Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk ras kiezen?
Moderator: moderatorteam
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): 2 cairn terriers
Welk ras kiezen?
Wij zijn 18 en 19 jaar en zijn al reeds 4 jaar een koppel.
Wij hebben besloten om onze 1ste hond in huis te halen.
We wonen beide nog in het ouderlijk huis, de hond gaat bij Steve wonen tot we op onze eigen benen kunnen staan. Ze hebben daar een zeer grote tuin. De hond zal zowel buiten als binnen mogen komen. We zijn bereid om regelmatig een wandeling te maken, de hond zal zo goed als nooit alleen zijn, er is al 1 hond aanwezig van de ouders van hem (Yorkshire terrier).
We hebben al veel opgezocht over verschillende rassen in verschillende boeken, maar we ondervinden regelmatig een tegenspreking in de boeken over het ras.
Nu vragen wij aan jullie welke rassen uit onderstaande lijst jullie aanraden voor ons, en met welke rassen van deze lijst jullie ervaring hebben.(Goed/Slecht?)
En welke ons dus zeker afraden?
Lijst:
• Kelpie
• Mechelaar
• Rotweiller
• Bordeaux dog
• Argentijnse dog
• Duitse dog
• Sint bernard
• Newfoundlander
• Berner senne
• Amerikaanse stafford terrier
• Siberian husky
• Alaskan malamute
• Samojeed
• Finse spits
• Dwergkeeshond
• Nova scotia duck tolling retriever
• Chihuahua
• Amerikaanse buldog
( We staan ook open voor andere rassen of geen ras)
We kennen de rassen enkel uit boeken en internet sites en hebben deze gekozen omdat we DENKEN dat ze wel in onze levensstijl passen (Innerlijk & Uiterlijk).
Misschien ook belangrijk om te weten is dat we allebei altijd honden hebben gehad.
Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen.
Alvast bedankt!
Groetjes Athina
Wij hebben besloten om onze 1ste hond in huis te halen.
We wonen beide nog in het ouderlijk huis, de hond gaat bij Steve wonen tot we op onze eigen benen kunnen staan. Ze hebben daar een zeer grote tuin. De hond zal zowel buiten als binnen mogen komen. We zijn bereid om regelmatig een wandeling te maken, de hond zal zo goed als nooit alleen zijn, er is al 1 hond aanwezig van de ouders van hem (Yorkshire terrier).
We hebben al veel opgezocht over verschillende rassen in verschillende boeken, maar we ondervinden regelmatig een tegenspreking in de boeken over het ras.
Nu vragen wij aan jullie welke rassen uit onderstaande lijst jullie aanraden voor ons, en met welke rassen van deze lijst jullie ervaring hebben.(Goed/Slecht?)
En welke ons dus zeker afraden?
Lijst:
• Kelpie
• Mechelaar
• Rotweiller
• Bordeaux dog
• Argentijnse dog
• Duitse dog
• Sint bernard
• Newfoundlander
• Berner senne
• Amerikaanse stafford terrier
• Siberian husky
• Alaskan malamute
• Samojeed
• Finse spits
• Dwergkeeshond
• Nova scotia duck tolling retriever
• Chihuahua
• Amerikaanse buldog
( We staan ook open voor andere rassen of geen ras)
We kennen de rassen enkel uit boeken en internet sites en hebben deze gekozen omdat we DENKEN dat ze wel in onze levensstijl passen (Innerlijk & Uiterlijk).
Misschien ook belangrijk om te weten is dat we allebei altijd honden hebben gehad.
Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen.
Alvast bedankt!
Groetjes Athina
Laatst gewijzigd door steve&athina op 01 aug 2009 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Re: Welk ras kiezen?
Als eerste, jullie zijn nog heel jong. Heb je al nagedacht hoe jullie het willen doen als jullie overdag allebei werken? En hoe lang een hondje evt. alleen zou moeten zijn?
Je noemt hele verschillende rassen. Wat zoek je in het karakter, formaat en bijv. vachtonderhoud?
Wil je een werkhond, of meer een gezelschapshond?
De genoemde rassen wijken namelijk heel erg van elkaar af.
Je noemt hele verschillende rassen. Wat zoek je in het karakter, formaat en bijv. vachtonderhoud?
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Ik heb even vluchtig je berichtje doorgelezen ('t is al laat
) en wat me het eerste opvalt is dat je nogal uiteenlopende rassen op je lijstje hebt staan, zowel qua karakter als qua uiterlijk. Denk nog eens goed na wat je wel en niet met je hond wilt, dan wordt het lijstje al een stuk korter. Wil je alleen af en toe een lekkere wandeling maken en that's it, dan vind ik een ras zoals de border collie al niet aan te raden. Duitse herder, kelpie, rottweiler, mechelaar, nova scotia duck tolling retriever en de poolhonden idem dito.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 01 aug 2009 00:24, 4 keer totaal gewijzigd.
