Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Past een border collie bij ons?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Past een border collie bij ons?

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik denk met de ervaring die zij (en jullie als ouders) hebben dat wel goed gaat komen hoor. :ok: En heb ongeveer ook hetzelfde beeld van de BC ten opzichte van de Sheltie.

Leuke moeder ben je trouwens, haha! :mrgreen:
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Volgens mij klinkt jullie huis als een ideaal plekkie voor een border en jullie dochter als een heel goed baasje voor een border.

Het enige waar ik op zou letten met een borderpup in een druk huishouden is dat zij voldoende rust krijgt (vooral in haar koppie). Dat je ook consequent bent wanneer er gespeeld en gedold wordt en wanneer niet. Hier in huis was het de regel dat er binnen niet gespeeld wordt met de border. De honden onderling prima, maar wij als baasjes spelen niet binnen...buiten is de actie.

Het slopen viel bij ons juist onwijs mee. Beter gezegd...Sepp sloopt helemaal niets. Heeft ook nooit gehapt naar onze broekpijpen of tenen. Als pup heeft hij ook nooit in mijn handen gebeten. Ik heb Sepp vandaan bij een kennel waar heel veel honden hoog meedraaien in de behendigheid (armatis)...ben helemaal weg van zijn karakter. In huis rustig en buiten vol actie.

Ben heel nieuwsgierig of jullie al een fokker op het oog hebben.

Succes!

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou goed nadenken over de lijnen. Je zegt nu heel stellig werklijn, maar de werklijn is extreem drijverig. Wil je een hond die je andere honden gaat drijven, om maar wat te noemen? Een Border uit gemixte lijnen kan ook hartstikke goed agility lopen, maar zal alleen minder geschikt zijn om bij de schapen te lopen. Heb je al een fokker op het oog?

Alvast veel plezier met de pup, gaat goedkomen bij jullie hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik denk dat die border prima op haar plek gaat zijn in jullie huis. :lol1:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik denk dat een border ook wel goed gaat passen maar ga wel met Linda mee m.b.t. de werklijnen. Een werklijn hoeft ook echt niet beter te presteren dan een tussenin lijn.
En je moet er wel rekening mee houden dat veel borderteven behoorlijke bitches zijn :F:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Zoek stok! schreef:Ik zou goed nadenken over de lijnen. Je zegt nu heel stellig werklijn, maar de werklijn is extreem drijverig. Wil je een hond die je andere honden gaat drijven, om maar wat te noemen? Een Border uit gemixte lijnen kan ook hartstikke goed agility lopen, maar zal alleen minder geschikt zijn om bij de schapen te lopen. Heb je al een fokker op het oog?

Alvast veel plezier met de pup, gaat goedkomen bij jullie hoor :wink:
Ga erin mee. Werklijnen zijn vaak wel heel drijverig en geloof met de showlijnen dat dat een stuk minder is.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Een border collie is natuurlijk een droom voor ieder fanatiek agiltyhandler. Maar hou goed in de gaten waar deze honden oorspronkelijk voor dienden. Drijven is een knopje wat je niet even kan uitzetten en waar je goed mee moet omgaan. Niet alleen vee, maar ook in het dagelijks leven kunnen de border collies nogal veel drijfgedrag vertonen. fietsers, joggers, auto's, een bal, (een groep kinderen). Zeker een border uit werklijnen zal zijn afkomst vaak niet verloochenen, maar denk nou ook niet dat showlijnen niet van deze genen bezitten. Hoe staan jullie tegenover drijf gedrag en zijn jullie bereid daar eventueel ook iets mee te doen? Dit is iets wat je niet zo zeer terug ziet in jullie andere collie en shelties. Voor de rest gaat het vast goed komen.

Kay komt ook uit werkende ouders en is redelijk rustige border collie, alhoewel hij wel zijn tanden hier in de meubelen heeft gezet, hij drijft als hij de kans krijgt auto's: dit gaat met periodes heel goed en daarna doet hij het ineens weer heel erg.
Afbeelding
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Het klinkt iig als een goed doordacht besluit, heel veel succes met het gesprek!
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef: Bij ons op de club trainen ook 2 borders uit showlijnen, die zijn voor James begonnen en zijn nu nog steeds niet brevet klaar... vaak "geen zin", onder de sprongen door, dan werken onze honden stukken beter! Dus daarom wil ik dat liever niet.
Afwachten maar wat de fokker ons adviseert... wordt vervolgd dus ;-).
Zo zijn echt lang niet alle showlijnborders hoor. Ziva's pa presteert heel goed bij gehoorzaamheid en Ziva is ook super gedreven met behendigheid. Die doet echt niet onder voor de andere borders. Op wedstrijden lopen ook genoeg showlijnborders die het hartstikke goed doen. Alleen als het puur op snelheid aan zal komen zal Ziva het niet winnen ;-) Maar dat heb je met een tusseninlijn denk ik niet, die zijn toch ook wel vaak wat ranker.

Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Dat gaat vast helemaal goedkomen.
Heel veel voorpretplezier alvast gewenst. :cheer:
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Een vriendin van mij heeft een border uit een echte werklijn. Hartsikke gaaf teefje. Heel stabiel karakter en op en toe gefocused met wat zij bezig is. Wel een echte drijver.

In de puppyjaren heeft zij de hond vnml los van de andere honden uitgelaten. Totdat zij voor 100% het gevoel had dat zij grip had op het drijven van de hond. Haar kan laten stoppen met drijven en het eyen kan onderbreken.

Bij Sepp (ook uit werklijnen, maar vader & moeder alleen ingezet in behenidgheid, opa's en oma's wel drijvers en 1 opa ook alleen behendigeid, de generaties daaracter volledig drijvers, 0,0 showlijn in zijn lijnen) ben ik ook begonnen hem alleen uit te laten, zonder Roef. Bij Sepp bleek dat hij uiteindelijk geen drijfneigingen heeft op Roef op andere bewegende objecten. Dus nu laat ik ze weer samen uit.

Ik heb zelf de keuze gemaakt, liever een hond uit een werklijn, en energie stoppen in extra training of eventueel schapendrijven naast behendigheid.

Dit leek mij een beter route dan een hond uit een showlijn waar je een kans hebt op gering werkvermogen en gevoelsmatig zit het mij niet lekker dat een hond vnml op uiterlijk is gefokt dan op karakter (misschien te generaliserend) .

Dus mijn tip zal zijn bij een werkertje....laat hem / haar veel uit los van de andere honden, totdat je het drijfgedrag onder controle hebt, in de zin dat je het kan onderbreken en zijn aandacht weer kan krijgen.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Sepp schreef: Ik heb zelf de keuze gemaakt, liever een hond uit een werklijn, en energie stoppen in extra training of eventueel schapendrijven naast behendigheid.

Dit leek mij een beter route dan een hond uit een showlijn waar je een kans hebt op gering werkvermogen en gevoelsmatig zit het mij niet lekker dat een hond vnml op uiterlijk is gefokt dan op karakter (misschien te generaliserend) .
Bovenstaande is voor mij ook de reden dat ik bewust gekozen heb voor een border uit werklijnen.
En ja ze drijft behoorlijk maar denk dat het ook opvoeding is dat je duidelijk maakt wat wel en niet gedreven wordt.
We zijn hier dus ook serieus op aan het trainen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Sepp schreef:Bij Sepp (ook uit werklijnen, maar vader & moeder alleen ingezet in behenidgheid, opa's en oma's wel drijvers en 1 opa ook alleen behendigeid, de generaties daaracter volledig drijvers, 0,0 showlijn in zijn lijnen) ben ik ook begonnen hem alleen uit te laten, zonder Roef. Bij Sepp bleek dat hij uiteindelijk geen drijfneigingen heeft op Roef op andere bewegende objecten.
Aangezien Sepp niet steeds aan het 'eyen' is, kun je toch wel concluderen dat hij er niet op gefokt is. Ik zou voor de agility niet voor een 100% showlijn gaan, maar voor een lijn die zich heeft bewezen in de agility. Dat hoeft dus zeker niet een schapendrijflijn te zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sepp schreef:Bij Sepp (ook uit werklijnen, maar vader & moeder alleen ingezet in behenidgheid, opa's en oma's wel drijvers en 1 opa ook alleen behendigeid, de generaties daaracter volledig drijvers, 0,0 showlijn in zijn lijnen) ben ik ook begonnen hem alleen uit te laten, zonder Roef. Bij Sepp bleek dat hij uiteindelijk geen drijfneigingen heeft op Roef op andere bewegende objecten.
Aangezien Sepp niet steeds aan het 'eyen' is, kun je toch wel concluderen dat hij er niet op gefokt is. Ik zou voor de agility niet voor een 100% showlijn gaan, maar voor een lijn die zich heeft bewezen in de agility. Dat hoeft dus zeker niet een schapendrijflijn te zijn.
Ik ga het meemaken als ik Sepp bij de schapen zet, wat werkelijk zijn werkvermogen is bij de schapen. Dat kan ik nu nog niet zeggen. Voor in het dagelijks leven is het perfect en reuze fijn dat hij niet continue aan het drijven is. Ik weet niet welke knop hij omzet als hij die bolletjes wol ziet.

