Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gitzwarte rotweiler
Moderator: moderatorteam
-
cadeboualmere
- Actief
- Mijn ras(sen): ca de bou
- Contacteer:
gitzwarte rotweiler
Is het mogelijk om uit 2 rotweilers een gitzwarte te verkrijgen,dus zonder de lichte vlekken er in?
cadebou oldpride
- Patrol
- Zeer actief
Re: gitzwarte rotweiler
Nope... een rotweiler bestaat sowieso niet... Het is rottweiler. En hoewel ik geen enkele verstand heb van kleurvererving, kan black-tan x black-tan volgens mij geen zwart geven. Waarom wil je dat overigens weten?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, een beetje kijk heb je er wel opPatrol schreef:Nope... een rotweiler bestaat sowieso niet... Het is rottweiler. En hoewel ik geen enkele verstand heb van kleurvererving, kan black-tan x black-tan volgens mij geen zwart geven.
Nee, uit B&T x B&T kan alleen maar B&T komen, niets anders.
Tenzij je het over Duitse herders hebt, maar bij rottweilers: nee, onmogelijk.
- Patrol
- Zeer actief
Ja, ik ben niet zo'n poster, maar lees wel veel mee en heb inmiddels wat geleerd.Marjoleine schreef:Nou, een beetje kijk heb je er wel opPatrol schreef:Nope... een rotweiler bestaat sowieso niet... Het is rottweiler. En hoewel ik geen enkele verstand heb van kleurvererving, kan black-tan x black-tan volgens mij geen zwart geven.
Nee, uit B&T x B&T kan alleen maar B&T komen, niets anders.
Tenzij je het over Duitse herders hebt, maar bij rottweilers: nee, onmogelijk.
@TS: de 'lichte' vlekken heet : Tan. De kleurstelling van een Rottweiler is dus black&tan.

-
cadeboualmere
- Actief
- Contacteer:
Ha,rottweiler.Patrol schreef:Nope... een rotweiler bestaat sowieso niet... Het is rottweiler. En hoewel ik geen enkele verstand heb van kleurvererving, kan black-tan x black-tan volgens mij geen zwart geven. Waarom wil je dat overigens weten?
Er is een discussie op een ander forum over een zwarte cadebou.
Volgens mij is het onmogelijk om deze zomaar te verkrijgen uit ouders die niet gitzwart zijn.
Volgens andere is dit wel mogelijk.Ik heb geprobeerd om hier meer over te vinden maar helaas.
Gelukkig weten ze het hier wel
cadebou oldpride
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Maar de Ca de Bou kun je toch niet vergelijken met de Rottweiler, ook niet qua kleuren?
Ik dacht dat de Ca deBou niet in het black and tan voorkwamen.
Uit welke kleur ouders waren dan zwarte Ca de Bou's gekomen?
Ik dacht dat de Ca deBou niet in het black and tan voorkwamen.
Uit welke kleur ouders waren dan zwarte Ca de Bou's gekomen?
-
cadeboualmere
- Actief
- Contacteer:
De ouders waren brindley.cadeboualmere schreef:Ha,rottweiler.Patrol schreef:Nope... een rotweiler bestaat sowieso niet... Het is rottweiler. En hoewel ik geen enkele verstand heb van kleurvererving, kan black-tan x black-tan volgens mij geen zwart geven. Waarom wil je dat overigens weten?
Er is een discussie op een ander forum over een zwarte cadebou.
Volgens mij is het onmogelijk om deze zomaar te verkrijgen uit ouders die niet gitzwart zijn.
Volgens andere is dit wel mogelijk.Ik heb geprobeerd om hier meer over te vinden maar helaas.
Gelukkig weten ze het hier wel
Black en tan komen bij de cadebou wel voor.

cadebou oldpride
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kan het geen heel donkere brindle geweest zijn?
Ik zag vandaag nog een superdonkere brindle Cane Corso, die zou je ook bijna voor zwart verslijten als je niet heel goed kijkt.
