Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iets in de bek bij hitte.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Iets in de bek bij hitte.

Ongelezen bericht door Moos »

Geen idee waar ik het precies neer moet zetten, dus maar hier dan :mrgreen:

Vera draagt nogal graag dingen. Als ik iets in mijn handen heb wil zij het dragen, en dat mag ze ook altijd wel. Nu waren we net bij de DA geweest om wat dingetjes op te halen, en dat hadden ze in een klein tasje gestopt voor me. Dat wilde Vera dus naar huis dragen, en dan niet aan het hengsel, nee, het halve tasje moest in d'r snavel. Dus oke, ik tasje dichtgeknoopt en aan Vera gegeven om naar huis te dragen.
Alleen toen vroeg ik me opeens af hoe het dan zit qua afkoelen? Ze heeft dan d'r bek natuurlijk wel open, en je zag ook nog een stukje tong, maar echt goed hijgen kunnen ze niet met iets in hun bek toch?
Ik heb het tussendoor een keertje afgepakt om te kijken of ze dan niet opeens enorm zou gaan lopen hijgen, maar dat was niet zo, dus haar toch maar de rest van de tijd laten dragen.

Maar hoe zit dat eigenlijk met iets in de bek bij heel warm weer? is dat 'gevaarlijk' of valt dat wel mee?
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Iets in de bek bij hitte.

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Of het echt heel erg mis kan gaan weet ik niet, maar ik heb hier twee honden die nogal graag met een balletje lopen te sjouwen als ik ze die geef tijdens de wandeling. Bij erg warm weer kap ik dat wat sneller af omdat ik wel denk dat ze met dat ding in hun bek niet zo goed de warmte kwijt kunnen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ik heb het net zelf even geprobeerd met de appel die ik toch al vast had, maar ik kan in elk geval net zo goed met, als zonder appel hijgen :mrgreen: . Denk dat het niet uitmaakt eigenlijk, ze kan natuurlijk altijd zelf loslaten als ze er last van heeft :ok: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Moos
Zeer actief

Frederiek schreef:Ik heb het net zelf even geprobeerd met de appel die ik toch al vast had, maar ik kan in elk geval net zo goed met, als zonder appel hijgen :mrgreen: . Denk dat het niet uitmaakt eigenlijk, ze kan natuurlijk altijd zelf loslaten als ze er last van heeft :ok: .
Ehm ja, dat zou kunnen in theorie haha. Maar Vera is als pup van 4 maanden bijna verzopen omdat ze verticaal in het water hing en weigerde de dummy die bedoeld was voor een volwassen hond los te laten (en ja, toen moest ik ook het water in tot mijn knieen om haar eruit te sleuren ja :mrgreen: ). Dus tja "last hebben van" is niet bepaald een criterium voor haar denk ik :N: :mrgreen:

Daarom ook de vraag eigenlijk, omdat ik niet denk dat ze zelf aan gaat geven als het eigenlijk te warm is :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 25 jun 2009 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik wou net zeggen: een echte apporteerfreak of balletjesgek zal zo'n voorwerp echt niet snel loslaten.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Er wordt bij jachttraining en apporteertraining geadviseerd om met deze temperaturen niet met de hond te oefenen.
Zeker niet als dat betekent dat ze langere tijd met een apport in de bek lopen.
Inderdaad vanwege het hijgen en afkoelen via de tong. :ok:

Waterapport mag wel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Dan moet je dingen maar eerst gaan invriezen voor ze met warm weer iets mag dragen :E: Tja als ze echt zo fanatiek ik, dan denk ik dat je haar misschien daar toch een beetje mee moet begeleiden. Alhoewel Winnie (de schotse collie van mijn ouders) in haar jongere jaren gewoon met bal, stok of touw gewoon door kon hijgen.

Moet wel lachen om die dummy in water. Kay vandaag ook. Stok zonk aan 1 kant beetje, gaat Kay gewoon elke keer met zijn kop ook helemaal onder water (tijdens het zwemmen dus) om die stok goed vast te kunnen pakken. En toen de stok niet helemaal mee wilde werd hij woest, maar die stok moest mee haha.... (en kwam toen proestend met stok terug zwemmen...... :piew: )
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:Er wordt bij jachttraining en apporteertraining geadviseerd om met deze temperaturen niet met de hond te oefenen.

