Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility - raakvlakken

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Agility - raakvlakken

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het blijven lastige dingen he, die raakvlakken. Vandaag een seminar gevolgd bij Jan Sprij. Ik dacht dat ik het nu snapte, maar juist door mijn handling ging Bram het schutting raakvlak bijna missen. Ik moet nu verder doorlopen en daar even inhouden en dan direct weer door (we doen running contacts). Ik ging op de rem halverwege het raakvlak, waardoor Bram juist ging springen.

Het grappige is dat Bram de kattenloop leuk begint te vinden. In een wedstrijd zat ik altijd te balen als de kattenloop in het begin van het parcours stond. Dan vond Bram het direct stom en kwam hij pas halverwege weer op snelheid. Nu vindt hij het bijzonder geinig. Achteraf denk ik dat het laten wachten bij het raakvlak (wat ik eerst deed) dit heeft veroorzaakt. Hij voelde daar zoveel druk van, dat hij het niet leuk meer vond. Nu mag hij doorrennen en is het weer leuk.

Bij Izzie ga ik geen running contacts doen, maar twee poten op het gras en twee op het raakvlak. Dat zie ik toch als het meest veilige.

Wat doen jullie?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Agility - raakvlakken

Ongelezen bericht door marye »

Ik ging op de rem halverwege het raakvlak, waardoor Bram juist ging springen.

Dat probleem had ik ook :N:

Met Caja doe ik (als het goed gaat) op de kattenloop 2 op en 2 af en op de schutting en wip running contact.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Jip een running contact (aangeleerd met touchen naar de grond), Ziva ook poten op, poten af. Vonden we ook wat safer :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan was een raakvlakken drama, hij miste ze regelmatig. Na de raakvlak training waarbij voer werd gebruikt gin hij al in de ankers aan het begin van de kattenloop om daar erst te controleren of daar geen voer lag om vervolgens over de kattenloop naar de andere kant te rennen om te kijken of daar voer lag.
Bij Bedan wil ik voorpoten in het gras en achterpoten op het raakvlak.
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Met Hutch eigenlijk vanaf het begin running contact gedaan aangezien hij ander stil viel in zijn rondje. Hij was ontzettend zeker op de raakvlakken.
Echter is hij de laatste maanden stukken sneller geworden en heeft door zijn snelheid bedacht dat het makkelijker is om over de raakvlakken heen te springen, dat gaat nog sneller namelijk :roll:

Laatst op een seminar geprobeerd om hem af te stoppen op het raakvlak met als gevolg dat Hutch telkens over mijn hand sprong en nog meer raakvlakken miste :engel:
Dus ben nu maar weer wat strenger geworden op de running contacts
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Mijn Bram ervaart ook wel druk op het raakvlak. Daarom stopt hij jammergenoeg vaak te vroeg en loopt langzaam naar beneden. Running contacts was geen optie, hij lanceert zich van het hoogst mogelijke punt als er maar iets vaart in zit.

Mable is trefzeker met 2op 2af aangeleerd via de back chaining methode.
Groetjes van Bo en de honden.
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Met Roef en Sepp Running Contacts.

2 op 2 af was nooit een optie voor Roef, legt te veel druk, en dan vertraagd ze gigantisch. Begin deze herfst begonnen met hertrainen. Halverweg het seizoen kreeg ze de neiging om te springen. Aan het einde ging het al veel beter, maar wij hebben nog een lange weg te gaan.

Roefie vindt de kattenloop geweldig en zo af en toe laat ze een perfecte uitvoering zien.