@patrol: de witte borstvlek ligt op een totaal ander locus, namelijk dat van bont (De S-locus). Het meest dominante allel daar is eenkleurig, maar de kleur sluit zich als het ware als een mantel om de hond heen en soms wordt dat prces tijdens de dracht enigszins vertraagd, waardoor niet alle plaatsen worden bereikt.
De pigmenten komen vanaf de ruggengraat en komen derhalve als laatste op de staartpunt, de tenen en de voorborst.
Een Rottweiler is dus feitelijk eenkleurig maar heeft ook tanpoint, en de eenkleurigheid kan dus wit vertonen, door de tanpoint heen.
Er bestaan ook bonte honden met tanpoint, die hebben dan gewoon een bontpatroon én tanpoint.
Kijk maar, Breton epagneul is altijd een goed voorbeeld
In de spikkels op de poten zit ook tan, maar waar wit zit kun je de tan niet zien.

Ik zag vandaag nog een superdonkere brindle Cane Corso, die zou je ook bijna voor zwart verslijten als je niet heel goed kijkt.
@patrol: de witte borstvlek ligt op een totaal ander locus, namelijk dat van bont (De S-locus). Het meest dominante allel daar is eenkleurig, maar de kleur sluit zich als het ware als een mantel om de hond heen en soms wordt dat prces tijdens de dracht enigszins vertraagd, waardoor niet alle plaatsen worden bereikt.
De pigmenten komen vanaf de ruggengraat en komen derhalve als laatste op de staartpunt, de tenen en de voorborst.
Een Rottweiler is dus feitelijk eenkleurig maar heeft ook tanpoint, en de eenkleurigheid kan dus wit vertonen, door de tanpoint heen.
Er bestaan ook bonte honden met tanpoint, die hebben dan gewoon een bontpatroon én tanpoint.
In de spikkels op de poten zit ook tan, maar waar wit zit kun je de tan niet zien.

-
cadeboualmere
- Actief
- Contacteer:
Dus per ras werkt het ook weer anders kwa kleuren?
Dus mischien is het wel mogelijk en heb ik ongelijk.
cadebou oldpride
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, zoals ik al zei, het kan bij sommige rassen dus wel.cadeboualmere schreef:Er is een discussie op een ander forum over een zwarte cadebou.
Er is namelijk ook iets dat recessief zwart heet en op de A-locus ligt.
Maar er zijn maar enkele rassen die dat gen hebben en dat zijn alle herderrassen.
De Duitse herder heeft het bijvoorbeeld: daar kunnen dus uit honden met zadelpatroon zwarte dieren komen.
Maar dat is een ander soort zwart als dat van de labrador, om maar eens wat te noemen.
En als ik kijk naar de historie van de Ca de Bou durf ik toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beweren dat daar geen recessief zwart voorkomt.
-
cadeboualmere
- Actief
- Contacteer:
Het zwart is ook een hele donker brindle van deze cadebou.Marjoleine schreef:Kan het geen heel donkere brindle geweest zijn?
Toevallig heb ik hem van de week in het echt gezien.
Maar nu duiken er ook gitzwarte cadebou's op.En volgens mij kan dat alleen wanneer de ouders of 1 van de ouders ook gitwart moet wezen!
cadebou oldpride
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, het werkt niet anders per ras, maar niet in elk ras komen dezelfde varianten voor.cadeboualmere schreef:Dus per ras werkt het ook weer anders kwa kleuren?
Die varianten moet je dus weten.
En als je dat wilt weten vraag je het aan mij, dat gaat meestal het snelste
Ieder zijn gekte, dit is toevallig de mijne
-
cadeboualmere
- Actief
- Contacteer:
Oke bedank.Marjoleine schreef:Nou, zoals ik al zei, het kan bij sommige rassen dus wel.cadeboualmere schreef:Er is een discussie op een ander forum over een zwarte cadebou.
Er is namelijk ook iets dat recessief zwart heet en op de A-locus ligt.
Maar er zijn maar enkele rassen die dat gen hebben en dat zijn alle herderrassen.
De Duitse herder heeft het bijvoorbeeld: daar kunnen dus uit honden met zadelpatroon zwarte dieren komen.
Maar dat is een ander soort zwart als dat van de labrador, om maar eens wat te noemen.