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
Er is bijna altijd iemand thuis, dus we staan er niet alleen voor.Renske schreef:Als eerste, jullie zijn nog heel jong. Heb je al nagedacht hoe jullie het willen doen als jullie overdag allebei werken? En hoe lang een hondje evt. alleen zou moeten zijn?
We zijn wel echt bereid om ons aan de hond aan te passen.
IK weet dat ze erg van elkaar afwijken, daarom dat ik aan jullie vraag wat het best 'haalbaar' is en wat jullie ervan denken.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
En in welke mate verandert de situatie als jullie ooit gaan samenwonen bijvoorbeeld? De meeste honden worden toch zeker wel een jaar of tien. Willen jullie allebei fulltime gaan werken waardoor de hond tegen die tijd wel veel alleen thuis is, of ben je ook dan nog bereid je carriere aan de hond aan te passen?steve&athina schreef:Er is bijna altijd iemand thuis, dus we staan er niet alleen voor.Renske schreef:Als eerste, jullie zijn nog heel jong. Heb je al nagedacht hoe jullie het willen doen als jullie overdag allebei werken? En hoe lang een hondje evt. alleen zou moeten zijn?
IK weet dat ze erg van elkaar afwijken, daarom dat ik aan jullie vraag wat het best 'haalbaar' is en wat jullie ervan denken.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 01 aug 2009 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
IK heb er wel veel voor over, maar ELKE dag bv 2 uur wandelen gaan is niet mogelijk, ook al is er bijna altijd iemand thuis.dbdobi schreef:Ik heb even vluchtig je berichtje doorgelezen ('t is al laat) en wat me het eerste opvalt is dat je nogal uiteenlopende rassen op je lijstje hebt staan, zowel qua karakter als qua uiterlijk. Denk nog eens goed na wat je wel en niet met je hond wilt, dan wordt het lijstje al een stuk korter. Wil je alleen af en toe een lekkere wandeling maken en that's it, dan vind ik een ras zoals de border collie al niet aan te raden. Duitse herder, mechelaar, nova scotia duck tolling retriever en de poolhonden idem dito.
Wat vind je dan beter haalbaar?
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
Steve gaat nachtwerk doen en ik ga wel vroege/late of dagwerk doen. Echte carriere willen we niet maken, rondkomen is het belangrijkste.dbdobi schreef:En in welke mate verandert de situatie als jullie ooit gaan samenwonen bijvoorbeeld? De meeste honden worden toch zeker wel een jaar of tien. Willen jullie allebei fulltime gaan werken waardoor de hond tegen die tijd wel veel alleen thuis is, of ben je ook dan nog bereid je carriere aan de hond aan te passen?steve&athina schreef:Er is bijna altijd iemand thuis, dus we staan er niet alleen voor.Renske schreef:Als eerste, jullie zijn nog heel jong. Heb je al nagedacht hoe jullie het willen doen als jullie overdag allebei werken? En hoe lang een hondje evt. alleen zou moeten zijn?
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Heb je het nu over een wandeling van 2 uur, of heb je het over in totaal 2 uur per dag wandelen?steve&athina schreef:IK heb er wel veel voor over, maar ELKE dag bv 2 uur wandelen gaan is niet mogelijk, ook al is er bijna altijd iemand thuis.dbdobi schreef:Ik heb even vluchtig je berichtje doorgelezen ('t is al laat) en wat me het eerste opvalt is dat je nogal uiteenlopende rassen op je lijstje hebt staan, zowel qua karakter als qua uiterlijk. Denk nog eens goed na wat je wel en niet met je hond wilt, dan wordt het lijstje al een stuk korter. Wil je alleen af en toe een lekkere wandeling maken en that's it, dan vind ik een ras zoals de border collie al niet aan te raden. Duitse herder, mechelaar, nova scotia duck tolling retriever en de poolhonden idem dito.
