Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apport op zijn 'pupjes'

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Apport op zijn 'pupjes'

Ongelezen bericht door Moon »

Mirto vindt apporteren te gek ( :cheer: ). Ik zit op de grond op mijn knieën en gooi een speeltje een paar meter weg, hij jumpt er enthousiast achteraan, brengt het (net zo enthousiast :mrgreen: ) naar me terug en laat zich ermee op mijn schoot rollen. Ik vang hem dan in mijn armen, knuffel hem en laat hem nog even het speeltje houden. Dan laat ik hem lossen door zijn achterlijfje iets op te tillen. Dit herhalen we zo'n twee drie keer en dan is het klaar.
Hij is nu tien weken, zal ik zo nog even doorgaan of al wat meer 'details' aanbrengen zoals 'los' leren :denken: Of heeft iemand nog op of aanmerkingen of aanvullingen?

Ivm het weer is het er nog niet van gekomen om dit soort spelletjes buiten te doen, helaas.
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Apport op zijn 'pupjes'

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou er nog niet veel aan toevoegen.
Het woord (commando) "los" zou je kunnen gebruiken op het moment dat hij zijn apportje loslaat.
Dus zo dat hij het loslaten gaat verbinden met het woordje "los"
Net zoals je in het begin pas "zit" zegt op het moment dat zijn gatje de grond raakt zeg maar.
Daardoor heeft hij al een associatie.

Verder zou ik niet gaan op dit moment.
Vasthouden tijdens het bij je brengen is belangrijker dan het loslaten waar hij kennelijk niet al te veel moeite mee heeft.
Zomaar mijn eerste gedachte :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Bob hebben we heel snel "los" geleerd, maar dat had meer te maken met zijn bijtgedrag :ugh:

apporteren doet hij trouwens op dezelfde manier, lekker op schoot kruipen en nog even knabbelen op wat hij terug kwam brengen :lol1:
En de groeten van de mannen :zwaai
Moon
Zeer actief

Reny schreef:Bob hebben we heel snel "los" geleerd, maar dat had meer te maken met zijn bijtgedrag :ugh:

apporteren doet hij trouwens op dezelfde manier, lekker op schoot kruipen en nog even knabbelen op wat hij terug kwam brengen :lol1:
Heerlijk is dat hè, Mirto komt dan echt struikelend mijn schoot op rollen (dan kan ik hem wel opvreten :I: )
Gr. Marijke
Afbeelding
Reny
Zeer actief

Jaaaaaaaaaaa :I:

En dan nog even een beetje verliggen zodat hij echt heel comfortabel ligt en helemaal op jou vertrouwd dat hij goed blijft liggen :I: :F:
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Ik zou er nog niet veel aan toevoegen.
Het woord (commando) "los" zou je kunnen gebruiken op het moment dat hij zijn apportje loslaat.
Dus zo dat hij het loslaten gaat verbinden met het woordje "los"
Net zoals je in het begin pas "zit" zegt op het moment dat zijn gatje de grond raakt zeg maar.
Daardoor heeft hij al een associatie.

Verder zou ik niet gaan op dit moment.
Vasthouden tijdens het bij je brengen is belangrijker dan het loslaten waar hij kennelijk niet al te veel moeite mee heeft.
Zomaar mijn eerste gedachte :wink:
Ja dat is een goed idee, dan leert hij 'los' spelenderwijs :ok:
Ik geef ook nog geen snoepje als beloning, het knuffelen op mijn schoot lijkt genoeg te zijn als ik zijn enthousiasme zie tenminste. Misschien dat dat buiten anders zal zijn. We zullen het zien bij mooier weer :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Moon schreef: Ja dat is een goed idee, dan leert hij 'los' spelenderwijs :ok:
Ik geef ook nog geen snoepje als beloning, het knuffelen op mijn schoot lijkt genoeg te zijn als ik zijn enthousiasme zie tenminste. Misschien dat dat buiten anders zal zijn. We zullen het zien bij mooier weer :wink:
Roep je er ook dingen bij tijdens het apporteren zelf?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Moon
Zeer actief

Reny schreef:Jaaaaaaaaaaa :I:

En dan nog even een beetje verliggen zodat hij echt heel comfortabel ligt en helemaal op jou vertrouwd dat hij goed blijft liggen :I: :F:
Liggen is er niet bij; wel veel geworstel als ik het speeltje weer in mijn hand heb, hebben, hebben! :mrgreen:

Hoe oud is jouw Bob ook alweer?
Gr. Marijke
Afbeelding
Reny
Zeer actief

Bob is 14 weken
Als hij op schoot ligt moet ik ook niet verwachten dat ik het speeltje krijg hoor :wink: er wordt lekker op geknabbeld en gesabbeld.
Moon
Zeer actief

Magic schreef:
Nee ik geef geen commando. Lijkt me meer iets voor veel later toch? Ik zeg meestal wel 'toe maar', maar dat gebruik ik ook als hij mag eten, of als hij buiten vrij mag.
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Reny schreef:Bob is 14 weken
Als hij op schoot ligt moet ik ook niet verwachten dat ik het speeltje krijg hoor :wink: er wordt lekker op geknabbeld en gesabbeld.
O, dan is hij veeeel ouder :mrgreen: (ach, dat humpie :wink: )...
Ik heb van de fokker geleerd om pups te laten lossen door ze op te tillen of het achterlijfje iets op te tillen. Ik vind het wel handig tot nu toe. Wordt snel minder makkelijk natuurlijk :mrgreen: Maar hopelijk heeft hij de 'los' geleerd tegen de tijd dat hij als lood weegt :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik gaf in die tijd Ita ook nog geen commando's. Zekker nog geen "apport".
Als ze me iets kwam brengen dan zei ik niet eens "los" maar "geef maar".
Dat zei ik op de training ook :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Ik gaf in die tijd Ita ook nog geen commando's. Zekker nog geen "apport".
Ik zeg tegen Dante meestal 'dank je wel' :mrgreen: Het commando 'los' = mijn uitgestoken hand of handen.
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:Ik gaf in die tijd Ita ook nog geen commando's. Zekker nog geen "apport".
Ik zeg tegen Dante meestal 'dank je wel' :mrgreen: Het commando 'los' = mijn uitgestoken hand of handen.
Daar zou ik geleidelijk aan wat op gaan letten bij Mirto.
Hangt er natuurlijk vanaf waar je wilt komen uiteindelijk, maar als een hond leert loslaten op een uitgestoken hand kan je bij het apporteren misschien in de problemen komen? :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:
Hangt er natuurlijk vanaf waar je wilt komen uiteindelijk, maar als een hond leert loslaten op een uitgestoken hand kan je bij het apporteren misschien in de problemen komen? :wink:
Hoebedoelu? :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Reny
Zeer actief

Ik ben wel heel enthousiast als hij dingen komt terug brengen. Ik hoop zo er een beetje in te krijgen dat terugbrengen naar de baas heeeeeeeeeel leuk is :lol1:
Magic
Zeer actief

Moon schreef:
Magic schreef:
Nee ik geef geen commando. Lijkt me meer iets voor veel later toch? Ik zeg meestal wel 'toe maar', maar dat gebruik ik ook als hij mag eten, of als hij buiten vrij mag.
Ik bedoel ook geen commando, maar meer een enthousiast aanmoedigen.
Zelf roep ik vanallesennogwat: "Goedzoooo!! Breng maar hierrrrrrrrrrr! Jaaaaaaa... Apport!!! Wat breng jij de bal braaf bij het vrouwtje zeg, wat ben jij een knappe jongen". En dan staat hij alweer te trappelen tot ik opnieuw gooi. :mrgreen:
Of babbel ik gewoon extreem veel tegen mijn pup? :denken:
Afbeelding
Iedere dag feest!
Magic
Zeer actief

Moon schreef:
Reny schreef:Bob is 14 weken
O, dan is hij veeeel ouder :mrgreen: (ach, dat humpie :wink: )...
Ik heb van de fokker geleerd om pups te laten lossen door ze op te tillen of het achterlijfje iets op te tillen. Ik vind het wel handig tot nu toe. Wordt snel minder makkelijk natuurlijk :mrgreen: Maar hopelijk heeft hij de 'los' geleerd tegen de tijd dat hij als lood weegt :wink:
Ik heb Magic 'los' geleerd door te ruilen voor een snoepje/koekje.
Nadeel is dat hij soms expres dingen gaat oppakken om zo een koekje te verdienen (dingen op straat bijvoorbeeld) :19: . Dondersteen :devil: .
Afbeelding
Iedere dag feest!
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:
Moon schreef:Ik zeg tegen Dante meestal 'dank je wel' :mrgreen: Het commando 'los' = mijn uitgestoken hand of handen.
Omdat een hond steeds eerder kan gaan reageren op een handbeweging.
En dan ligt het apport al op de grond voor je hand goed onder het apport is..