En als ik kijk naar de historie van de Ca de Bou durf ik toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beweren dat daar geen recessief zwart voorkomt.
cadebou oldpride
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Aha, mag ik dan jouw naam noteren?Marjoleine schreef:Nee, het werkt niet anders per ras, maar niet in elk ras komen dezelfde varianten voor.cadeboualmere schreef:Dus per ras werkt het ook weer anders kwa kleuren?
Ieder zijn gekte, dit is toevallig de mijne
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Tuurlijk.Shima schreef:Aha, mag ik dan jouw naam noteren?Marjoleine schreef:Nee, het werkt niet anders per ras, maar niet in elk ras komen dezelfde varianten voor.cadeboualmere schreef:Dus per ras werkt het ook weer anders kwa kleuren?
Ieder zijn gekte, dit is toevallig de mijneIk snap van de kleurvererving nog niet veel, maar ga me daar binnenkort eens in verdiepen. Alle hulp zal dan welkom zijn.
Open maar gewoon een topic, wel zo leuk
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik ben een gigantische leek op dit gebied hoor, dus misschien een hele domme vraag.
Maar je hebt héle donkere rottweilers, Daisy was er zo één. Zou het dan niet mogelijk zijn dat ze donkerder en donkerder worden als je die donkere blijft kruisen?
Maar je hebt héle donkere rottweilers, Daisy was er zo één. Zou het dan niet mogelijk zijn dat ze donkerder en donkerder worden als je die donkere blijft kruisen?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat kan niet.Daisy@ schreef:Ik ben een gigantische leek op dit gebied hoor, dus misschien een hele domme vraag.
De eenkleurigheid ligt op een andere locus (plaats) en die kun je niet veranderen.
Je kunt eigenschappen sowieso nooit veranderen, hooguit kunnen eigenschappen niet zichtbaar zijn vanwege de aanwezigheid van andere eigenschappen.
Maar tanpoint is een recessieve eigenschap (ondergeschikt aan andere eigenschappen dus) en als een recessieve eigenschap zichtbaar is, betekent dat, dat er geen dominantere eigenschappen kunnen zijn. Domweg omdat dominant wel recessief kan verbergen, maar dus niet andersom.
Is dat een beetje duidelijk?
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Paar keer moeten lezen, maar het is min of meer duidelijk.
Ik heb me ook nog nooit echt verdiept in deze materie hoor. Maar vroeg het me zomaar af.
Daisy werd wel eens voor een labrador aangezien. Het bruine was bij haar erg donker en ze was nogal tenger. (waren dan wel leken denk ik.... want ze leek toch echt duidelijk meer op een rott... maar goed, mensen waren dan soms ook opeens bang van haar
)
Ik heb me ook nog nooit echt verdiept in deze materie hoor. Maar vroeg het me zomaar af.
Daisy werd wel eens voor een labrador aangezien. Het bruine was bij haar erg donker en ze was nogal tenger. (waren dan wel leken denk ik.... want ze leek toch echt duidelijk meer op een rott... maar goed, mensen waren dan soms ook opeens bang van haar
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Oke, maar dat is dan weer niet volgens de raspunten, als ik het goed begrijp?cadeboualmere schreef: De ouders waren brindley.
Daar had ik nl. naar gekeken, of het toegestaan is. Maar ik weet dat dat niets zegt over het voorkomen van een bepaalde kleur
Maar wordt er dan wel met 2 black and tans samen gefokt, ondanks dat het niet mag volgens de raspunten?
-
cadeboualmere
- Actief
- Contacteer:
Tja,de raspunten zijn een beetje onduidelijk en al meerdere keren veranderd.Elly* schreef:Oke, maar dat is dan weer niet volgens de raspunten, als ik het goed begrijp?cadeboualmere schreef: De ouders waren brindley.
Daar had ik nl. naar gekeken, of het toegestaan is. Maar ik weet dat dat niets zegt over het voorkomen van een bepaalde kleur
Maar wordt er dan wel met 2 black and tans samen gefokt, ondanks dat het niet mag volgens de raspunten?