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
2 uur per dag gaat niet elke dag lukken (zowel in stukken verdeeld als in 1 keer)EstherK schreef:Heb je het nu over een wandeling van 2 uur, of heb je het over in totaal 2 uur per dag wandelen?steve&athina schreef:IK heb er wel veel voor over, maar ELKE dag bv 2 uur wandelen gaan is niet mogelijk, ook al is er bijna altijd iemand thuis.dbdobi schreef:Ik heb even vluchtig je berichtje doorgelezen ('t is al laat) en wat me het eerste opvalt is dat je nogal uiteenlopende rassen op je lijstje hebt staan, zowel qua karakter als qua uiterlijk. Denk nog eens goed na wat je wel en niet met je hond wilt, dan wordt het lijstje al een stuk korter. Wil je alleen af en toe een lekkere wandeling maken en that's it, dan vind ik een ras zoals de border collie al niet aan te raden. Duitse herder, mechelaar, nova scotia duck tolling retriever en de poolhonden idem dito.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Iedere hond heeft behoefte aan beweging en mentale uitdaging, alleen bij de gemiddelde border collie (werkhond pur sang) is die behoefte een stuk groter dan bij een hond uit bijv. de gezelschapshondengroep. Natuurlijk zijn er binnen ieder ras uitzonderingen, maar bij het maken van je raskeuze moet je er niet vanuit gaan dat net jij die uitzondering treft. Als je niet van plan bent serieus te gaan sporten of werken met je hond dan zou ik de herders, retrievers en poolhonden al eens wegstrepen. Bij de molossers en de amstaff moet je er rekening mee houden dat er een goede kans is dat ze eenmaal volwassen niet meer zo dol zijn op andere honden en dan voornamelijk honden van hetzelfde geslacht. Hecht je er veel waarde aan dat je hond sociaal is naar soortgenoten zou ik niet voor een dergelijk ras kiezen. Vooral bij de molossers heb je dan ook nog eens aardig wat kilootjes aan die lijn hangen dus je moet letterlijk en figuurlijk sterk in je schoenen staan. Bij rasssen zoals de Sint bernard en berner sennen ben je veel tijd kwijt aan vachtverzorging, iets waar je niet te licht over moet denken. Tja en zo kun je dus nog wel even doorgaan. Ieder ras heeft z'n voor- en nadelen. Als je dat voor jezelf op een rijtje hebt ben je al een stap verder. Ga in ieder geval voor een hond waar jullie allebei een goed gevoel bij hebben, anders komt er heibel van.
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ben je van plan te doen met de hond? Oftewel, waarom wil je een hond?steve&athina schreef:2 uur per dag gaat niet elke dag lukken (zowel in stukken verdeeld als in 1 keer)EstherK schreef:
Heb je het nu over een wandeling van 2 uur, of heb je het over in totaal 2 uur per dag wandelen?
Als je dat duidelijk hebt, is een ras kiezen een stuk makkelijker.
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
EstherK schreef:Wat ben je van plan te doen met de hond? Oftewel, waarom wil je een hond?steve&athina schreef:2 uur per dag gaat niet elke dag lukken (zowel in stukken verdeeld als in 1 keer)EstherK schreef:
Heb je het nu over een wandeling van 2 uur, of heb je het over in totaal 2 uur per dag wandelen?
Ik wil een hond omdat ik het graag zie en er graag mee bezig ben. Ik ben bereid om met de hond te werken (hondenschool,sporten,wandelen,...) en wil me ook helemaal aan de hond aanpassen zover het mogelijk is
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
En welke sporten spreken je aan? Flyball, behendigheid, speuren, africhting, jachttraining etc etc.steve&athina schreef:EstherK schreef:
Wat ben je van plan te doen met de hond? Oftewel, waarom wil je een hond?
Ik wil een hond omdat ik het graag zie en er graag mee bezig ben. Ik ben bereid om met de hond te werken (hondenschool,sporten,wandelen,...) en wil me ook helemaal aan de hond aanpassen zover het mogelijk is
Als bijv behendigheid je erg aanspreekt, dan zou ik een niet al te zware hond kiezen.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik vind het altijd zo grappig, niks ten nadele van Belgen, heb er zelf jaren gewoond, maar dat ze toch vaak
niet de tijd en moeite nemen om te gaan wandelen met de hond. Dat verbaasd me ergens altijd weer.
Maar dat even terzijde, is het niet slimmer om even te wachten met de aanschaf totdat jullie samenwonen, of gaat dat niet gebeuren op de korte termijn?
niet de tijd en moeite nemen om te gaan wandelen met de hond. Dat verbaasd me ergens altijd weer.
Maar dat even terzijde, is het niet slimmer om even te wachten met de aanschaf totdat jullie samenwonen, of gaat dat niet gebeuren op de korte termijn?
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
nu spreek ik even voor mijn eigen rassen : border collie en mechelse herder.
Beide lopen iedere dag 12 km aan de fiets smiddags lopen ze 3 uur en savonds of 1 uur lopen met 2 bevriende honden los in het bos of met de border collie (2x per week behendigheid) of met de mechel (3x per week politie training knpv)
Nou weet ik wel dat ik meer da gemiddelde mensen met mijn honden doe maar ik heb ook nooit last van verveleden honden waar andere over hoor klagen.
Ze slopen nooit, altijd rustig thuis en als ze mee gaan op visite of een terrasje pakken.
Als ik alle border collie en mechelse herder die ik ken in gedachte neem kan geen een het doen met minstens 3 uur per dag lopen hoor, mijn eigen hond zit letterlijk aan het plavon met de bloedspetters erop omdat ze zich verveeld en mijn border blijft wel rustig maar gaat vervelend doen zoals niet luisteren blaffen om aandacht en slopen.
Ik merk ook dat ik met mijn border collie makelijker ergens toegelaten word (visite, verjaardagen oid.) dan met mijn herder.
Hou daar ook rekening mee, net als vooral als je straks net op je eigen benen staat dat voer voor grote honden veel geld kost, natuurlijk kan je aan goedkopere super markt voeders komen maar dan zul je weer met ziektes te maken krijgen en nog duurder uit komen houd daar rekening mee.
ook pencionkosten en dierenarts kosten voor een grote hond zijn veel duurder als voor een kleine.