Maar zijn fokker fokt inderdaad niet voor de schapen maar puur voor de behendigheid. Je kan denk ik nog niet van een behenidgheidslijn spreken omdat de lijn nog niet veel generaties terug gaat. De honden die zich nu (erg) goed bewijzen hebben allemaal 1 moeder gemeenschappelijk (sepp zijn oma). Nu staat pas de 2 generatie te trappelen om te beginnen in de behenigdheid. De eerste dingen die Sepp laat zien voor behendigdheid zijn erg hoopvol, en ik denk dat ik bij hem de beperkende factor ga zijn :mrgreen:

Gister een filmpje gezien van zijn zussie voor het eerst bij de schapen...zag er veelbelovend uit.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Sepp schreef: Dit leek mij een beter route dan een hond uit een showlijn waar je een kans hebt op gering werkvermogen en gevoelsmatig zit het mij niet lekker dat een hond vnml op uiterlijk is gefokt dan op karakter (misschien te generaliserend) .
Die fokkers zullen er ongetwijfeld zijn, maar je bent daar toch zelf bij? Als ik ouderhonden een rotkarakter vindt hebben hoef ik daar geen pup van, ook al zijn ze nog zo mooi. Dat geldt toch ook bij een werklijn die misschien super goed kunnen werken bij de schapen of uitblinken bij de behendigheid. Alleen daar op selecteren is mijn inziens ook verkeerd. Het is een totaalplaatje en ook bij een showlijn hoort daar werkvermogen bij en ook bij een werklijn hoort daar een prettig karakter bij. Wellicht zijn de criteria bij een showlijn wat anders maar het blijft om het totaalbeeld gaan. Showlijnhonden zijn echt niet allemaal lamme takken, blijven net zo goed borders. Als je echt aan de top wil komen kan dat misschien niet bij een showlijn, maar dat is ook lang niet voor iedereen weggelegd met een heeft die wellicht wel die capaciteiten heeft.
Ik zeg niet dat trouwens iedereen een showlijn moet nemen ofzo hoor, maar het zijn zeker wel honden waar je heel erg leuk behendigheid mee kunt doen (zo is Ziva's tante in één jaar van de laagste naar hoogste klasse gepromoveerd :ok: ).

Sepp
Zeer actief

Lysette schreef:
Sepp schreef: Dit leek mij een beter route dan een hond uit een showlijn waar je een kans hebt op gering werkvermogen en gevoelsmatig zit het mij niet lekker dat een hond vnml op uiterlijk is gefokt dan op karakter (misschien te generaliserend) .
Die fokkers zullen er ongetwijfeld zijn, maar je bent daar toch zelf bij? Als ik ouderhonden een rotkarakter vindt hebben hoef ik daar geen pup van, ook al zijn ze nog zo mooi. Dat geldt toch ook bij een werklijn die misschien super goed kunnen werken bij de schapen of uitblinken bij de behendigheid. Alleen daar op selecteren is mijn inziens ook verkeerd. Het is een totaalplaatje en ook bij een showlijn hoort daar werkvermogen bij en ook bij een werklijn hoort daar een prettig karakter bij. Wellicht zijn de criteria bij een showlijn wat anders maar het blijft om het totaalbeeld gaan. Showlijnhonden zijn echt niet allemaal lamme takken, blijven net zo goed borders. Als je echt aan de top wil komen kan dat misschien niet bij een showlijn, maar dat is ook lang niet voor iedereen weggelegd met een heeft die wellicht wel die capaciteiten heeft.
Ik zeg niet dat trouwens iedereen een showlijn moet nemen ofzo hoor, maar het zijn zeker wel honden waar je heel erg leuk behendigheid mee kunt doen (zo is Ziva's tante in één jaar van de laagste naar hoogste klasse gepromoveerd :ok: ).
Na aanleiding van jouw reactie merk ik dat ik mij onzorgvuldig heb uitgedrukt. Ik bedoelde werkvermogen, drive om te willen werken, altijd klaarstaan in plaats van karakter. Je hebt gelijk dat bij iedere lijn show of werklijn natuurlijk een goed karakter (sociaal e.d) zeer wenselijk is en dat je zelf erbij bent bij de keuze van de ouder dieren.

De ouders van Sepp en naaste verwanten van de ouders (nestgenoten en neven en nichten, opa's en oma's) zijn enorm gedreven honden, daar ging het mij om.

