Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pitbull incident
Moderator: moderatorteam
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
-
Rhiannon
- Zeer actief
Re: Pitbull incident
Maar verder waren het wel lieve honden.......
Je gaat toch geen vechtende pitjes uit elkaar halen?
- Valerie
- Zeer actief
Tuurlijk haal je die wel uit elkaar, alleen moet je dan wel weten wat je doet en dan niet je honden laten ontsnappen.Rhiannon schreef:Maar verder waren het wel lieve honden.......
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Dat dus.Valerie schreef:Tuurlijk haal je die wel uit elkaar, alleen moet je dan wel weten wat je doet en dan niet je honden laten ontsnappen.Rhiannon schreef:Maar verder waren het wel lieve honden.......

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat zal hier ook wel weer schering en inslag worden binnenkort. Ik denk dat genoeg Jan Boerenfluitjes er inmiddels een jonge hond van hebben rondlopen. Ze voeden hem lief op dus er zit geen greintje kwaad in. Dat komt immers door de opvoeding zoals overal op internet te lezen is. Hun pitbulls kunnen wel bij hun broertje op bezoek en samen los rennen in het hondenparkje. 
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
In het nieuwsbericht staat dit zinnetje:
Het is - ook in Zweden - verboden honden los te laten lopen.
Hoezo 'ook'? Dat hangt in NL toch van de plaatselijke verordening af?

- Limanade
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
pfff weer een stuk uit het buitenland over pitbulls in de media..

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
-
Rhiannon
- Zeer actief
Ik snap dat die eigenaars van hun honden houden maar niet genoeg omdat soort incidenten te voorkomen.
Ik heb weleens een gevecht gezien met een pitje ik spring daar niet tussen, of hij moet mijn hond vast hebben..
Ik heb weleens een gevecht gezien met een pitje ik spring daar niet tussen, of hij moet mijn hond vast hebben..
-
S@ndr@
- Zeer actief
Nah doe eens een ander goed voorstel danRhiannon schreef:Maar verder waren het wel lieve honden.......
wat zou jij doen
-
Drijver
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
Dat heb ik dus ook gedaan, ertussen springen omdat hij mijn hond vast had. Hoewel het geen pit was maar een joekel van een kruising Staff. Evengoed hield ie een kwartier lang vast dus het effect was hetzelfde.Rhiannon schreef: Ik heb weleens een gevecht gezien met een pitje ik spring daar niet tussen, of hij moet mijn hond vast hebben..
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
-
estelle
Wat een gelul zeg.Rhiannon schreef:Ik snap dat die eigenaars van hun honden houden maar niet genoeg omdat soort incidenten te voorkomen.
- *Silvia*
- Zeer actief
In zweden is het nog een stukje strenger met het loslopen dan hier in nederland en dan vooral voor de Pitbulls, staffies, bullies enzo enzo.. was ook in het begin van dit jaar op het nieuws.Frenk schreef:In het nieuwsbericht staat dit zinnetje:
- Frenk
- Zeer actief
Vandaar dat ik me verbaasde over die terloopse "ook" in het stukje.*Silvia* schreef:In zweden is het nog een stukje strenger met het loslopen dan hier in nederland en dan vooral voor de Pitbulls, staffies, bullies enzo enzo.. was ook in het begin van dit jaar op het nieuws.Frenk schreef:In het nieuwsbericht staat dit zinnetje:

-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Pff lekker zeg! wel raar dat ze na het vechten er op uit gaan om verder te gaan om andere honden of mensen te pakken?! en zowiezo dat ze loslopen..
Maar ik vind het een goede, wat zou iedereen doen als dit hem/haar overkomt??
Van mezelf zou ik het niet weten, ik denk niet dat het zinvol is om te gaan kijken hoe het afloopt, denk dat ik wel zou proberen om ze los te halen alleen dan met een stok ofzo, of een jas erover heen, al denk ik dat dat bij pitjes niet echt zal werken!
ben benieuwd naar jullie!
