Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke hond?

Moderator: moderatorteam

daphneK
Actief
Mijn ras(sen): 2 langharige teckels en een leverkleurige flatcoated retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

welke hond?

Ongelezen bericht door daphneK »

hallo

hier eventjes een korte vraag

welke hond of honden zijn geschikt voor agility.
Over 3 weken krijgen wij een teckel pup, waar ik helaas geen agility mee kan gaan doen (ivm zijn bouw)
Maar het is voor mij (weet niet of vriendlief er ook nog zo over denkt) wel de bedoeling dat er uiteindelijk nog een hond bij gaat komen, omdat dat agility mij nog steeds heel erg aantrekt.
met de teckel gaan we jacht trainingen doen,

welke ras is het meest geschikt voor agility.
zelf vind ik de bordercollie erg leuk (kortharige), maar vraagt veel beweging, en ik weet niet of 1x per week een training en dan af een toe een wedstrijd voldoende is voor hem.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Re: welke hond?

Ongelezen bericht door Carma »

In principe kun je met alle honden agility doen als ze er lichamelijk geen ongemakken van ondervinden.
Op hoog wedstrijdniveau zie je met name border collies, aussies en andere lichte herders, maar met 1x trainen per week en af en toe een wedstrijd kom je daar sowieso niet :wink: .
Afbeelding
daphneK
Actief
Contacteer:

Ik hoef ook geen hoog niveau te halen, maar wil een leuke bezigheid hebben met honden.
Zelf ben ik actief in de paardensport, dus is agility met de hond een afwisseling.
bordercollies hebben mij altijd al aangetrokken, maar we willen eerst een kleinere hond hebben.
en het is bij bordercollies dat ze ontzettend veel beweging moeten hebben.
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

daphneK schreef:Ik hoef ook geen hoog niveau te halen, maar wil een leuke bezigheid hebben met honden.
Zelf ben ik actief in de paardensport, dus is agility met de hond een afwisseling.
bordercollies hebben mij altijd al aangetrokken, maar we willen eerst een kleinere hond hebben.
en het is bij bordercollies dat ze ontzettend veel beweging moeten hebben.
Dat valt ook wel weer mee. Ik denk dat de gemiddelde retriever meer beweging nodig heeft dan een border. Een border heeft vooral uitdaging nodig. Veel variatie, veel 'doen', veel dingen om bij na te denken. En veel met de baas doen ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
°Vicky°
Actief

Ongelezen bericht door °Vicky° »

Border Collies hebben evenveel beweging nodig als een doorsnee Golden Retriever hoor
Het gaat hem vnl om de 'mentale uitdagingen' die zij nodig hebben. Hun hersentjes moeten dagelijks toch wel
wat sudderen zeg maar.

Als je geen 'hoog' niveau wil bereiken in de agility, kies dan gewoon een hond uit
die bij JOU en jouw levensstijl past liever dan bij de sport.
Het enige wat je dan verder in overweging moet nemen ivm agility doen is de bouw, zoals je al zei is het niet echt
verantwoord met een teckel agility te doen.

Je zei een kleinere hond;
vlinderhondje? Sheltie? Poedel? ...? keuze genoeg!
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik doe met mijn Jack/York kruising agility, ze vindt het super en is (als ze luistert :P ) ook best goed erin!
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Een leeuwhondje misschien?
http://www.lowchensaustralia.com/agility.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En nog wat meer over het ras:
http://www.taywil-lowchen.com/htm/agility.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thelowchenclubofamerica.org/agility.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ze hebben wel wat meer uitdaging nodig dan de gemiddelde bichon en kunnen best pittig uit de hoek komen. Nog een andere uit dezelfde groep: de havanees, word ook wel eens het rustiger broertje van het leeuwhondje genoemd door mensen die allebei de rassen hebben. Ze staan wel iets korter op de poten.

