1 januari 2009
Wijzigingen die op 16 september 2008 en 6 december 2008 zijn aangenomen zijn nog niet opgenomen. Conform de regels gaan deze in op 1 juli 2009.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Die langharige varieteiten komen af en toe voor.Podenji schreef:hmz de podenco ruw- en glad mogen nu ineens ook gekruist worden![]()
en bij de portugese podengos hebben ze het over kort x langharig, langharig ?????![]()
ik wist ook niet dat er een langahrige bloedhond bestond![]()
Ik ken bv een langharige mastiff.
Die zijn dus niet uitgesloten van de fok, al kun je er denk ik niet mee showen.
Maar voegen ze verder iets toe, dan mag je ze dus gebruiken.
In tegenstelling tot NEK's.
Daar mag je voor zover ik weet (kan het niet vinden) niks mee: niet fokken en niet showen.
Tot zover het behoud van genen
-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ik als lid van bestuur rasvereniging heb begrepen uit de correspondentie met de RvB dat er een FCI lijst is met rassen (variteiten) die gekruist mogen worden. Staat je ras er niet op dan is zo'n kruising in principe niet mogelijk. Voor de HH hebben de RvB gevraag de deze op de lijst plaatsen zodat in toekomt variteitskruisingen met toestemming van de rasvereniging mogelijk zijn
Jan

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Is die toestemming er nooit geweest ?janinca2002 schreef:Bij de Hollandse herder krijgen de honden zonder stroming een stamboom met NEK. Er is wel een verzoek ingediend bij de FCI ingediend om variteitskruizingen mogelijk te maken indien nodig.
De populatie van de ruwhaar lijkt me vrij klein of niet ?
-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
De toestemming is er in jaren 80 geweest voor langharen deze zijn toen in gekruist met kortharen . Ruwharen komen de laatste jaren in de gevarenzone.sirene schreef:Is die toestemming er nooit geweest ?janinca2002 schreef:Bij de Hollandse herder krijgen de honden zonder stroming een stamboom met NEK. Er is wel een verzoek ingediend bij de FCI ingediend om variteitskruizingen mogelijk te maken indien nodig.
De populatie van de ruwhaar lijkt me vrij klein of niet ?
Jan

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is deze lijstjaninca2002 schreef:Wat ik als lid van bestuur rasvereniging heb begrepen uit de correspondentie met de RvB dat er een FCI lijst is met rassen (variteiten) die gekruist mogen worden. Staat je ras er niet op dan is zo'n kruising in principe niet mogelijk. Voor de HH hebben de RvB gevraag de deze op de lijst plaatsen zodat in toekomt variteitskruisingen met toestemming van de rasvereniging mogelijk zijn
HH staat er inderdaad nog niet op.
Je kunt alleen je ras indienen als je zelf het land van oorsprong bent heb ik begrepen, dus jullie kunnen dat inderdaad doen
- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet helemaal waar. Eerder stond vermeld dat het op 1 jan 2009 in werking was getreden. Ze hebben bij 2 varieteitskruizingen dit jaar binnen de griffons de stambomen in eerste instantie geweigerd. Uiteindelijk na veel touwtrekken heeft in ieder geval 1 nest de stambomen ontvangen.Marjoleine schreef:Dit artikel komt uit de wijzigingen in het KR die zijn aangenomen op de Raadsvergadering van 8 december 2007
Boven het oorspronkelijke (en totale) stuk, te weten de Notulen van 8 december 2007, staat:Oftewel: volgens mij kan het nog steeds alle kanten op.Publicatie wijzigingen in het Kynologisch Reglement per 1 januari 2009
Wijzigingen die op 16 september 2008 en 6 december 2008 zijn aangenomen zijn nog niet opgenomen. Conform de regels gaan deze in op 1 juli 2009.
Het is allemaal vaag wat ze aan het doen zijn en volgens mij weten ze het daar zelf ook niet helemaal meer.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dat zal er dan aan liggen hoeveel mensen er nog wakker worden voor 1 juli..... Wanneer is de volgende raadsvergadering? Daarvóór moeten ze wakker zijn en weten wat er gebeurt. De kynologie kennende.......... is die tijd te kort.Marjoleine schreef: Oftewel: volgens mij kan het nog steeds alle kanten op.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier het schrijven over de NEK's:Marjoleine schreef:
Die zijn dus niet uitgesloten van de fok, al kun je er denk ik niet mee showen.
