Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Springen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Springen

Ongelezen bericht door alm@ »

Dit hoort niet echt bij medisch omdat er eigenlijk niks aan de hand is. Rock loopt tegen de 9 jaar en zijn poten zijn nog prima in orde. Zijn lust in zijn leven is springen en klauteren, liefst zo hoog mogelijk, een schutting van 1.80 m. haalt hij nog met gemak.
Hij loopt en rent nog prima, zet nog explosieve sprintjes in en heeft absoluut geen last van stijfheid na een poos liggen slapen en is prima op gewicht.
Moet je een herder van deze leeftijd maar lekker zijn gang laten gaan of moet er op deze leeftijd een beetje gematigd worden. Graag meningen :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Springen

Ongelezen bericht door Maeve »

Geen idee, ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Nilo is natuurlijk nog maar anderhalf maar ook erg fanatiek wat betreft springen. Ik vind het heel moeilijk want ik lok het dus niet uit bij hem, maar andere mensen vinden het prachtig om te zien. Vooral kinderen liggen helemaal dubbel als ze een bal boven zijn hoofd houden en hij maar blijft springen (en er niet bij nadenkt hoe hij weer neerkomt). Dus die lokken dat uit door de bal extra lang vast te houden voordat ze hem weggooien. Ik spreek mensen er nu dus wel op aan dat ik dat liever niet heb (de helft reageert hier niet op maar goed..). Zelf lok ik het ook niet uit maar ik ga hem ook niet van alles verbieden.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik zou hem zn gang laten gaan als ie het zelf doet en een klein beetje gaan opletten met wat je hem opdraagt.
Je hebt misschien kans dat ie zich forceert als ie iets graag voor jou wil doen, terwijl hij het uit zichzelf niet gedaan zou hebben.

Verder zou ik, maar dat is persoonlijk, een hond niet gaan beperken omdat ie al een beetje ouder is.
Ik heb liever dat ze met plezier leven en dan misschien maar iets minder oud worden, dan dat ze er een jaar langer zijn zonder dat ze al die dingen mogen doen die voor hen het leven juist zo leuk maakt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
alm@
moderator

Nanna schreef:Persoonlijk zou ik hem zijn gang laten gaan, maar niet meer in het extreme. Dus geen schuttingen van 1.80 (daar zie ik sowieso het nut niet zo van in). Hij kan het wel leuk vinden, maar een poot is op deze leeftijd zó geblesseerd.
Is ook geen dagelijkse kost hoor. Maar op het hondensportterrein waar we nog wel eens komen, moet en zal hij over die schutting en hij is het kunstje nog niet verleerd :wink: maar met jouw laatste punt zit ik wel een beetje. Raken ze sneller geblesseerd op deze leefdtijd (hij is trouwens hd-vrij) of blijven ze juist in goede conditie doordat de spieren op peil blijven. Hij heeft nog keihard gespierde dijen. Ik ben een beetje bang voor spiermassaverlies als je hem afremd.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

alm@ schreef:
Nanna schreef:Persoonlijk zou ik hem zijn gang laten gaan, maar niet meer in het extreme. Dus geen schuttingen van 1.80 (daar zie ik sowieso het nut niet zo van in). Hij kan het wel leuk vinden, maar een poot is op deze leeftijd zó geblesseerd.
Is ook geen dagelijkse kost hoor. Maar op het hondensportterrein waar we nog wel eens komen, moet en zal hij over die schutting en hij is het kunstje nog niet verleerd :wink: maar met jouw laatste punt zit ik wel een beetje. Raken ze sneller geblesseerd op deze leefdtijd (hij is trouwens hd-vrij) of blijven ze juist in goede conditie doordat de spieren op peil blijven. Hij heeft nog keihard gespierde dijen. Ik ben een beetje bang voor spiermassaverlies als je hem afremd.
10 kleine sprongetjes lijken mij beter dan één grote, denk dat de kans op blessures dan ook minder is.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Tja, moeilijk hoor :19: Ik zou hem wel een beetje inperken, maar eens een keertje over zo'n schutting is tegelijkertijd ook weer niet het einde van de wereld :19:
Als je bang bent voor spierkracht verlies, dan zou je hem natuurlijk wel wat extra kunnen laten zwemmen, bijvoorbeeld.

