Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met muilkorf om, contact met roedeltje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Met muilkorf om, contact met roedeltje

Ongelezen bericht door Mojuan »

Een paar dagen terug heb ik Romeo met muilkorf om mee naar buiten genomen.
Ik zag nml een bekende met zijn vier honden buiten, een teef en reu, en hun twee pups van acht maanden, ook teef en reu.
En ik wilde wel eens kijken hoe Romeo zou reageren als ik hem daar gewoon naartoe zou laten lopen om te snuffelen.
De volwassen reu snuffelde aan Romeo's achterste, na even rustig te zijn gebleven, viel Romeo uit.
Ik heb hem een standje gegeven en hem er weer bij gelaten.
Vervolgens begon de teef een verbaal commentaar te geven, en gingen zij en Romeo even tegen elkaar tekeer, ik gaf draaide Romeo mijn zijn rug richting de teef, en zei duidelijk NEE!
De man heeft zijn teef ook een standje gegeven.

Dus weer de honden bij elkaar gelaten (zaten allen aangelijnd trouwens).
De rust kwam erin, en geen gegrom en geblaf meer.
Romeo kreeg door dat het eigenlijk best gezellig kon zijn zo, en wilde ineens spelen, dus een spelbuiging en uitdagend blafje van zijn kant, en de teef ging er vrolijk op in.
Uiteindelijk lag Romeo vol plezier op zijn rug te rollen en gek te doen, en daagde zelfs de volwassen reu uit tot spel, maar die vond hem maar een rare snuiter en ging er niet op in.

We hebben best nog een lange tijd gestaan zo met de honden, Romeo vond het best gezellig.
Ik begrijp best dat zonder muilkorf de kans heel groot is dat hij toch zijn kans pakt om de reuen te grijpen.
Maar ik vind dit een goede oefening voor hem om te leren dat het niet nodig is om zich zo te gedragen, en dat het ook anders kan.
Ik wil hem zo ook laten zien dat ik bepaal wat er gebeurt, en dat andere reuen echt geen bedreiging voor hem hoeven te zijn.

Hij heeft er erg goed op gereageerd.
Vanmorgen kwam ik de vrouw van die man tegen, ze had alleen de twee pups bij zich.
En er stond nog een buurtgenoot bij met een Labrador reu.
Romeo had er totaal geen interesse in, en het gekke is, dat Julia hierop reageerde, en ook geen interesse had.
Normaal vindt ze vooral de Labrador reuze interessant.
De twee pups van acht maanden oud blaffen altijd heel veel, ook daar werd door Room en Juul totaal niet op gereageerd.
Aan de overkant van de sloot kam iemand langs met een fixerende Friese Stabij, de pups en Lab begonnen vreselijk naar die hond te blaffen.
Room en Juul keken er bijna niet eens naar, ze gingen lekker door met snuffelen en grazen.
Pas toen de Stabij recht tegenover Julia stond keek ze even en maakte een sprongetje, maar toen ik (ons sleutelwoord) contact zei, had ze vrij snel haar aandacht weer bij mij.

Ik denk dat ik Romeo vaker op zo'n manier met meerdere honden kennis ga laten maken.
Ik merk positieve veranderingen bij beide honden doordat Romeo er goed op reageeert.
Uiteraard zorg ik wel dat het honden zijn zonder dominante trekjes.
:zweep:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Met muilkorf om, contact met roedeltje

Ongelezen bericht door ranetje »

Paulala schreef:Ik denk dat ik Romeo vaker op zo'n manier met meerdere honden kennis ga laten maken.
Ik merk positieve veranderingen bij beide honden doordat Romeo er goed op reageeert.
Uiteraard zorg ik wel dat het honden zijn zonder dominante trekjes.
Honden zonder dominante trekjes?
Of bedoel je honden zonder agressieve trekjes.