Er staat bv zwart maar de spanjaarden bedoelen black en tan.
De cadebou op de foto is een monografica winnaar.Dat is het aller hoogste wat een cadebou kan halen.
Hij is ook gebruikt in een heleboel lijnen.
Als het goed is komt er volgend jaar een nest met 2 black en tan,naar mijn weten is dit de eerste keer.
cadebou oldpride
-
cadeboualmere
- Actief
- Contacteer:
Deze hond heeft al bij meerder nesten de zwarte black en tan geproduceerd.(ze zijn dan wel heel donker bryndle)
Zit dat dan toch in de genen? de hond zelf is lichter dan zijn pups.

Zit dat dan toch in de genen? de hond zelf is lichter dan zijn pups.

cadebou oldpride
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Eigenlijk zegt het juist wél iets over de raspunten.Elly* schreef:Daar had ik nl. naar gekeken, of het toegestaan is. Maar ik weet dat dat niets zegt over het voorkomen van een bepaalde kleur
Er staat bijvoorbeeld niet in de raspunten van een stabij dat eenkleurig niet is toegestaan, om de doodeenvoudige reden dat er geen eenkleurige stabijs voorkomen. Eenkleurig is bovendien dominant over bont en dus weet je zeker dat ze er niet zijn.
Met kleuren is het over het algemeen zo:
als een standaard aangeeft dat een bepaalde kleur of variant niet gewenst is of niet toegestaan is, en die kleur wordt omschreven, dan mag je ervan uitgaan dat de kleur in het ras voorkomt.
Het heeft immers geen zin iets te verbieden als het niet voorkomt?
Bij erg veel rassen staat tanpoint met name genoemd als ongewenst.
Tanpoint is een recessief patroon dat zich alleen kan uiten door het aanwezig zijn van een ander recessief gen. Twee recessieve allelen dus, van twee verschillende loci, die samen tanpoint geven.
Beide zijn dus onzichtbaar mee te dragen.
Wat je niet ziet kun je ook niet gericht wegfokken en dus komt een dergelijk patroon in veel rassen voor.
En als dat patroon dan niet gewenst is, en je het niet kunt wegfokken, wordt het benoemd.
Wordt iets niet benoemd, dan mag je er gevoegelijk van uitgaan dat het ook niet voorkomt.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Black and tan wordt helemaal niet genoemd in de raspunten, vandaar mijn opmerking. Volgens jou zou het dan ook niet voorkomen.Marjoleine schreef:Eigenlijk zegt het juist wél iets over de raspunten.Elly* schreef:Daar had ik nl. naar gekeken, of het toegestaan is. Maar ik weet dat dat niets zegt over het voorkomen van een bepaalde kleur
Er staat bijvoorbeeld niet in de raspunten van een stabij dat eenkleurig niet is toegestaan, om de doodeenvoudige reden dat er geen eenkleurige stabijs voorkomen. Eenkleurig is bovendien dominant over bont en dus weet je zeker dat ze er niet zijn.
Met kleuren is het over het algemeen zo:
als een standaard aangeeft dat een bepaalde kleur of variant niet gewenst is of niet toegestaan is, en die kleur wordt omschreven, dan mag je ervan uitgaan dat de kleur in het ras voorkomt.
Het heeft immers geen zin iets te verbieden als het niet voorkomt?
Bij erg veel rassen staat tanpoint met name genoemd als ongewenst.
Tanpoint is een recessief patroon dat zich alleen kan uiten door het aanwezig zijn van een ander recessief gen. Twee recessieve allelen dus, van twee verschillende loci, die samen tanpoint geven.
Beide zijn dus onzichtbaar mee te dragen.
Wat je niet ziet kun je ook niet gericht wegfokken en dus komt een dergelijk patroon in veel rassen voor.
En als dat patroon dan niet gewenst is, en je het niet kunt wegfokken, wordt het benoemd.
Wordt iets niet benoemd, dan mag je er gevoegelijk van uitgaan dat het ook niet voorkomt.
Maar nu blijkt dus dat met zwart ook tanpoint bedoeld wordt, dat maakt het dan al weer anders.
