Inzetbaarheid reddingshonden
De laatste tijd zijn er nog al wat vragen gekomen over het hoe en wanneer inzetten van reddingshonden. De vraag is eigenlijk door wie vind er een uitzending plaats naar het buitenland, rampgebieden en wanneer gebeurt dat in Nederland.
Internationaal (rampgebied)
Door (slechte) ervaringen vanuit het verleden worden uitzendingen door Nederlandse overheid alleen ondersteund door hun eigen USAR team( zie http://www.usar.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Dit is een team dat voldoet aan de internationale richtlijnen opgesteld door de VN( http://www.usar.nl/upload/docs/insarag_ ... y_2006.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;). Hierin in staat o.a. dat de honden en geleider een nationale toets moeten hebben afgelegd met succes. In Nederland wordt die toets afgenomen door de KLPD. Hieraan doen alle mensen van de KLPD mee die lid zijn van het Nederlandse USAR team, met hun hond. Deze examens staan ook vrij voor andere mits ze geslaagd zijn door het SIN puinexamen (http://www.rescuedogs.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) of het KNPV puin-B examen (zie http://www.knpv.nl" onclick="window.open(this.href);return false; onder zoekhonden) of het IPO-R examen ( NRHB) of het IRO inzet examen(http://www.iro-dogs.org/" onclick="window.open(this.href);return false;) In de praktijk komt het erop neer dat alleen de mensen van de KLPD mee gaan en de overige mensen zouden kunnen worden ingezet bij rampen in Nederland( is tot nu nog nooit gebeurd). Het USAR team heeft de beschikking over allerlei hulpmiddelen en kan zichzelf helemaal voorzien ook van eten. Via de IRO vinden ook inzetten van individuele hondenteams. Een uitzondering op dit geheel in SIGNI zoekhonden die geheel eigen koers varen en al bij veel inzetten ook in het buitenland geweest zijn. Overige groepen maken dus weinig kans om uitgezonden te worden en als ze gaan ontberen ze logistieke ondersteuning om goed te kunnen functioneren in het gebied waar aan alles te kort is. Voor de rest vinden zoekacties in het buitenland plaats op particulier initiatief, voornamelijk naar vermiste familieleden o.a. op verzoek van het TROS programma Vermist.
In Nederland kun je zoekacties onderscheiden in twee soorten te land of te water. Waarbij de zoekacties te water over het algemeen het vaakst voorkomen.
Bij de zoekacties te land heb je weer te maken met groep die alleen op verzoek van overheid in actie en groepen die ook weer op particulier initiatief gaan zoeken ( TROS Vermiste en reddingshondengroep Westervoort)/ Het voordeel van dit laatste is dat je met ene grote groep mensen en honden ook een groot gebied kunt afzoeken. De kwaliteit van deze groepen is moeilijk aan te geven omdat alleen interne examens hebben, die je niet kunt toetsen aan nationale regels.
De groep die bijvoorbeeld onder het SIN werkzaam zijn hebben wel een overkoepelend examenreglement met keurmeesters van meerdere groepen, die ook meestal nog keurmeester zijn voor de examens van de KLPD. Een aantal van de hondenteams hebben ook het KLPD examen gedaan. Bij inzetten op het land heb je meestal te maken met vermisten in vlaktegebieden, bos en dergelijke. Omdat de honden meestal laat worden opgeroepen is de kans dat iemand nog in leven klein. Het aantal levenden mensen in de afgelopen jaren die gevonden zijn op een hand te tellen. Dus meestal als je al iets vind zijn het overleden mensen die vaak al iets langer liggen. Omdat de geur van een dood mens na circa 2 dagen andere ruikt( vetzuren) en de meeste honden op levende mensen worden getraind kun je je afvragen van de effectiviteit is van dit soort acties. In onze groep zijn er een aantal honden opgeleid om “dood”te zoeken ( ook dit heeft nog weleens impact op de honden( zie ÜBER DIE GERUCHSAUSBILDUNG DES SUCHHUNDES, Jan Bogers te downloaden via de site van de IRG onder research)
Als laatste heb je dan nog de zoekacties te water. Hier heb je altijd te maken met stoffelijke resten!De inzetten vergen naast veel training ook logistiek wat naast onder andere een boor GPS heb je ook een duikteam nodig. Onze groep werkt hierin alleen samen met overheidsdiensten o.a. de brandweer en de politie te water. Andere groepen werken weer meer op particulier initatief en laten zich bijstaan door amateurduikers. Ook hier is SIGNI een uitzondering.
Voor de rest kun je ook bij ene inzetbare groep goed trainen zonder ooit aan een inzet te hoeven meedoen.
Jan
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Inzetbaarheid reddingshonden
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Inzetbaarheid reddingshonden
http://www.searchdogs.org/articles/Canine%20HR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: Inzetbaarheid reddingshonden
Hey,
Bedankt voor de uitleg.
ik ben nu volop aan het trainen voor de geschiktheid en wil me later aansluiten bij de IRO maar heb niet de behoefte om get in het eggie te gaan doen.
Tia een leuke sport en tegelijk ook werken voor de hond en niet zomaar een spelletje dat je effe gaat doen. Ik ben op de staatsmeister in oostenrijk geweest dit jaar en daar was een echt inzetbaar team bezig en die trainen wat af op een dag en wat die honden moeten kunnen
ik zie me nog niet aan een katrol hangen met zirka aan men borst om het diepe ingezakt te worden.
Bedankt voor de uitleg.
ik ben nu volop aan het trainen voor de geschiktheid en wil me later aansluiten bij de IRO maar heb niet de behoefte om get in het eggie te gaan doen.
Tia een leuke sport en tegelijk ook werken voor de hond en niet zomaar een spelletje dat je effe gaat doen. Ik ben op de staatsmeister in oostenrijk geweest dit jaar en daar was een echt inzetbaar team bezig en die trainen wat af op een dag en wat die honden moeten kunnen