Veel honden van je lijst kunnen vaak niet met andere honden eenmaal volwassen waardoor je veel moet trainen om ze in de hand te houden vooral bij de grote rassen kan dat erg handig zijn.
Ook weet ik niet maar denk ik dat jullie niet gelijk vanuit jullie ouderlijk huis naar een huis op de begaande grond verhuizen, ik ben er zoiezo voor om een tuin te hebben als je een hond neemt maar vooral met grote honden en zeker die aanleg hebben voor HD weet je zeker dat de hond dan in de toekomst nooit trappen hoeft te open? dit kan vinest zijn voor de hond.
ik zou iniedergeval de mechelse herder, kelpie, am. bulldog, rottweiler, husky gelijk laten afvallen vanwegen de tijd die ze per dag nodig hebben om echt te wrken dus naast het lopen van min. 2 uur per dag nog eens trainen.
Ik zie de eurasier niet staan op je lijst maar vindt ik wel erbij passen.
Beide lopen iedere dag 12 km aan de fiets smiddags lopen ze 3 uur en savonds of 1 uur lopen met 2 bevriende honden los in het bos of met de border collie (2x per week behendigheid) of met de mechel (3x per week politie training knpv)
Nou weet ik wel dat ik meer da gemiddelde mensen met mijn honden doe maar ik heb ook nooit last van verveleden honden waar andere over hoor klagen.
Ze slopen nooit, altijd rustig thuis en als ze mee gaan op visite of een terrasje pakken.
Als ik alle border collie en mechelse herder die ik ken in gedachte neem kan geen een het doen met minstens 3 uur per dag lopen hoor, mijn eigen hond zit letterlijk aan het plavon met de bloedspetters erop omdat ze zich verveeld en mijn border blijft wel rustig maar gaat vervelend doen zoals niet luisteren blaffen om aandacht en slopen.
Ik merk ook dat ik met mijn border collie makelijker ergens toegelaten word (visite, verjaardagen oid.) dan met mijn herder.
Hou daar ook rekening mee, net als vooral als je straks net op je eigen benen staat dat voer voor grote honden veel geld kost, natuurlijk kan je aan goedkopere super markt voeders komen maar dan zul je weer met ziektes te maken krijgen en nog duurder uit komen houd daar rekening mee.
ook pencionkosten en dierenarts kosten voor een grote hond zijn veel duurder als voor een kleine.
Veel honden van je lijst kunnen vaak niet met andere honden eenmaal volwassen waardoor je veel moet trainen om ze in de hand te houden vooral bij de grote rassen kan dat erg handig zijn.
Ook weet ik niet maar denk ik dat jullie niet gelijk vanuit jullie ouderlijk huis naar een huis op de begaande grond verhuizen, ik ben er zoiezo voor om een tuin te hebben als je een hond neemt maar vooral met grote honden en zeker die aanleg hebben voor HD weet je zeker dat de hond dan in de toekomst nooit trappen hoeft te open? dit kan vinest zijn voor de hond.
ik zou iniedergeval de mechelse herder, kelpie, am. bulldog, rottweiler, husky gelijk laten afvallen vanwegen de tijd die ze per dag nodig hebben om echt te wrken dus naast het lopen van min. 2 uur per dag nog eens trainen.
Ik zie de eurasier niet staan op je lijst maar vindt ik wel erbij passen.
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Aangezien je al hebt genoemd niet elke dag twee uur aan de lichaamsbeweging van de hond tegemoed te komen, kruis ik even wat rassen af op je lijstje... dan krijg je een beetje overzicht.
• Kelpie NEE. Werkhond.
• Mechelaar NEE. Werkhond.
• Rotweiller ??? Neig naar een NEE.
• Bordeaux dog ???
• Argentijnse dog ???
• Duitse dog ???
• Sint bernard Tja... wil je echt zo'n enorme hond? Ik vind dit puur een hond voor mensen die ruim behuisd zijn, een kennel hebben of veel rommel in huis wel voor lief willen nemen. Een liefhebbershond, hoe geweldig het ras ook is. Het is gewoon een grote jongen.
Just my 2 cents.
• Newfoundlander Idem.
• Berner senne Idem.
• Amerikaanse stafford terrier ???
• Siberian husky NEE.
• Alaskan malamute NEE.
• Samojeed ???
• Finse spits ???
• Dwergkeeshond ???
• Nova scotia duck tolling retriever NEE.
• Chihuahua ???
• Amerikaanse buldog Ik dénk nee.
De vraagtekens zet ik neer omdat ik de rassen (puur qua bewegingsbehoefte) niet zo goed ken.... Bij het grootste deel van de grotere honden wil ik NEE zeggen, maar ik heb ze zelf niet gehad of durf er gewoon geen zinnig advies over te geven als ik qua bewegingsmogelijkheid moet oordelen.
