Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hulp gevraagd raskeuze

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

hulp gevraagd raskeuze

Ongelezen bericht door fleurie »

Gewoon nieuwsgierig, in het kader van mijn voorbereidingen voor de toekomst op het gebied van een hond erbij, mijn wensen op een rijtje, aan jullie de eer om bijpassende rassen te noemen. Zelf kan ik niet echt kiezen dus een beetje hulp is welkom :mrgreen:

Zeer baasgericht maar toch zelfstandig (bestaat die combi :19: ), daarmee bedoel ik een zelfverzekerde hond.
Geen allemansvriend
Sociaal met andere honden, hoeft niet in de zin van spelen met elke hond die je tegenkomt, maar negeren of in ieder geval niet geneigd zijn tot vechten.
Geen overdreven blaffer.
Graag werkend voor de baas maar niet in de stress schieten als het een dagje wat minder is.
Medium tot groot (maar niet groter dan duitse herder bijv.)
Niet al te langharig (zoals bobtail of schapendoes)
Bezoek trimsalon geen probleem (ben zelf trimster :mrgreen: )
Hondensporten die mij het meest aanspreken: obedience, africhting (ipo, knpv), schapen/koeien drijven

Ik ben benieuwd!
Afbeelding
fleurie
Zeer actief

Re: hulp gevraagd raskeuze

Dat is inderdaad een heel leuk hondje Nanna, past zeker bij wat ik wens, zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit ras, vooral wat betreft het blaffen? Ik meen weleens gehoord te hebben dat ze nogal vocaal zijn maar ik kan het mis hebben. Wat mij ook wel bevalt is dat je ze niet zo vaak ziet.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb er een gekend en die was niet echt de makkelijkste naar vreemde mensen toe. Met eigenaresse erbij en de vreemde iemand die wel wat met honden had viel het mee, maar er is een keer een vreemde toch wat angstig iemand bij geweest en toen gedroeg ze zich niet bepaald vriendelijk. Of dat een raseigenschap is weet ik dan weer niet echt, ik ken dus echt alleen deze...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Zwitserse Witte Herder vind ik ook een passend ras bij wat je noemt
fleurie
Zeer actief

Het valt me eigenlijk nu pas op dat mijn eigen ouwe moppie Oets :I: (duitser uit werklijn) wel heel erg aan mijn wensenlijstje voldoet :mrgreen:
Misschien toch weer een Duitser? Maar goed, alle suggesties zijn welkom, er zijn vast nog wel meer leuke rassen die aan mijn "ideaalbeeld" voldoen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Geweldige honden, Fuchsen. Maar over het algemeen niet makkelijk met andere honden hoor :wink:

Ik weet niet of de combi van sporten wel zo verenigbaar is. Obedience, drijven en africhting? Zonder de africhting, zou een BC wel passen. Zonder drijven de Belgische herder. Of wordt er nog wel echt gedreven met die herders, ik zie het nooit namelijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
fleurie
Zeer actief

Zeeuwse labjes schreef:Zwitserse Witte Herder vind ik ook een passend ras bij wat je noemt
Vind ik ook mooie honden ja, toevallig wonen er in mijn woonplaats maar liefst 3 fokkers van dit ras!
Afbeelding
fleurie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Geweldige honden, Fuchsen. Maar over het algemeen niet makkelijk met andere honden hoor :wink:
Nee ik heb al even gegoogled inmiddels maar het zijn wel hondjes met een gebruiksaanwijzing, al hebben ze wel heel veel eigenschappen die mij aanspreken.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Je hebt bijna hetzelfde lijstje als mij. Alleen trekt mij toch behendigheid meer en IPO enz. absoluut niet. :mrgreen: En vind honden niet groter dan een GR fijn.
Vind de Zwitserse Herder inderdaad wel goed passen. Een Kooiker dan? (Past misschien alleen niet bij het drijven en IPO).
fleurie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik weet niet of de combi van sporten wel zo verenigbaar is. Obedience, drijven en africhting? Zonder de africhting, zou een BC wel passen. Zonder drijven de Belgische herder. Of wordt er nog wel echt gedreven met die herders, ik zie het nooit namelijk.
Nee dat lijkt mij ook niet hoor, het zou OF obedience eventueel in combinatie met drijven worden (of agility, ga ik ook steeds leuker vinden), OF africhting, volgens mij is africhting al intensief genoeg en een vak apart. Al kun je natuurlijk iedere sport zo intensief maken als je zelf wilt.
Afbeelding
thelittlegirly
Zeer actief
Mijn ras(sen): cavalier king charels spaniel bleheim teefje
Contacteer:

Ongelezen bericht door thelittlegirly »

tavuurse herder??
Afbeelding

meid je bent super!!!

http://link.marktplaats.nl/287882556 oppas aangeboden
fleurie
Zeer actief

thelittlegirly schreef:tavuurse herder??
Tervuerense bedoel je denk ik :wink: , ook prachtige honden idd, maar bij dit ras is het wel belangrijk om ze uit een stabiele lijn te hebben, er zijn nogal wat ontspoorde typjes volgens mij, ik heb graag een zelfverzekerde hond. Maar als je een goede hebt zijn het inderdaad erg leuke honden die zeker aan mijn wensen voldoen. Ik denk dat ik het sowieso in de herder groep moet zoeken.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

fleurie schreef:
Zoek stok! schreef:Ik weet niet of de combi van sporten wel zo verenigbaar is. Obedience, drijven en africhting? Zonder de africhting, zou een BC wel passen. Zonder drijven de Belgische herder. Of wordt er nog wel echt gedreven met die herders, ik zie het nooit namelijk.
Nee dat lijkt mij ook niet hoor, het zou OF obedience eventueel in combinatie met drijven worden (of agility, ga ik ook steeds leuker vinden), OF africhting, volgens mij is africhting al intensief genoeg en een vak apart. Al kun je natuurlijk iedere sport zo intensief maken als je zelf wilt.
Ik zou wel vooraf een keuze maken. Wil je de africhting in, dan zou ik een ander type hond kiezen dan voor obedience. Doe je serieus obedience of agility, dan heb je daar ook je handen vol aan hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

fleurie schreef:
Zeer baasgericht maar toch zelfstandig (bestaat die combi :19: ), daarmee bedoel ik een zelfverzekerde hond.
Geen allemansvriend
Sociaal met andere honden, hoeft niet in de zin van spelen met elke hond die je tegenkomt, maar negeren of in ieder geval niet geneigd zijn tot vechten.
Geen overdreven blaffer.
Graag werkend voor de baas maar niet in de stress schieten als het een dagje wat minder is.
Medium tot groot (maar niet groter dan duitse herder bijv.)
Niet al te langharig (zoals bobtail of schapendoes)
Bezoek trimsalon geen probleem (ben zelf trimster :mrgreen: )
Hondensporten die mij het meest aanspreken: obedience, africhting (ipo, knpv), schapen/koeien drijven

Ik ben benieuwd!
Je beschrijft mijn mechelaar.
Het is geen hond die ik in grote groepen honden makkelijk los laat, maar dat is vooral omdat ze er weinig van moet hebben als honden zich aan haar opdringen. Ze zoekt uit zichzelf niet snel andere honden op.
Ze waakt, maar blaft niet overdreven. Aanslaan, maar als ik zeg dat het goed is stopt ze weer. Mijn Hollander blaft heel wat meer.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
fleurie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik zou wel vooraf een keuze maken. Wil je de africhting in, dan zou ik een ander type hond kiezen dan voor obedience. Doe je serieus obedience of agility, dan heb je daar ook je handen vol aan hoor :wink:
Ja daar heb je gelijk in, voor africhting denk ik aan mechelaar, duitse herder of hollander, voor de andere sporten richting border collie, aussie, kelpie, belgische herder, om maar wat voorbeelden te noemen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk toch een lichte voorkeur te hebben voor obedience, drijven en/of agility.
En idd, iedere sport waar je zo hoog mogelijk in wilt presteren kost veel tijd, maar ik weet uit ervaring dat er in de africhting van je verwacht wordt dat je iedere training aanwezig bent, en dat is bij ipo 2x en bij knpv zelfs 3x per week, en niet een uurtje, maar uren, doordeweeks 's avonds een paar uur en minstens een halve dag per weekeind, en dan nog het zelf trainen (appel, speuren) dus daarnaast nog een andere sport beoefenen is praktisch onmogelijk.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Een border zou denk ik wel passen, hoewel ze niet allemaal even sociaal zijn. Voor obedience en behendigheid past een poedel ook wel bij je plaatje.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik denk direct aan een border collie, deze bijvoorbeeld doet alles wat jij opnoemt aan hondensporten plus meer:
http://www.bordercollie.cz/grey_en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dat word wel zoeken naar geschikte lijnen vermoed ik.
fleurie
Zeer actief