Maar ik vind het een goede, wat zou iedereen doen als dit hem/haar overkomt??
Van mezelf zou ik het niet weten, ik denk niet dat het zinvol is om te gaan kijken hoe het afloopt, denk dat ik wel zou proberen om ze los te halen alleen dan met een stok ofzo, of een jas erover heen, al denk ik dat dat bij pitjes niet echt zal werken!
ben benieuwd naar jullie!
Groetjes Lianne
-
laeken
- Zeer actief
Natuurlijk haal je ze uit elkaar. Dat ben je de honden verplicht aangezien ze anders elkaars darmen eruit trekken. Die stoppen echt niet meer. Dus als het je eigen hond is dan is het niet meer dan logisch dat je die hond eruit wil hebben. Wij hebben ook een reu gehad die doorvocht. Dan ben ik echt niet te beroerd om hem een paar stompen op zijn harsens te geven tot hij los liet. Wat anders? Kijken hoe de andere hond voor de komende minuten aan zijn kopje in de kaken wordt geknepen? Hoe ga je dat uitleggen aan de andere eigenaar? Die ziet je ook liever iets doen want anders pakken zij wel een lang eind hout en slaan je hond de kop in. Nog terecht ook als de baas niet kan zorgen dat het stopt. Ik laat mijn honden ook niet afmaken door een dolle pitbull waarvan de baas niks kan doen. Als ik merk dat hij niet zal stoppen en het mijn hond of de pit is dan ben ik bang dat ik voor mijn hond kies. Gelukkig weet ik wel hoe je die uit elkaar krijgt 
- Valerie
- Zeer actief
Breakstick informatie
Zo zou ik het proberen op te lossen dus bij dit type hond. Schoppen of gillen kan ervoor zorgen dat ze nog harder vast gaan houden en dat de wonden gaan scheuren.
Je hoopt natuurlijk dat het nooit gebeurd, er zijn ook genoeg staffords die niet meer bijten en vasthouden tegenwoordig aangezien ze niet meer op deze eigenschappen gefokt worden maar goed je kunt altijd pech hebben en dan beter goed voorbereid zijn.
Ik heb getwijfeld om deze informatie hier neer te zetten omdat mensen dan een verkeerd beeld kunnen krijgen van de honden maar so be it.
Zo zou ik het proberen op te lossen dus bij dit type hond. Schoppen of gillen kan ervoor zorgen dat ze nog harder vast gaan houden en dat de wonden gaan scheuren.
Je hoopt natuurlijk dat het nooit gebeurd, er zijn ook genoeg staffords die niet meer bijten en vasthouden tegenwoordig aangezien ze niet meer op deze eigenschappen gefokt worden maar goed je kunt altijd pech hebben en dan beter goed voorbereid zijn.
Ik heb getwijfeld om deze informatie hier neer te zetten omdat mensen dan een verkeerd beeld kunnen krijgen van de honden maar so be it.
- Frenk
- Zeer actief
En hoe is dat dan? Hoe kan ik het beste reageren als Frenk een andere hond grijpt en niet meer loslaat of als hij de gebeten hond is?MARC_S schreef:Gelukkig weet ik wel hoe je die uit elkaar krijgt

-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ik heb 1x een gevecht meegemaakt, ik stond klaar met een riem om de hond die vast hield te laten stikken, dus hem als strop te gebruiken. Gelukkig liet hij denk ik binnen 1 minuut al los. 2 andere hadden de achterpoten van de honden vast, zodat ze geen goede steun hadden.
-
lianne05
- Zeer actief
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het stukje van breakstick niet snap, ik heb het gelezen maar ten eerste wat als je dat niet bij hebt? en ten tweede, hoe ga je in godsnaam 1 hond stevig vastbinden terwijl ze aan het vechten zijn en dan de loslopende hond eraf halen??? om vervolgens dat ding in de bek te steken?!