Chihuahua moet wel gaan, zeker als hij vaak gezelschap heeft, hij voldoende aandacht krijgt en er af en toe een balletje gegooid word. De Dwergkees denk ik ook wel... meen wel dat dit blaffertjes zijn, wil je dat?
De doggengroep ben ik qua bewegingswensen minder in thuis, maar er zijn vast genoeg doggenliefhebbers op het forum die hier meer over kunnen zeggen.
Op je lijst staan wel heel verschillende honden, van heel klein tot enorm. Ik zou hier toch goed over nadenken. Ook de vachttypes hebben alle voor en nadelen. De langharige honden vergen ook veel tijd aan vachtverzorging en moeten eventueel eens naar een trimmer. Wil je en kan je dat?
Daarnaast heb je er ook wat rassen tussen staan die over het algemeen genomen niet altijd even gemakkelijk met soortgenoten omgaan en flink sterk zijn als ze boos tegen een andere hond blaffen... Kan je hier iets mee, of heb je liever een socialere hond?
• Kelpie NEE. Werkhond.
• Mechelaar NEE. Werkhond.
• Rotweiller ??? Neig naar een NEE.
• Bordeaux dog ???
• Argentijnse dog ???
• Duitse dog ???
• Sint bernard Tja... wil je echt zo'n enorme hond? Ik vind dit puur een hond voor mensen die ruim behuisd zijn, een kennel hebben of veel rommel in huis wel voor lief willen nemen. Een liefhebbershond, hoe geweldig het ras ook is. Het is gewoon een grote jongen.
• Newfoundlander Idem.
• Berner senne Idem.
• Amerikaanse stafford terrier ???
• Siberian husky NEE.
• Alaskan malamute NEE.
• Samojeed ???
• Finse spits ???
• Dwergkeeshond ???
• Nova scotia duck tolling retriever NEE.
• Chihuahua ???
• Amerikaanse buldog Ik dénk nee.
De vraagtekens zet ik neer omdat ik de rassen (puur qua bewegingsbehoefte) niet zo goed ken.... Bij het grootste deel van de grotere honden wil ik NEE zeggen, maar ik heb ze zelf niet gehad of durf er gewoon geen zinnig advies over te geven als ik qua bewegingsmogelijkheid moet oordelen.
Chihuahua moet wel gaan, zeker als hij vaak gezelschap heeft, hij voldoende aandacht krijgt en er af en toe een balletje gegooid word. De Dwergkees denk ik ook wel... meen wel dat dit blaffertjes zijn, wil je dat?
De doggengroep ben ik qua bewegingswensen minder in thuis, maar er zijn vast genoeg doggenliefhebbers op het forum die hier meer over kunnen zeggen.
Op je lijst staan wel heel verschillende honden, van heel klein tot enorm. Ik zou hier toch goed over nadenken. Ook de vachttypes hebben alle voor en nadelen. De langharige honden vergen ook veel tijd aan vachtverzorging en moeten eventueel eens naar een trimmer. Wil je en kan je dat?
Daarnaast heb je er ook wat rassen tussen staan die over het algemeen genomen niet altijd even gemakkelijk met soortgenoten omgaan en flink sterk zijn als ze boos tegen een andere hond blaffen... Kan je hier iets mee, of heb je liever een socialere hond?

-
Angelique.
steve&athina schreef:IK heb er wel veel voor over, maar ELKE dag bv 2 uur wandelen gaan is niet mogelijk, ook al is er bijna altijd iemand thuis.dbdobi schreef:Ik heb even vluchtig je berichtje doorgelezen ('t is al laat) en wat me het eerste opvalt is dat je nogal uiteenlopende rassen op je lijstje hebt staan, zowel qua karakter als qua uiterlijk. Denk nog eens goed na wat je wel en niet met je hond wilt, dan wordt het lijstje al een stuk korter. Wil je alleen af en toe een lekkere wandeling maken en that's it, dan vind ik een ras zoals de border collie al niet aan te raden. Duitse herder, mechelaar, nova scotia duck tolling retriever en de poolhonden idem dito.
Laat de husky dan maar uit je hoofd
- danifa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 2
american stafford Nee
als ik naar mijn honden kijk, die hebben echt wel minimaal 2 uur per dag beweging nodig.
als ik naar mijn honden kijk, die hebben echt wel minimaal 2 uur per dag beweging nodig.
- Moos
- Zeer actief
Dan zal je toch eerst moeten bedenken, en zeggen, wat je wilt met de hond, en wat je zoekt in een hond.steve&athina schreef:
Er is bijna altijd iemand thuis, dus we staan er niet alleen voor.
Anders kan toch niemand voor jullie bepalen wat 'haalbaar' is?

- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
je kan natuurlijk ook een leuke herplaatser nemen. dan weet je meteen of je er een klik mee hebt en met wat voor karakter je te maken hebt. ik zie op dierenasiels.com vaak hele leuke hondjes zitten in belgie.
ik zou als ik jullie was een leuke sociale hond zoeken, niet een al te pittig type en inderdaad geen werkhond. ik was zelf in ieder geval heel blij dat mijn 1e hondje relatief makkelijk en klein is, want bij je 1e hond doe je al snel eens iets fout in de opvoeding en als je dan een hele grote of pittige hond hebt, kan je een behoorlijk probleem hebben. als ik mijn 2e hond (kruising herder) als 1e had gehad dan zou ik me er geen raad mee geweten hebben. en ik weet niet of de yorkshire van je ouders prijs stelt op een hele grote lompe hond? daar moet zo'n beestje wel mee om kunnen gaan. en ook eens kijken naar de situatie bij je ouders: misschien zitten ze bijv. niet te wachten op een hele waakse hond die je in de gaten moet houden als er visite komt, of een hond die veel blaft.
ik zou als ik jullie was een leuke sociale hond zoeken, niet een al te pittig type en inderdaad geen werkhond. ik was zelf in ieder geval heel blij dat mijn 1e hondje relatief makkelijk en klein is, want bij je 1e hond doe je al snel eens iets fout in de opvoeding en als je dan een hele grote of pittige hond hebt, kan je een behoorlijk probleem hebben. als ik mijn 2e hond (kruising herder) als 1e had gehad dan zou ik me er geen raad mee geweten hebben. en ik weet niet of de yorkshire van je ouders prijs stelt op een hele grote lompe hond? daar moet zo'n beestje wel mee om kunnen gaan. en ook eens kijken naar de situatie bij je ouders: misschien zitten ze bijv. niet te wachten op een hele waakse hond die je in de gaten moet houden als er visite komt, of een hond die veel blaft.
-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
ik heb zelf bullmastiffs, ze zeggen dat die lui zijn maar ze hebben wel minimaal twee uur per dag beweging nodig dus dit geld denk ik ook wel voor de andere molossers.
Weet je zeker dat als je samengaat wonen dat je in een huisje met tuin komt want stel je komt op een flat dan word het toch wel erg krap met een grote hond.
Ik zou omdat je nog thuis woont voor een iets kleinere hond gaan klein tot middelmaat zeg maar.
Ook zou ik geen echte werkhond kiezen want die hebben echt veel beweging nodig.
Hij staat wel niet op je lijstje maar een franse bulletje misschien? volgens mij hebben die niet overdreven veel beweging nodig en het zijn hele leuke honden.
Weet je zeker dat als je samengaat wonen dat je in een huisje met tuin komt want stel je komt op een flat dan word het toch wel erg krap met een grote hond.
Ik zou omdat je nog thuis woont voor een iets kleinere hond gaan klein tot middelmaat zeg maar.
Ook zou ik geen echte werkhond kiezen want die hebben echt veel beweging nodig.
Hij staat wel niet op je lijstje maar een franse bulletje misschien? volgens mij hebben die niet overdreven veel beweging nodig en het zijn hele leuke honden.
- Paddle
- Zeer actief
Denk ook aan jullie woon en financiele situatie later.
Ik ben nu nog student maar over twee jaar wil ik gaan samenwonen. Het plan is om eerst een paar jaar op een klein studio/appartementje te gaan wonen, beiden fulltime te werken om nog meer te sparen. Daarna een huis (met tuin) te kopen, maar beiden full-time te blijven werken, de eerste jaren allesinds. Daar past helaas voor mij geen hond bij, omdat ik niet wil dat ie zoveel wil alleen zit.
En hoe zit het met je werk? Is dat vast werk, blijven die uren normaal over de jaren hetzelfde? Zulke dingen moet je ook incalculeren.
Ik ben nu nog student maar over twee jaar wil ik gaan samenwonen. Het plan is om eerst een paar jaar op een klein studio/appartementje te gaan wonen, beiden fulltime te werken om nog meer te sparen. Daarna een huis (met tuin) te kopen, maar beiden full-time te blijven werken, de eerste jaren allesinds. Daar past helaas voor mij geen hond bij, omdat ik niet wil dat ie zoveel wil alleen zit.
En hoe zit het met je werk? Is dat vast werk, blijven die uren normaal over de jaren hetzelfde? Zulke dingen moet je ook incalculeren.

-
Tring
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Contacteer:
Wat mij opvalt zijn de Dwergkees en de Chihuahua, tussen al die grote honden. Nou was mijn Chihuahua een eitje om op te voeden hoor, maar je MOET ze wel goed socialiseren. Dus echt overal mee naar toe nemen als ze nog jong zijn. En ze laten aaien, zowel op de arm als op de grond. Ze hebben nogal de neiging bezitterig te worden naar de baas namelijk, en ze willen wel eens bijten als ze bij de baas op de arm zitten. Ze moeten ook veel contact hebben met andere honden, anders worden ze vrij snel schrikkerig, bang en eenkennig. De Chi moet ook regelmatig naar buiten. Het zijn kleine dondersteentjes die het heerlijk vinden lang te wandelen. En racen vinden ze ook leuk (met andere wawa's, en dan de chihuahua race
). Ik denk, als je echt wil gaan sporten met je hond (agility ofzo), dat je dan misschien beter een vlinderhondje kan nemen, i.p.v. een Chi of een keesje. Van wat ik begrepen heb is de Chihuahua wat luier dan de vlinderhond, en ze zijn behoorlijk eigenwijs. De vlinder is ook een slagje groter dan de Chihuahua en de dwergkees.
