Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Adviesvraag tweede hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara86
geregistreerd lid

Adviesvraag tweede hond

Ongelezen bericht door Tamara86 »

Hallo allemaal,

Graag zou ik wat advies in winnen over het volgende. Ik heb een Kooikerhondje van 4,5 jaar. Een teefje. Wat onzeker. Ze is naar honden toe niet altijd makkelijk, maar heeft nog nooit gevochten/gebeten enz. Ze kan wat snauwerig zijn omdat ze het eng vind als (vooral grote) honden wild met haar willen spelen. Ook heb ik regelmatig logeetjes en dat gaat altijd prima.
Nu kan ik een Beagle teefje van 10 jaar in huis nemen. Mevrouw zei dat ze wat dominant kon zijn als ze haar eten kreeg en met speeltjes. Nu is mijn hond helemaal niet dominant met wat betreft eten en speeltjes. Die vind het allemaal wel goed. Maar toch vind ik het allemaal erg spannend en eng en vind ik het moeilijk om de knoop door te hakken!

Hebben jullie ervaringen met een tweede hond. Of kan iemand mij adviseren.

Alvast bedankt, groetjes Tamara
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Re: Adviesvraag tweede hond

Ongelezen bericht door Renske »

Hoi Tamara,
Leuk weer eens een berichtje van je te lezen :D.

Ik ken Baily natuurlijk niet zo goed, maar mijn eerste gevoel zegt: Niet doen.

Nu natuurlijk een onderbouwing :wink:. Dat vind ik iets lastiger. Je schrijft dat het teefje wat dominant is. Een dominant hondje bij een wat onzeker hondje zetten, lijkt me voor Baily helemaal niet leuk.
Alleen als Baily met dit hondje al dikke vriendinnen is, dan zou ik het overwegen. Anders zou ik er niet voor gaan.

Persoonlijk denk ik dat het voor Baily veel leuker is als er een hondje bijkomt (wanneer je voor een tweede hond kiest) waar zij ook mee kan spelen en een leuke band mee op kan bouwen. Ik heb recent zelf gezien hoe leuk Beetle het vindt met een jong hondje erbij. Met een oudere hond zou zij nooit zo'n band hebben gekregen en zo'n leuk koppeltje hebben gevormd.

Succes!
Tamara86
geregistreerd lid

Hoi Renske!

Een pup is ook geen optie. Mijn tante en oom hebben een pup, zij kwamen een dagje op visite. En Bailey werd helemaal gek. Die pup bleef haar maar uitdagen. En ze had absoluut geen rust meer. Dus dat wordt hem ook niet denk ik.

moeilijk moeilijk moeilijk
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Renske schreef:Je schrijft dat het teefje wat dominant is. Een dominant hondje bij een wat onzeker hondje zetten, lijkt me voor Baily helemaal niet leuk.
Waarom zou je geen dominante hond bij een onzekere hond kunnen zetten? Waarom zou dat "niet leuk" zijn voor Baily?

Ik zou de beagle een poosje laten logeren. Dan zie je vanzelf of de twee bij elkaar passen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

EstherK schreef:
Renske schreef:Je schrijft dat het teefje wat dominant is. Een dominant hondje bij een wat onzeker hondje zetten, lijkt me voor Baily helemaal niet leuk.
Waarom zou je geen dominante hond bij een onzekere hond kunnen zetten? Waarom zou dat "niet leuk" zijn voor Baily?

Ik zou de beagle een poosje laten logeren. Dan zie je vanzelf of de twee bij elkaar passen.
Lijkt mij ook een goed idee.Wie weet trekt Bailey zich wel op aan de Beagle.En wat als dominant wordt gezien bij de voerbak is vaak niets anders dan voernijd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Tamara86 schreef:Hoi Renske!

Een pup is ook geen optie. Mijn tante en oom hebben een pup, zij kwamen een dagje op visite. En Bailey werd helemaal gek. Die pup bleef haar maar uitdagen. En ze had absoluut geen rust meer. Dus dat wordt hem ook niet denk ik.

Een volwassen hond moet vaak een paar weken aan een pup wennen :wink:.
Na deze ervaring zou ik niet direct zeggen dat een pup niet kan.