Misschien werkt het heel goed hoor ik ken het verder niet maar ik zie mensen dat niet snel doen vooral niet in je eentje.
Lijkt mij in elk geval geen oplossing voor een onverwachte vechtpartij...
Misschien werkt het heel goed hoor ik ken het verder niet maar ik zie mensen dat niet snel doen vooral niet in je eentje.
Lijkt mij in elk geval geen oplossing voor een onverwachte vechtpartij...
Groetjes Lianne
- Frenk
- Zeer actief
Dat is mijn vrees dus ook. En ik loop inderdaad niet met een breakstick, sterker nog, ik loop met niets bijzondersNanna schreef:Zo makkelijk en laid back zoals Marc dat voorspiegelt gaat dat niet. Je zit met een gillende hond die tussen de kaken van een ras zit dat erop gefokt is onder geen enkele omstandigheid los te laten. En als je geen breakstick bij je hebt en weet hoe die te gebruiken ben je gewoon zuur.Frenk schreef:En hoe is dat dan? Hoe kan ik het beste reageren als Frenk een andere hond grijpt en niet meer loslaat of als hij de gebeten hond is?MARC_S schreef:Gelukkig weet ik wel hoe je die uit elkaar krijgt
Dan haal je dat niet "gewoon ff" uit elkaar. Een vriendin van me heeft ook alles geprobeerd. Ballen omdraaien, ogen indrukken. Die hond LIET NIET LOS.
Ik schop en trap alles van mijn teckeltjes af als ze aangevallen worden. Maar ik hoop de dag niet mee te maken dat ze door een pitbull(achtige) aangevallen worden. Want ik denk dat ze dan gewoon doodgebeten worden waar ik zelf bijsta....

- Valerie
- Zeer actief
Je hoeft de hond niet vast te binden die kan de eigenaar toch gewoon vast houden? Als je niet zo een ding bij je hebt, en niets wat er op lijkt in de buurt en je hebt geen opties meer over kun je wachten tot de hond overpakt en dan de andere snel weg trekken of je kunt de zuurstof afsnijden en wanneer de vasthoudende hond naar adem hapt snel de andere hond weg pakken. Maar het zullen echt zeldzame gevallen zijn dat je zoiets nodig zou hebben.
Je kunt ook proberen bv achterpoten op te tillen, door weinig grip kunnen sommige honden loslaten, al haalt dit niets uit bij echte vasthouders.
Je kunt ook proberen bv achterpoten op te tillen, door weinig grip kunnen sommige honden loslaten, al haalt dit niets uit bij echte vasthouders.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Valerie schreef:Je hoeft de hond niet vast te binden die kan de eigenaar toch gewoon vast houden? Als je niet zo een ding bij je hebt, en niets wat er op lijkt in de buurt en je hebt geen opties meer over kun je wachten tot de hond overpakt en dan de andere snel weg trekken of je kunt de zuurstof afsnijden en wanneer de vasthoudende hond naar adem hapt snel de andere hond weg pakken. Maar het zullen echt zeldzame gevallen zijn dat je zoiets nodig zou hebben.
heb je weleens vechtende staffs/pits uit elkaar gehaald?

- Valerie
- Zeer actief
- Valerie
- Zeer actief
Ja het is niet handig om 2 honden uit elkaar te halen en ze dan weer op elkaar kunnen klappen dus of vastbinden of iemand toeroepen om als de bliksem een van de honden vast te houden zal wel handig zijn in zo een situatie.Nanna schreef:Noem het maar gewoon. Verreweg de meeste bazen (en ja, ook die van vechthonden) staan erbij te kijken of ze water zien branden.Valerie schreef:Je hoeft de hond niet vast te binden die kan de eigenaar toch gewoon vast houden?
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Valerie schreef:Euh ja, en nu?
helemaal niks nu, was gewoon een vraag..
of mag dat niet?

