Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cultuur en wat past bij je?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Cultuur en wat past bij je?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Elke hondensport heeft z'n eigen cultuurtje valt me altijd op. Hoe zou jij de cultuur beschrijven van de sporten die je beoefent met je hond? En wat past wel en niet bij je?

Agility vind ik een redelijk 'los' gebeuren als je kijkt naar omgang met honden. Mensen zijn vaak behoorlijk prestatiegericht. Onderling vind ik het niet altijd even leuk gaan, maar dat zal wellicht bij elke sport zo zijn.

G&G is strakker in het gedrag van honden, ook wel logisch denk ik. Omgang kan ook wat harder zijn. Qua mensen vaak no-nonsense types. Houden wat meer vast aan bewezen trainingsoefeningen.

Obedience ken ik nog niet goed, maar ik heb het idee dat het 'zachter' is in omgang met honden dan G&G. Het type mensen past wel bij de sport: pietjes precies. Denken veel na over trainen en oefeningen. Veel vrouwen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Cultuur en wat past bij je?

Ongelezen bericht door Machie »

Wij beoefenen niet echt een sport. Vroeger deed ik fly ball. Was toen nog erg leuk en gezellig. Lang niet zo prestatiegericht als het er nu uitziet... Ook niet zoveel border collie's. Wij hadden er 1 in de groep en dat was al heel wat! Nu deden wij volgens mij ook alleen maar regiowedstrijden hoor, kan best zijn dat het landelijk toen wel anders was.

Met Luca doe ik wat receatief speuren. Met bekende mensen in een klein groepje. Gewoon gezellig en niet heel serieus :)
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Belgische gehoorzaamheid: op wedstrijd heel prestatiegericht, heel gespannen sfeertje ook (iedereen wilt vooral zo snel mogelijk hun 10 goede wedstrijden halen in hun klasse, daardoor ligt er altijd wel heel wat druk op de honden). Omgang met de honden vooral hardhandig (al is daar wel verbetering zichtbaar) en heel strak. Heel veel verschillende soorten mensen, van het ene uiterste naar het andere uiterste, maar toch nog overwegend herdershonden.
Maar ik vind het wel gezellig, ik trek me zo weinig mogelijk aan van andere mensen en we zijn dikwijls op wedstrijd met een groepje van de eigen hondenschool. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Linsey schreef:Belgische gehoorzaamheid: op wedstrijd heel prestatiegericht, heel gespannen sfeertje ook (iedereen wilt vooral zo snel mogelijk hun 10 goede wedstrijden halen in hun klasse, daardoor ligt er altijd wel heel wat druk op de honden). Omgang met de honden vooral hardhandig (al is daar wel verbetering zichtbaar) en heel strak. Heel veel verschillende soorten mensen, van het ene uiterste naar het andere uiterste, maar toch nog overwegend herdershonden.
Maar ik vind het wel gezellig, ik trek me zo weinig mogelijk aan van andere mensen en we zijn dikwijls op wedstrijd met een groepje van de eigen hondenschool. :wink:
Strijd je tegen elkaar of moet je een bepaald aantal punten halen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Ik vind het bij Dogdance altijd heel ontspannen en erg gezellig. De omgang met honden is heel gemoedelijk trainen word vooral op een leuke manier gedaan.

Wat ik ook altijd erg leuk vind is dat je ook van elkaar commentaar en tips krijgt.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Waterwerken doen wij. Bij ons in de regio gaat het er heel relaxed aan toe. Voor iedere hond is er genoeg tijd en aandacht, de pups krijgen zwemles en alles gaat er gezellig aan toe. Of je nu een oude, trage hond hebt of een jonge snelle waterrat dat maakt niets uit.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik doe flyball en doggydance en het is vooral erg gezellig en ontspannen. We lachen wat af in ons clubje en geven tips, helpen elkaar en tussendoor drinken we gezellig koffie of thee en lopen de honden lekker met elkaar te rauzen.
Kortom, het is voor hond én baas een uitje :mrgreen: .
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik heb een tijdje gehoorzaamheid gedaan en een tijdje flybal. maar het past allebei niet bij me. het is vooral het prestatiegerichte wat me niet aanspreekt, wat ik overal wel terug zie. logisch ook natuurlijk, maar ik heb toch meer een 'laat maar waaien-mentaliteit' en voel me bij zo'n vereniging niet op mijn plek. overigens moet ik erbij zeggen dat dit alles bij 1 en dezelfde vereniging ligt, dus zoveel weet ik er ook niet van. :wink:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

