Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat voor lijn voor pup?

Moderator: moderatorteam

Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Wat voor lijn voor pup?

Ongelezen bericht door Magic »

Nog even een vraagje, komende zondag gaan we onze eerste show lopen met Magic (die vandaag precies 6 maanden oud is!).

Via internet hebben we een showlijn besteld met een halfcheck-principe, maar ik heb het idee dat Magic zich er heel erg aan ophangt (vind het eigenlijk een beetje zielig). Buiten lukte het lopen aan de showlijn wel redelijk goed, dus hij gaat het vast ooit leren, maar wordt een showlijn voor puppies echt verwacht? Of kunnen we dan beter voor 'safe' gaan en zijn eigen halsband+riem gebruiken? (die zijn alleen HUGE)

Wat doen andere puppyshowers? En dan vooral met hele eigenwijze pups? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Magic op 27 feb 2010 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Iedere dag feest!
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Wat voor lijn voor pup?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou een gewone standaar showlijn gebruiken en idd heeeeeel erg eraan laten wenen eerst. Vooral naar ringtraining gaan en de showlijn alleen tijdens oefenen voor show gebruiken. Komt goed!

Suzanne
Magic
Zeer actief

Nouja, we hebben de showlijn sinds vandaag.
En komende zaterdag is de show :mrgreen: .

Edit: we doen al een tijdje ringtraining (les of 5 gehad nu).
Laatst gewijzigd door Magic op 24 feb 2010 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Iedere dag feest!
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou hem niet zijn gewone halsband en riem aan doen. Ik weet niet wanneer de show is (Groningen?) maar probeer iedere dag even met het showlijntje te oefenen. Probeer je pup attent te laten kijken door zijn naam te zeggen en hem een heel klein stukje rodi wordt of iets dergelijks te laten zien. Dan "staaa" zeggen. Als hij mooi blijft staan hem belonen met het snoepje.

Er wordt natuurlijk nog niet echt verwacht dat je pupje al volleerd kan showen, maar de keurmeester kan meestal wel zien of iemand al heeft geoefend.

En het staat veel mooier om je pup al met een showlijntje voor te brengen. Dan kan hij er gelijk aan wennen. :wink:

Succes!

edit* ik zie dat a.s zaterdag al de show is. Ik zou dus vanaf nu een paar keer per dag eventjes oefenen met het lijntje.
Laatst gewijzigd door freskin op 24 feb 2010 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Magic
Zeer actief

Kan hij zo'n showlijntje niet doorbijten ofzo? Mocht hij op de show ineens in paniek raken?
Afbeelding
Iedere dag feest!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik gebruik ook voor pups altijd een gewoon showlijntje. Deze doe ik alleen om vlak voor ik de ring in ga, en als ik de ring weer uit ben gaat hij weer af, en wordt vervangen door de normale halsband en riem.
Op die manier werkt het hier prima, heb nog geen showlijn-doorbijtende pups of honden in de ring gehad. :wink:
freskin
Zeer actief

Magic schreef:Kan hij zo'n showlijntje niet doorbijten ofzo? Mocht hij op de show ineens in paniek raken?
Alles kan, natuurlijk. Maar als het goed is ben je de hele tijd geconcentreerd op je pup als je in de ring staat. Zodra hij gaat bijten corrigeren en hem attent maken met iets lekkers.

Als de keuring is afgelopen en je kan de ring uit, kan je zijn gewone halsband en riem weer aandoen. Mocht je terug moeten komen in de ring voor beste pup dan kan je het showlijntje weer aan doen.
groetjes, ingrid

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb bij Nilo's eerste show, toen was hij ook zo'n 6 maand, inderdaad een gewone riem en halsband gebruikt. Maar dat was op een kampioenschapsclubmatch, daar was de sfeer al anders dan op zo'n CACIB show. Ik zou toch eens oefenen met zo'n showlijn. Ik vond het in het begin ook doodeng, dacht dat hij er zo uit zou rennen maar na wat oefenen bleek dat best mee te vallen. Maar als je het echt niet vertrouwd, gewoon een halsband om doen. Je zou er vast geen disq voor krijgen, hooguit een lagere kwalificatie.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

LongFields schreef:Ik gebruik ook voor pups altijd een gewoon showlijntje. Deze doe ik alleen om vlak voor ik de ring in ga, en als ik de ring weer uit ben gaat hij weer af, en wordt vervangen door de normale halsband en riem.
Op die manier werkt het hier prima, heb nog geen showlijn-doorbijtende pups of honden in de ring gehad. :wink:
Zo heb ik het ook gedaan met puppy Caja :wink:
Afbeelding
Magic
Zeer actief

We lopen een clubmatch bij KC De Peel in Asten.
Het zal er vast niet extreem druk zijn ;).