-
Mojuan
- Zeer actief
Nu wordt het voor mij heel verwarrend ineens hoor.
Bij alle diersoorten vererven dingen weer heel anders.
Bij muizen is tan juist dominant.
Maar bij honden dus recessief?
Hoe zit dat dan met Jack Russells?
Ik dacht altijd dat een Black&Tan Jack niet bestond, juist omdat deze uitmonstering/tekening dominant is en niet in het ras voorkomt.
Ik heb ook begrepen dat als je een normale bonte Jack kruist met een B&T hondje van een ander ras, dat er in het eerste nest al meteen B&T pups zitten.
Hoe kan dit dan?
Dan zou dat dus betekenen dat het in de Jack dus wel voorkomt, en een raszuivere B&T Jack wel bestaat.
Ik begrijp er geen snars meer van, eerlijk waar.
Hoe zit dat dan met Jack Russells?
Ik dacht altijd dat een Black&Tan Jack niet bestond, juist omdat deze uitmonstering/tekening dominant is en niet in het ras voorkomt.
Ik heb ook begrepen dat als je een normale bonte Jack kruist met een B&T hondje van een ander ras, dat er in het eerste nest al meteen B&T pups zitten.
Hoe kan dit dan?
Dan zou dat dus betekenen dat het in de Jack dus wel voorkomt, en een raszuivere B&T Jack wel bestaat.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is over het algemeen wel het geval ja, dat het er dan niet is.Elly* schreef:Black and tan wordt helemaal niet genoemd in de raspunten, vandaar mijn opmerking. Volgens jou zou het dan ook niet voorkomen.![]()
Maar nu blijkt dus dat met zwart ook tanpoint bedoeld wordt, dat maakt het dan al weer anders.
Maar ja, als mensen natuurlijk andere namen aan kleuren gaan geven
Gelukkig doen ze dat in zoveel rassen dat we Spanje niet exclusief de schuld kunnen geven
Soms doen ze natuurlijk ook dingen als: "alles anders dan in de standaard genoemd niet toegestaan"...
Alles om het ons lastig te maken
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet waar het ligt bij muizen?Paulala schreef:Nu wordt het voor mij heel verwarrend ineens hoor.
Bij honden ligt het op A, onder ay en aw. Bij sommige rassen is er nog a, die ligt onder at, maar dat komt zelden voor, dat allel.
A-locus kan zich alleen uiten als op K ky homozygoot aanwezig is.
Een tanpoint is dus at/at-ky/ky.
Of hij dan bruin of zwart met tan is, hangt af van B-locus.
Er komt wel degelijk tanpoint voor bij JRT's.Paulala schreef:Hoe zit dat dan met Jack Russells?
Hoe kan dit dan?
Maar jij haalt nu twee dingen door elkaar
Bij JRT komt ay en at voor, sable en tanpoint dus.
Wat bij een JRT NIET voorkomt is eenkleurig.
De kleurpatronen van eenkleurig en bont liggen op S-locus.
JRT's zijn altijd bont of extreem bont.
En eenkleurig is de meest dominante van S-locus.
Tanpoint komt dus wel voor, maar dat is alleen het patroon van de points.
De ondergrond ervan is een ander locus.
Snap je het nog?
-
Mojuan
- Zeer actief
Bedankt voor de uitleg, ik begrijp het.
Bij muizen is tan trouwens altijd at/a , at/A of at/at.
Het is een dominant gen.
Er bestaat ook sable, dat is altijd ay/at.
Het is een dominant gen.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb nooit aan je getwijfeldPaulala schreef:Bedankt voor de uitleg, ik begrijp het.
Het is een dominant gen.
Hoe werkt de A-locus in uiting bij muizen?
Is er geen homozygoot at/at bijvoorbeeld? En wat is de volgorde?
En agouti, noemen jullie dat A?
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ay/at voorkomt, moet ook ay/ay voorkomen (tenzij dat letaal is)Paulala schreef:Bedankt voor de uitleg, ik begrijp het.
Het is een dominant gen.
Heb je een linkje naar een website met kleuren meet vermelding gen?
- Patrol
- Zeer actief