ik wandel :mrgreen:
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

IPO, leer via positieve bekrachtiging :engel: , waarschijnlijk net iets wat niet helemaal in het straatje der cultuurs in veel ogen past :mrgreen:
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Met Kaiou doe ik flyball en nu club GGB, met mijn vorige hond Joris heb ik agility gedaan.
Qua hondensporten allebei heel erg leuk. Ook de sfeer die er omheen hangt bevalt me wel.
Ik ben alleen niet competitief ingesteld, meedoen is het leukst. Winnen is ook heel leuk weet ik uit ervaring, maar geen doel op zich.
Agilitywedstrijden heb ik wel gedaan, voor mezelf en voor Joris, gewoon omdat we het samen heel erg leuk vonden.
En we waren nog wel goed ook. Alleen meer dan de gezellige A wedstrijden en de Band wintercompetitie hebben
we niet gedaan. Een hoger nivo, wat ik dan toch goed zou willen kunnen, is voor mij niet meer vrijblijvend en dan wordt
het een soort van 'moeten'. En ik houd niet van 'moeten'.
Ook flyball doe ik nu alleen recreatief. Heel erg leuk wanneer het goed gaat, jammer maar helaas als het fout gaat.
Dat is één van de redenen dat ik niet in een (wedstrijd)team wil, wat wel had gekund.
De andere reden is dat ik geen team mens ben. Ik houd er van om zelf met mijn hond bezig te zijn,
zonder dat ik rekening moet houden met- en rekenschap af moet leggen aan teamleden.
GGB train ik ook liefst met hooguit 1 of 2 anderen, een zo klein mogelijk groepje.
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik doe geen sport (ja wandelen :wink: ) met mijn hond. Het lijkt me wel leuk overigens om op een zacht niveau het één en ander te doen, maar de bestaane 'clubs' of groepen vind ik niet echt wat voor mij.

Vaak nog van het ouderwetse harde aanpak (slipketting en een pak slaag doen het werk wel voor je). Dichtbij trouwens wel een Gaus school maar dat is ook niet mijn ding.

Ik erger me gewoon veel aan hoe andere mensen omgaan met hun hond (hier in de omgeving/ België), dus het kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Sporten is bijgevolg niks voor mij (ons) heb ik besloten.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

ik ben nog te onervaren om de cultuur van behendigheid te herkennen.
de trainingen vind ik altijd wel ontspannen verlopen, op wedstrijden zal er waarschijnlijk meer stress zijn en de sfeer meer prestatie gericht zijn.
ik heb zelf een duidelijke doel met behendigheid; ik wil een team vormen met buck en genieten van het samen sporten&bezig zijn, het is echt ons moment :D Ik ben wel erg gemotiveerd om deze sport te leren maar het gaat mij wel om de reis en niet om de eindbestemming :wink:
Ik kan zelf ook niet goed tegen om onder druk te moeten presteren, dus wedstrijden zijn waarschijnlijk niet aan mij besteed maar ik vind het wel leuk om mezelf te verbeteren.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Zoek stok! schreef:
Linsey schreef:Belgische gehoorzaamheid: op wedstrijd heel prestatiegericht, heel gespannen sfeertje ook (iedereen wilt vooral zo snel mogelijk hun 10 goede wedstrijden halen in hun klasse, daardoor ligt er altijd wel heel wat druk op de honden). Omgang met de honden vooral hardhandig (al is daar wel verbetering zichtbaar) en heel strak. Heel veel verschillende soorten mensen, van het ene uiterste naar het andere uiterste, maar toch nog overwegend herdershonden.
Strijd je tegen elkaar of moet je een bepaald aantal punten halen?
De eerste 3 plaatsen krijgen een prijs en dan nog een aantal prijzen. Maar kwalificaties zijn individueel. Bij de debutanten moet je op 10 wedstrijden 85/100 of meer behalen om naar de volgende klas (P1) te mogen en daar moet je 10 maal 90/100 halen om naar de hoogste klas (P2) te mogen, veel mensen willen dit zo snel mogelijk bereiken. P1 en P2 hebben 1 maal per jaar grote prijs en beker van Belgie, maar een beperkt aantal honden mogen daaraan deelnemen word bepaald door de wedstrijden die je speelt in dat jaar (niet allemaal je moet er een aantal doorgeven).
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Zoals Sharmayne al zegt is het binnen de dogdance altijd ontspannen. Volgens mij komt dat ook omdat het een vrij kleine groep is. De meeste mensen 'kennen' elkaar wel en er wordt ook meegeleeft als het goed of juist niet goed gaat.
De mannen zijn erg in de minderheid.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik doe GG maar ik ben totaal niet streng voor Zazoe.
Wat andere mensen met sjorren aan de riem bereiken doe ik door middel van een balletje.
Het afremmen tijdens het komen doe ik alsof ik met een werpstok een bal gooi en als beloning krijgt hij de bal commando op afstand doe ik met een balletje achter hem neer leggen en als hij het goed doet mag hij het balletje pakken en het balletje bouw ik steeds meer af maar krijg hij wel altijd als beloning!