Maar zo als ik al schreef is het misschien te generaliserend om zo te praten over de verschillende lijnen. In elke lijn zullen er inderdaad honden zijn die graag willen werken en die te lui zijn om ook maar 1 stap extra te zetten. Hoe jij je hond weet te motiveren en gek te maken voor het spelletje is waarschijnlijk vele malen belangrijker.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Misschien leg ik nu te veel nadruk op een uitspraak van je, maar toen je begon over border die je 'te veel' vind, begon ik een beetje te twijfelen. Want ga je voor een border collie, maar voor een rustige? Tja moet je dan wel een border vraag ik me dan af? Ik heb heel erg nagedacht over een border collie en had alle rampscenario's overdacht. Ik ging er dan ook vanuit dat ik een neuroot in huis nam, die alles drijft wat los en vast zit, die alles sloopt, die veel blaft en die alleen maar wilde luisteren voor een bal, lelijk doet tegen andere honden omdat hij alleen maar wil werken en tijdens het uitlaten zenuwachtig om me heen drentelt, springt etc. Ik had besloten dat me dat allemaal kon gebeuren met een border, zo kon het me allemaal meevallen. En laat het wonder daar zijn. Kay is tot nu toe helemaal geen drukke border collie, ondanks dat hij ouders heeft die beide bij de schapen werken en ook daarnaast ook nog aan behendigheid doen. En Kay is nog helemaal niet bij de schapen geweest (wat nog wel komt hoor)
Kay is tot nu toe best een rustig hondje(maar ho wacht, hij is nog geen jaar). Het enige wat hij heeft waargemaakt is dat hij een aantal van mijn meubels een beetje bijgewerkt heeft en de mijn grasveld overhoop heeft gehaald. Maar ach bij alles wat ik me van te voren had bedacht, viel dat allemaal reuze mee.

Wat ik wil zeggen, of nee waar ik een beetje bang voor bent als je komt met zulk soort uitspraken of je dan wel echt voor een border moet gaan. Border staan bekend om hun gedrag, waar ze ook groot en deel op gefokt zijn. Honden die heftig zijn, zijn juist honden die als je dat gedrag goed weet te beteugelen de toppers kunnen zijn van de behendigheid. Een hond die niet wil werken, kan je niet laten werken, een pittge hond moet je alleen leren sturen, want werken doet hij wel. Ik vraag me dus oprecht af of je wel goed doet aan een border als je (nou ja voor je dochter) hem voor de behendigheid wil aanschaffen en de top wil bereiken. Als je enkele voor een rustige border collie wil gaan, kan je van een koude kermis thuiskomen. Aangezien ik nogal wat puppies zag, die als pup rustig waren en dat heel snel 180 graden veranderde. Voor Kay geld bijvoorbeeld het tegenovergestelde. Was in het nest nogal pittig (en de eerste weken in huis merkte ik dat ook wel aan hem)

En een showborder is rustiger, maar waar moet je hem mee vergelijken als ik zeg rustiger dan de gemiddels border. Het is bij lange na nog niet te verlijken met een Schotse Collie. Met een Shelty, nou ja misschien komt dat dichterbij, maar dan dus wel een maat groter.

Begrijp me dus niet verkeerd. Ik wens jullie maar al te graag een topper voor de agility toe en als dat een border is lijkt me dat hartstikke leuk voor jullie en zeker voor je dochter (want dat is toch de droom van elk meisje die fanatiek is in de behendigheid, in ieder geval was het ooit ook mijn droom hoor:D). Succes met jullie overweging wel of geen border (want het is en blijft een ontzettend leuk ras :D)
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Leuk hoor.
Zijn inderdaad erg leuke honden die de fokker heeft :mrgreen:
Ga voor je duimen dat er straks voldoende teefjes geboren gaan worden.
Kom je naar de herdingtest en trail kijken ??
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Nou dan wil ik jullie (en in speciaal natuurlijk je dochter) heel veel plezier en geluk toewensen met jullie a.s. nieuwe huisgenoot en vriend voor het leven. :ok:
Leuk dat je nu het hele traject bij de fokker kunt gaan volgen vanaf het allereerste begin. Natuurlijk willen we daar wel het 1 en ander over horen he?

Kay heeft die enorme spierspanning trouwen ook hoor. Hij is al vanaf vrij jong (maand of 5) al fors bespierd en echt knoeperhard. Zeker als ik het vergeleek met nog 2 andere leeftijdsgenoten. Denk dus dat Kay straks echt 1 bonk spieren zal zijn. Maar met Kay kan je verder wel lekker knuffelen, alhoewel hij het buiten niet zo nodig vind, maar binnen zit hij het liefst op schoot en wordt de hele dag geaaid en het maakt hem eigenlijk niet uit door wie of bij wie (behalve mijn vader, die vind hij eng).

En nog even over eyen. Kay vertoond tot nu toe alleen eye-gedrag bij auto's, maar verder erg weinig. Zeker in vergelijking tot 1 van de eerder genoemde leeftijdsgenoten. Diegene met veel eye lijkt het tot nu toe nog helemaal niet zo goed met de schapen te doen. Je zou verwachten dat hij te veel eye heeft, maar nee hij is te bewegelijk(en te weinig eye). Dus wie weet eyed Kay wel alleen bij schapen (en auto's).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”