Als je iets in de sfeer van apporteersport wilt doen dan zou ik hem leren dat een hand er onder nog geen "los" betekent.
Maar pas als je los zegt losgelaten mag worden.
Oftewel.................... leer vashouden tot je los zegt. :8):
Nu nog niet nodig.
Dat komt wel na het tandenwisselen.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Reny schreef:Ik ben wel heel enthousiast als hij dingen komt terug brengen. Ik hoop zo er een beetje in te krijgen dat terugbrengen naar de baas heeeeeeeeeel leuk is :lol1:
Ik heb bij Dante de fout gemaakt door 'nee' te zeggen als hij dingen pakte in huis (geen speeltjes). Ik heb heel veel moeite gehad om hem een beetje enthousiast te krijgen om te apporteren (kan ook deels met aanleg te maken hebben :19: ). Met Mirto wil ik het anders doen dus! Alles wat hij 'pikt' probeer ik 'binnen te halen'. Tot nu toe lukt dat heel goed :ok: Alleen niet met kleine steentjes of houtjes. Als ik die wil 'ruilen' met een snoepje probeert hij het snoepje te pakken, vrolijk doorkauwend op wat hij op dat moment in zijn mond heeft :roll: :wink: . Wel jammer want dan moet ik weer in zijn mond graaien en dat wil ik zo min mogelijk doen.
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:
ranetje schreef: Daar zou ik geleidelijk aan wat op gaan letten bij Mirto.
Omdat een hond steeds eerder kan gaan reageren op een handbeweging.
En dan ligt het apport al op de grond voor je hand goed onder het apport is..

Als je iets in de sfeer van apporteersport wilt doen dan zou ik hem leren dat een hand er onder nog geen "los" betekent.
Maar pas als je los zegt losgelaten mag worden.
Oftewel.................... leer vashouden tot je los zegt. :8):
Nu nog niet nodig.
Dat komt wel na het tandenwisselen.
Duidelijk, goeie tip :ok: Handig om nu alvast aan te denken!
Ik wil zeker wel apporteersport gaan doen (of KNJV, ligt eraan wat voor leuke cursus ik kan vinden).
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Magic schreef: Ik heb Magic 'los' geleerd door te ruilen voor een snoepje/koekje.
Nadeel is dat hij soms expres dingen gaat oppakken om zo een koekje te verdienen (dingen op straat bijvoorbeeld) :19: . Dondersteen :devil: .
Snoepjes zal ik ook wel gaan gebruiken hoor. Alleen omdat het nu eigenlijk nog overbodig is en hij het knuffelen op schoot al voldoende beloning lijkt te vinden, hou ik dat nog even 'achter de hand' :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Moon schreef:
Magic schreef: Ik heb Magic 'los' geleerd door te ruilen voor een snoepje/koekje.
Snoepjes zal ik ook wel gaan gebruiken hoor. Alleen omdat het nu eigenlijk nog overbodig is en hij het knuffelen op schoot al voldoende beloning lijkt te vinden, hou ik dat nog even 'achter de hand' :wink:
Groot gelijk heb je, niet al je kruit meteen verschieten ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:
daar zou ik niet zondermeer van uitgaan hoor :wink: . als mirto een uitgesproken apporteermotivatie heeft (en daar lijkt het wel op :cheer: ) hoeft dat helemaal niet, dan is het apporteren zelf en jouw stem/knuffelbeloning al meer dan zat :ok: . zou hij erg voergericht zijn dan riskeer je daarmee ook dat hij het apportje vroegtijdig laat vallen (om snelsnel zijn voertje te krijgen), dus wacht misschien nog even verder af?