Wie weet helpt het.
Kan er zo geen uitspraak over doen.
Je hebt het er maar druk mee :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik vind het een prima zet van je :ok: zou ik zelf ook zeker proberen. Wel stap voor stap doen, want als een andere hond misbruik maakt van het feit dat Romeo een muilkorf omheeft, ben je verder van huis.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik persoonlijk zit me af te vragen voor wie je dat doet voor Romeo of voor jezelf :denken: ,
maar als jij denkt dat het goed is dan wens ik je alle succes :wink:
Da-ki
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita -japans-
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Da-ki »

Hier wordt er geen wandeling meer gedaan zonder gemuilkorfde Kino.
Ik vind het een uitkomst, ik projekteer mijn onzekerheid niet en hij kan zichzelf zijn

ik weet zeker dat het een goede aktie van je is :ok:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

christo schreef:Ik vind het een prima zet van je :ok: zou ik zelf ook zeker proberen. Wel stap voor stap doen, want als een andere hond misbruik maakt van het feit dat Romeo een muilkorf omheeft, ben je verder van huis.
Daar ben ik het mee eens.
Daarom kies ik hiervoor ook honden uit die ik ken, en die absoluut geen dominerende houding aannemen.
Dat is gewoon teveel voor hem.
De honden die ik uit had gekozen zijn heel sociaal en speels.
En ze kunnen ook gewoon de boel negeren als dat nodig is.
Dus een prima oefening voor hem.

Ik heb echt niet de illusie dat hij door deze training honden niet meer wil aanvallen.
Maar ik vind het een prima training voor hem om te leren dat honden niet altijd een bedreiging zijn die hij moet grijpen.
Dat het ook heel gezellig en leuk kan zijn.
En dat had hij dus al heel snel door, het moment dat hij in spelbuiging ging staan en een speels blafje liet horen vond ik geweldig.
Mojuan
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Ik persoonlijk zit me af te vragen voor wie je dat doet voor Romeo of voor jezelf :denken: ,
Ik doe het voor ons samen.
Het onderlinge vertrouwen wordt er beter door.
Hij vond het ook echt leuk toen hij doorhad dat de honden gewoon gezellig waren.
Hij heeft leuk gespeeld, en ging zelfs heerlijk op zijn rug liggen rollen in het gras, dit deed hij zowat tegen die honden aan.
Hij maakte zich niet druk meer, gromde niet meer, en ging ook niet in negeer stand.
Ik ken Romeo erg goed, en weet wanneer iets te veel wordt voor hem, ik weet ook precies bij welke honden ik dit wel of niet moet doen.
De laatste tijd heeft hij ook heel veel contact met verschillende pups en jonge honden, en daar heeft hij duidelijk plezier in.
Hij begint ook minder fel te worden.

Hij krijgt momenteel ook Bach-bloesem therapie gericht op zijn karakter en traumatische ervaringen.
Hier ga ik niet verder op in, maar het heeft te maken met verhuizen en emoties daaromheen van mijn kant.
Ik merk dat hij doorkrijgt dat hij op mij mag steunen, en dat ik niet meer op hem steun, wat wel altijd zo is geweest.

Ik heb een heel lang gesprek gehad met Bianca Uittenbogaard.
Hierdoor is heel veel duidelijk geworden en ik merk al kleine veranderingen in Romeo's gedrag die zeer positief zijn.
De combinatie van Bach-bloesem en een andere manier van met hem omgaan heeft absoluut effect.

Dus nee, ik doe dit niet voor mezelf, maar voor hem en voor onze band samen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Op zich snap ik je wel hoor maar zelf vind ik het onnodig om een hond als Romeo te laten besnuffelen door een andere intacte reu. IK zie niet goed wat je hiermee opschiet en ergens vind ik het gewoon sneu voor een hond die zich daar dan duidelijk ongemakkelijk bij voelt maar als hij dat dan aangeeft op zijn lazer krijgt. :ugh:

Dat je hem eens kennis laat maken met teven vind ik dna weer anders. Daar kan hij dus wel leuk mee spelen.
IK doe dat ook met Hera. Die mag ook weleens contact maken met een intacte reu omdat dit gewoon prima gaat.
Maar ik ga haar niet laten besnuffelen door een andere teef o.i.d. Ik zie daar dus echt het nut niet van in.
Mojuan
Zeer actief

Om hem te leren dat hij niet direct de aanval in hoeft te zetten als er een hond aan hem ruikt.
Hij heeft zelf daarna ook aan alle honden mogen snuffelen, en dat ging prima.
Ik wil het gewoon niet hebben dat hij zich zo gedraagt, en ik ben de baas, niet hij.
Hij hoeft echt niet zomaar alles te accepteren, maar dat kan hij ook op een andere manier duidelijk maken ipv er meteen bovenop te duiken.
Natuurlijk weet ik dat hij een Amstaff is.