Ook koek natuurlijk..
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik doe Combisport en dat is voornamelijk ontspannen en gezellig tijdens wedstrijden.
Vaak dezelfde mensen, omdat het niet heel groot is en iedereen 'kent' elkaar en helpt elkaar.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zelf ben ik een jaar of 10 geleden begonnen met dogdance, maar ben (nog?) niet actief met wedstrijden. Eerst eens een workshop, maar trainen bij een hondenschool kon toen nog nergens. Gelukkig kan dat tegenwoordig wel. De haat en nijd begint wel een beetje te komen heb ik het idee.
De sport begint ondertussen groter te worden, aan de ene kant is dat goed, maar aan de andere kant mag het van mij wel heel gemoedelijk blijven. Wat ik vooral zo leuk vind is dat de hond het leuk moet vinden. En verder zie ik dat je soms met kleine tips en trucs een leuk resultaat kunt behalen.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Ik heb eerst GGB gedaan, het was een leuke groep, maar uiteindelijk niets voor mij om nog met GG1 door te gaan.
Voor mij hoeft het allemaal niet zo strak, vind het belangrijk dat een hond goed luisterd, maar ze hoeft bijv. echt niet met haar kop tegen mijn knie aangeplakt te zitten.

Nu doen we agaility en dat vind ik super leuk. We zitten nu in de beginners groep, dus ik weet niet hoe het bijv. is als je echt verder bent en eventueel wedstrijden gaat lopen, maar vooralsnog vind ik het heel gezellig. Je hebt plezier samen met je hond, dus zolang dat nog het geval is ga ik er in verder.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pepie schreef:ik wandel :mrgreen:
Ik ook. En zolang er niemand op het onzalige idee komt om ongevraagd mee te wandelen, bevalt die cultuur me prima :mrgreen:

Ik heb werkelijke 0,0 prestatiedrang dus de cultuur op geen enkele sportvereniging zou bij mij passen.
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:De haat en nijd begint wel een beetje te komen heb ik het idee. De sport begint ondertussen groter te worden, aan de ene kant is dat goed, maar aan de andere kant mag het van mij wel heel gemoedelijk blijven.
Ik denk dat overal waar er wat te winnen is en mensen fanatiek zijn er ook roddel en achterklap en/of haat en nijd is. Dog dance wordt natuurlijk steeds serieuzer.

En @ Martijn: ik doelde niet op de mensen van dezelfde vereniging. Ga maar eens op cyno wedstrijden langs de kant meeluisteren naar het commentaar van sommige mensen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Dat weerhoud mij wel een beetje om aan zo een sport mee te doen. Ik kan sowieso niet tegen dat fanatieke gedrag met honden, maar ook niet tegen dat gesmoes achter elkaars rug om. Naast dat ik niet weet of mijn hond daar zo geschikt voor is.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Zoek stok! schreef:
Renske schreef:De haat en nijd begint wel een beetje te komen heb ik het idee. De sport begint ondertussen groter te worden, aan de ene kant is dat goed, maar aan de andere kant mag het van mij wel heel gemoedelijk blijven.
Ik denk dat overal waar er wat te winnen is en mensen fanatiek zijn er ook roddel en achterklap en/of haat en nijd is. Dog dance wordt natuurlijk steeds serieuzer.

En @ Martijn: ik doelde niet op de mensen van dezelfde vereniging. Ga maar eens op cyno wedstrijden langs de kant meeluisteren naar het commentaar van sommige mensen.
Whaha nou dan hebben ze over mij veel te lullen als ik ooit eens aan een wedstrijd mee doe!
Ik ben altijd heel zenuwachtig waardoor Zazoe mij niet meer begrijpt en het dus finaal mis gaat!
Maar ze mogen het graag een keer van me overnemen hoor moeten ze eens weten hoe eigenwijs hij kan zijn met zijn shar-pei karaktertje...
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Wij doen met Magic aan frisbee, en ervaren het (iig tot nog toe) als een heel erg gezellig 'wereldje', waarin mensen elkaar kennen, elkaar aanmoedigen, elkaar tips&trucs doorgeven en elkaar dingen gunnen. Het plezier in de sport staat voorop, en het is genieten om elkaar bezig te zien. En blij zijn voor elkaar op wedstrijden ;).