Goed om te weten :ok:
Ik zorg ook altijd dat we bij de echte wandelingen nu langs water komen, prutsloot vind ik ook best, als ze maar af kunnen koelen als ze die behoefte hebben :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

gyanty schreef:
Moet wel lachen om die dummy in water. Kay vandaag ook. Stok zonk aan 1 kant beetje, gaat Kay gewoon elke keer met zijn kop ook helemaal onder water (tijdens het zwemmen dus) om die stok goed vast te kunnen pakken. En toen de stok niet helemaal mee wilde werd hij woest, maar die stok moest mee haha.... (en kwam toen proestend met stok terug zwemmen...... :piew: )
Ja, haha, dat heeft Vera ook regelmatig. Of dat ze elke keer terug blijft zwemmen naar de plek waar ze een apportje kwijt is geraakt (gezonken), en dan bijna helemaal onder water verdwijnt om het op te kunnen zoeken :mrgreen:
Maar met die dummy hing ze dus echt vertikaal in het water, koppie nog net boven het water uit, en daarbovenop dus de dummy die ze vertikte los te laten. Ze gingen samen ten onder dacht ze geloof ik, 4 maanden oud :piew: :mrgreen:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan. Hera draagt hier dus met hitte ook gewoon balletjes.
Het wordt bij haar ook errug lastig om de bal af te pakken en zelf mee te sjouwen. Tenzij je het niet erg vindt dat er een hond de hele weg al springend en blaffend om je heen draait.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Moos schreef:
ranetje schreef:Er wordt bij jachttraining en apporteertraining geadviseerd om met deze temperaturen niet met de hond te oefenen.

Ik zorg ook altijd dat we bij de echte wandelingen nu langs water komen, prutsloot vind ik ook best, als ze maar af kunnen koelen als ze die behoefte hebben :wink:
Wel eerst even het tasje uit de bek halen als ze het water in gaat he ;).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

sjaak-k schreef:
Moos schreef:

Wel eerst even het tasje uit de bek halen als ze het water in gaat he ;).
:smile: Ja, zo slim ben ik nog wel :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
ik denk wel dat het heel erg hond- en situatie-afhankelijk is : als ze eerst erg hebben lopen rennen en vliegen zal het geen goed idee zijn om dan met bijna-dichte bek te lopen, maar als vera toch al niet wil hijgen uit zichzelf zal dat apportje ook niet het grote verschil maken.
Oh maar ze hijgt wel uit zichzelf hoor; het is een behoorlijek hijgerd over het algemeen :mrgreen: Ik bedoelde meer dat toen ik dat tasje uit haar bek nam ze niet opeens overdreven ging lopen hijgen, zo van "pfff, gelukkig, warm warm warm!`, zeg maar :mrgreen: :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hier verzetten ze geen stap zonder hun balletje in het bos, dus hier lopen ze altijd met een bal, of het nu 30 of -10 is..... kan nu niet echt merken dat ze er last van hebben ofzo. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

malinois schreef:hier verzetten ze geen stap zonder hun balletje in het bos, dus hier lopen ze altijd met een bal, of het nu 30 of -10 is..... kan nu niet echt merken dat ze er last van hebben ofzo. :wink:
Maar ik kan me ook voorstellen dat een balletje weer wat anders is dan een hele tas of bijvoorbeeld een dummy? Met bal in d'r bek hangt Vera ook d'r tong er gewoon naast en kan volgens mij alsnog wel aardig 'hijgen'. Met een hele boodschappentas in d'r waffel wordt dat lastiger :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Moos schreef:
malinois schreef:hier verzetten ze geen stap zonder hun balletje in het bos, dus hier lopen ze altijd met een bal, of het nu 30 of -10 is..... kan nu niet echt merken dat ze er last van hebben ofzo. :wink:
Maar ik kan me ook voorstellen dat een balletje weer wat anders is dan een hele tas of bijvoorbeeld een dummy? Met bal in d'r bek hangt Vera ook d'r tong er gewoon naast en kan volgens mij alsnog wel aardig 'hijgen'. Met een hele boodschappentas in d'r waffel wordt dat lastiger :mrgreen:
dat is zo, toch wel een bek voor hoor zo'n grote bal maar de tong hangt er wel gewoon naast en volgens mij krijgen ze ook best nog veel frisse lucht op deze manier binnen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

die van mij lopen ook met de bal in de bek.. of stok of wat dan ook.. als ik niets geef dan pakken ze zelf wel wat.. en zij wil rennen en vliegen... ook in deze hitte... :roll: maar goed.. ik heb hier volop sloot en wat dieper water in de wijk dus mijn wandeling gaat daarheen en dan lekker ballen uit het water laten halen.. maar terug ondanks veel gehijg houden ze de bal in de bek.. :19:

Finn presteerde het ook trouwens om naast de fiets in de avond.. het was toen toch nog wel benauwd.. zijn blok vast in de bek te houden.. hij liep toen overigens los mee door een bosgedeelte dus bepaalde zijn eigen tempo.. maar op de gewone weg wilde hij nog steeds dat blok dragen.. dat liet ik maar niet meer toe.. vond het toch niet zo´n goed plan ook ivm het beter kunnen hijgen :8): (overigens fietsten we in een rustig tempo naar strand.. vandaar dat ik ondanks dat het wat heter was ik met hem fietste.. is ca 15 min.. als hij los is omdat hij dan natuurlijk overal even snuft en plast..)
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik laat Macho ook nog wel ballen dragen met dit weer.
We zoeken toch bijna altijd het water op.

Ik train nu alleen niet zoveel met de dummy's en al helemaal niet met een vachtje ofzo eraan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Ik denk dat ze uiteindelijk toch ook wel los laten als ze het warm krijgen. En anders af en toe even los laten. Binky heeft net nog op het gras gelegen met een lege yoghurt beker. En die laat hij dan niet los. Tja daar kiest hij dan toch echt zelf voor.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hetty2501 schreef:Ik denk dat ze uiteindelijk toch ook wel los laten als ze het warm krijgen. En anders af en toe even los laten. Binky heeft net nog op het gras gelegen met een lege yoghurt beker. En die laat hij dan niet los. Tja daar kiest hij dan toch echt zelf voor.
Precies, zo denk ik ook. Als het voor de hond zelf ongemakkelijk wordt dan laat hij het wel hoor. Dus bij mij mogen de honden "kiezen" wat ze willen. Willen ze het water in met -10? Prima. Willen ze toch zelf. Wil Miep een speeltje mee met 30 graden? Prima. Ik raap hem wel op als ze hem laat vallen.
Ik heb gelukkig geen honden die bezeten zijn van iets, en daardoor hun eigen gemoedstoestand vergeten.
ranetje
Zeer actief

Hetty2501 schreef:Ik denk dat ze uiteindelijk toch ook wel los laten als ze het warm krijgen. En anders af en toe even los laten. Binky heeft net nog op het gras gelegen met een lege yoghurt beker. En die laat hij dan niet los. Tja daar kiest hij dan toch echt zelf voor.
Je kunt denken dat hij er zelf voor kiest :wink:
Er zijn aardig wat honden die gewoon niet anders kunnen dan vasthouden (hebben, hebben, hebben!!!) en dan zal je ze moeten beschermen tegen zichzelf.

Rana is ook een keer onderuit gegaan bij te grote inspanning tijdens warm weer.
Ze deed het zichzelf aan en ik kreeg even niet de kans om haar te stoppen al zag ik de bui wel hangen.
Gelukkig veel water dichtbij waar ik haar in heb weten te krijgen, maar toch...............
Een hond kan dat dus niet altijd zelf beslissen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

ranetje schreef:
Er zijn aardig wat honden die gewoon niet anders kunnen dan vasthouden (hebben, hebben, hebben!!!) en dan zal je ze moeten beschermen tegen zichzelf.

Ze deed het zichzelf aan en ik kreeg even niet de kans om haar te stoppen al zag ik de bui wel hangen.
Gelukkig veel water dichtbij waar ik haar in heb weten te krijgen, maar toch...............
nee klopt. Daarom heb ik er ook in staan anders af en toe even los laten. Zelf voel je toch wel aan hoe je hond is. Als ze echt obsessief iets vasthouden dan grijp je gewoon in.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hetty2501 schreef:
ranetje schreef:

nee klopt. Daarom heb ik er ook in staan anders af en toe even los laten. Zelf voel je toch wel aan hoe je hond is. Als ze echt obsessief iets vasthouden dan grijp je gewoon in.
:ok:
Had ik iets anders begrepen.
We zijn het eens :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef: Er zijn aardig wat honden die gewoon niet anders kunnen dan vasthouden (hebben, hebben, hebben!!!) en dan zal je ze moeten beschermen tegen zichzelf.
Apart genoeg heeft Vera dat eigenlijk helemaal niet zo erg, die mentaliteit van "hebbuh hebbuh hebbuh". Maar in hoeverre ze iets, voor haar, super leuks als 'dragen' op gaat geven omdat ze het wat warm krijgt weet ik niet.
Vind het wel een 'mooi' voorbeeld wat je ook geeft van Rana bij te grote inspanning. Er wordt natuurlijk niet voor niks gewaarschuwd dat je op moet passen voor oververhitting bij honden. Dus ergens zullen ze toch niet altijd exact in de smiezen kunnen houden wanneer het te warm wordt voor ze dan :wink:
Ik denk overigens dat Vera uiteindelijk wel los zal laten als ze het echt vreselijk veel te warm krijgt hoor. Maar ik voorkom ook graag dat ze op zo'n punt gaat komen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef: Er zijn aardig wat honden die gewoon niet anders kunnen dan vasthouden (hebben, hebben, hebben!!!) en dan zal je ze moeten beschermen tegen zichzelf.
Apart genoeg heeft Vera dat eigenlijk helemaal niet zo erg, die mentaliteit van "hebbuh hebbuh hebbuh". Maar in hoeverre ze iets, voor haar, super leuks als 'dragen' op gaat geven omdat ze het wat warm krijgt weet ik niet.
Vind het wel een 'mooi' voorbeeld wat je ook geeft van Rana bij te grote inspanning. Er wordt natuurlijk niet voor niks gewaarschuwd dat je op moet passen voor oververhitting bij honden. Dus ergens zullen ze toch niet altijd exact in de smiezen kunnen houden wanneer het te warm wordt voor ze dan :wink:
Ik denk overigens dat Vera uiteindelijk wel los zal laten als ze het echt vreselijk veel te warm krijgt hoor. Maar ik voorkom ook graag dat ze op zo'n punt gaat komen :wink:
Je hebt groot gelijk :ok:
Het hangt ook wel eens af van de manier waarop je traint.
Als je dwingend traint kan een hond het blok/apport ook te lang vasthouden omdat hij niet durft los te laten

Ik heb een keer een blok uit de bek van een andere hond gehaald.
We waren aan het trainen en daarbij hoorde over een hindernis springen met een blok.
Een van de andere honden verloor steeds het blok.
De baas werd daarover nogal nijdig en dwong de hond om een tijd te blijven zitten met het blok in de bek............in de brandende zon.
Hij vond dat de hond "het maar eens moest leren". :boos:

Ik heb toen het blok uit de bek van de hond genomen en de baas voorgesteld om het zelf maar even tussen de tanden te houden.
Dat is alweer zo'n 20 jaar geleden, maar het staat me nog helder voor de geest.
De waarschuwing die nu nog steeds op de trainingen wordt gegeven lijkt me dus niet voor niets.
Er zijn nog genoeg mensen die net zo denken als die baas toen :?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Oh lekker zo'n baas :(: Ook zonder brandende zon :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:Oh lekker zo'n baas :(: Ook zonder brandende zon :wink:
20 jaar geleden :wink:
Ik was in die tijd een van de weinigen zonder slipketting op training :mrgreen:
En ik heb nooit "dwangapport" gedaan bij de honden, ook toen al niet.
Daar moest je bij Teckels niet mee aankomen, dan mocht je het zelluf doen :pffff:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:Oh lekker zo'n baas :(: Ook zonder brandende zon :wink:
20 jaar geleden :wink:
Ik was in die tijd een van de weinigen zonder slipketting op training :mrgreen:
En ik heb nooit "dwangapport" gedaan bij de honden, ook toen al niet.
Daar moest je bij Teckels niet mee aankomen, dan mocht je het zelluf doen :pffff:
Die Teckels zijn zo gek nog niet :mrgreen: :lol1:
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Hier ook zo'n portret, mijn herder, geef ik haar geen bal dan zoekt ze zelf wel iets, een stok, denneappel, slipper, plastic fles, ze vindt altijd wel iets om in haar bek te houden :19:
Afbeelding
PLT
Actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog

Ongelezen bericht door PLT »

als een hond iets continue in zijn bek houd zal ie bij erg warm weer zijn bek enigzins uitdrogen. het op tijd afkappen van het rondlopen met een balletje zou ik bij erg warm weer wel aanraden. en natuurlijk altijd water bij hebben en regelmatig wat laten drinken. :ok:
Groetjes van Beau en mij !!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”