Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleurvraag: intensiteit tan

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Kleurvraag: intensiteit tan

Ongelezen bericht door Tring »

Ik heb weer een leuke kleurvraag. :mrgreen: Je ziet wel dat de intensiteit van het rode (tan) verschilt per hond. Nu dacht ik dat dit op de C locus lag (http://abnormality.purpleflowers.net/ge ... albino.htm" onclick="window.open(this.href);return false;), maar vandaag ontdekte ik dit:
If we have not been selecting against the red Corgi coat, on the other hand, a second theory concerning paling may explain why we have still had difficulty getting and keeping the red and darker tan coat colors. A Russian, N. A. Iljin, writing in 1932 and 1934 held that a further series affects the intensity of tan coloration in the dog. The series consists of three genes: the dominant "Int" dilutes tan towards a dirty white; the next step down in the series "intm" dilutes tan towards a light yellow or fawn; and the lowest of the series "int" results in no dilution. Here the alleles for the truly red or tan coat would be recessive. Thus if you bred a paler coated animal to an undiluted colored animal, you would still get coat colors that were diluted, but would carry the allele for undiluted pigment. It would only be by breeding that generation to an undiluted colored animal that you would see some undiluted or truly red or tan coats. It has been suggested that incomplete dominance plays a large part in Iljin's "Int" series so that the six possible genotypes can give six shades of dilution ranging from "Int Int" with the most dilution to "int int" with no dilutions. Such a theory would better explain the many varying shades of red, yellow and tan in the Corgi and would also help explain why the now established pale colors are in the majority and seem so hard to get rid of.

If we were to designate the palest fawns and sands "Int intm"; the light reds, golds and fawns "Int int" or "intm intm"; the bright reds and rich golden reds as "intm int" and the deep reds, dark tans and dark sable reds "int int" we would pretty much cover the varying shades of Corgi coat color and would need to be prepared to see the occasional cream coat of the "Int Int" individual, of which there is now an occasional one occurring.
Bron

Hoe zit het nou, is de C-locus nu verantwoordelijk voor de intensiteit of dat Int gedoe?
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Kleurvraag: intensiteit tan

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tring schreef:Ik heb weer een leuke kleurvraag. :mrgreen: Je ziet wel dat de intensiteit van het rode (tan) verschilt per hond. Nu dacht ik dat dit op de C locus lag (http://abnormality.purpleflowers.net/ge ... albino.htm" onclick="window.open(this.href);return false;), maar vandaag ontdekte ik dit:
........

Hoe zit het nou, is de C-locus nu verantwoordelijk voor de intensiteit of dat Int gedoe?
Kortweg: nee, want de C-locus bestaat (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) niet.
Intensief onderzoek heeft nog steeds niets opgeleverd op de plaats waar deze locus zich bij andere diersoorten bevindt.
We gaan er dus vooralsnog van uit dat de C niet bestaat.
Little heeft, zoals wel vaker gebeurt, vergeleken met muizen, maar tegenwoordig weten we dat je dat niet zomaar kan doen.

Maar ik vermoed dat je meer wilt weten dan alleen hoe het zit met de intensitiet, want je zegt niet welke kleur rood je bedoelt.
Je noemt het tan, maar bedoel je ook tan?
Over welke kleur heb je het precies? Foto's helpen altijd;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Kortweg: nee, want de C-locus bestaat (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) niet.
Intensief onderzoek heeft nog steeds niets opgeleverd op de plaats waar deze locus zich bij andere diersoorten bevindt.
We gaan er dus vooralsnog van uit dat de C niet bestaat.
Little heeft, zoals wel vaker gebeurt, vergeleken met muizen, maar tegenwoordig weten we dat je dat niet zomaar kan doen.

Maar ik vermoed dat je meer wilt weten dan alleen hoe het zit met de intensitiet, want je zegt niet welke kleur rood je bedoelt.
Je noemt het tan, maar bedoel je ook tan?
Over welke kleur heb je het precies? Foto's helpen altijd;)
Aha, dus ik hoef helemaal niet meer aan de C locus te denken. :eek: Ik heb het over phaeomelanin, dus rood (dat is volgens mij hetzelfde rood als de tanpoint, want je hebt alleen eumelanin en phaeomelanin).