Maar voegen ze verder iets toe, dan mag je ze dus gebruiken.
In tegenstelling tot NEK's.
Daar mag je voor zover ik weet (kan het niet vinden) niks mee: niet fokken en niet showen.
Tot zover het behoud van genen
Niet erkende kleur- en haarvariëteiten:
De vergadering heeft ingestemd met de opname in het Kynologisch Reglement van een nieuw artikel VI.23. Het artikel luidt als volgt: “Het is verboden te fokken met honden waarvan op de stamboom de toevoeging staat “niet erkende kleur” of “niet erkende haarvariëteit”. Ingangsdatum is 1 juli 2008.
Dit is ook het enige wat vermeldt staat in het KR. Ik verwachte dat er iets zou staan over uitzonderingen maar die zijn er niet. Maar een langharige bloedhond of iets anders wat wel eens voorkomt is toch niet erkend ?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, en er staat dat de wijzigingen nog niet zijn opgenomen.ladybird schreef:Niet helemaal waar. Eerder stond vermeld dat het op 1 jan 2009 in werking was getreden.Marjoleine schreef:Oftewel: volgens mij kan het nog steeds alle kanten op.
En ik heb geen idee wat er in die wijzigingen staat, dat bedoelde ik.
Ik heb net gebeld over een andere kleurvraag en hoewel ik keurig ben geholpen vraag ik me af of het antwoord volledig was.
Want ik heb geruchten gehoord over kleuren die opeens niet meer erkend zouden zijn, maar bij de Raad zeggen ze negens van te weten.
En er worden geen kleuren meer genoemd op NEK stambomen, en je kan daar niet meer mee fokken zegt men, maar dat kan ik ook nergens vinden. Dat laatste dus, de rest staat er wel.
De komende AV is 27 juni.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Lekker logisch, want in de lijst van de Raad over kruisingen rasvarieteiten staat dat je met diezelfde langharige bloedhond dus mag fokken, mits je hem kruist met een korthaar.sirene schreef:Dit is ook het enige wat vermeldt staat in het KR. Ik verwachte dat er iets zou staan over uitzonderingen maar die zijn er niet. Maar een langharige bloedhond of iets anders wat wel eens voorkomt is toch niet erkend ?
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Niet helemaal of helemaal nietMarjoleine schreef:Maar dat is geen FCI beslissing of een beslissing van de Raad geweest, Jacksel, het was een beslissing van de RV.Jacksel schreef:Euhm, ik weet wel dat er bij de Markiesjes een bijzondere ALV is geweest, waarbij piebald en extreem wit zijn uitgesloten, Irish spotted en 'egaal' zwart (met minimale witte aftekeningen) nog wel toegestaan... Andere kleurtjes dan zwart zijn volgens mij sowieso ook uitgesloten, terwijl ze eerder nog wel gebruikt werden...
Wel erg jammer en de genetica van de kleuren wordt niet helemaal begrepen daar vrees ik, maar het is niet anders.
Bovendien, eerst zou er nog meer uitgesloten zijn van de fok, irish spotted is er nog bijgekomen...
Mee eens, maar dan moet je een keuze maken, of toestaan en ook stamboom, of dan ook die kleurtjes echt uitschakelen. Want op deze manier houd je de genen hoe dan ook erin, dan kan je net zo goed de pups van wat nu dus NEK's zijn gemaakt gewoon toelaten (en dus het NEK gedeelte er maar gewoon uit halen en alle kleuren toestaan)Fokbasis is niet groot genoeg om al zaken uit te sluiten en het ras is ngo te heteregeen

You'll be in my heart... Always...
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Snap jij het nog ?Nanna schreef:En je dus allemaal pups met het recessief gen voor langhaar krijgtMarjoleine schreef: Lekker logisch, want in de lijst van de Raad over kruisingen rasvarieteiten staat dat je met diezelfde langharige bloedhond dus mag fokken, mits je hem kruist met een korthaar.
