Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grrr... oefening 'door elkaar lopen'

Moderator: moderatorteam

Fin
Zeer actief

Grrr... oefening 'door elkaar lopen'

Ongelezen bericht door Fin »

Ik ben net terug van behendigheid met Durga, de cursus 'recreatie'. Vorige keer een invallende cursusleider, heel leuk, voornamelijk de hindernissen nemen en dat deed en doet Durga prachtig. Dit keer de vaste cursusleidster, en die begon met de oefening blijf. En daarna 'door elkaar lopen'.

Laat ik nou met mijn stomme kop denken dat Durga met haar uitvalgedrag een uitzondering is. :ugh: Niet dus, iedereen moest door elkaar lopen, vlak langs andere aangelijnde honden, en ten minste drie honden gingen richting Durga uit hun plaat. :ugh: Durga dus ook uit d'r dakkie. :roll: Prompt later op de les moest ze los en ja hoor, één keer een labrador gepakt, één keer een border terrier. Dat terwijl ze zich de vorige keer perfect gedragen heeft, helemaal op haar gemak, ook los, geen centje pijn en niets niet niemand geen haartje gekrenkt.

Nu had ik wel de fout gemaakt door haar dit keer aan een treklijn te hebben, dit met de gedachte dat dat makkelijker voor haar is met het hindernissen nemen. Aan de treklijn is de verleiding om naar voren te schieten natuurlijk net even groter. Maar toch, maar toch... vorige keer was ze een flink gedeelte van de tijd los en heeft ze zich keurig gedragen. Nu had ik echt het idee dat ze bij zichzelf dacht dat de activiteiten voor deze avond bestonden uit hindernisjes nemen en mattuh... :S: :ugh: :mrgreen:

Ben ik raar dat ik nu bij mezelf denk dat ik zo'n door elkaar lopen oefening maar aan me voorbij laat gaan omdat die i.m.o. met Durga averechts werkt zolang er uitvallende honden bij zitten? De cursusleidster vond zo'n oefening nu juist wel werken, en dat de honden al veel minder naar elkaar uitvielen (drie in minder dan vijf minuten tijd vind ik nog steeds veel, eigenlijk).

Is dit een standaard oefening, zo ja, hoe reageren jullie honden erop, en voor diegenen die wel eens een cursus geven, is dit een oefening die jullie zo zouden doen?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Grrr... oefening 'door elkaar lopen'

Ongelezen bericht door yamie »

als ik een hond heb, die daar "lastig "in is, dan wil ik ten allertijde voorkomen dat er juist spanning opgebouwd kan worden, dus de aandacht vestigen op uithalen ( of naar uitgehaald worden) ik zou dan willen, dat de hond zich op mij concentreert en op mij let, mijn advies? ik zou zulke oefeningen niet meer doen met Durga, niet op deze curcus iig, niet als ze ook los moet lopen ;)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja, wij doen die oefening wel bij ringtraining omdat je tijdens shows soms ook zo loopt onderweg naar de ring. Maar voor behendigheid zie ik het nut niet zo. Helemaal als het recreatief is :denken:
Fin
Zeer actief

yamie schreef:als ik een hond heb, die daar "lastig "in is, dan wil ik ten allertijde voorkomen dat er juist spanning opgebouwd kan worden, dus de aandacht vestigen op uithalen ( of naar uitgehaald worden) ik zou dan willen, dat de hond zich op mij concentreert en op mij let, mijn advies? ik zou zulke oefeningen niet meer doen met Durga, niet op deze curcus iig, niet als ze ook los moet lopen ;)
Ik denk dat de oefening an sich misschien wel nut zou kunnen hebben voor haar, als de rest van de honden gewoon sociaal reageren. Maar een voor de rest goed aangepast takketeefje blootstellen aan van alle kanten aankomende honden waarvan er een aardig aantal zelf uitvallen, ik zie daar het nut niet van in.