Normaal ben ik trouwens niet zo neurotisch hoor :smile:
Afbeelding
Iedere dag feest!
freskin
Zeer actief

En je pup krijgt zo veel nieuwe indrukken te verwerken dat hij waarschijnlijk helemaal niet door heeft dat hij aan een showlijntje vast zit :wink:
groetjes, ingrid

Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

LongFields schreef:Ik gebruik ook voor pups altijd een gewoon showlijntje. Deze doe ik alleen om vlak voor ik de ring in ga, en als ik de ring weer uit ben gaat hij weer af, en wordt vervangen door de normale halsband en riem.
:ok: Vergeet geen veiligheidspeld om je nummer vast te spelden en neem een portie 'genieten en ontspanning,' mee. Want showen is echt leuk! :cheer:
Magic
Zeer actief

De veiligheidsspeld-tip had ik al uit het 'ik ga naar show en neem mee' topic gehaald. Ik heb net een checklist gemaakt, alles komt goed :cheer:

Wij hebben sowieso het mooiste pupje dat er op deze wereld bestaat :pffff: .
Dus dat hebben we al 'in the pocket' ;).

Nee serieus, bedankt voor de tips allemaal en het gaat vast heel leuk worden :).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Wilm@

Magic,

Als je op een show bent en je zoekt een fijn showlijntje, kijk dan naar wat jij prettig vindt! Zo heb ik een platte schakel riem met een soft lederen lijntje. Dat softlijntje kan ik zalig vasthouden en mijn hond beter leiden. De platte schakelketting heb ik speciaal aangeschaft zodat zijn haren in de nek niet afbreken. Als je showt en ook traint met hetzelfde lijntje -ik doe dit wel- dan is in een keer de juiste aanschaf beter. Neem er dus je tijd voor! Voel of het lederen lijntje lekker in je hand ligt. Let erop of het niet te smal of te breed is gemaakt. Zo vind ik het prettig om mijn lijn snel te kunnen 'opbossen' en daarom is een brede lijn niks voor mij. Kan mijn ruime 30 kilo wegende tonner aan dat lijntje? Ja hoor, dat gaat prima! Al is daar wel menige training aan vooraf gegaan. Met Enco gaat het al ietsjes makkelijker....je leert de kneepjes wel. :ok:
Magic
Zeer actief

Wilm@ schreef:Magic,

Als je op een show bent en je zoekt een fijn showlijntje, kijk dan naar wat jij prettig vindt! Zo heb ik een platte schakel riem met een soft lederen lijntje. Dat softlijntje kan ik zalig vasthouden en mijn hond beter leiden. De platte schakelketting heb ik speciaal aangeschaft zodat zijn haren in de nek niet afbreken. Als je showt en ook traint met hetzelfde lijntje -ik doe dit wel- dan is in een keer de juiste aanschaf beter. Neem er dus je tijd voor! Voel of het lederen lijntje lekker in je hand ligt. Let erop of het niet te smal of te breed is gemaakt. Zo vind ik het prettig om mijn lijn snel te kunnen 'opbossen' en daarom is een brede lijn niks voor mij. Kan mijn ruime 30 kilo wegende tonner aan dat lijntje? Ja hoor, dat gaat prima! Al is daar wel menige training aan vooraf gegaan. Met Enco gaat het al ietsjes makkelijker....je leert de kneepjes wel. :ok:
We hebben dus al een showlijntje, via internet besteld.

Gisteren hebben we de eerste ringtraining met showlijn gebruikt en Magic vond het heel erg niet leuk :P.
Maar in de loop van de training begon het wat te wennen, en hij ging er wel mooier van lopen (vind ik).

Ik ga zaterdag wel even op de show kijken naar andere lijntjes, altijd leuk voor de heb :F: .
Afbeelding
Iedere dag feest!
labberdebab
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door labberdebab »

Ook mijn puppen worden altijd voorgebracht met de showlijn. Ik gebruik de Balrion Weathertop lijnen. Die liggen geweldig lekker in de hand en blijven mooi op de vacht liggen. Succes komend weekend!!
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ik vind het op een show altijd erg storend als honden aan een gewone riem en (brede) halsband worden voorgebracht. Ik zou zaterdag gewoon die showlijn om doen, zodra je de ring in moet. Dat gaat dan vast helemaal goed komen! :wink: Succes in elk geval!
Magic
Zeer actief

We hebben vanmiddag weer met de showlijn geoefend, en het gaat goed :cheer:
Nog wel op z'n puppies: steeds de ander kant op kijken, snel afgeleid, etc. en dan gaat hij als ik zeg 'mooi staan' ineens zitten met zo'n blik van 'dit bedoel je toch he, vrouwtje?'. Zucht ;). Maar toch ben ik al heel trots op Magic!
Gaat goed komen zondag, bedankt voor alle tips :).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Nog een tip voor als Magic tijdens het betasten wil gaan zitten: ga naast hem zitten (knieen/hurken) en ondersteun hem een beetje door je hand onder z'n buiklijn te houden. Geen druk uitoefenen ofzo maar je hebt grote kans dat hij hierdoor minder snel geneigd is te gaan zitten. Verder gewoon blijven oefenen op het mooi staan, en hou maar in je achterhoofd dat het echt niet allemaal perfect hoeft. 't Is nog een pup en dat weet de keurmeester ook.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Magic
Zeer actief