Maar ik heb al zeer veel met hem bereikt, hij gedraagt zich bijna voorbeeldig tegenwoordig.
En ik merk dat het helpt, en dat hij erdoor verandert en nu nog beter de boel negeert.
Het is echt niet dat ik dit zomaar even doe en ook niet bij onbekende honden.
Hij heeft deze vier honden al heel vaak gezien, hij 'kent' ze van een afstand.
En nu kent hij ze nog beter, en weet dat ze geen bedreiging voor hem zijn en dat hij ermee kan spelen.
Ik zeg niet dat hij dit zonder muilkoft nu ook al zou doen.

Ik wil gewoon dat hij kiest tussen negeren of spelen.

En dat kan hij prima, hij had de keuze om weg te lopen van die reu, (flexriem) of om hem aan te willen vliegen.
Hij koos ervoor om hem aan te vliegen, en ik wil dat niet hebben, klaar.
Hij had dit heel snel door, en ging over tot spelen.
Tussendoor heb ik hem trouwens heel veel beloond als hij gewoon netjes negeerde of had gespeeld.
estelle

Paulala schreef:Om hem te leren dat hij niet direct de aanval in hoeft te zetten als er een hond aan hem ruikt.
Hij heeft zelf daarna ook aan alle honden mogen snuffelen, en dat ging prima.
Ik wil het gewoon niet hebben dat hij zich zo gedraagt, en ik ben de baas, niet hij.Hij hoeft echt niet zomaar alles te accepteren, maar dat kan hij ook op een andere manier duidelijk maken ipv er meteen bovenop te duiken.
Natuurlijk weet ik dat hij een Amstaff is.

Maar ik heb al zeer veel met hem bereikt, hij gedraagt zich bijna voorbeeldig tegenwoordig.
En ik merk dat het helpt, en dat hij erdoor verandert en nu nog beter de boel negeert.
Het is echt niet dat ik dit zomaar even doe en ook niet bij onbekende honden.
Hij heeft deze vier honden al heel vaak gezien, hij 'kent' ze van een afstand.
En nu kent hij ze nog beter, en weet dat ze geen bedreiging voor hem zijn en dat hij ermee kan spelen.
Ik zeg niet dat hij dit zonder muilkoft nu ook al zou doen.

Ik wil gewoon dat hij kiest tussen negeren of spelen.

En dat kan hij prima, hij had de keuze om weg te lopen van die reu, (flexriem) of om hem aan te willen vliegen.
Hij koos ervoor om hem aan te vliegen, en ik wil dat niet hebben, klaar.
Hij had dit heel snel door, en ging over tot spelen.
Tussendoor heb ik hem trouwens heel veel beloond als hij gewoon netjes negeerde of had gespeeld.
Ik ben ook de baas over Hera maar daarom vind ik het niet nodig dat ze zich hoeft te laten besnuffelen door vreemde teven als ze dat duidelijk niet trekt.
Jouw hond kan gewoon niet met andere reuen, je kunt dat ook gewoon accepteren en hem daar niet aan blootstellen.
Heeft niks te maken met baas zijn of niet.
Kijk dat je hem leert dat hij niet als een dolle in de lijn hoeft te hangen snap ik, daar werk ik hier ook aan dat ze een andere hond kan negeren. Maar ik vind dat iets heel anders als laten besnuffelen en dat hij dat dan maar moet ondergaan.