En vooral, ik heb er even de pest in omdat ik haar daarna heb moeten corrigeren voor het op een andere hond duiken, terwijl we deze cursus nu juist voor het leuk doen. :evil: Ze was daarna toch wel van slag en vond het allemaal even wat minder. Daarbij is dit hetzelfde hondje dat je rustig bij een drukke hondenvijver middenin een groep spelende honden kunt zetten, en het enige wat ze doet is zitten, wachten tot we klaar zijn, en af en toe een opdringerige hond beleefd en beheerst afsnauwen. Dat is toch perfect? Je moet haar alleen niet confronteren met drie naar haar uitvallende honden in minder dan vijf minuten en op een zeer kleine afstand. Waarvan er twee flink wat groter waren dan haar ook. :roll:

Fijn om te lezen dat jij in mijn plaats de oefening ook zou overslaan. :ok:
Fin
Zeer actief

Maeve schreef:Tja, wij doen die oefening wel bij ringtraining omdat je tijdens shows soms ook zo loopt onderweg naar de ring. Maar voor behendigheid zie ik het nut niet zo. Helemaal als het recreatief is :denken:
Het is behendigheid (op heel laag niveau) gecombineerd met gehoorzaamheidsoefeningetjes. Het wordt bij deze vereniging als extraatje gegeven omdat de gewone behendigheidscursussen in no time vol zitten.

Nu doet deze trainster het natuurlijk ook maar op vrijwillige basis hoor, daar heb je ook respect en waardering voor op te brengen. Maar ik kan haar op dit moment heel even wel schieten...:F:
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik heb op cursus geen oefeningen gedaan waarvan ik WIST dat mijn hond het niet aankon.
Jij kent je hond; als je weet dat bepaalde oefening niet geschikt voor haar zijn en mogelijk leiden tot ongelukken (zoals dus honden aanvliegen), doe dan niet mee. Ga aan de kant staan wachten tot ze verder gaan.

Het valt me echt op dat cursussen ook negatief gedrag een negatieve ervaringen opleveren.... Juist omdat sommige oefeningen ''moeten'', terwijl ze niet geschikt zijn voor dat type hond.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Nakisha schreef:Ik heb op cursus geen oefeningen gedaan waarvan ik WIST dat mijn hond het niet aankon.
Jij kent je hond; als je weet dat bepaalde oefening niet geschikt voor haar zijn en mogelijk leiden tot ongelukken (zoals dus honden aanvliegen), doe dan niet mee. Ga aan de kant staan wachten tot ze verder gaan.

Het valt me echt op dat cursussen ook negatief gedrag een negatieve ervaringen opleveren.... Juist omdat sommige oefeningen ''moeten'', terwijl ze niet geschikt zijn voor dat type hond.
Het is de eerste cursus sinds Christo's puppietijd waar ik aan deelneem, en de allereerste cursus ooit met Durga. Ik heb het verkeerd ingeschat dat de andere honden wel sociaal zouden reageren, en dan kan ze het wel aan. In plaats daarvan was er een kooiker bij die aan de lijn echt uit zijn of haar dak ging, en dat op je af hebben stormen als je zelf nog geen 36cm hoog bent is teveel.

Geeft niet, de hindernisjes neemt ze hartstikke goed, en ik heb weer een les geleerd.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Absoluut, dit soort dingen kunnen je gewoon overkomen en je leert er weer van. :ok: Dit gebeurd je niet nog eens. :)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het is opvallend hoe snel cursussen willen dat je met je hond op korte afstand van een andere hond gaat lopen. Terwijl dat eigenlijk iets is voor gevorderde honden en mensen. Je moet zeker weten dat er niet uitgevallen wordt, anders begin je er gewoon niet aan. Wat leren de honden hier nou eigenlijk van? Helemaal niks goeds, alleen dat er blijkbaar uitgevallen mag worden en ze vooral niet op de baas letten. Daar zijn ze dus duidelijk nog niet aan toe. Dus doe je dit niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Vreemde oefening voor een recreatieve behendigheidscursus :denken:

Wanneer ze zo'n oefening altijd doen zou ik denk ik wel de oefening meedoen, maar op een andere manier :wink: .
Ik zou er een aandachtsoefening van maken.
Ga een beetje aan de buitenkant van de groep staan en laat iedereen maar lopen met hun hondjes.
Probeer Durga haar aandacht vast te houden. Zitten en 'kijk eens'.
Dat is toch een nuttige oefening en je staat niet gelijk helemaal buiten de groep omdat je toch 'meedoet'.
Niet vragen aan de trainster, wel overleggen en zeggen dat jij denkt dat het op die manier een betere oefening voor jullie kan zijn.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Wij doen die oefening wel bij GG (voor en achterlangs en slalommend), maar bij behendigheid heb ik nooit zoiets hoeven doen. Ik zie het nut ook niet zo, maar ik lees dat het bij jou een combinatie van gehoorzaamheid en behendigheid is? Want dan kan het gewoon als gehoorzaamheidsoefening bedoeld zijn geweest? Ik vind het op zich wel een nuttige oefening, omdat je hond op jou gericht moet zijn en niet moet reageren op andere honden. Niet als hij zit en niet als hij loopt (en dus ook niet als hij behendigheid doet).
Ik wil niet lullig doen, maar ik begrijp niet zo goed hoe Durga de kans kon krijgen om een lab en een border te pakken (en ik weet ook niet precies wat je met pakken bedoelt..) ?
Als het voor jullie beter werkt om haar juist bij de anderen uit de buurt te houden en op jou te laten focussen, dan zou ik dat doen (en tegen die trainster zeggen waarom je dat doet) en als je dan aan het uitvallen wilt werken, dan kun je daar gerichter op gaan trainen. Maar zoals het nu is, kan ze een dergelijke oefening dus niet aan en dan zou ik haar dat ook niet laten doen. :wink:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Kaiou schreef:Vreemde oefening voor een recreatieve behendigheidscursus :denken:

Wanneer ze zo'n oefening altijd doen zou ik denk ik wel de oefening meedoen, maar op een andere manier :wink: .
Ik zou er een aandachtsoefening van maken.
Ga een beetje aan de buitenkant van de groep staan en laat iedereen maar lopen met hun hondjes.
Probeer Durga haar aandacht vast te houden. Zitten en 'kijk eens'.
Dat is toch een nuttige oefening en je staat niet gelijk helemaal buiten de groep omdat je toch 'meedoet'.
Niet vragen aan de trainster, wel overleggen en zeggen dat jij denkt dat het op die manier een betere oefening voor jullie kan zijn.
Dank je, dat is een prima oplossing! :cheer: Dan doe ik toch nog een beetje mee.
Fin
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Het is opvallend hoe snel cursussen willen dat je met je hond op korte afstand van een andere hond gaat lopen. Terwijl dat eigenlijk iets is voor gevorderde honden en mensen. Je moet zeker weten dat er niet uitgevallen wordt, anders begin je er gewoon niet aan. Wat leren de honden hier nou eigenlijk van? Helemaal niks goeds, alleen dat er blijkbaar uitgevallen mag worden en ze vooral niet op de baas letten. Daar zijn ze dus duidelijk nog niet aan toe. Dus doe je dit niet.
Daarbij verwacht ik in het dagelijks leven van mijn honden niet dat ze netjes aangelijnd vlak langs andere aangelijnde honden lopen. Zelfs in ons drukke landje is dat toch niet nodig? Ik hou altijd wat afstand. Tenzij ik het baasje van de hond in kwestie ken, en dan maken we een praatje, en dan gedraagt ze zich prima.

Durga is een schatje, en naar andere honden toe zo sociaal als er bij haar gezien haar ras in zit. Alles heb ik al eruit gehaald wat er in zat bij haar. Zolang ik haar aandacht heb en andere honden haar grotendeels met rust laten, doet ze het hartstikke goed.

Maar goed, fijn om te weten hoe jullie er tegenaan kijken, vooral diegenen zoals jij Linda die ook hondensport doen. De volgende les ga ik Kaiou's suggestie volgen en 'Kijk eens' oefenen. :ok:
Fin
Zeer actief

Frenk schreef:Ik wil niet lullig doen, maar ik begrijp niet zo goed hoe Durga de kans kon krijgen om een lab en een border te pakken (en ik weet ook niet precies wat je met pakken bedoelt..) ?
Veel geschreeuw, weinig wol confrontaties. Bloedeloos maar wel luidruchtig en de andere hond is danig onder de indruk. De laatste keer dat ze het deed was trouwens een dik jaar geleden, dit van vanavond was uitzonderlijk. Dat bedoel ik ook als ik zeg dat ik wat sociaal zijn er bij haar alles uitgehaald wat er in zit, ze doet het op zich best goed.
Frenk
Zeer actief