-
lianne05
- Zeer actief
@ Valerie,
Maar volgens mij ga jij er nu vanuit dat de honden keurig vastzitten en dat de baasjes niet in paniek raken..Maar wat nu als ze los lopen en in gevecht komen, voor de meeste mensen is het moelijk om dan toch rustig te blijven, en stel ze zitten vats dan ga je dus vragen aan de eigenaar joh, houd hem effe vast dan ga ik de ander ervan af trekken..
Vraag me af hoeveel mensen er op zo'n moment naar je gaan luisteren..en hoe wil je een vechtende pit van een ander afhalen om er vervolgens zo'n ding in zn bek te steken..en is het ook niet zo dat een vastzittende hond zich nog sterker voelt dan 1 die los is?
Maar volgens mij ga jij er nu vanuit dat de honden keurig vastzitten en dat de baasjes niet in paniek raken..Maar wat nu als ze los lopen en in gevecht komen, voor de meeste mensen is het moelijk om dan toch rustig te blijven, en stel ze zitten vats dan ga je dus vragen aan de eigenaar joh, houd hem effe vast dan ga ik de ander ervan af trekken..
Groetjes Lianne
-
laeken
- Zeer actief
Het is inderdaad niet makkelijk. Maar ik kan een pitbull wel met 1 hand aan zijn achterpoten de lucht in houden. Ik kan ook vrij hard slaan en anders draai ik de riem op om zijn nek tot hij geen lucht meer heeft en los laat. Maar ik geef toe dat ik absoluut niet zomaar vechtende honden 123 kan scheiden. Wel sla ik door als het om Eva of Cleo gaat en dan gaat de andere hond er ook af. Die til ik op en ram ik sterretjes als het moet. 
- Valerie
- Zeer actief
Ik weet dat ik het erg simpel en zwart wit stellianne05 schreef:@ Valerie,
Maar volgens mij ga jij er nu vanuit dat de honden keurig vastzitten en dat de baasjes niet in paniek raken..Maar wat nu als ze los lopen en in gevecht komen, voor de meeste mensen is het moelijk om dan toch rustig te blijven, en stel ze zitten vats dan ga je dus vragen aan de eigenaar joh, houd hem effe vast dan ga ik de ander ervan af trekken..Vraag me af hoeveel mensen er op zo'n moment naar je gaan luisteren..en hoe wil je een vechtende pit van een ander afhalen om er vervolgens zo'n ding in zn bek te steken..en is het ook niet zo dat een vastzittende hond zich nog sterker voelt dan 1 die los is?
Het beste wat je kunt doen is rustig proberen adem te halen en de situatie te beoordelen. Erin te stormen zonder plan heeft niet altijd het goede effect. Als ze echt vast zitten kun je beter zo goed mogelijk proberen rustig te blijven en kijken wat je kunt doen. Dus kijken of er iemand is die je kan helpen, naar de honden rennen die toch wel redelijk stil zullen staan als ze echt vast zitten en dan proberen ze uit elkaar te halen door iets als een breakstick, wachten tot ze overpakken of desnoods verstikking. Dat laatste kun je bijvoorbeeld doen door een halsband om te draaien. En ja ik steek zo een ding in de bek van een vechtende hond want die heeft ie dan toch vast dus dan kunnen ze jou niet bijten. Zo een breakstick gebruik je om de hold te verslappen zodat je de andere hond snel weg kunt halen. Het kan best dat een vastzittende hond zich versterkt voelt, maar loslaten is ook een slechte optie want als je dan die hond eindelijk hebt los gekregen kan die dus weer grijpen en zo blijf je aan de gang. Ze kunnen aardig vasthoudend zijn als ze een doel voor ogen hebben
Bij een minder felle hond, of eentje die nog geen goede hold heeft kun je dat wel proberen te breken door inderdaad een schop te geven, maar wat als die jouw hond al vast heeft en daardoor vanalles gaat scheuren?