Chihuahua's vinden het trouwens niet fijn om alleen te zijn. Ze hechten echt waarde aan gezelschap. Een vriendje of vriendinnetje erbij kan dan wel helpen, als je toch lang weg blijft.
Chihuahua's vinden het trouwens niet fijn om alleen te zijn. Ze hechten echt waarde aan gezelschap. Een vriendje of vriendinnetje erbij kan dan wel helpen, als je toch lang weg blijft.
xx Marr en Keeff

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik kan alleen spreken over de sint bernard omdat ik die zelf heb en er ook wel wat ken.
Ik lees hierboven ergens in een reactie dat sint bernards veel tijd aan vachtverzorging kosten.
Er zijn ook kortharige sint bernards, deze hebben veel minder vachtverzorging nodig alleen als de ondervacht loslaat kun je wel even flink bezig zijn maar het is dan ook een enorme hond.
De langharige heeft wel flink wat vachtverzorging nodig.
Uiteraard heeft ook een sint bernard beweging en uitdaging nodig maar ik denk heel wat minder als de meeste rassen uit je rijtje.
Wel moet je er rekeing mee houden dat ze inderdaad gewoon heel erg groot zijn.
Je neemt ze niet makkelijk even mee ergens naar toe.
Qua karakter vind ik ze geweldig, ze zijn echt heel lief maar kunnen ook wel waaks zijn als dat moet.
Ik lees hierboven ergens in een reactie dat sint bernards veel tijd aan vachtverzorging kosten.
Er zijn ook kortharige sint bernards, deze hebben veel minder vachtverzorging nodig alleen als de ondervacht loslaat kun je wel even flink bezig zijn maar het is dan ook een enorme hond.
De langharige heeft wel flink wat vachtverzorging nodig.
Uiteraard heeft ook een sint bernard beweging en uitdaging nodig maar ik denk heel wat minder als de meeste rassen uit je rijtje.
Wel moet je er rekeing mee houden dat ze inderdaad gewoon heel erg groot zijn.
Je neemt ze niet makkelijk even mee ergens naar toe.
Qua karakter vind ik ze geweldig, ze zijn echt heel lief maar kunnen ook wel waaks zijn als dat moet.
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
Ik wil wel 2 uur per dag gaan wandelen , maar als ik realischtisch ben, gaat het niet haalbaar zijn om dit elke dag 2 uur lang te kunnen doen. Samenwonen willen we wel gauw maar dit hangt natuurlijk af van hoe we er financieel voorstaan.Aimee schreef:Ik vind het altijd zo grappig, niks ten nadele van Belgen, heb er zelf jaren gewoond, maar dat ze toch vaak
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
ik heb niet een echte voorkeur van bepaalde sport, maar vind africhting wel het intressantste.EstherK schreef:En welke sporten spreken je aan? Flyball, behendigheid, speuren, africhting, jachttraining etc etc.steve&athina schreef:EstherK schreef:
Wat ben je van plan te doen met de hond? Oftewel, waarom wil je een hond?
Als bijv behendigheid je erg aanspreekt, dan zou ik een niet al te zware hond kiezen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
alle werkhonden: nee...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
steve&athina
- Vaste gebruiker
vriendschap en wil er ook iets mee doen (sowieso hondenschool), en iets van sport, maar wat weet ik nog niet (ben vrijwel in alle sporten geintreseerd)Moos schreef:Dan zal je toch eerst moeten bedenken, en zeggen, wat je wilt met de hond, en wat je zoekt in een hond.steve&athina schreef:
Er is bijna altijd iemand thuis, dus we staan er niet alleen voor.
Anders kan toch niemand voor jullie bepalen wat 'haalbaar' is?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik zou lekker wachten tot je inderdaad samenwoont en je weet onder welke condities een hond moet gaan leven. Nu blijft een hond van jullie een tijdlang samen met de hond van de ouders van je vriend, als je hem dan meeneemt is hij alleen. Als je beiden werkt en de hond moet dan alleen blijven heb je nog kans dat zo'n beestje verlatingsangst krijgt omdat hij gewend is een roedelgenootje te hebben.
Ik vind dat jullie het allemaal iets te simpel voorstellen
Ik vind dat jullie het allemaal iets te simpel voorstellen

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,steve&athina schreef:Ik wil wel 2 uur per dag gaan wandelen , maar als ik realischtisch ben, gaat het niet haalbaar zijn om dit elke dag 2 uur lang te kunnen doen. Samenwonen willen we wel gauw maar dit hangt natuurlijk af van hoe we er financieel voorstaan.Aimee schreef:Ik vind het altijd zo grappig, niks ten nadele van Belgen, heb er zelf jaren gewoond, maar dat ze toch vaak
Allereerst moet me van het hart dat ik het fijn vind dat jullie eerst nadenken en DAN een hond gaan kopen!!