Waarom ook eigenlijk? Leuk spelen gaat hij niet met een andere reu.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Paulala schreef:
S@ndr@ schreef:Ik persoonlijk zit me af te vragen voor wie je dat doet voor Romeo of voor jezelf :denken: ,
Ik doe het voor ons samen.
Het onderlinge vertrouwen wordt er beter door.
Hij vond het ook echt leuk toen hij doorhad dat de honden gewoon gezellig waren.
Hij heeft leuk gespeeld, en ging zelfs heerlijk op zijn rug liggen rollen in het gras, dit deed hij zowat tegen die honden aan.
Hij maakte zich niet druk meer, gromde niet meer, en ging ook niet in negeer stand.
Ik ken Romeo erg goed, en weet wanneer iets te veel wordt voor hem, ik weet ook precies bij welke honden ik dit wel of niet moet doen.
De laatste tijd heeft hij ook heel veel contact met verschillende pups en jonge honden, en daar heeft hij duidelijk plezier in.
Hij begint ook minder fel te worden.

Hij krijgt momenteel ook Bach-bloesem therapie gericht op zijn karakter en traumatische ervaringen.
Hier ga ik niet verder op in, maar het heeft te maken met verhuizen en emoties daaromheen van mijn kant.
Ik merk dat hij doorkrijgt dat hij op mij mag steunen, en dat ik niet meer op hem steun, wat wel altijd zo is geweest.

Ik heb een heel lang gesprek gehad met Bianca Uittenbogaard.
Hierdoor is heel veel duidelijk geworden en ik merk al kleine veranderingen in Romeo's gedrag die zeer positief zijn.
De combinatie van Bach-bloesem en een andere manier van met hem omgaan heeft absoluut effect.

Dus nee, ik doe dit niet voor mezelf, maar voor hem en voor onze band samen.
Ik denk dat als je het echt om je band met Romeo te doen was dan zou je hem dit niet aan doen,
voelt gewoon weer als een soort van experiment van tot hoever kan ik gaan met hem.
nogmaals als je het graag wilt ga je gang, :E:
maar je respecteert nog erkent zijn ware aard en dendert er gewoon overheen.
ik persoonlijk zou zo niet met mijn hond om willen gaan :sst:
respect behoort van beide zeiden te komen wat mij betreft.
en dat zie ik niet in dit soort gedwongen bijeenkomsten voor Romeo
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Het is mij al vaker in je berichtgevingen hier op het forum opgevallen dat je Romeo maar blijft 'pushen' om contact te maken met honden en nu zelfs dus met reuen van zijn eigen kaliber. En of je het nu met muilkorf doet of niet, je lijkt gewoon te ontkennen (of iig nog steeds niet te willen inzien) wat voor hond Romeo is: een hond die niet zit te wachten op contacten met honden buiten zijn roedel. Laat hem gewoon met Julia optrekken, spelen, doen, dat gaat toch goed?

Ik hoef Silka ook niet 'leuk' met vreemde teven in contact te brengen (in de zin dat er gespeeld moet worden), dat levert echt helemaal niets op, behalve heel veel stress. Haar eigen maatje Bill en een paar bekende reuen gaat goed en daar houden we het bij.
Dan blijft het - voor alle honden in kwestie - leuk.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ben het eigenlijk wel met mijn voorgangers eens. Je kan Romeo ook respecteren in het stukje geen contacten. Dat je eraan werkt dat hij niet als een halve gare uithaald kan ik me wel wat bij voorstellen.
Ik heb een beetje het idee dat jij de sociale contacten mist door Romeo zijn gedrag, kan dat?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Paulala schreef:Daarom kies ik hiervoor ook honden uit die ik ken, en die absoluut geen dominerende houding aannemen.
dit is anders een hele dominante handeling:
De volwassen reu snuffelde aan Romeo's achterste, na even rustig te zijn gebleven, viel Romeo uit.
ik ben het voor de rest met mijn voorgangers eens. ik zou mijn reu hier nooit aan blootstellen.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ik kan niet meegaan in de negatieve commentaren die hierboven staan, voor mij is het creëren van situaties met positieve interactie met andere honden één van de manieren waarmee je een hond sociaal opvoedt en sociaal houdt.