Hoezo, als een olievlek door het ras
Kijk, als je nou een ras hebt met een hele kleine populatie, of een ras waarbij een vachtfout zo vaak voorkomt dat je echt heel veel honden weg moet gooien...maar dat lijkt me niet het geval bij die bloedhond.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, daarom snap ik het dus niet.Marjoleine schreef:Lekker logisch, want in de lijst van de Raad over kruisingen rasvarieteiten staat dat je met diezelfde langharige bloedhond dus mag fokken, mits je hem kruist met een korthaar.sirene schreef:Dit is ook het enige wat vermeldt staat in het KR. Ik verwachte dat er iets zou staan over uitzonderingen maar die zijn er niet. Maar een langharige bloedhond of iets anders wat wel eens voorkomt is toch niet erkend ?
Er staat dat NEK en NEHV (haarvarieteit) fokken niet meer mag. Maar is een langharig bloedhond dan geen NEHV ?
En hoe zit het dan met bv de langharige Sharpei en de langharige AA ?
Staat dat op de stamboom ? (ga ik even navragen)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat het per ras aan te vragen is.sirene schreef:Nee, daarom snap ik het dus niet.
Er staat dat NEK en NEHV (haarvarieteit) fokken niet meer mag. Maar is een langharig bloedhond dan geen NEHV ?
Maar zeker weten doe ik het niet.
Of het van allemaal op de stamboom staat weet ik ook niet.
En die langharen, zie je dat wel in het nest?
Ik ken een langhaar Mastiff, ik ga het eens vragen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geloof dat ik het mysterie heb ontrafeldMarjoleine schreef:Ik denk dat het per ras aan te vragen is.sirene schreef:Nee, daarom snap ik het dus niet.
Maar zeker weten doe ik het niet.
Of het van allemaal op de stamboom staat weet ik ook niet.
En die langharen, zie je dat wel in het nest?
Ik ken een langhaar Mastiff, ik ga het eens vragen.
Volgens mij werkt het heel simpel.
Als bij een ras een kleur of vachttype als disqualificerend in de standaard staat krijg je dit op je stamboom. Bv bij ons een behaarde Peruaan of een gevlekte Sharpei.
Staat er niets over in de standaard, of wordt het vermeldt als een gewone fout komt het niet op je stamboonm en kun je er dus nog gewoon mee fokken. Bij de American Akita en Sharpei gebeurt bv met langhaar.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat was gezeur over het convenant maar dat is inmiddels achterwege en voor de komende 5 jaar is het weer toegestaan.Podenji schreef:bij de petit brabancon, griffon bruxellois en griffon belge mocht je ook ineens niet meer kruizen, ze proberen dat terug te draaien maar ik weet niet of ze daar al verder mee gekomen zijn.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is volgens mij alleen problematisch voor de kleur.Maeve schreef:Weet iemand waarom er staat dat het kruizen van zilvergrijze x abrikooskleurige Poedels problematisch is?
Rare regels allemaal
Zilvergrijs is zwart met graying en graying is enkelvoudig dominant.
Alle pups krijgen van een zilvergrijze ouder dus een graying-gen.
Abrikoos heeft geen graying, dus dan zou je pups krijgen die wel graying hebben en dan is de kleur niet goed.
Bovendien is abrikoos recessief geel, en dat zijn andere genen op de K-locus, waardoor er opeens een kleur zou kunnen komen die ongewenst is.
Ik denk dat dat de reden is.
- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Maria schreef:ja dat was gezeur over het convenant maar dat is inmiddels achterwege en voor de komende 5 jaar is het weer toegestaan.Podenji schreef:bij de petit brabancon, griffon bruxellois en griffon belge mocht je ook ineens niet meer kruizen, ze proberen dat terug te draaien maar ik weet niet of ze daar al verder mee gekomen zijn.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ah okay. Ik had eerder gedacht aan gezondheidsproblemen zoals bij merle x merle. Vooral omdat ze het problematisch noemen.Marjoleine schreef:Dat is volgens mij alleen problematisch voor de kleur.Maeve schreef:Weet iemand waarom er staat dat het kruizen van zilvergrijze x abrikooskleurige Poedels problematisch is?
Rare regels allemaal
Zilvergrijs is zwart met graying en graying is enkelvoudig dominant.
Alle pups krijgen van een zilvergrijze ouder dus een graying-gen.
Abrikoos heeft geen graying, dus dan zou je pups krijgen die wel graying hebben en dan is de kleur niet goed.
Bovendien is abrikoos recessief geel, en dat zijn andere genen op de K-locus, waardoor er opeens een kleur zou kunnen komen die ongewenst is.
Ik denk dat dat de reden is.