Er zijn toch wel wat dingen waar je rekening mee moet houden vind ik. Een hond is een grote verantwoordelijkheid, waarvan ik denk dat het handiger is als je er pas aan begint als je al een jaartje (of 2) samenwoont zodat die situatie "stabiel" is.
Je schrijft hier over "er financieel voorstaan" en eerder al "rondkomen is het belangrijkste".
Dit lijkt mij geen goed uitgangspunt om aan een hond ook nog te beginnen, als die financiele situatie niet zeker is.
Je krijgt te maken met aanschaf van de hond (bij een erkende fokker alsjeblieft, niet op een verkoopsite, in een winkel of "fokschuur"). Orienteer je daar ONTZETTEND goed op, waar je de hond aanschaft, vraag desnoods HIER advies of iets wel of niet betrouwbaar is of een broodfokker.
Aanschaf van allerlei spullen, goed voer (GOED voer dus, niet zomaar de eerste de beste brok bij de Aldi vandaan), cursussen, trainingen, riem, halsband, speeltjes. Nou kun je dat zo duur en goedkoop maken als je wilt, maar je bent er geld aan kwijt.
En dan.. de dierenarts. Zelfs als je het geluk hebt dat je hond alleen de entingen nodig heeft, moet je rekenen dat dat geld kost. Je MOET geld achter de hand hebben (en/of er een verzekering voor afsluiten) voor het geval "Fikkie" een pootje breekt, zich verzwikt, gebeten wordt... dan kunnen de kosten via honderden, zomaar ineens in de duizenden gaan lopen Als je dus NU al niet weet of "rondkomen' gaat lukken zou ik daar NU althans geen hond bij willen hebben.
Daarbij: je gaat samenwonen. Da's leuk (of althans, dat is de bedoeling)
Ga eerst een poosje an elkaar genieten, van het samenzijn, richt je huishouden in, wen aan elkaar en de nieuwe situatie.
Neem over een jaar een hond
Dan heb je nu ook ALLE tijd om je goed en gedegen voor te bereiden. En die tijd is OOK heel leuk!!
Schrijf voor jullie zelf op welke "eisen" je stelt aan een hond, wat je ermee wilt gaan doen, hoeveel tijd je wilt bezig zijn per dag/week aan vachtverzorging, spelen, uitlaten, training, cursus, activiteit (welke dan) en probeer dan een ras te vinden wat aan die "eisen" voldoet.
Als een pup (of herplaatser) in huis komt is het belangrijk dat er iemand (dat hoeft niet dezelfd persoon te zijn) altijd bij is, zeg maar 24/7 om de pup/hond te laten wennen, uit te laten, mee te spelen, mee bekend te worden.
Toen hier 2 puppen kwamen (met een paar jaar ertussen hoor) zijn wij in totaal bij de 1-e 4 weken en bij de 2-e 6 weken erbij geweest, in afwsseling ik of mijn man.
Met een pup moet je om de 1,5 uur naar buiten om te laten plassen / poepen. Je moet 'm socialiseren, dus bekend maken met van allerlei. Het eerste levensjaar vvan een pup kost deze veel tijd. Dat is geen klacht
Neem de tijd om een ras te bepalen waar julle je allebei in kunnen vinden, of meerdere en ga dan op zoek naar "gebruikersinformatie" spreek met mensen die dat ras hebben, bezoek een keertje of 2 een show en praat met eigenaren / fokkers. Leg uit in welke situatie jullie zitten, hoe je woont en of daar dat ras bijpast.
Overigens, om je een idee te geven; wij hebben 2 sheltie jongens, van 4 en 1,5 alsmede een oude herplaatser van 12,5 jaar, die we nu ruim 2 maanden hebben. Met de jongens doe ik elke week cursussen. Nu in verband met vakantie niet, maar na de akantie zal ik met elke hond 2 x in de week les hebben. De hondenschool is op 45 minuten rijden van hier dus ik ben daar in totaal 2 volle avonden mee in de weer. Is dat een klacht? NEE, maar ook wel weer iets wat je moet weten. Oh ja, die curssusen kosten mij afgerond 90 euro per hond per kwartaal. Dat kan voordeliger, maar ik wilwel bij een hondenschool waar ik me thuisvoel en die trainen op een manier waar ik wat mee kan, waar ik me prettig bij voel.
Geen prikbanden, geen dwang, maar positief, met de clicker. Dat is persoonlijk, maar een hondenschool die nog werkt met prikbanden en slipkettingen is hopeloos ouderwetsch en totaal niet wat ik zoek. Kan ook niet met mijn ras, die doen nooit wat meer als je daarmee aankomt ;-(
Hopelijk kom je met deze hints en tips wat verder in je beslissing?
Suzanne