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
- Aantal honden: 3
Ik heb het helaas ook een paar keer megemaakt (niet mijn eigen hond).
Ballen omdraaien, keel dichtknijpen + neus hielp niets. Volwassen man die de hond uit fustratie bijna dood trapte (eigenaar x staff) hij liet niet los.
Toen is de vader van mijn vrienind (haar engelse staff teef werd gepakt dor een x staff reu) en heeft beide honden in het water gegooit en onderwater gehouden omdat de engelse staff aan het doodgaan was (hij had haar bij haar keel).
Na 3 en een halve min. liet hij los omdat hij bewusteloos was geraakt. We dachten eerst dat hij dood was maar na dat de baas de hond een paar keer door elkaar had geschud greep hij zijn baas, gelukkig was de hond nog "dronken" van het bewusteloos zijn en de baas kon het afweren en kwam er vanaf met een schaafwondje.
Daarna wilde de hond weer op haar engelse staff duiken maar die werd opgeteeld door haar vader en dehond heel snel door zijn baas gepakt en aangelijnd.
Mijn am-staff reu (vorige hond) heeft een keer met een reu van de zelfde vriending gevochten en ook toen hielpen achterpoten optillen en ballen omdraaien niet.
We hebben de honden ,die elkaar vast hadden, naar een lantaarnpaal in het bos gesleept en een eraan vastgebonden.
de ander hielt mijn vriendin vast en toen heb ik met een stok de bek van haar hond open gemaakt en gelukkig voelde mijn hond zich niet meer bedrijgt en liet na het comando los haar hond los.
Beide honden hebben daarna trouwne met muilkorf gelopen.
Ik zie wel duidelijk verschil in vechten van een eerste gevecht en een 2de of daarop volgende.
Haar hond had vaker gevochten met reuen en beet gelik vast mijn hond had dan ook alleen een paar grote gaten in zijn nek.
Mijn hond had nog nooit gevochten (1.5 jaar) en had zich niet echt vast gebeten, was ook terug te roepen. Haar hond had overal gaten, uitgescheurd oog, gaten in zijn poten en borst oor kapot.
Zijn 2de gevecht toen er een vreemde rottweiler in de voortuin stond (over het hekje gesprongen) en mijn hond daar lag te zonnen. Heeft hij wel zich vast gebeten en liet niet meer los op commando.
Ik vindt het ook totaal niet verantwoord om deze honden en trouwens ook andere honden die voor de kill zullen gaan, te houden zonder hier maatregelen voor te treffen.
Ik had vanmiddag een malteser die grommend, blaffend op mijn honden afrende, dit hondje heeft al meerdere honden gegrepen en is zelf nooit terug gegrepen, ik ben dus over een hekje gesprongen met honden zodat mijn herder dat hondje niet zou doen maar zeker ook andersom, dit kan niet bij een grotere hond helaas.
Ik vindt voorkomen altijd beter dan genezen, dus mijn honden laat ik gewoon nooit spelen met een staff of soordgelijke hond.
Ballen omdraaien, keel dichtknijpen + neus hielp niets. Volwassen man die de hond uit fustratie bijna dood trapte (eigenaar x staff) hij liet niet los.
Toen is de vader van mijn vrienind (haar engelse staff teef werd gepakt dor een x staff reu) en heeft beide honden in het water gegooit en onderwater gehouden omdat de engelse staff aan het doodgaan was (hij had haar bij haar keel).
Na 3 en een halve min. liet hij los omdat hij bewusteloos was geraakt. We dachten eerst dat hij dood was maar na dat de baas de hond een paar keer door elkaar had geschud greep hij zijn baas, gelukkig was de hond nog "dronken" van het bewusteloos zijn en de baas kon het afweren en kwam er vanaf met een schaafwondje.
Daarna wilde de hond weer op haar engelse staff duiken maar die werd opgeteeld door haar vader en dehond heel snel door zijn baas gepakt en aangelijnd.