christo schreef:
Frenk schreef:Ik wil niet lullig doen, maar ik begrijp niet zo goed hoe Durga de kans kon krijgen om een lab en een border te pakken (en ik weet ook niet precies wat je met pakken bedoelt..) ?
Veel geschreeuw, weinig wol confrontaties. Bloedeloos maar wel luidruchtig en de andere hond is danig onder de indruk. De laatste keer dat ze het deed was trouwens een dik jaar geleden, dit van vanavond was uitzonderlijk. Dat bedoel ik ook als ik zeg dat ik wat sociaal zijn er bij haar alles uitgehaald wat er in zit, ze doet het op zich best goed.
Ik zou haar inderdaad leren dat ze op jou gericht moet zijn door de 'kijk eens' van Kaiou :ok: Ze zal snel genoeg in de gaten hebben dat met jou bezig zijn op zo'n veld allerlei leuke dingen oplevert (zoals springen over een hindernis :mrgreen: )
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Het is opvallend hoe snel cursussen willen dat je met je hond op korte afstand van een andere hond gaat lopen. Terwijl dat eigenlijk iets is voor gevorderde honden en mensen. Je moet zeker weten dat er niet uitgevallen wordt, anders begin je er gewoon niet aan. Wat leren de honden hier nou eigenlijk van? Helemaal niks goeds, alleen dat er blijkbaar uitgevallen mag worden en ze vooral niet op de baas letten. Daar zijn ze dus duidelijk nog niet aan toe. Dus doe je dit niet.
Tsja, hier is het een oefening die we al vanaf de puppengroep moeten doen en hij blijft ook bij elk niveau terugkomen. Ik heb juist het idee dat omdat we het al vanaf pup af aan doen dat Frenk niet beter weet dan op z'n gat blijven zitten of normaal meelopen :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Tsja, hier is het een oefening die we al vanaf de puppengroep moeten doen en hij blijft ook bij elk niveau terugkomen. Ik heb juist het idee dat omdat we het al vanaf pup af aan doen dat Frenk niet beter weet dan op z'n gat blijven zitten of normaal meelopen :19:
Waar ik nu train, doen ze het pas als de hond volgen heel goed beheerst. Op andere scholen zag ik een hoop sleur- en trekwerk, uitvallende honden en vooral: zeer slordig volgwerk. Eerst de oefening goed beheersen en dan de afleiding laten toenemen. Of het moet er om gaan om met losse lijn honden te passeren, dat is wel praktijkgericht. Met Izzie doe ik het ook hoor, vlak langs een hond volgen. Maar ja, die interesseert het geen klap wat er loopt. Bram verzwikte z'n nek zowat als ik dat deed toen hij jong was :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik ken het door elkaar lopen inderdaad ook wel van de hondentraining. Wij hadden toen der tijd een herder in de groep zitten die absoluut niet met andere
honden overweg kon. Wat dan als oplossing geboden werd was dat als de groep door elkaar / langs elkaar heen liep, terwijl de honden moesten volgen, wat ze overigens al wel konden, omdat daar in het begin van de training druk op getraint werd, dat de desbetreffende hond/baas combi om de groep heen liep. Ipv er door heen. Op die manier kwam ze niet te dicht bij andere honden, en werd er in begeleid als het goed ging om steeds een stukje dichterbij te gaan.

Uiteindelijk is de hond steeds meer gaan focussen op dr baas (het was een herplaatser overigens) en niet meer op andere honden, en kon ze na maanden training rondjes dicht langs de groep lopen. Nee, nog steeds niet vlak langs elkaar, maar het rondje werd steeds kleiner, en er zat niet veel meer dan een meter tussen. Een hele prestatie, en de hond was lang zo hond-agressief niet meer als in het begin.

Ik zou inderdaad als je weet dat je hond zo reageert niet meer zomaar vlak langs elkaar gaan lopen, want dat werkt averechts naar mijn idee als ik jou zo lees.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb dit trouwens gehad met een Hovawart die aldoor bijna in m'n nek sprong. Inge kent dat verhaal wel. Hij moest mij elke keer hebben en het was echt niet fijn. Toen zat ik nog in de fase dat ik dacht dat de trainer wel gelijk zou hebben en dat ik me aanstelde :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Waar ik nu train, doen ze het pas als de hond volgen heel goed beheerst. Op andere scholen zag ik een hoop sleur- en trekwerk, uitvallende honden en vooral: zeer slordig volgwerk. Eerst de oefening goed beheersen en dan de afleiding laten toenemen. Of het moet er om gaan om met losse lijn honden te passeren, dat is wel praktijkgericht. Met Izzie doe ik het ook hoor, vlak langs een hond volgen. Maar ja, die interesseert het geen klap wat er loopt. Bram verzwikte z'n nek zowat als ik dat deed toen hij jong was :wink:
Ja, dat lijkt me inderdaad niet opschieten. Hier laten ze je in het begin dus met een hand vol koek of een speeltje lopen om je hond mee te lokken en begin je op grote afstand voorlangs/achterlangs, als dat goed gaat ga je dichterbij lopen. Als dat goed gaat, dan ga je slalommen. Dus pas als de hond het aankan, dan maak je het weer iets moeilijker. En het gaat inderdaad niet om strak volgen. Het gaat om met een slappe lijn meelopen en honden passeren en het gaat er ook om om rustig blijven zitten als er een andere hond passeert. Je hond mag wel om zich heen kijken, maar moet de andere honden gewoon 'laten begaan' zeg maar.
Op de hogere niveaus zie je de meeste hondjes trouwens wel redelijk 'volgend' meelopen, maar vanavond werd nog benadrukt (wij zijn een C groep) dat het vooral gaat om het meelopen en blijven zitten en niet om de kwaliteit van het volgwerk.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

