welk soort hond past bij mij?
Ik ben een onwijze twijvelaar dus ik wil even jullie mening peilen.
Sterker: ik vindt het belangrijker dat jullie weten wat ik zoek in een hond dan dat ik het vindt
om gelijk een hondenkeuze te maken. Een rashond zit er waarschijnlijk toch niet in.
Een klein soort herder of retriever zou bijvoorbeeld leuk zijn,
ware het niet dat daar vaak de hoofdprijs voor wordt gevraagd en dat ik vanuit ervaring met dergelijke hondjes huiverig ben voor gezondheidsproblemen als staar en doofheid.
Dit is wat ik kan bieden:
Het hondje zal regelmatig worden uitgelaten en zich bij andere mensen en dieren begeven.
Ik zal meestal thuis werken en bezit een Wajong uitkering die mijn salaris vervangt en dus heb ik vaste inkomsten om een hondje te kunnen onderhouden, mits de aanschafprijs geen 300+ euro is.
Ik heb de ervaring dat oppashonden op een gegeven moment gewoon alleen maar wilen slapen aan het eind van de dag.
Echter, er zullen dagen zijn dat ik soms de hele dag weg moet.
Het liefst zoek ik een rustige hond, die tevens van lang wandelen houdt en ook kan rennen en zwemmen,
(mijn zus heeft een tzi chu en die kan dat niet lang vanwege zijn ademhaling).
Voor mijn deur heb ik een drukke haven, een bruincafé met terras, het IJsselmeer met strand,
en een recreatiegebied met weide en bos. Een hond die ver kan lopen en kan zwemmen is dus wel meegenomen.
Hij mag absoluut niet keffen of blafferig zijn, omdat ik te maken heb met een makelaarskantoor beneden mijn woning
(de eigenaar daarvan is ook mijn huisbaas).
Het is echter niet erg als het hondje wat alert is
(gezien er een keer een idioot was die via het balkon binnen probeerde te komen).
Ik wil de hond gaan africhten. Het is dus een vereiste dat de hond goed naar zijn of haar baas kan leren luisteren en anderen negeert.
Ook omdat ik in de binnenstad woon en ik niet wil dat de hond met jan en alleman weg loopt of zijn of een ander's veiligheid in gevaar brengt.
Hij of zij moet dus andere honden met rust kunnen laten en niet nerveus zijn;
ook omdat de hond veelvuldig zal omgaan met een teefje en een dominante rue.
Vanwege bovenstaande eisen gaat mijn voorkeur uit naar een puppy,
de schofthoogte onder de knie vanwege de ruimte en omdat ik wel een hond wil en geen mislukte cavia
(sorry maar die hebben we al
Kwa uiterlijk heb ik weinig eisen: ik vindt de meeste van jullie honden mooi omdat ik een liefhebber ben.
Sommige honden zijn mooi van lelijkheid dus je weet nooit of een hondje bevalt.
Echter, ik vindt een smalle hond met een smalle snuit en halflang haar toch vaak wel het mooist.
De aanschafprijs is ook een probleem punt:
ik heb nu eenmaal geen duizenden euro's liggen.
Wat ik momenteel kan besteden is zo'n 300 euro ineens, en ik kan daarbij nog sparen.
De reden dat ik ook geen al te grote hond wil is ook vanwege de vaste lasten.
Voorbeeld: een tzi chu kost zo'n 16 euro per maand aan eten als je een beetje
net voer wilt, maar een retriever kost je al gauw 50 euro per maand.
Daar komen voor een grote hond dan ook de verhoogde concultkosten bij van de DA en de verzekering.
Mijn inkomsten zijn geen vetpot dus ik let op de kleintjes.
Uiteraard houdt ik rekening met de verzekering van het dier en met de onkosten.
Vanwege bovenstaande redenen is een rashond absoluut geen vereiste.
Het liefst krijg ik bijvoorbeeld een hondje uit een nest van één van jullie.