verder ben ik het helemaal met nettie eens (verbázend hè :smile: ?) : nog geen commando's, geen extra dingetjes, niks - behalve hem dus steeds gekker laten worden op dat spelletje :ok: .
Ik hoop idd dat die apporteermotivatie zo doorzet! Vandaar mijn vraag, ben als de dood om het op een of andere manier te verknoeien :roll: :wink:
Wat die snoepjes betreft, ik ging er zo'n beetje vanuit dat er op een gegeven moment bij zo'n staande hond wat meer nodig zal zijn om hem te laten apporteren :wink: . Maar wie weet hoever ik op deze manier kom :ok: .
Dank u dames voor de tips, ik ga gewoon zo door :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Gewoon even zonder mijn mening te willen opdringen de manier waarop mijn honden het apporteren is bijgebracht. Wijs er wel even op dat het voor een jachthond geen spelletje is maar moeten. Graag willen is natuurlijk bijzonder prettig meegenomen. Zou dus voor de gemiddelde huishond het lekker speels houden.
Je start met het commando: vast-los.
Je begint een mandje met allerlei voorwerpen te maken: in de mijne bv verfrollers van divers materiaal, een knuffel, (puppy)dummy, hamersteel, borstel, plastic pijpje. Doe de hond een lijntje om, ga er zelf bij zitten, voet op de lijn. Kijk even of er een voorwerp is wat de hond uit zichzelf wil vastpakken. Dan kun je eigenlijk al als pup beginnen, zo niet zul je een van de zachte voorwerpen in zijn vang moeten rollen (hand over snuit hond=meteen een dominant gebaar dus rangorde bevestigend, met duim en wijsvinger lippen van de hond van het gebit af houden, duw het voorwerp tegen zijn voortanden, vaak pakt de hond al vanzelf, anders met dezelfde duim en wijsvinger kiezen van elkaar en het voorwerp met een rollende beweging in de vang) maar hier zou ik wel mee wachten tot de hond iets ouder is. Beetje zelf beoordelen wat de hond aankan. Zodra de hond maar even het voorwerp vast heeft meteen met je allerliefste, hoge stem: vast apport, ja braaf, vast apport…Ondersteun evt door de vang van de hond licht dicht de houden. Al is het in begin maar enkele seconden. Probeer juist voordat de hond los dreigt te raken het commando: los te geven. Beetje barse lage stem, je wilt voorlopig niet belonen voor loslaten. Dit doe je enkele malen per dag gewoon lekker thuis. Daarna probeer je de tijd te verlengen, andere voorwerpen te laten vasthouden, zo min mogelijk ondersteunend. Gaat dit allemaal goed dan eens op andere plaatsen. Wanneer je hond op commando alle voorwerpen vastpakt, ook van de grond en pas bij los ook los laat begint de apporteertraining.Lange lijn en je gooit de dummy een klein stukje van je weg, meteen apport, inspringen corrigeer je later wel. Vaak zal de hond de dummy meteen pakken anders het commando vast (kent hij inmiddels) en bij je roepen en los. Anders meteen corrigeren en de dummy in de vang rollen. Niet laten zitten. Komt later wel. In wezen gewoon een stapje voor stapje methode met als voornaamste op commando alles vast pakken. De lange lijn tegen het bekende spelletje: pak me dan als je kan. Kun je evt ook oefenen in een steeg of galerij van een flat zodat de hond wel naar je toe moet komen en je hem de hemel in kunt prijzen.
Verder een van de moeilijkste dingen voor de voorjager het niet belonen (en zeker niet alvast een beloning in je hand) voor het loslaten. Stond bij ons een rondje koffie met koek voor de groep op.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Veenmug schreef:Gewoon even zonder mijn mening te willen opdringen de manier waarop mijn honden het apporteren is bijgebracht. Wijs er wel even op dat het voor een jachthond geen spelletje is maar moeten. Graag willen is natuurlijk bijzonder prettig meegenomen. Zou dus voor de gemiddelde huishond het lekker speels houden.
Je begint een mandje met allerlei voorwerpen te maken: in de mijne bv verfrollers van divers materiaal, een knuffel, (puppy)dummy, hamersteel, borstel, plastic pijpje. Doe de hond een lijntje om, ga er zelf bij zitten, voet op de lijn. Kijk even of er een voorwerp is wat de hond uit zichzelf wil vastpakken. Dan kun je eigenlijk al als pup beginnen, zo niet zul je een van de zachte voorwerpen in zijn vang moeten rollen (hand over snuit hond=meteen een dominant gebaar dus rangorde bevestigend, met duim en wijsvinger lippen van de hond van het gebit af houden, duw het voorwerp tegen zijn voortanden, vaak pakt de hond al vanzelf, anders met dezelfde duim en wijsvinger kiezen van elkaar en het voorwerp met een rollende beweging in de vang) maar hier zou ik wel mee wachten tot de hond iets ouder is. Beetje zelf beoordelen wat de hond aankan. Zodra de hond maar even het voorwerp vast heeft meteen met je allerliefste, hoge stem: vast apport, ja braaf, vast apport…Ondersteun evt door de vang van de hond licht dicht de houden. Al is het in begin maar enkele seconden. Probeer juist voordat de hond los dreigt te raken het commando: los te geven. Beetje barse lage stem, je wilt voorlopig niet belonen voor loslaten. Dit doe je enkele malen per dag gewoon lekker thuis. Daarna probeer je de tijd te verlengen, andere voorwerpen te laten vasthouden, zo min mogelijk ondersteunend. Gaat dit allemaal goed dan eens op andere plaatsen. Wanneer je hond op commando alle voorwerpen vastpakt, ook van de grond en pas bij los ook los laat begint de apporteertraining.Lange lijn en je gooit de dummy een klein stukje van je weg, meteen apport, inspringen corrigeer je later wel. Vaak zal de hond de dummy meteen pakken anders het commando vast (kent hij inmiddels) en bij je roepen en los. Anders meteen corrigeren en de dummy in de vang rollen. Niet laten zitten. Komt later wel. In wezen gewoon een stapje voor stapje methode met als voornaamste op commando alles vast pakken. De lange lijn tegen het bekende spelletje: pak me dan als je kan. Kun je evt ook oefenen in een steeg of galerij van een flat zodat de hond wel naar je toe moet komen en je hem de hemel in kunt prijzen.
Verder een van de moeilijkste dingen voor de voorjager het niet belonen (en zeker niet alvast een beloning in je hand) voor het loslaten. Stond bij ons een rondje koffie met koek voor de groep op.