Over springen in het algemeen. Frenk lijkt soms wel een kat :N: Hij klimt en klautert en springt het liefste de hele dag door. Zelfs rechtstandig omhoog met vier poten tegelijk :19: Misschien is hij wel stiekem een halve Pers :pffff: :F:
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Pups nemen we tegen zichzelf in bescherming. Ik doe dat ook met volwassen (oudere dieren).
Stukje management en behoud van je dier. Ik ben echt niet flauw daarin; beter bewegen dan stilstaan.
Ik denk wel dat je de arbeid moet aanpassen aan de conditie (en leeftijd).
Zolang er geen problemen of tekenen zijn dat ik teveel vraag, onderhoud ik de conditie wel.
De moeilijke of zware dingen in combinatie met lichter/korter werk en minder frequent, of gemiddeld zwaarder belasten en dan de zwaardere dingen laten zitten. De balans zoeken en kijken naar je dier.

Plezier is voor mij ook een belangrijke factor, zoals renee ook zegt.
Liever misschien wat korter, dan wat langer leven en beperkt worden.
alm@
moderator

renee-uk schreef:Ik zou hem zn gang laten gaan als ie het zelf doet en een klein beetje gaan opletten met wat je hem opdraagt.
Je hebt misschien kans dat ie zich forceert als ie iets graag voor jou wil doen, terwijl hij het uit zichzelf niet gedaan zou hebben.

Verder zou ik, maar dat is persoonlijk, een hond niet gaan beperken omdat ie al een beetje ouder is.
Ik heb liever dat ze met plezier leven en dan misschien maar iets minder oud worden, dan dat ze er een jaar langer zijn zonder dat ze al die dingen mogen doen die voor hen het leven juist zo leuk maakt.
Ik draag het hem niet (meer) op. Maar als ik bijvoorbeeld op het sportterrein of in 't bos zijn riem losknip gaat hij als een tierelier over een schutting, boom of bank met een heerlijke pretbek :mrgreen: zwemmen doet hij ook veel, hij is eigenlijk nog in uitstekende conditie alleen zijn leeftijd gaat een beetje door mijn hoofd spoken :19:
Afbeelding
alm@
moderator

Frenk schreef:Tja, moeilijk hoor :19: Ik zou hem wel een beetje inperken, maar eens een keertje over zo'n schutting is tegelijkertijd ook weer niet het einde van de wereld :19:
Als je bang bent voor spierkracht verlies, dan zou je hem natuurlijk wel wat extra kunnen laten zwemmen, bijvoorbeeld.

Over springen in het algemeen. Frenk lijkt soms wel een kat :N: Hij klimt en klautert en springt het liefste de hele dag door. Zelfs rechtstandig omhoog met vier poten tegelijk :19: Misschien is hij wel stiekem een halve Pers :pffff: :F:
Zwemmen doet hij bijna elke dag, het is gewoon een beweegbeest :F:
Afbeelding
alm@
moderator

sjaak-k schreef:
alm@ schreef:
10 kleine sprongetjes lijken mij beter dan één grote, denk dat de kans op blessures dan ook minder is.
Maar dan moet ik hem dus gaan inperken? Hij heeft trouwens (behoudens wel eens een sneetje in een voetzool) nooit een pootblessure gehad.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

alm@ schreef:
renee-uk schreef:Ik zou hem zn gang laten gaan als ie het zelf doet en een klein beetje gaan opletten met wat je hem opdraagt.

Ik draag het hem niet (meer) op. Maar als ik bijvoorbeeld op het sportterrein of in 't bos zijn riem losknip gaat hij als een tierelier over een schutting, boom of bank met een heerlijke pretbek :mrgreen: zwemmen doet hij ook veel, hij is eigenlijk nog in uitstekende conditie alleen zijn leeftijd gaat een beetje door mijn hoofd spoken :19:
Ik weet het niet Alma, ik zou denken dat ie zelf wel een stapje terug gaat doen als het allemaal niet meer zo makkelijk gaat en zn conditie zal alleen maar een pluspunt zijn denk ik.
Als z'n conditie niet zo goed was zou hij het waarschijnlijk allemaal niet meer zo goed kunnen, maar als je hem niet meer z'n gang laat gaan zal z'n conditie ook achteruit gaan. Beetje een vicieuze cirkel :?