Van mij mag er wel nét iets meer competitiegevoel bij komen kijken, maar misschien hebben we dat gewoon nog niet meegemaakt en bestaat het wel ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

ik herken het beide wel. Op sommige clubs draait het vooral om de meeste punten en hoeveel honden je al wel niet naar de top hebt gebracht en bij weer andere verenigingen draait het meer om de gezelligheid.

De laatste vereniging waar ik behendigheid trainde met Hera was gewoon heel gezellig met ons clubje.
Nou was dat een klein groepje hoor (waren met zijn 4'tjes) maar niks geen afgunst naar elkaar toe. Veel geleerd en gelachen daar.

Op africhtingsclubs vind ik de sfeer onderling vaak erg gezellig. Je trekt ook heel wat uren in de week met elkaar op. Dan komen al snel ook onderwerpen aan bod die niet over honden gaan. Gaat er iemand verhuizen dan staat de halve club muren te verven of dozen te sjouwen. Ligt er een hond doodziek in een kliniek dan springen er mensen direct in de auto om steun te geven en een troostende schouder te bieden.
Ik mag dat wel, beetje betrokkenheid bij elkaar.
De manier van hoe men met de honden omgaat vind ik dan weer wat minder (niet iedereen uiteraard he) maar dat was al wel duidelijk. :F:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
Agility vind ik een redelijk 'los' gebeuren als je kijkt naar omgang met honden. Mensen zijn vaak behoorlijk prestatiegericht. Onderling vind ik het niet altijd even leuk gaan, maar dat zal wellicht bij elke sport zo zijn.

Tja, ik herken het niet hoor.
Bij ons gunt iedereen elkaar het plezier en het succes.

Ik denk dat dat vooral ligt aan wat je zelf opzoekt.
@Martijn, ik weet niet of jij al vaker bent geweest bij B1, B2/C wedstrijden....daar is veel geroddel en afgunst tussen de verschillende trainingsgroepen en kennels. Geroddel gaat vaak over de gezondheid & werkvermogen van de honden en ophande zijnde combinaties voor puppies....afschuwelijk dat dat niet gewoon openlijk besproken kan worden. Waarschijnlijk hele dagen langs de kant zitten wachten totdat je weer mag helpt dit in de hand....als je niets te doen hebt...ga je maar roddelen :boos:
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Sepp schreef:
@Martijn, ik weet niet of jij al vaker bent geweest bij B1, B2/C wedstrijden....daar is veel geroddel en afgunst tussen de verschillende trainingsgroepen en kennels. Geroddel gaat vaak over de gezondheid & werkvermogen van de honden en ophande zijnde combinaties voor puppies....afschuwelijk dat dat niet gewoon openlijk besproken kan worden. Waarschijnlijk hele dagen langs de kant zitten wachten totdat je weer mag helpt dit in de hand....als je niets te doen hebt...ga je maar roddelen :boos:
Volgens mij is dat geroddel er toch wel, ongeacht sport.
Sommige mensen zijn nou eenmaal die-hard roddelaars ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Martijn schreef:
Valerie schreef:Dat weerhoud mij wel een beetje om aan zo een sport mee te doen. Ik kan sowieso niet tegen dat fanatieke gedrag met honden, maar ook niet tegen dat gesmoes achter elkaars rug om. Naast dat ik niet weet of mijn hond daar zo geschikt voor is.
Er zijn er ook zat die het gewoon gezellig en leuk om te doen vinden, hoor.
Die fanatiekelingen die denken dat stiekem gedoe bij graag goed willen zijn hoort is dezelfde onhebbelijke minderheid die ook in de rest van je leven voor eeuwig drama zorgt. Dat gaat helemaal niet over sport of honden maar over die mensen en hoe ze in elkaar zitten.
Daar heb je wel gelijk in. Op de doe dag ga ik behendigheid proberen en kijken of het wat voor ons is :D Al wil ik ook graag speuren (zweetspoor).
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:Waarschijnlijk hele dagen langs de kant zitten wachten totdat je weer mag helpt dit in de hand....als je niets te doen hebt...ga je maar roddelen :boos:
Het is natuurlijk ook wel idioot dat je een hele dag onder de pannen bent voor drie keer een rondje van nog geen minuut. Dat maakt inderdaad dat er veel kletstijd is :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Valerie schreef:Daar heb je wel gelijk in. Op de doe dag ga ik behendigheid proberen en kijken of het wat voor ons is :D
Als je naar een vereniging gaat waar ze recreatief behendigheid doen, is het niet fanatiek hoor. Wel een school zoeken waar de sfeer en trainer je aan staan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”