Bij Sepp ook running contacts. Zo af en toe fil ik zijn voorderingen. Ik wil trainen ala de Silvia Trckman methode (staat uitvoerige uitleg op haar website). De eerste stap is gewoon heeeeeel hard rennen over een brede plank....en mijn knappe mannetje kan dat :mrgreen:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Boutje schreef:James moet ik gewoon zorgen dat ik er ben en mijn hand even voor hem houden, lukt zo goed als altijd want hij is niet zo snel. Alleen springt hij, en dan vaak nog langs opzij.
Gisteren hebben we het daarover gehad omdat een andere hond uit de groep dit ook deed. Het bleek dat hij juist sprong omdat de handler 'in zijn ruimte' stond. De reactie van de hond was 'wegwezen hier'. Toen ze hem meer ruimte gaf, sprong hij niet meer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Boutje schreef:
Zoek stok! schreef:
Boutje schreef:James moet ik gewoon zorgen dat ik er ben en mijn hand even voor hem houden, lukt zo goed als altijd want hij is niet zo snel. Alleen springt hij, en dan vaak nog langs opzij.
Gisteren hebben we het daarover gehad omdat een andere hond uit de groep dit ook deed. Het bleek dat hij juist sprong omdat de handler 'in zijn ruimte' stond. De reactie van de hond was 'wegwezen hier'. Toen ze hem meer ruimte gaf, sprong hij niet meer.
Ik bedoel dat hij springt als hij er alleen is, dus zonder mij.
Als ik er bij ben doet hij het steevast goed.
Ah okay, heb je de total touch wel eens geprobeerd?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik was begonnen met Fenja met de 2 poten op het raakvlak en 2 in het gras. Maar met trainer Henk zijn we omgeschakeld naar running contacts met behulp van de elecktronische raakvlakken en daarop aangesloten een beloningsapparaat die een beloning wegschiet zodra ze in het raakvlak staat.
Met Celtic ook een soort van running contacts maar dan met een bal die op grond na het raakvlakstoestel ligt.
Zoek stok!
Zeer actief

suzan25 schreef:Ik was begonnen met Fenja met de 2 poten op het raakvlak en 2 in het gras. Maar met trainer Henk zijn we omgeschakeld naar running contacts met behulp van de elecktronische raakvlakken en daarop aangesloten een beloningsapparaat die een beloning wegschiet zodra ze in het raakvlak staat.
Dat klinkt gaaf zeg. Komt er dan een bal uit? En loopt ze dan wel helemaal door naar onderen? Ik vind het lastig om zelf te zien of Bram het raakvlak heeft bij running contacts.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
suzan25 schreef:Ik was begonnen met Fenja met de 2 poten op het raakvlak en 2 in het gras. Maar met trainer Henk zijn we omgeschakeld naar running contacts met behulp van de elecktronische raakvlakken en daarop aangesloten een beloningsapparaat die een beloning wegschiet zodra ze in het raakvlak staat.
Dat klinkt gaaf zeg. Komt er dan een bal uit? En loopt ze dan wel helemaal door naar onderen? Ik vind het lastig om zelf te zien of Bram het raakvlak heeft bij running contacts.
wij hebben ook zo'n apparaat...jullie ook op de club :mrgreen: (alleen jan traint er niet mee, hij staat in de kast in de container )....binnenkort echt maar eens afspreken. Roef is helemaal wild van haar ballenwerp machine!
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Sepp schreef:
Zoek stok! schreef:
wij hebben ook zo'n apparaat...jullie ook op de club :mrgreen: (alleen jan traint er niet mee, hij staat in de kast in de container )....binnenkort echt maar eens afspreken. Roef is helemaal wild van haar ballenwerp machine!

Caja wil ook graag :mann: :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:
Zoek stok! schreef:
Nou ja, echt waar? Met elektronisch raakvlak? Nou ja, voor Bram zou het niet echt wat zijn. Of het apparaat moet ook stukken gedroogde long kunnen schieten :F:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
suzan25
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Het is een ontzettend gave trainingsmethode vind ik zelf. Je kan er vanalles mee afschieten, ik doe voor Fenja haar voerdummie. Hij staat zo afgesteld dat het ding naar benenden de beloning wegschiet dus ze loopt helemaal door naar beneden. Door de elecktronische piepjes hoor ik zelf of ze op en af loop heeft genomen, heel erg handig want je ziet het zelf idd. niet goed.
Zoek stok!
Zeer actief