Als het mijn hond was liet ik hem lekker doen, zou genieten van die pretbek ....
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou hem niet aanmoedigen maar verder wel zijn gang laten gaan. ik zou ook niet naar plekken gaan waarvan je weet dat hij iets geks gaat doen ofzo.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Op zich zal het geen kwaad kunnen als hij uit zichzelf dit doet. Zou wel opletten of hij goed opgewarmd is dus niet vanaf de parkeerplaats rechtstreeks daarheen maar via een omweg of eerst andere dingen laten doen ipv dat hij er meteen op af gaat.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Aangezien het geen opdracht is maar eigen "initiatief" zou ik hem zijn gang laten gaan.
Zo'n pretbek is niet te vervangen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:Zo'n pretbek is niet te vervangen :wink:
Er moeten nu natuurlijk wel foto's komen van die pretbek :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:
alm@ schreef:

Ik weet het niet Alma, ik zou denken dat ie zelf wel een stapje terug gaat doen als het allemaal niet meer zo makkelijk gaat en zn conditie zal alleen maar een pluspunt zijn denk ik.
Als z'n conditie niet zo goed was zou hij het waarschijnlijk allemaal niet meer zo goed kunnen, maar als je hem niet meer z'n gang laat gaan zal z'n conditie ook achteruit gaan. Beetje een vicieuze cirkel :?

Als het mijn hond was liet ik hem lekker doen, zou genieten van die pretbek ....
Idem hier.. al gaat Finn uit zichzelf niet een schut nemen... en ik geef er ook geen commando meer voor :wink: verder mag hij alles wat hij uit zichzelf uit sportiviteit doet.. dus over lage hekjes springt hij wel met plezier en zonder problemen... uitdagen van bluf gaat ook nog goed al is zijn balans/stabiel staan echt weg merk ik maar goed als hijzelf dat spelletje met haar aan wil gaan prima... en wordt hij omver gelopen dan hoor je dat ook.. en dan denkt bluf ook van oei... volgende keer wat minder hard... of harder :lol: zijn ze samen bij... hij kan nog steeds duidelijk maken dat het te hard ging.. nadat hij haar zelf uitdaagd... dus dan bemoei ik me er ook niet mee :slaap:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

alm@ schreef:
sjaak-k schreef:
Maar dan moet ik hem dus gaan inperken? Hij heeft trouwens (behoudens wel eens een sneetje in een voetzool) nooit een pootblessure gehad.
Je moet niks natuurlijk, je hond begrijpt het waarschijnlijk helaas niet, maar hij springt nog liever 5 jaar over kleine dingen dan dat hij over 2 jaar flinke blessures heeft denk ik. Aan de andere kant moet je hem natuurlijk laten doen wat hij het leukste vindt...
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Wat voor elke hond geld, geld zeker voor een oude hond. Goede warming up en goede cooling down. Basje was ook zo fanatiek. Dit was dan wel een klein hondje, maar tot zijn 13e ben ik recreatief behendigheid blijven trainen op de club. Het laatste halfjaar heb ik hem echt ingeperk. Tot 12 jaar heeft hij eigenlijk redelijk normaal in de les meegelopen. De plezier die er van afstraalde was zo duidelijk. Hoe hoger de sprong hoe leuker hij het vond. Dus af en toe zette ik wel eens een hindernisje wat hoger voor hem neer. Maar dit was dan wel midden in een training en dan mocht hij hem 2 of 3 keer springen. De schutting ben ik iets eerder mee opgehouden, maar die vond hij toch nooit al zo leuk. Het kan dus allemaal wel redelijk als je het een beetje doordacht doet. Hem niet koud laten springen en daarna zorgen dat hij niet meteen snel afkoelt. Beter beperkt onder toezicht erover dan hem zelf helemaal ongecontroleerd erover heen te laten gaan, want daar lijkt mij de kans op blessures toch ook een stuk groter. Als het hem plezier bezorgt.... Een oude hond heeft ook recht op plezier, hetzij iets meer gecontroleerd. als ze het helemaal niet meer mogen, zie je ze vaak inkakken, terwijl zo af en toe iets doen ze zoveel vreugde kan opleveren..
Afbeelding
alm@
moderator