Ik kan geen fotos jatten van mijn eigen site ;) Maar ik bedoel, Keeffer's rood is dieper dan de tanpoint van zijn moeder, en volgens mij hetzelfde type rood als dat van zijn paps. Wat veroorzaakt dan het verschil in intensiteit?
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tring schreef: Maar ik bedoel, Keeffer's rood is dieper dan de tanpoint van zijn moeder, en volgens mij hetzelfde type rood als dat van zijn paps. Wat veroorzaakt dan het verschil in intensiteit?
Als je tan bedoelt moet je geen tanpoint zeggen.
Tanpoint is een aftekening, die ligt op de A-locus. Het is wat o.a. Rottweilers hebben.
Ik neem niet aan dat je dat bedoelt, toch?

Wat jij bedoelt is ofwel sable, ofwel recessief geel.
Sable is een kleur die op de A-locus ligt, recessief geel ligt op de E-locus. Beide kleuren komen voor bij de chihuahua.

Bij beide kleuren heb je een verschil in intensiteit die wordt veroorzaakt door minorgenen. Daar un je wel op selecteren maar het effect is gering, mede doordat onbekend is waar die genen liggen en hoe ze precies werken. We weten alleen dat er genen zijn die de werking van de majorgenen (hoofdgenen) triggeren of versterken.
Diezelfde minorgenen zorgen ook voor de verdeling van de pigmenten bij bijvoorbeeld bonte honden.

Kortweg kun je zeggen dat majorgenen de kleur en het patroon bepalen en dat minorgenen de manier van tot uiting komen bepalen.

Afbeelding

Tring
Zeer actief
Contacteer:

Hmm, nee ik bedoel gewoon het rood zoals hier beschreven staat: http://abnormality.purpleflowers.net/ge ... igment.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
PHAEOMELANIN

The second type of pigment, less important than eumelanin, is phaeomelanin. This is red pigment. The term "red" covers everything from deep red (like Irish Setters) to light cream, encompassing gold, yellow and orange. Whenever we talk of red, unless we're talking particularly about Setters, we mean the whole range of tan colours.

Phaeomelanin is produced only in the coat. It does not occur in the eyes or the nose, so any genes which affect the colour/intensity of phaeomelanin will not affect the eyes or nose. Only eumelanin occurs in those areas, and so only genes which affect eumelanin can affect the eye or nose colour.

Unlike eumelanin, it doesn't occur in two distinct colours (black and liver, with dilutes counting as shades of those), but rather just one colour, which varies in intensity. The most intense phaeomelanin colour is Irish Setter red. The default colour is probably golden, with different genes causing it to be more or less intense (i.e. telling the cells to produce a higher amount of pigment particles, so making the colour stronger, or a lower amount, making the colour weaker, so lighter).
Dat is dus ook het rood dat je bij sables ziet en bij recessief gelen, maar ook het rode van de tanpoint.

Keeffers moeder heeft dus vrij licht tan (rood):

Afbeelding

en zn paps is al wat donkerder:

Afbeelding

Opa is heel licht:

Afbeelding

Maar inmiddels heb ik begrepen dat de C locus (die er niet is) daar dus geen invloed op heeft.

Bestaat dat Int gedoe wel? Zoals in de beginpost geciteerd word? Ik hou van diep rood, dus had lichte hoop dat je er op kon selecteren. :mrgreen:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tring schreef:Dat is dus ook het rood dat je bij sables ziet en bij recessief gelen, maar ook het rode van de tanpoint.
Het rood van sables is anders dan het rood van recessief geel.
Want het rood van sables komt van de A-locus (ay) en het rood van recessief geel van de E-locus (e).
In het rood van sable zit (mits de grondkleur zwart is) altijd wat zwart: in het masker, in de haarpunten. Het wordt lichter als de hond ouder wordt.
Het sable van de honden die je laat zien is dus sable: ze hebben masker. Masker ligt op E en om het te zien is er e/e nodig. Maar als een hond al Em heeft, kan hij geen e/e hebben: voor geel heb je twee allelen nodig namelijk.
Daardoor weet je meteen al dat een hond met masker nooit recessief geel kan zijn.
Die hond is dus per definitie sable.

Bij de chi zie je een vrij lichte variant van sable. Of dat intensity-gen bestaat is niet zeker, dat is een theorie die nog niet bewezen is. Ga dus uit van minor-genen die de zaak regelen en vraag je niet af hoe het werkt: dat weten we gewoon niet.

Selectie op donkerder doet wel wat, maar is onvoorspelbaar.
Meer weten we niet en daar moeten we het dus mee doen tot er meer ontdekt is ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”