Maar... er is een grens aan wat je met bachbloesemremedies en zelf leiding geven kunt bereiken. Die grens moet je wel voor jezelf duidelijk krijgen en reëel in zijn. Romeo kan rustiger worden, beter in zijn vel gaan zitten, en met daarbij nog af en toe wat positieve sociale contacten met soortgenoten erbij de wereld om zich heen leuker gaan vinden en minder bedreigend. Dan nog blijft hij een stafford en geen labrador, iets van die agressie naar soortgenoten is eigen en komt vanuit zijn genen en instincten. Houden van is ook dat accepteren.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Hutsje schreef:
Paulala schreef:Daarom kies ik hiervoor ook honden uit die ik ken, en die absoluut geen dominerende houding aannemen.
dit is anders een hele dominante handeling:
ik ben het voor de rest met mijn voorgangers eens. ik zou mijn reu hier nooit aan blootstellen.
...en logisch dus dat Romeo even later uitviel . Het is nog knap dat hij niet meteen is uitgevallen. Sneu dat je hem daarvoor op zijn flikker hebt gegeven.....

Ik ben het verder ook met mijn voorgangers eens. Hoe rot het ook voor je is, ik denk toch dat je moet proberen te accepteren dat Romeo gewoon niet op contact met vreemde honden zit te wachten.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
estelle

christo schreef:Ik kan niet meegaan in de negatieve commentaren die hierboven staan, voor mij is het creëren van situaties met positieve interactie met andere honden één van de manieren waarmee je een hond sociaal opvoedt en sociaal houdt.

Maar... er is een grens aan wat je met bachbloesemremedies en zelf leiding geven kunt bereiken. Die grens moet je wel voor jezelf duidelijk krijgen en reëel in zijn. Romeo kan rustiger worden, beter in zijn vel gaan zitten, en met daarbij nog af en toe wat positieve sociale contacten met soortgenoten erbij de wereld om zich heen leuker gaan vinden en minder bedreigend. Dan nog blijft hij een stafford en geen labrador, iets van die agressie naar soortgenoten is eigen en komt vanuit zijn genen en instincten. Houden van is ook dat accepteren.
Dat eerste is leuk als je het hebt over honden die sociaal zijn.
Of bijv. zoals bij mijn Bikkel die sociaal is maar wel een intacte reu. Met hem zoek ik honden op en laat hem in contact komen met vreemde honden. Maar dan wel honden waarmee ik zie dat het goed zal gaan. Hem vechterservaringen op laten doen probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen omdat ik dus niet wil dat hij straks niet meer goed los zou kunnen e.d.

Met een hond die gewoon niet sociaal is, die geen contact moet met sexe genoten dan moet je dat ook gewoon kunnen accepteren. Ik denk dat dat voor zo'n hond veel meer rust geeft en vertrouwen dan dat zijn baasje hem 3x in de week verplicht aan zijn kont laat snuffelen door een totaal onbekende reu. Waarbij de hond dan ook nog eens zijn gemak moet houden van het baasje en niet zijn ongenoegen kenbaar mag maken. Hoe wil je zo'n hond lekker in zijn vel laten zitten op dat moment van zo'n ontmoeting dan?

Dat je je hond leert dat hij op afstand niet als een debiel tekeer hoeft te gaan begrijp ik. Heb ik met Hera ook opgetraind maar dat is dan voor zo'n hond meer dan genoeg.
Rami
Zeer actief

estelle schreef:
christo schreef:Ik kan niet meegaan in de negatieve commentaren die hierboven staan, voor mij is het creëren van situaties met positieve interactie met andere honden één van de manieren waarmee je een hond sociaal opvoedt en sociaal houdt.

Dat eerste is leuk als je het hebt over honden die sociaal zijn.
Of bijv. zoals bij mijn Bikkel die sociaal is maar wel een intacte reu. Met hem zoek ik honden op en laat hem in contact komen met vreemde honden. Maar dan wel honden waarmee ik zie dat het goed zal gaan. Hem vechterservaringen op laten doen probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen omdat ik dus niet wil dat hij straks niet meer goed los zou kunnen e.d.

Met een hond die gewoon niet sociaal is, die geen contact moet met sexe genoten dan moet je dat ook gewoon kunnen accepteren. Ik denk dat dat voor zo'n hond veel meer rust geeft en vertrouwen dan dat zijn baasje hem 3x in de week verplicht aan zijn kont laat snuffelen door een totaal onbekende reu. Waarbij de hond dan ook nog eens zijn gemak moet houden van het baasje en niet zijn ongenoegen kenbaar mag maken. Hoe wil je zo'n hond lekker in zijn vel laten zitten op dat moment van zo'n ontmoeting dan?