Frenk schreef:
Maar natuurlijk mevrouw :F:

Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lekker laten doen, tenminste dat heb ik ook altijd bij Boy gedaan...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:
Frenk schreef:

Afbeelding
Onweerstaanbaar :I:
Afbeelding
alm@
moderator

Inge O schreef:echt hoog springen is het enige wat ik uit zijn lijstje zou schrappen, voor de rest zou ik hem heerlijk zijn gangetje laten gaan :ok: .
malinois schreef:lekker laten doen, tenminste dat heb ik ook altijd bij Boy gedaan...
Dit krijg je als je meningen vraagt :mrgreen: Heb je kans dat er op deze leeftijd door hoog springen en explosief wegsprinten ('t is een 'laagvlieger') eerder slijtage optreedt? Of is daar geen zinnig woord over te zeggen?
Z'n snuit is grijs maar hij doet in niets onder voor 4-jarige Reina (afkloppen maar).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

alm@ schreef:
Inge O schreef:echt hoog springen is het enige wat ik uit zijn lijstje zou schrappen, voor de rest zou ik hem heerlijk zijn gangetje laten gaan :ok: .
malinois schreef:lekker laten doen, tenminste dat heb ik ook altijd bij Boy gedaan...
Dit krijg je als je meningen vraagt :mrgreen: Heb je kans dat er op deze leeftijd door hoog springen en explosief wegsprinten ('t is een 'laagvlieger') eerder slijtage optreedt? Of is daar geen zinnig woord over te zeggen?
Z'n snuit is grijs maar hij doet in niets onder voor 4-jarige Reina (afkloppen maar).
slijtage, geen idee, blessures is de kans natuurlijk wel groter op... Boy heeft op een gegeven moment ook de dingen gelaten die hij echt niet meer kon...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator

malinois schreef:
slijtage, geen idee, blessures is de kans natuurlijk wel groter op... Boy heeft op een gegeven moment ook de dingen gelaten die hij echt niet meer kon...
Maar dat deed hij uit zichzelf neem ik aan?
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Is het een A-schutting, waar rocky over heen gaat en lopt hij er af of maakt hij een flinke sprong van boven af. Dat maakt ook wel verschil.
Ik zou het niet stimuleren, maar zolang het allemaal nog vlot gaat nog wel toestaan.
alm@
moderator

Elly* schreef:Is het een A-schutting, waar rocky over heen gaat en lopt hij er af of maakt hij een flinke sprong van boven af. Dat maakt ook wel verschil.
Ik zou het niet stimuleren, maar zolang het allemaal nog vlot gaat nog wel toestaan.
Het is dit werk (sorry, geen beste kwaliteit) en het gaat idd nog erg vlot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij zit wel aan een lange lijn (verplicht) maar gaat helemaal uit zichzelf. Hij hypert van plezier als we daar zijn.
Maar ik kwam er eigenlijk op toen ik van de week keek wanneer het tijd was voor zijn weil-enting en ik me in één keer realiseerde dat die knakker alweer tegen de 9 jaar aanloopt, daarvoor ben ik er nooit mee bezig geweest. Misschien had ik dat ook beter niet kunnen doen :oohja:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik vind tegen de 9 jaar aan niet oud. Bij ons zijn ze dan nog volop aan het werk en moeten dus ook nog een keuring kunnen halen. Zo rond de 9 jaar is wel meestal hun laatste keuring, dat wel. Ik zou hem alleen niet 3 x in de week de schutting laten nemen. Dan zou ik wel weer iets voorzichtiger in zijn, maar dat doe ik daarentegen ook niet met mijn 4-jarige.
Gr. Aniek

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef:
Frenk schreef:

Afbeelding
Dank je wel Alma :D
Wat een heerlijk bekkie.
Lekker laten genieten :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

tja als je naar dat hoofd kijkt blijf ik ook bij wat ik al eerder zei... lekker laten doen die hond
zo'n pretbek is toch onbetaalbaar :I:
Afbeelding

Teckel_love<3
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teckel_love<3 »

ik zou em z'n gang laten gaan, maar wel goed uitkijken natuurlijk :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”