P!nki schreef:Ik ken het door elkaar lopen inderdaad ook wel van de hondentraining. Wij hadden toen der tijd een herder in de groep zitten die absoluut niet met andere
honden overweg kon. Wat dan als oplossing geboden werd was dat als de groep door elkaar / langs elkaar heen liep, terwijl de honden moesten volgen, wat ze overigens al wel konden, omdat daar in het begin van de training druk op getraint werd, dat de desbetreffende hond/baas combi om de groep heen liep. Ipv er door heen. Op die manier kwam ze niet te dicht bij andere honden, en werd er in begeleid als het goed ging om steeds een stukje dichterbij te gaan.

Uiteindelijk is de hond steeds meer gaan focussen op dr baas (het was een herplaatser overigens) en niet meer op andere honden, en kon ze na maanden training rondjes dicht langs de groep lopen. Nee, nog steeds niet vlak langs elkaar, maar het rondje werd steeds kleiner, en er zat niet veel meer dan een meter tussen. Een hele prestatie, en de hond was lang zo hond-agressief niet meer als in het begin.

Ik zou inderdaad als je weet dat je hond zo reageert niet meer zomaar vlak langs elkaar gaan lopen, want dat werkt averechts naar mijn idee als ik jou zo lees.
Je moet voor deze cursus eigenlijk een gehoorzaamheidsdiploma hebben gehaald, die eis is voor Durga vervallen. Maar ze kent dus geen 'volg'. Was ze denk ik :smile: gezien het aantal honden dat uitviel de enige niet in. :mrgreen: Maar ik snap het principe dus wel, en het zou kunnen werken, maar dan alleen als de andere honden niet uitvallen naar haar.

Ik zie het bij Durga echt niet gebeuren dat ik ooit met haar vlak langs een uitvallende hond kan lopen en dat ze daar volkomen :cool2: onder blijft.
Fin
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik heb dit trouwens gehad met een Hovawart die aldoor bijna in m'n nek sprong. Inge kent dat verhaal wel. Hij moest mij elke keer hebben en het was echt niet fijn. Toen zat ik nog in de fase dat ik dacht dat de trainer wel gelijk zou hebben en dat ik me aanstelde :wink:
Die hond viel uit naar jou? :eek:

Pfff, vreemd eigenlijk, in de normale dagelijkse omgang is voor jezelf opkomen veel makkelijker. Maar op een trainingsveld en met een trainer is het net alsof je een stukje ontwikkeling overnieuw moet doen. :scratch:
Frenk
Zeer actief

christo schreef:Je moet voor deze cursus eigenlijk een gehoorzaamheidsdiploma hebben gehaald, die eis is voor Durga vervallen. Maar ze kent dus geen 'volg'. Was ze denk ik :smile: gezien het aantal honden dat uitviel de enige niet in. :mrgreen: Maar ik snap het principe dus wel, en het zou kunnen werken, maar dan alleen als de andere honden niet uitvallen naar haar.

Ik zie het bij Durga echt niet gebeuren dat ik ooit met haar vlak langs een uitvallende hond kan lopen en dat ze daar volkomen :cool2: onder blijft.
Bij ons is uitvallen naar de passerende hond dus net zo goed niet de bedoeling. En ik denk dat er maar weinig honden zijn die helemaal niet reageren als ze uitgekafferd worden hoor. :wink:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

zeker in combinatie met behendigheid vind ik dit geen geweldige oefening.
honden zijn al vaak gepepperd en vallen daardoor sneller uit.
Snap ook niet goed de meerwaarde.
Bij gehoorzaamheid snap ik dat wel maar dan nog op gepaste afstand.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef: Op de hogere niveaus zie je de meeste hondjes trouwens wel redelijk 'volgend' meelopen, maar vanavond werd nog benadrukt (wij zijn een C groep) dat het vooral gaat om het meelopen en blijven zitten en niet om de kwaliteit van het volgwerk.
Geven de handlers wel het commando volgen? Want dat is wat ik altijd zie namelijk. En dat terwijl de hond nog nauwelijks rechtdoor netjes kan volgen, laat staan in een slalom. Ik zou dat nooit doen met Izzie, maar ik ben dan ook een mierenneuker met volgen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

christo schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb dit trouwens gehad met een Hovawart die aldoor bijna in m'n nek sprong. Inge kent dat verhaal wel. Hij moest mij elke keer hebben en het was echt niet fijn. Toen zat ik nog in de fase dat ik dacht dat de trainer wel gelijk zou hebben en dat ik me aanstelde :wink:
Die hond viel uit naar jou? :eek:

Pfff, vreemd eigenlijk, in de normale dagelijkse omgang is voor jezelf opkomen veel makkelijker. Maar op een trainingsveld en met een trainer is het net alsof je een stukje ontwikkeling overnieuw moet doen. :scratch:
Nou uitvallen naar mij is nog licht uitgedrukt. Ik had hem echt zowat in m'n nek zitten. Het is een wonder dat er nooit iets is gebeurd (plus dat ik natuurlijk een enorme veiligheidsmarge in acht nam bij de hond). Het is ook het groepsproces he. Iedereen doet het omdat de trainer het zegt, dus doe jij dat ook. Maar na een tijdje word je assertiever :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef: Op de hogere niveaus zie je de meeste hondjes trouwens wel redelijk 'volgend' meelopen, maar vanavond werd nog benadrukt (wij zijn een C groep) dat het vooral gaat om het meelopen en blijven zitten en niet om de kwaliteit van het volgwerk.
Geven de handlers wel het commando volgen? Want dat is wat ik altijd zie namelijk. En dat terwijl de hond nog nauwelijks rechtdoor netjes kan volgen, laat staan in een slalom. Ik zou dat nooit doen met Izzie, maar ik ben dan ook een mierenneuker met volgen :mrgreen:
Sommigen wel, maar ik denk dat de meesten een andere invulling bij dat commando hebben dan jij :mrgreen: Als ik kijk naar bij ons tot nu toe, dan is dat geen volgen in de 'obedience' zin des woords :engel:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Sommigen wel, maar ik denk dat de meesten een andere invulling bij dat commando hebben dan jij :mrgreen: Als ik kijk naar bij ons tot nu toe, dan is dat geen volgen in de 'obedience' zin des woords :engel:
Ja daarom zeg ik ook dat ik een mierenneuker ben. Maar in de GG moet natuurlijk ook redelijk netjes gevolgd worden he. Dus als die mensen doorgaan, is dat net zo goed verwarrend voor de hond. Dat het ene 'volg' iets anders betekent dan het andere 'volg'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:Sommigen wel, maar ik denk dat de meesten een andere invulling bij dat commando hebben dan jij :mrgreen: Als ik kijk naar bij ons tot nu toe, dan is dat geen volgen in de 'obedience' zin des woords :engel:
Ja daarom zeg ik ook dat ik een mierenneuker ben. Maar in de GG moet natuurlijk ook redelijk netjes gevolgd worden he. Dus als die mensen doorgaan, is dat net zo goed verwarrend voor de hond. Dat het ene 'volg' iets anders betekent dan het andere 'volg'.
Dat klopt, maar wat noem je dan 'netjes'? Frenk moet naast me lopen en regelmatig naar me opkijken, maar mag ook voor zich kijken. Ik heb geen idee of dat 'netjes' genoeg is voor een zeker niveau.
Ik zit nu met een aantal honden al een flinke tijd in dezelfde les. En gedurende die maanden zie je de honden daar toch 'ingroeien' op de een of andere manier. Volgen (en dan netjes volgen) gaat steeds gemakkelijker en vanzelfsprekender en blijkbaar leren ze dan toch gaandeweg dat 'volg' op een gegeven moment ook betekent dat het 'mooi' moet. :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef: Ik zit nu met een aantal honden al een flinke tijd in dezelfde les. En gedurende die maanden zie je de honden daar toch 'ingroeien' op de een of andere manier. Volgen (en dan netjes volgen) gaat steeds gemakkelijker en vanzelfsprekender en blijkbaar leren ze dan toch gaandeweg dat 'volg' op een gegeven moment ook betekent dat het 'mooi' moet. :19:
Maar zou je echt door willen gaan naar hoger niveau volgen, dan moet je opnieuw beginnen met aanleren :wink: Bram volgde ook zoals jij het beschrijft, we zijn met hem teruggegaan naar de basis.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”