Zo hebben we het inderdaad afgelopen week op ringtraining ook geoefend.
Alleen voor 'tandjes kijken' laat ik hem zitten, omdat hij anders wegloopt :mrgreen: (en dan wordt het zo'n gefriemel met de riem, etc.).
Volgens de trainster mag ik 'm dan ook in de ring best ervoor laten zitten. Klopt dat?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Lobke
Actief
Mijn ras(sen): wetter

Ongelezen bericht door Lobke »

Ik show mijn hond altijd gewoon met de riem die ik voor jachttraining gebruik. Heb hem zo af en er zit een stop op dus ze kunnen nooit de kop er uittrekken.
Ik heb ook nog nooit iets van de keurmeester gehoord dat ik zo,n riem gebruik voor te showen.
Met puppy-cursus heb ik wel een vast riempje omdat dat moet maar ze loopt daar niet zo mooi mee maar dat is ook niet de bedoeling daar.

Groetjes Gre en haar wetters
Wilm@

Als je wil dat je turbo-tje meer aandacht voor jou heeft dan voor zijn omgeving kun je kijken of de volgende truck werkt.

Neem zeer extreem lekkere snacks in je handen. Denk aan knackworst en dan de kipvariant van appie. Snij een knackworstje in zeer dunne plakjes. Roep je hondje, houd je handen pal onder je kin of in de buurt van je ogen, en zeg vrolijk met een hoog stemmetje 'kijk' of 'kijken,' zodra het snuitje richting jouw handen gaat (daar is namelijk iets lekkers te vinden) doe je meteen het plakje knackworst erin en je vindt hem natuurlijk heel erg braaf! Tussen kijken en belonen gaat straks meer tijd zitten. Je hondje leert op die manier zijn aandacht voor jou langer vast te houden. Vergeet nooit je hondje te belonen als hij klaar is met showen. Enne.....

Je komt met de mooiste hond en je gaat met de mooiste hond, wat een ander daar ook van zegt! :ok:

Heel veel succes en ik wens je waanzinnig veel plezier. Laat je nog even, graag de uitgebreide versie, weten hoe het allemaal gegaan is. Misschien met wat foto's erbij? Ben reuze benieuwd. :F:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef:Volgens de trainster mag ik 'm dan ook in de ring best ervoor laten zitten. Klopt dat?
Ja, hoor dat mag. Hoewel het 'mooier' is als het staand lukt en de hond op die manier niet 'uit stand' raakt. Maar bij een pup is dat allemaal echt niet erg.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Lobke schreef:Ik show mijn hond altijd gewoon met de riem die ik voor jachttraining gebruik. Heb hem zo af en er zit een stop op dus ze kunnen nooit de kop er uittrekken.
Ik heb ook nog nooit iets van de keurmeester gehoord dat ik zo,n riem gebruik voor te showen.
Ik vind zo'n jachtlijn ook wel wat anders dan een leren riem en een (brede) halsband.
Magic
Zeer actief

Wilm@ schreef: Je komt met de mooiste hond en je gaat met de mooiste hond, wat een ander daar ook van zegt! :ok:
Zeker weten! :ok:
Heel veel succes en ik wens je waanzinnig veel plezier. Laat je nog even, graag de uitgebreide versie, weten hoe het allemaal gegaan is. Misschien met wat foto's erbij? Ben reuze benieuwd. :F:
Thanx, en dat verslag dat ga ik dan wel in het betreffende showtopic doen (KC de Peel) ;) .
Afbeelding
Iedere dag feest!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Je bent al weer thuis toch? De clubmatch was toch vandaag? Ik ben heel benieuwd hoe je het hebt gevonden en hoe het is gegaan.

* Edit: volgens mij is de show op zondag 28 februari en niet op zaterdag de 27ste zoals in je openingspost staat.
Dus je gaat morgen pas. Succes!
Magic
Zeer actief

Ja morgen idd, foutje ;).
Bedankt!
Afbeelding
Iedere dag feest!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

succes morgen magic :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Magic
Zeer actief

Verslagje staat hier: http://www.hondenforum.nl/plaza/show/kc ... 78809.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Iedere dag feest!
Magic
Zeer actief

Het gaat echt heel goed tegenwoordig (we oefenen elke dag even). Hij heeft door dat hij maar beter naar mij kan kijken als ik 'let op' roep, want dan is er grote kans op Frolicjes :mrgreen: .
Dit was gisteren op ringtraining:

Afbeelding
Afbeelding
Iedere dag feest!
Plaats reactie

Terug naar “Show”