suzan25 schreef:
Zoek stok! schreef:
Het is een ontzettend gave trainingsmethode vind ik zelf. Je kan er vanalles mee afschieten, ik doe voor Fenja haar voerdummie. Hij staat zo afgesteld dat het ding naar benenden de beloning wegschiet dus ze loopt helemaal door naar beneden. Door de elecktronische piepjes hoor ik zelf of ze op en af loop heeft genomen, heel erg handig want je ziet het zelf idd. niet goed.
Echt handig. Want ik wil niet te nadrukkelijk kijken omdat Bram dan juist gaat springen. Ik wil vol zelfvertrouwen lopen, kort inhouden en dan door. Dan zie ik het gewoon niet goed. Het is het wel waard he, zo'n eind rijden naar Friesland :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief

marye schreef: wij hebben ook zo'n apparaat...jullie ook op de club :mrgreen: (alleen jan traint er niet mee, hij staat in de kast in de container )....binnenkort echt maar eens afspreken. Roef is helemaal wild van haar ballenwerp machine!

Caja wil ook graag :mann: :mrgreen:[/quote]

Sepp staat al bij de deur met zijn sporttasje :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:
marye schreef: Caja wil ook graag :mann: :mrgreen:
Hahaha, een sportdate. Dat is wel iets voor de dame en heer.

Bram gaat liever lekker uit eten met Roef :mann:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Zoek stok! schreef:
Nou ja, echt waar? Met elektronisch raakvlak? Nou ja, voor Bram zou het niet echt wat zijn. Of het apparaat moet ook stukken gedroogde long kunnen schieten :F:

Afgelopen week hebben we bij mij op de training een poging gedaag een voerdummy weg te schieten met zo'n apparaat. Dat ging nog vrij redelijk ook :D Een bal ging beter, maar Tess vond de dummy duidelijk leuker.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sepp schreef:
marye schreef: Caja wil ook graag :mann: :mrgreen:
Hahaha, een sportdate. Dat is wel iets voor de dame en heer.

Bram gaat liever lekker uit eten met Roef :mann:
Dat hoef je Roef niet 1 keer te zeggen.... staat al bij de spiegel zichzelf op te tutten... :I:

Hier is het favoriete apparaat van Roef

We moeten maar eens pb-en over een trainingsdate, Maartje en monster abby komen ook nog een keertje langs.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief

Het is een ontzettend gave trainingsmethode vind ik zelf. Je kan er vanalles mee afschieten, ik doe voor Fenja haar voerdummie. Hij staat zo afgesteld dat het ding naar benenden de beloning wegschiet dus ze loopt helemaal door naar beneden. Door de elecktronische piepjes hoor ik zelf of ze op en af loop heeft genomen, heel erg handig want je ziet het zelf idd. niet goed.[/quote]
Echt handig. Want ik wil niet te nadrukkelijk kijken omdat Bram dan juist gaat springen. Ik wil vol zelfvertrouwen lopen, kort inhouden en dan door. Dan zie ik het gewoon niet goed. Het is het wel waard he, zo'n eind rijden naar Friesland :wink:[/quote]

Ik mag juist helemaal niet meer inhouden maar in één tempo doorlopen :wink:
Het is een eind rijden maar ik heb het er nog steeds voor over. Ik ben ontzettend blij dat ze zoveel ervaring hebben met hun eigen medium en small honden. Het is toch anders dan large honden.
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef: Hier is het favoriete apparaat van Roef

We moeten maar eens pb-en over een trainingsdate, Maartje en monster abby komen ook nog een keertje langs.
Het scheelt toch echt wel secondes he, dat doorrennen! Lijkt me leuk om te komen trainen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wat een gaaf ding :eek: Wist helemaal niet dat dat bestond!