Mvg Veenmug

mooie omschrijving van het dwangapport.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als het al willen is, waarom zou je er dan moeten van gaan maken?
Of, zoals de engelsen zeggen: Don't fix what isn't broken.
Willen is de sterkste motivatie.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Bij Willemijn is er geen probleem met lossen, eerder met de concentratie lang genoeg houden om het vast te laten houden ;)
Ze ziet teveel leuke dingen en wil alles tegelijk.

Wij beginnen niet zo snel met apporteren trouwens.
Er moet ook nog gewisseld worden en zo. Tijdens dat wisselen doen we er dus helemaal niets aan.
We zijn er nu weer mee begonnen en in beweging houden is dan handig om het in de bek te houden.
Overigens laat ze niet te vroeg los vanwege afgeven, maar vooral omdat ze iets ziet wat zo leuk is dat ze daarvoor letterlijk alles laat vallen :oeps:

Ach, voorlopig is ze enorm op mij gericht en enorm blij met alles en zichzelf in het bijzonder, dus het komt wel. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Veenmug schreef: Wijs er wel even op dat het voor een jachthond geen spelletje is maar moeten.
Oh, hier gaan mijn nekharen spontaan van overeind staan. Maar goed, zal wel aan mij liggen, ik ga al.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moon
Zeer actief

Veenmug schreef:Gewoon even zonder mijn mening te willen opdringen de manier waarop mijn honden het apporteren is bijgebracht. Wijs er wel even op dat het voor een jachthond geen spelletje is maar moeten. Graag willen is natuurlijk bijzonder prettig meegenomen. Zou dus voor de gemiddelde huishond het lekker speels houden.

Mvg Veenmug
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg :ok:
Ik denk wel dat we allebei op een heel andere manier gemotiveerd zijn :wink: . Ik leid mijn hond niet op voor de praktijkjacht. De motivatie is vooral gericht op het samen bezig zijn met de hond op een manier die zijn aanleg recht doet. Dat wil niet zeggen dat ik er niet serieus mee aan de slag wil! Ik wil wel graag jachttrainingscursus volgen (of apporteertraining) en misschien ook diploma's halen, maar dat laatste is voor mij niet het belangrijkste. Dat is nogmaals het samen 'werken' met de hond. Daarom zie ik het niet als 'moeten' maar wil ik hem het graag aanleren zonder dwang. Ik heb geen ervaring met de echte jacht. Misschien is het daarbij nodig om dwang uit te oefenen :19: Als dat zo is, is het voor mij niet weggelegd. Want ik wil liever niet zo met mijn hond omgaan..
Ik zie wel waar het op uit draait :19: . Staande honden zijn dan wel 'allround' maar soms niet de allerbeste apporteurs :19: (tja dan moet je een retriever nemen hè :mrgreen: ).
Ik wil trouwens ook wel 'snuffelen' aan het veldwerk, maar eerst eens kijken of dat praktisch (en financiëel) haalbaar is..
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”