Ik ben iemand die veel waarde hecht aan persoonlijk contact met de mensen waar ik een dier haal of plaats.
Daarbij wil ik het liefst dat een 7 weken oude pup als het kan nog een week of 2 bij de ouders blijft.
Dat is misschien bijgeloof bij honden, maar bij mijn andere dieren is dat een eis om ervoor te zorgen
dat ze niet bijterig, luidruchtig of likkerig worden: er is toch een bepaalde opvoeding, vooral van de rue,
die je als mens niet mee kunt geven.
Of de buurman er ook 1 heeft interesseert mij geen sier, (trouwens, die heeft een sint bernard dus dat wordt niks):
ik gebruikte gewoon de online honden encyclopedie.
De honden waar ik aan dacht in willekeurige volgorde; allemaal honden waar ook nadelen aan zitten dus gebruik ze maar als richtlijn:
-de maltezer, zag er net eentje lopen met een tzi chu, liep netjes naast de baas ondanks zijn reputatie
-Finse lappenhond of Shetland scheepdog, deze zijn gewoon heel erg mooi, ook kwa formaat en kwa karakter passen ze, maar helaas veel te duur
-Bologneser, te duur maar erg mooi, slim en rustig. misschien te traag voor intensief sporten en misschien geen zwemmer
-het Markiesje, ook te duur, maar vanwege haar uiterlijk en vanwege haar waakzaamheid toch een leuk dier om te noemen
-de Hollandse smoushond, wederom duur, wel een echte hond maar misschien iets te eigenwijs
-de Landseer, te duur en te groot maar wat een leuk dier..
-de Eurasiër, te zeldzaam en te duur, te groot ook misschien, maar vanwege zijn algemeen karakter wel een goede hond voor mij denk ik
ps. is het niet raar dat een mobiele telefoon z'n licht laat knipperen als de accu bijna leeg is?
dat zal z'n werking niet echt verlengen denk ik..
-Drentsche patrijshond, vanwege het karakter en de looks, maar voor de rest niet praktisch in mijn situatie
-Friese stabij, een schat om te zien, iets te groot denk ik, ook weer te duur dat wel, maar kwa karakter ook goed passend naar wij dachten
-Clumber spaniel. ja die verwacht je niet in dit rijtje. ik ook niet. geen idee waarom ook. raar beest.
Allemaal te duur en bijna allemaal te groot..
Weet je, het komt erop neer dat ik niet goed weet of ik nu een gezelschaphond moet nemen of niet.
Ik ben bang dat ik dan problemen krijg met alleen laten en sporten.
Daarbij zijn ze vaak net te klein voor mij.
Herdershonden en veedrijvers zijn vaak te groot en te duur.
Daarbij zijn terriërs en andere jachthonden weer niet geschikt met andere dieren in de buurt.
Schnauzers, pinschers enzovoorts zijn vaak te druk en te eigenwijs voor mij.
De oertypes zijn kwa grote en uiterlijk vaak aantrekkelijke honden.
Al heb je keffertjes en hele grote die ik niet wil.
Waterhonden zijn vaak te groot maar ik wel wel kunnen zwemmen met mijn dier.
Bulldogtypes vindt ik voor mezelf niet zo interessant kwa uiterlijk maar komen kwa karakter soms wel in de buurt van wat ik wil.
Ook houdt ik niet erg van kortharige lange dunne poten en lange nekken.
Natuurlijk valt er heel wat te compenseren bij het dier en aan mijn wensen,
dus schiet maar wat meningen.
Het zal waarschijnlijk neerkomen op een kruizing, ook gezien ik de kosten voor een verenigingshond meestal te hoog vindt.
Overigens heb ik behoorlijk wat ervaring met het opvoeden van verschillende honden.
De rassenkennis ontbreekt mij echter omdat ik nooit echt dacht dat ik ooit een hond zou kunnen nemen.
Mijn dank is groot!
Remco