Ik kijk me trouwens ook helemaal scheel of ze dr raakvlakken wel of niet heeft. Gelukkig heb ik een trainster die er goed op let :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Wat is nou ook alweer precies 'running contacts'? Ik heb het Frenk aangeleerd met 2-op-2-af, maar hij loopt goed door, dus nu zeg ik "vlak" en "braaf" en dan door naar de volgende hindernis (of naar de kant voor een hand vol voer of achter de bal aan, dat wissel ik af).
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Frenk schreef:Wat is nou ook alweer precies 'running contacts'? Ik heb het Frenk aangeleerd met 2-op-2-af, maar hij loopt goed door, dus nu zeg ik "vlak" en "braaf" en dan door naar de volgende hindernis (of naar de kant voor een hand vol voer of achter de bal aan, dat wissel ik af).
Bij een running contact is het zo dat een hond over het contact heen rent en met 1 of meerder poten het raakvlak raakt. Het is de bedoeling dat de hond blijft rennen. Het doel is dat de hond geen enkele vertraging heeft richting het raakvlak, beter nog versnelt richting het raakvlak. Een goed uitgevoerde kattenloop wordt zo dan in ongeveer 1,3 seconden uitgevoerd.

Op deze pagina kan je een goede trainingsopbouw lezen
http://silvia.trkman.net/cone.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het moeilijk bij deze methode is het handlen NA het toestel. De hond heeft een dusdanige vaart dat je ook moet zorgen voor controle na de kattenloop, de richting, correcte toestel na de kattenloop en het voorkomen van een wijde bocht of lange uitloop. Bij 2 op 2 af breng je een rustpunt in, waarbij je als hanler weer een betere positie kan kiezen voor je volgende lijn.

Groetjes
nanda
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Een kattenloop in 1 seconde en een beetje?
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Frenk schreef:Een kattenloop in 1 seconde en een beetje?
Yep ....mijn trainingsmaatje liep laatst op een training een goed uitgevoerde kattenloop in 1 seconde en nog een luttele tienden ...zoeffffff (misschien zit hij er een paar honderdsten naast :D )

(Edit: zelf zegt hij 1,13 maar ik kan het moeilijk timen op het filmpje)

Dit is trouwens wel een leuk filmpje van Silvia Trckman met haar jonge border Bu. Zo krijg je wellicht een idee over running contacts.

kattenloop

en voor A frame
Laatst gewijzigd door Sepp op 26 okt 2009 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Bij Harley wil ik nu toch running contacts gaan proberen. Bij alle andere methodes kakt hij gigantisch in.
Toya 2 op 2 af is tot nu toe de bedoeling al vind ik de methode van Silvia ook erg mooi.
Heb trouwens jouw filmpje gekeken Nanda met Sepp en moet zeggen dat het er erg leuk uitziet.
Ben alleen erg bang dat ik straks met Toya daardoor in problemen kom omdat ik simpel weg niet op tijd ben.
Maar goed kan er nog een hele tijd over nadenken want voorlopig doen we nog niks
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Taro heeft nog nooit een raakvlak gemist, dus daar train ik niet bewust op. Ben meer bezig hem wat sneller te krijgen.

Bij Sita gebruikt Jeroen de 2 op 2 af.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Sita schreef:Taro heeft nog nooit een raakvlak gemist, dus daar train ik niet bewust op. Ben meer bezig hem wat sneller te krijgen.

Bij Sita gebruikt Jeroen de 2 op 2 af.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen.....Bij Roef had ik ook nooit een probleem met het raakvlak. Mijn mevrouwtje was altijd heel nauwkeurig. Nu ze meer en meer lol heeft en zelfvertrouwen gaat ze harder over de kattenloop en heeft ze ontdekt dat ze eerder beneden is als ze springt. Dit is ze pas gaan doen nadat ik 1,5 jaar met haar bezig was. En helaas...een ingeslopen fout is er moeilijk uit te trainen.......
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”