Dat je je hond leert dat hij op afstand niet als een debiel tekeer hoeft te gaan begrijp ik. Heb ik met Hera ook opgetraind maar dat is dan voor zo'n hond meer dan genoeg.
Bedankt Estelle, dat scheelt mij weer tikken. :wink:

Ik begrijp trouwens wel wat je zegt Christo, maar spelen met volwassen sexe-genoten van hetzelfde kaliber is toch niet voor elke hond weggelegd?
Ik vind mijn Silka bijvoorbeeld sociaal genoeg met vreemde teven. En dat houdt in dat ze er gewoon langs kan lopen, in de buurt kan staan etc., dat is m.i. ook genoeg.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik vindt het een beetje hondje pesten , Blow zou het vreselijk vinden als ik een andere reu aan zijn kont zou laten ruiken. Die zou bloedlink worden , helemaal als hij aan de lijn zou zitten met muilkorf om .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Waarom moet(zo komt het op mij over)hij perse met andere reuen/honden van jou?
Ik vind dat eerlijk gezegd ook behoorlijk respectloos naar hem toe..
Romeo is een volwassen amstaffreu en ik denk dat je jezelf er bij neer moet leggen dat hij nou eenmaal niet met andere honden kan.
Ik zou dat vooral niet gaan pushen, dat zou best wel een keer averechts kunnen werken.
Hij heeft Julia toch?
Mijns inziens voldoende voor hem. :19:

Echt Paula, ik snap werkelijk niet dat je hem én aangelijnd én gemuilkorfd door een andere reu aan zijn kont laat ruiken.
Dat is de goden verzoeken.

Edit: toevoeging.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Rami schreef:
Ik begrijp trouwens wel wat je zegt Christo, maar spelen met volwassen sexe-genoten van hetzelfde kaliber is toch niet voor elke hond weggelegd?
Ik vind mijn Silka bijvoorbeeld sociaal genoeg met vreemde teven. En dat houdt in dat ze er gewoon langs kan lopen, in de buurt kan staan etc., dat is m.i. ook genoeg.
Daar zou ik ook naar streven inderdaad. Bram zou dat al niks vinden hoor, dat een intacte reu aan z'n kont zit te snuffelen. Hij wil daar helemaal geen contact mee. Laat staat hoe het voor een reu als Romeo is.

Natuurlijk kunnen contacten met teven wel, als hij ontspannen genoeg is. En je kunt hem ook leren zich gewoon te gedragen in de buurt van een intacte reu. Maar aan de kont ruiken, vind ik een stap te ver.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Ik kan alleen maar mee gaan met de voorgangers :19:

Ben je trouwens niet bang dat al zijn vertrouwen in jouw compleet weg is als hij misschien gepakt wordt terwijl hij een muilkorf om heeft en jij hem in die situatie gebracht hebt?

Ik zou dit dus nooit aandurven met Josh. Hij vertrouwt er op dat ik hem niet in 'gevaar' breng en daardoor negeert hij nu zo'n beetje alle honden. Maar als ik hem in zo'n situatie zou zetten en het zou misgaan, dan kan ik helemaal op nieuw beginnen. En ik denk dat het opbouwen van vertrouwen zelfs langer zal gaan duren omdat je dan als baas al eens flink de mist in bent gegaan.
Groetjes,
Wendy
Fin
Zeer actief

Ik zie het aan de kont snuffelen en gesnuffeld worden niet noodzakelijkerwijs als iets dat voor een hond vreselijk is. Aidan reageert erop door weg te springen en contact te maken, ik heb hem nooit zien gaan snauwen omdat een andere hond snuffelen wil. Christo kan het soms intimiderend vinden, maar dat hoort een beetje bij hem, en is ook deels afhankelijk van de houding van de snuffelende hond in kwestie (opdringerig). En Durga, nou ja, dat is Durga, een reutje snauwt ze weg en een teefje dat wil ruiken kan een hijs voor de treiter krijgen.

Maar ik kan me voorstellen waarom de meerderheid hier er vraagtekens bij stelt.