Wel zou ik een afweging maken wat ik wil. Wil je zelf graag een oudere hond, of juist een pup. Wil je evt. hondensporten gaan doen, of niet. Mat Baily wilde je graag een keer een nestje (wat helaas niet kon), zou je dat nog altijd graag willen?
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Ik zou het proberen. Eerst laten logeren en duidelijke afspraken maken voor als het niet gaat.
Een dominanter hondje bij een wat onzeker hondje kan ook juist goed werken, maar dat weet je niet als je het niet probeert. Omdat de beagle al wat ouder is zal ze misschien ook niet zo wild willen spelen. Ik zou zeggen, proberen :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een dominantere oudere hond hoeft geen probleem te zijn.
Maar................. wil je een Beagle? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb zoiets van "geef dat kooikertje aan mij!". :D Maar ik mag geen vierde hond en jij wil je hondje natuurlijk ook niet kwijt. Maar ik wil toch wel ooit een kooikertje.

Het eerste gevoel zegt dat die beagle die wat dominant is jouw kooikertje helemaal omver gaat walsen (in de figuurlijke zin) waardoor de situatie voor haar dusdanig verandert dat ze het niet meer naar haar zin zal hebben in haar eigen vertrouwde huis.

Maar je kunt het NOOIT weten. Daarom is proberen heel goed. Nee heb je. Ja kun je krijgen. Het kan klikken en het kan inderdaad de jouw hondje zich aan de beagle gaat optrekken waardoor ze niet meer onzeker is naar andere honden. Het hangt allemaal af van het gedrag van de beagle naar jouw hondje toe.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Tamara86
geregistreerd lid

Renske schreef:
Tamara86 schreef:Hoi Renske!

Een volwassen hond moet vaak een paar weken aan een pup wennen :wink:.
Na deze ervaring zou ik niet direct zeggen dat een pup niet kan.

Wel zou ik een afweging maken wat ik wil. Wil je zelf graag een oudere hond, of juist een pup. Wil je evt. hondensporten gaan doen, of niet. Mat Baily wilde je graag een keer een nestje (wat helaas niet kon), zou je dat nog altijd graag willen?
Ik hoef niet per se een pup. Dit hondje wil ik gewoon graag nog een kans geven. En ik ben helemaal verliefd op haar koppie. Ze is altijd veel alleen thuis geweest en maar 1x per dag naar buiten en that's it. Erg zielig. En ik heb altijd heel graag een tweede hond gewild. :D
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vraag me af waarom ze "dominant" zou zijn?
Dat kan natuurlijk reuze meevallen, het kan gewoon gebrek aan aandacht zijn (ik bedoel, 1 x dags naar buiten :denken: ).

Kun je het niet testen? Een weekje?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tamara86
geregistreerd lid

ranetje schreef:Een dominantere oudere hond hoeft geen probleem te zijn.
Haha! Mijn vriend wilde altijd al een Beagle. En ik weet inderdaad dat ze lekker eigenwijs zijn :D
Maar de mevrouw aan de telefoon zei ook dat ze goed los kon, houdt van een goede wandeling en kan met katten en honden.
Afbeelding
Tamara86
geregistreerd lid

Marjoleine schreef:Ik vraag me af waarom ze "dominant" zou zijn?
Dat kan natuurlijk reuze meevallen, het kan gewoon gebrek aan aandacht zijn (ik bedoel, 1 x dags naar buiten :denken: ).

Kun je het niet testen? Een weekje?
Dat is mijn gedachte dus ook. Ze kreeg noooooit aandacht. En als het alleen maar met eten is dan komt dat denk ik wel goed. Ik geef ze sowieso toch gescheiden eten.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Tamara86 schreef:
Haha! Mijn vriend wilde altijd al een Beagle. En ik weet inderdaad dat ze lekker eigenwijs zijn :D
Maar de mevrouw aan de telefoon zei ook dat ze goed los kon, houdt van een goede wandeling en kan met katten en honden.
Hoe kan die mevrouw dat nou zeggen als ze maar een keer per dag buiten kwam? :denken:

Beagles zijn niet eigenwijs, ze zijn zelfstandig. :razz:
Ze regelen graag hun eigen zaken en je zal dus wel heel duidelijk moeten zijn in wat jij wel en niet goed vindt.
Ze zijn vreselijk leuk, maar niet zo gemakkelijk als wel eens wordt gedacht zodra je dat leuke koppie ziet :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Tamara86
geregistreerd lid

ranetje schreef:
Tamara86 schreef:
Hoe kan die mevrouw dat nou zeggen als ze maar een keer per dag buiten kwam? :denken:

Beagles zijn niet eigenwijs, ze zijn zelfstandig. :razz:
Ze regelen graag hun eigen zaken en je zal dus wel heel duidelijk moeten zijn in wat jij wel en niet goed vindt.
Ze zijn vreselijk leuk, maar niet zo gemakkelijk als wel eens wordt gedacht zodra je dat leuke koppie ziet :mrgreen:
Omdat ze nu in een asiel zit, en zei wel veel met haar lopen denk ik :mrgreen:
Ik weet het. Maar dat komt wel goed. Het hondje dat ik nu heb was ook niet de makkelijkste om op te voeden. :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tamara86 schreef: Omdat ze nu in een asiel zit, en zei wel veel met haar lopen denk ik :mrgreen:
Daar zou ik maar niet van uit gaan :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
Tamara86 schreef: Omdat ze nu in een asiel zit, en zei wel veel met haar lopen denk ik :mrgreen:
Daar zou ik maar niet van uit gaan :wink:
Daar ga ik ook niet van uit :wink:
Het hele mooie verhaal van goed kunnen met honden en katten geldt misschien in het asiel.
Zou waar kunnen zijn, maar je zal het zelf uit moeten vinden of het ook klopt bij jou thuis.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

een beagle is doorgaans een hond die met loslopen toch wel eens achter een spoortje aan wil gaan. het is geen hond die je op de voet volgt met loslopen.

maar deze beagle is al 10 jaar, dus dat zal bij haar nog wel meevallen misschien.

als ze in het asiel zit, kun je vaak een maand proeftijd krijgen.
je kan ook aan het asiel vragen of je een paar dagen met beide honden mag wandelen.

wat bedoel je met je eigen hondje met onzeker?? bedoel je daar mee dat ze ook onderdanig is?
is die beagle 10 jaar lang enigste hond geweest?

alleen met uitproberen kun je zekerheid krijgen
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Ik zou het ook gewoon proberen hoor. Je ziet snel genoeg of ze elkaar leuk vinden. Dat die andere "dominant" is hoeft in de praktijk natuurlijk geen belemmering voor jouw hondje te zijn. Wie weet valt het allemaal reuze mee, maar dat weet je pas als je het geprobeerd hebt.
Succes
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Gewoon op proef? :) Zie het als een logeerpartijtje. Klikt het, dan blijft ze.
Afbeelding
iones
Zeer actief

En? Heb je nu bedacht wat je gaat doen?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Tamara86
geregistreerd lid

Ja, ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken en we hebben haar gehaald.

Ze is superlief. En ik moet zeggen dat ik nog geen spoortje dominantie heb kunnen ontdekken. Mijn hond kan alles bij haar doen. Nu heeft ze wel kennelhoest, dus misschien is ze daar een beetje ziek van. En moet het allemaal nog komen :mrgreen: Maar tot nu toe gaat het super.

Heel erg bedankt allemaal voor de adviezen! :D
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

:ok: Leuk!

Foto`s? :lol1:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja foto's :roos: :cheer: hopen dat het goed blijft gaan
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wat leuk, voor jou en Bailey!

Gaat waarschijnlijk helemaal goed komen!
iones
Zeer actief

Dat is mooi om te lezen! Ik hoop trouwens wel dat jouw andere hond gevaccineerd is tegen kennelhoest, anders heb je er straks 2....
Tamara86
geregistreerd lid

Fotootje volgt. En Bailey is gevaccineerd tegen kennelhoest :ok:
Afbeelding
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

o leuk, hopelijk heb je straks twee gelukkige hondjes
die graag bij elkaar zijn.
Succes!
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Tamara86
geregistreerd lid

foto's in de fotohoek! :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”