Inge schreef:Je beschrijft mijn mechelaar.
Het is geen hond die ik in grote groepen honden makkelijk los laat, maar dat is vooral omdat ze er weinig van moet hebben als honden zich aan haar opdringen. Ze zoekt uit zichzelf niet snel andere honden op.
Ze waakt, maar blaft niet overdreven. Aanslaan, maar als ik zeg dat het goed is stopt ze weer. Mijn Hollander blaft heel wat meer.
Geweldig, ze bestaan dus zeker, Mechelaars die aan mijn ideaalbeeld voldoen, dat is goed nieuws want ik ben zeker gecharmeerd van dit ras, maar is jouw Mechel een uitzondering of is dit toch wel een veel voorkomend beeld?
Ik ben alleen nog niet helemaal uit mijn voorkeur voor tak van sport, als ik een Mechelaar zou nemen wil ik daar de africhting mee in, daar vind ik ze persoonlijk het meest geschikt voor. En aangezien ik obedience en drijven ook heel erg leuk vind, ben ik nog niet helemaal overtuigd. Niet dat het al aan de orde is hoor, voorlopig komt er nog geen hond bij, maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met orienteren, alleen de voorpret is al leuk.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

fleurie schreef:Het valt me eigenlijk nu pas op dat mijn eigen ouwe moppie Oets :I: (duitser uit werklijn) wel heel erg aan mijn wensenlijstje voldoet :mrgreen:
Misschien toch weer een Duitser? Maar goed, alle suggesties zijn welkom, er zijn vast nog wel meer leuke rassen die aan mijn "ideaalbeeld" voldoen.
Waarom alleen werklijn? Ik zou het inderdaad ook bij de herders zoeken :ok: Moet het een pup zijn of herplaatser? Ik weet een leuke sociale mechelse herderreu uit werklijn bamelijk
Perry en Noah

Afbeelding
fleurie
Zeer actief

Lysette schreef:Een border zou denk ik wel passen, hoewel ze niet allemaal even sociaal zijn. Voor obedience en behendigheid past een poedel ook wel bij je plaatje.
Poedels vind ik ook erg leuk, vooral de grote :ok: En Borders, helemaal geweldig, staat stiekem wel bovenaan mijn lijstje, maar is het met een Border niet zo dat ze flippen als je eens een dagje wat minder met ze doet?
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

engelse springer showlijn, werken graag met de baas, zijn geschikt voor obedience en agility, flippen niet als het een dag minder beweging is, kunnen meestal goed door 1 deur met soort en sexgenoten
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
fleurie
Zeer actief

duitse herder schreef:Waarom alleen werklijn? Ik zou het inderdaad ook bij de herders zoeken :ok: Moet het een pup zijn of herplaatser? Ik weet een leuke sociale mechelse herderreu uit werklijn bamelijk
Hoeft ook niet perse, maar ik wil wel graag een sport met de hond gaan doen en daar dan toch wel het meest geschikte exemplaar voor hebben. Het is nu nog niet aan de orde, anders was ik zeker geinterresseerd in die mechelaar :ok: Het hoeft niet perse een pup te zijn nl.
Afbeelding
fleurie
Zeer actief

jores schreef:engelse springer showlijn, werken graag met de baas, zijn geschikt voor obedience en agility, flippen niet als het een dag minder beweging is, kunnen meestal goed door 1 deur met soort en sexgenoten
Dat is weer heel iets anders, een jachthond, springers vind ik ook zeker leuke honden, maar dan zou ik toch weer meer aan jachttraining denken, ik doe graag iets met een hond waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is, ook heel leuk overigens, maar ik moet toch een keuze maken, jullie maken het me wel moeilijk met al die leuke rassen :mrgreen: Gelukkig heb ik nog even.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