@Rami: Durga is niet veel anders dan Silka denk ik, en dat is mij best. Durga is ontspannen en zit goed in haar vel, kan prima los lopen, snauwt her en der wat van zich af, heeft nog steeds de neiging om pupjes een traumaatje te snauwen maar weet dat ik daar bezwaar tegen heb en weet zich prima te beheersen wat dat betreft (voor een knuffel en een goed zo! als beloning). Het hoort allemaal bij haar en haar ras en ik vind het prima. Ik vind het alleen wel een verschil als een hond van zich afsnauwt en dan gewoon zeg maar fluitend haar weg vervolgt, of bij de aanblik van een andere hond, reu of teef, in de vecht/vluchtmodus schiet. En ik kan niet in de plaats van TS beoordelen in welke categorie Romeo valt.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Da-ki schreef:Hier wordt er geen wandeling meer gedaan zonder gemuilkorfde Kino.
Ik vind het een uitkomst, ik projekteer mijn onzekerheid niet en hij kan zichzelf zijn

Daar ga ik helemaal in mee :ok: Je loopt zelf een stuk relaxer want je weet dat er niets kan gebeuren
Perry en Noah

Afbeelding
Rami
Zeer actief

christo schreef:Ik zie het aan de kont snuffelen en gesnuffeld worden niet noodzakelijkerwijs als iets dat voor een hond vreselijk is. Aidan reageert erop door weg te springen en contact te maken, ik heb hem nooit zien gaan snauwen omdat een andere hond snuffelen wil. Christo kan het soms intimiderend vinden, maar dat hoort een beetje bij hem, en is ook deels afhankelijk van de houding van de snuffelende hond in kwestie (opdringerig). En Durga, nou ja, dat is Durga, een reutje snauwt ze weg en een teefje dat wil ruiken kan een hijs voor de treiter krijgen.

Maar ik kan me voorstellen waarom de meerderheid hier er vraagtekens bij stelt.

@Rami: Durga is niet veel anders dan Silka denk ik, en dat is mij best. Durga is ontspannen en zit goed in haar vel, kan prima los lopen, snauwt her en der wat van zich af, heeft nog steeds de neiging om pupjes een traumaatje te snauwen maar weet dat ik daar bezwaar tegen heb en weet zich prima te beheersen wat dat betreft (voor een knuffel en een goed zo! als beloning). Het hoort allemaal bij haar en haar ras en ik vind het prima. Ik vind het alleen wel een verschil als een hond van zich afsnauwt en dan gewoon zeg maar fluitend haar weg vervolgt, of bij de aanblik van een andere hond, reu of teef, in de vecht/vluchtmodus schiet. En ik kan niet in de plaats van TS beoordelen in welke categorie Romeo valt.
Durga en Silka zijn idd een beetje hetzelfde, schat ik zo in. :wink:

En naar aanleiding van wat Paula hier op het forum over Romeo verteld (en verteld heeft) lijkt hij mij een 'gewone' Amstaff. Ik ken maar heel weinig Amstaff's die gezellig spelen met vreemde sexe-genoten en/of honden buiten de eigen roedel. Vandaar dat ik in het geval van Romeo niet snap waarom dat toch (steeds) geprobeerd wordt. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

duitse herder schreef:
Da-ki schreef:Hier wordt er geen wandeling meer gedaan zonder gemuilkorfde Kino.

Daar ga ik helemaal in mee :ok: Je loopt zelf een stuk relaxer want je weet dat er niets kan gebeuren
Het gaat in dit topic helemaal niet over de muilkorf an sich, maar over het moedwillig in contact brengen van honden die het niet trekken om geconfronteerd te worden met sexe-genoten van hun eigen kaliber, mét muilkorf.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Rami schreef:Durga en Silka zijn idd een beetje hetzelfde, schat ik zo in. :wink:

En naar aanleiding van wat Paula hier op het forum over Romeo verteld (en verteld heeft) lijkt hij mij een 'gewone' Amstaff. Ik ken maar heel weinig Amstaff's die gezellig spelen met vreemde sexe-genoten en/of honden buiten de eigen roedel. Vandaar dat ik in het geval van Romeo niet snap waarom dat toch (steeds) geprobeerd wordt. :wink:
Ik heb de eerdere pogingen gemist. Wel vind ik het opvallend dat er toch gespeeld werd. Het contactmaken valt te forceren, het samen spelen niet. Kennelijk is er dan toch een moment van ontspanning geweest met daarbij de ontdekking van, oh, samen spelen kan ook, en kan leuk zijn.

