Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blauwe beauceron...voor Marjoleine ;-)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Blauwe beauceron...voor Marjoleine ;-)

Ongelezen bericht door Madelief »

Geen blauwe bull, maar wel een blauwe beauceron voor je!

Van deze site:
http://chasseurdombre.blogspot.com/2007 ... umpfs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Re: Blauwe beauceron...voor Marjoleine ;-)

Afbeelding

Ze heeft ook foto's van chocolade beaucerons, maar die vind ik zelf erg onduidelijk.
(zelfde site)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

O, wow!
Dank je wel!

Jij leest vlot Frans, denk ik?
Ik zie wel hoe ze dit verklaart, maar waar staat dat verhaal van die bruine boos?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Et voilá

http://chasseurdombre.blogspot.com/2009 ... chive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een LOF geboren chocolade teef. Ze geeft zelfs de namen en stambomen erbij dus dat is wel erg leuk, want terugzoekbaar:ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:Et voilá

http://chasseurdombre.blogspot.com/2009 ... chive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een LOF geboren chocolade teef. Ze geeft zelfs de namen en stambomen erbij dus dat is wel erg leuk, want terugzoekbaar:ok:
Merci!

Ja, terugzoekbaar voor jou natuurlijk ;)
Maar erg leuk!
Wat is LOF trouwens?
En mogen deze kleuren nog steeds?
Want het Franse systeem is anders dan het Nederlandse, toch? Je kunt toch later, na een jaar of zo, ook nog stambomen aanvragen?

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Madelief schreef:Et voilá

Merci!

Ja, terugzoekbaar voor jou natuurlijk ;)
Maar erg leuk!
Wat is LOF trouwens?
En mogen deze kleuren nog steeds?
Want het Franse systeem is anders dan het Nederlandse, toch? Je kunt toch later, na een jaar of zo, ook nog stambomen aanvragen?
Haha, ja, voor mij wel makkelijker ja. Maar jij kan het ook hoor ;-)
LOF is gewoon het franse stamboek. Alleen werkt het inderdaad anders. De eerste helft van het LOF nummer krijgen ze bij geboorte. Dan de hond dus ingeschreven in het stamboek. Als ik het goed begrepen hebn krijgen ze de tweede helft pas na confirmatie. En alleen pups van geconfirmeerde ouders worden weer LOF inscrit.
De blauwe beaucerons zullen dus niet geconfirmeerd raken. De chocolade ook niet, tenzij heel donker, en een onoplettende keurmeester. Maar waarde foto wat onduidelijk is, kan dat in real live nooit missen natuurlijk.
Ze vertelt overigens elders op haar site dat sommige "blauwe" cq "ardoise" pups na een paar maanden al niet meer van zwart te onderscheiden zijn (niet die hele lichte natuurlijk), maar dat je in de liezen en onder de staart de ardoise (witte haren ) vaak nog wel kunt zien. Dat zal wel hetzelfde ardoise zijn als in de briard. Daar zijn vrijwel alle zwarte briards ardoise. Dus zwart met enkele tot vele witte haren in de vacht.

Kennelijk is er iets in de beauceron dat pigment laat toenemen. Dat sommige grijze ardoises zo donker worden lijkt wel in verband te staan (voor mij) met dat de harlekijns ook zo veel donkerder worden binnen een paar jaar al. Later zijn ze vrijwel zwart met slechts nog een schijn van "het weer" erin. Ze bestaan wel, harlekijns die nog later ook duidelijk harlekijn zijn, maar dat is erg zeldzaam. Dat interesseert mij dus ook enorm.

Ik vind het in ieder geval erg leuk dat deze fokker (dacht ik, maar ik heb eigenlijk verder niets gelezen hoor, alleen vluchtig gescand ;-)) er openlijk erg enthousiast over is. Wie weet wat een groepje van dit soort fokkers nog teweeg zou kunnen brengen. Overigens vind ik glanzend zwart toch mooier :ok:. Ook weet ik (nog) niet of er bij deze blauwe honden ook sprake is van het "blue dog disease". Bij dobers wel, en laat daar nou beauceron inzitten...

Maar ik heb nu eenmaal een groot zwak voor kleurfouten :cheer:

Je kunt geloof ik niet na een jaar nog ene stamboom aanvragen. Die eerste LOF inschrijving moet wel snel dacht ik. Je kutn wel pas jaren later de confirmatie doen. En je kunt ook non-LOF honden laten aankeuren, dat gebeurt nog best regelmatig. Maar ook dan zal een blauwe hond er niet doorkomen...Ik weet eigenlijk niet of een blauw nest uit geconfirmeerde ouders ook initieel LOF ingeschreven wordt, of dat het direct geweigerd wordt. Ik zou het moeten navragen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:Ze vertelt overigens elders op haar site dat sommige "blauwe" cq "ardoise" pups na een paar maanden al niet meer van zwart te onderscheiden zijn (niet die hele lichte natuurlijk), maar dat je in de liezen en onder de staart de ardoise (witte haren ) vaak nog wel kunt zien. Dat zal wel hetzelfde ardoise zijn als in de briard. Daar zijn vrijwel alle zwarte briards ardoise. Dus zwart met enkele tot vele witte haren in de vacht.
Dat is leuk! Je ziet dat ook bij PWD en Barbet bijvoorbeeld.
Er wordt gedacht dat het een variant is van graying of misschien gewoon "bad black", maar in elk geval komt het vaker voor.
Kennelijk is er iets in de beauceron dat pigment laat toenemen. Dat sommige grijze ardoises zo donker worden lijkt wel in verband te staan (voor mij) met dat de harlekijns ook zo veel donkerder worden binnen een paar jaar al. Later zijn ze vrijwel zwart met slechts nog een schijn van "het weer" erin. Ze bestaan wel, harlekijns die nog later ook duidelijk harlekijn zijn, maar dat is erg zeldzaam. Dat interesseert mij dus ook enorm.
Dat is inderdaad erg interessant.
Heb je foto's van die veranderingen? Er staat wel een en ander over de verdeling in de standaard zag ik (heb net even gekeken voor iemand), en dan ga ik ervan uit dat de Franse standaard van de FCI de standaard is die oorspronkelijk is.
Ook weet ik (nog) niet of er bij deze blauwe honden ook sprake is van het "blue dog disease". Bij dobers wel, en laat daar nou beauceron inzitten...
Tja, geen idee.
Maar dat moet redelijk makkelijk te achterhalen zijn.
Ik heb daar wel wat over, mocht je geïnteresseerd zijn (niet veel, trouwens).
Ik weet eigenlijk niet of een blauw nest uit geconfirmeerde ouders ook initieel LOF ingeschreven wordt, of dat het direct geweigerd wordt. Ik zou het moeten navragen.
Dat lijkt me wel leuk om te weten.
Hier is er ook wel gedoe over af en toe, ik heb het er wel eens over met de chipper ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”