fleurie schreef:
Lysette schreef:Een border zou denk ik wel passen, hoewel ze niet allemaal even sociaal zijn. Voor obedience en behendigheid past een poedel ook wel bij je plaatje.
Poedels vind ik ook erg leuk, vooral de grote :ok: En Borders, helemaal geweldig, staat stiekem wel bovenaan mijn lijstje, maar is het met een Border niet zo dat ze flippen als je eens een dagje wat minder met ze doet?
Ziva kan prima een dagje minder doen. Nu proberen we wel iedere dag ze te laten uitkuren maar af en toe lukt dat niet en dat vindt ze prima. Zolang het maar niet een paar dagen is. Jip is overigens minstens zo actief als Ziva :F: . Ziva is wel een showlijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Zoek stok!
Zeer actief

fleurie schreef:Poedels vind ik ook erg leuk, vooral de grote :ok: En Borders, helemaal geweldig, staat stiekem wel bovenaan mijn lijstje, maar is het met een Border niet zo dat ze flippen als je eens een dagje wat minder met ze doet?
Dat wordt bij Aussies ook vaak gezegd, dat werklijnen flippen als je een dag niks doet. Maar dat zou niet zo moeten zijn. Op ranches worden ze echt niet 24 x 7 bezig gehouden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

fleurie schreef:
jores schreef:engelse springer showlijn, werken graag met de baas, zijn geschikt voor obedience en agility, flippen niet als het een dag minder beweging is, kunnen meestal goed door 1 deur met soort en sexgenoten
Dat is weer heel iets anders, een jachthond, springers vind ik ook zeker leuke honden, maar dan zou ik toch weer meer aan jachttraining denken, ik doe graag iets met een hond waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is, ook heel leuk overigens, maar ik moet toch een keuze maken, jullie maken het me wel moeilijk met al die leuke rassen :mrgreen: Gelukkig heb ik nog even.
Ik heb 2 showlijnen (gehad) en beide willen gelukkig prima werken :ok: Alleen oudje Nanni heeft dat nooit gewild
Perry en Noah

Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

fleurie schreef:

Voor jachttraining zijn ze ook zeer geschikt, in Duitsland, Scandnavië en in het oosten wordt met de showlijn gejaagd, daar is de jachtlijn nauwlijks aanwezig
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
fleurie
Zeer actief

Even tussendoor, bedankt voor het meedenken allemaal :ok: mag ook weleens gezegd worden!
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Zoek stok! schreef:
fleurie schreef:Poedels vind ik ook erg leuk, vooral de grote :ok: En Borders, helemaal geweldig, staat stiekem wel bovenaan mijn lijstje, maar is het met een Border niet zo dat ze flippen als je eens een dagje wat minder met ze doet?
Dat wordt bij Aussies ook vaak gezegd, dat werklijnen flippen als je een dag niks doet. Maar dat zou niet zo moeten zijn. Op ranches worden ze echt niet 24 x 7 bezig gehouden :wink:

Ik heb 2 aussies uit de pure werklijnen.
Dit zijn hele rustige honden......totaal niet zenuwachtig of hyper.
We "werken" ongeveer 1 á 2 keer per week ( behendigheid en drijven) en we gaan elke dag een uur wandelen,zodat ze lekker los kunnen rennen, muizen jagen en snuffelen :cheer: Soms langer voor de fun maar dit is niet persé nodig om ze tevreden te houden.
Dit is voor mijn honden echt voldoende, thuis liggen ze vooral te slapen :mrgreen:
Het is denk ik ook wel een beetje waar je een hond aan went, hoe meer aandacht je hem geeft hoe meer hij dit gaat verlangen ( en onrustig/druk word als hij dit niet krijgt)

Mijn honden zijn erg baasgericht en geven weinig om andere mensen.
Het nadeel van mijn honden is dat ze niet goed met andere honden kunnen, dit levert vooral met Buck helaas nogal wat problemen op.

succes met je zoektocht.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Inge schreef:Je beschrijft mijn mechelaar.
Biene is alleen enorm vals in de kennel, zelfs als ik mn mormeltje uit de kennel ernaast wil halen :engel: :F:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”