O ja, voor het geval ik me te sterk uitdruk: de hijs voor de treiter is een verbale. Maar wel oorverdovend luid. Snauwen kun je het in elk geval niet meer noemen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Fin op 02 sep 2009 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Dat doe ik dan weer niet, het gaat mij meer ter voorkoming van aanvallen en het uitvallen
Perry en Noah

Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ik denk er gewoon heel anders over dan de meesten hier.
En jullie kennen Romeo niet.
Er zijn best reutjes waar hij wel mee overweg kan, en waar hij zelfs vriendelijk tegen is.
Hij is langzaam maar zeker aan het veranderen, en ik weet precies wat hij aankan en wat niet.
Hij vertrouwt mij nog steeds volledig, en zijn gedrag verandert in positieve zin.
Het is denk ik ook gewoon heel moeilijk uit te leggen via geschreven tekst, en zelfs als ik het persoonlijk zou vertellen.
Je moet Romeo in het dagelijks leven op straat zien om te begrijpen waar ik precies mee bezig ben.

Ten eerste is het niet de bedoeling dat ik dit dagelijks ga doen, en zeker niet zomaar bij elke hond.
Ten tweede heb ik al duidelijk aangegeven dat ik echt niet verwacht dat hij zal veranderen in een schatje die overal leuk los kan spelen met alle honden.

Ik merk dat mensen over alle positieve dingen heen lezen.
Zoals dat hij zelfs met de reu wilde spelen toen hij doorhad dat er niets was om op te reageren.
En dat hij heerlijk tussen die honden op zijn rug heeft liggen rollen, heerlijk speels en totaal ontspannen.

Vandaag was ik in de tuin van mijn nieuwe woning, en de reu van de buren was steeds naar hem aan het blaffen.
Hij reageerde totaal niet, en stond op negeerstand.
Toen vond hij het ineens toch wel interessant, en snuffelde hij door het hek heen, ze stonden neus aan neus, en Romeo kwispelde heel vriendelijk met een lage staart en ging toen weer verder met bramen plukken in de tuin.

Ik begrijp jullie reacties trouwens wel heel goed.
Als het over een hond zou gaan die ik niet kende, zou ik zeer waarschijnlijk precies het zelfde reageren.

ik heb geleerd om Romeo aan te voelen, daardoor weet ik nu precies wat hij aankan, en wanneer hij het vertrouwen in mij zal verliezen.
Dit is dus absoluut niet het geval.
Ik hou ontzettend veel van hem, en als dit niet goed zou zijn voor hem en zijn karakter en gedrag negatief zou beïnvloeden zou ik dit nooit doen.
Mojuan
Zeer actief

christo schreef:
Rami schreef:Durga en Silka zijn idd een beetje hetzelfde, schat ik zo in. :wink:

Ik heb de eerdere pogingen gemist. Wel vind ik het opvallend dat er toch gespeeld werd. Het contactmaken valt te forceren, het samen spelen niet. Kennelijk is er dan toch een moment van ontspanning geweest met daarbij de ontdekking van, oh, samen spelen kan ook, en kan leuk zijn.
Er is één eerdere poging geweest, bij een hond van een goede vriend van mij.
Toen heb ik een hele grove inschattingsfout gemaakt.
Daardoor heeft Romeo die hond in zijn oor gebeten en dat moest gehecht worden.
Vanaf die dag ben ik heel serieus en heel voorzichtig met Romeo bezig geweest, en nog steeds.
Als ik ook maar een beetje twijfel mag de andere hond gewoon niet bij hem in de buurt komen, zelf gaat hij er zowiezo niet naartoe.

En idd, hij wilde met de honden spelen, en dat zegt voor mij genoeg.
Hij begrijpt dus heel goed dat het ook anders kan, en spelen doet hij niet zo vaak, zelfs niet met Julia.
Dus dit betekent heel veel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”