Ik denk niet dat je dat zo in zijn algemeenheid kunt stellen welke hond er wel of niet 'zielig' is. Het is - denk ik -voor elke hond anders. In Kimba heb ik honden gezien die heel veel speelden met elkaar, honden die zich - zo te zien - best wel een prima plekje hadden weten te veroveren in de grote groep honden. Maar ook honden die je al bij de poort staan op te wachten en op het terrein achter je aanlopen omdat ze dol zijn op aandacht van mensen. Andere honden komen hun kenneltje niet uit. Maar die delen ze bijvoorbeeld wel weer met een of twee hondenmaatjes. Ze zijn veilig, ze krijgen te eten.
Honden die een draai hebben gevonden in een asiel zijn minder 'zielig' dan honden die hun draai niet hebben gevonden. Die opgejaagd worden, de under-dog zijn. Ook oude en/of zieke honden zullen het zwaarder hebben in een asiel dan bij iemand in huis.
Silka komt uit het bosasiel in Istanbul en ze werd daar door de grote meute honden steeds naar de uiterste rand gejaagd. Ze is ook echt geen honden-hond. Ja, binnen de eigen roedel wel maar van de meeste vreemde honden moet ze niets hebben. Ik denk dat zij - tot ze op straat is gegooid, of weggelopen - een goed leven bij mensen thuis heeft gehad.
Het neuter-and-release programma rondom Istanbul is overigens gebaseerd op het idee dat 'straathonden' gewoon straathonden blijven, maar wel gecastreerd worden. Dat het er iig niet meer worden. Dat zijn honden die in of rond dorpen wonen, ze krijgen van de plaatselijk bevolking ook te eten, mogen best een dutje doen op het plein etc.. Vind ik zelf nog steeds een van de betere projecten.
En verder legt een hond legt zich natuurlijk ook gewoon neer bij de gegeven situatie. Dat is hond-eigen, denk ik.