Mijn am-staff reu (vorige hond) heeft een keer met een reu van de zelfde vriending gevochten en ook toen hielpen achterpoten optillen en ballen omdraaien niet.
We hebben de honden ,die elkaar vast hadden, naar een lantaarnpaal in het bos gesleept en een eraan vastgebonden.
de ander hielt mijn vriendin vast en toen heb ik met een stok de bek van haar hond open gemaakt en gelukkig voelde mijn hond zich niet meer bedrijgt en liet na het comando los haar hond los.
Beide honden hebben daarna trouwne met muilkorf gelopen.
Ik zie wel duidelijk verschil in vechten van een eerste gevecht en een 2de of daarop volgende.
Haar hond had vaker gevochten met reuen en beet gelik vast mijn hond had dan ook alleen een paar grote gaten in zijn nek.
Mijn hond had nog nooit gevochten (1.5 jaar) en had zich niet echt vast gebeten, was ook terug te roepen. Haar hond had overal gaten, uitgescheurd oog, gaten in zijn poten en borst oor kapot.
Zijn 2de gevecht toen er een vreemde rottweiler in de voortuin stond (over het hekje gesprongen) en mijn hond daar lag te zonnen. Heeft hij wel zich vast gebeten en liet niet meer los op commando.
Ik vindt het ook totaal niet verantwoord om deze honden en trouwens ook andere honden die voor de kill zullen gaan, te houden zonder hier maatregelen voor te treffen.
Ik had vanmiddag een malteser die grommend, blaffend op mijn honden afrende, dit hondje heeft al meerdere honden gegrepen en is zelf nooit terug gegrepen, ik ben dus over een hekje gesprongen met honden zodat mijn herder dat hondje niet zou doen maar zeker ook andersom, dit kan niet bij een grotere hond helaas.
Ik vindt voorkomen altijd beter dan genezen, dus mijn honden laat ik gewoon nooit spelen met een staff of soordgelijke hond.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
even off-topic:
gister nog bij een hondenloosloopgebied met een meer. daar waren veel honden los. de mijne ook. maar toen een paar speelkanonnetjes weggingen, kwam er een stafford aan met baas. de staff liep los. de staff liep tussen de loslopende honden en mijn hond nog een paar honden naar de staff. die(staff) begon heel zachtjes te grommen. er gebeurde niks. maar die gingen dus met een bal in het water gooien en spelen.
ik ben toen maar wel mijn hond vast gaan maken en ben verder een rondje gaan lopen.
misschien ben ik wel soms te bevooroordeeld. maar ik zie al dat mijn hond achter die hond aan zwemt en die staff gaat even zijn bal beschermen ofzo :N:
ik was liever nog wat bij het meer gebleven. maar ik weet dus echt niet wat ik moet verwachten van zo`n eigenaar en stafford. misschien valt het reuze mee. maar wil er niet achterkomen dat dat niet zo is. er lopen wel vaker staffords daar.
gister nog bij een hondenloosloopgebied met een meer. daar waren veel honden los. de mijne ook. maar toen een paar speelkanonnetjes weggingen, kwam er een stafford aan met baas. de staff liep los. de staff liep tussen de loslopende honden en mijn hond nog een paar honden naar de staff. die(staff) begon heel zachtjes te grommen. er gebeurde niks. maar die gingen dus met een bal in het water gooien en spelen.
ik ben toen maar wel mijn hond vast gaan maken en ben verder een rondje gaan lopen.
misschien ben ik wel soms te bevooroordeeld. maar ik zie al dat mijn hond achter die hond aan zwemt en die staff gaat even zijn bal beschermen ofzo :N:
ik was liever nog wat bij het meer gebleven. maar ik weet dus echt niet wat ik moet verwachten van zo`n eigenaar en stafford. misschien valt het reuze mee. maar wil er niet achterkomen dat dat niet zo is. er lopen wel vaker staffords daar.