Maar uiteindelijk kan je beter eerst gewoon kijken welk ras het beste bij je past en zolang ze lichamelijk normaal gebouwd zijn, kan je er agility mee doen :wink: Of de hond het leuk gaat vinden weet je nooit op voorhand, zelfs niet met border collies, ik heb er veel zien passeren tijdens de agilitytraining die er niets aan vonden en dan zijn ze andere sporten gaan doen.
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Pumi ook bij uitstek geschikt voor de agility :wink: maatje kleiner dan de border. Voor meer info http://www.pumi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Is wel een hond waar je je eerst goed in moet verdiepen voordat je er aan begint
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
daphneK
Actief
Contacteer:

bij mij valt dat meer onder de normale uitlaatbeurten, en dan niet het hoekje om en weer terug,
en dan in de vrije uren, nog extra rondes lopen.

de hond van mijn ouders (9 jarige labrador) doe ik echt geen plezier met een lekker stuk wandelen, en als je een bal gooit, kijkt hij je aan van, ga je hem zelf halen :klaar:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je kunt met alle honden die 'normaal gebouwd' zijn agility doen op recreatief niveau. Waarom ga je niet een keer bij een wedstrijd kijken? Zeker bij de medium/small lopen veel verschillende rassen rond, kun je kijken wat je aanspreekt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier

Ongelezen bericht door Sjoera »

Door Crufts ben ik helemaal gek van de Vlinderhond.
Ze blijken echte sterren te zijn op het gebied van behendigheid.
Ondanks dat ze klein zijn, zijn het wel honden die er geschikt voor zijn.
Moet zeggen dat ik er nog nooit een in het echt heb gezien.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Sjoera schreef:Door Crufts ben ik helemaal gek van de Vlinderhond.
Ze blijken echte sterren te zijn op het gebied van behendigheid.
Ondanks dat ze klein zijn, zijn het wel honden die er geschikt voor zijn.
Moet zeggen dat ik er nog nooit een in het echt heb gezien.
Puzzleeee :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :F:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou het zeker niet zoeken in de groep echte harde werkers. Dus geen bordercollie of Belgische herder. Die moeten echt meer krijgen dan eens in de week een uurtje training en soms een wedstrijdje. Ik vind het wel grappig dat je zegt, een keer in de week trainen en soms een wedstrijdje. Ik vind het ook wel knap als je op wedstrijdniveau kan komen door 1 keer in de week te trainen. :mrgreen:

Zou je een bordercollie nemen of een Belg dan zou ik toch denken dat je daar naast die 1 keer in de week trainen ook een avond in de week GG moet gaan doen. Daarnaast moet je ze elke dag wel een uur laten uitrazen buiten de normale wandelingen. Niet allemaal hoor, maar je zal wel een pup willen en dan weet je nooit wat voor type dat wordt. Zelf zou ik ook niet zo snel zo'n hond bij een tekkeltje zetten. Puur omdat ze niet zo veel aan elkaar gaan hebben.

Je zou bv kunnen denken aan een borderterrier? Of een leuk kruisinkje uit het asiel?
Afbeelding
daphneK
Actief
Contacteer:

hier in de buurt trainen ze 1 a 2x per week, door de weeks en in het weekeinde.
daarnaast heb ik het met mijn paarden al zo druk qua wedstrijden, dat ik wedstrijden met een hond als bijzaak zie.
daarom zeg ik ook, af en toe een wedstrijd, ik hoef niet op hoog niveau te presteren.
Ik wil in ieder geval iets doen met de hond doen, wat de meeste honden eigenaren hier in de buurt niet doen, en dat is leuke afwisseling doen, en niet een huishond er van maken (mensen hoeven zich niet aangesproken te voelen ;) )
Vroeger hadden kennissen van mij een kort harige bordercollie, en ik kon lezen en schrijven met dat beest,
nam hem elke dag mee, om de krant te bezorgen in de wijk, en hij luisterde werkelijk fantastisch maar alleen naar mij.
ook het uithoudingsvermogen en de fun die ik had met deze hond, hebben mij fan van de bordercollie gemaakt.

Toen mijn ouders een hond namen, kon de bordercollie gewoonweg niet, omdat ouders beide werkte en wij naar school gingen.
maar nu ik op mijzelf woon, en meer tijd heb voor een hond, blijft de bordercollie mij aantrekken,.

wat niet wil zeggen dat ik nu ook echt voor de bordercollie ga :engel: maar staat wel op het lijstje.

nu gaan wij eerst onze teckel pup halen, en over een jaar of anderhalf kijk ik weer verder.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Als eerst wil ik je veel plezier wensen met jullie teckel! Ga daar lekker eerst van genieten.

Verder zat ik toen ik een hond wilde nemen eigenlijk met hetzelfde. Ik schatte de border ook zo hoog in. Ik heb de sprong uiteindelijk toch gewaagd. Kay is nu 17 maanden en het valt mij zo ontzettend mee. Momenteel zitten we op een schema van om de dag intensieve beweging, de andere dag heeft hij rust zeg maar. De intensieve beweging houdt in dat we bijvoorbeeld een eind gaan fietsen (2x driekwartier) en zwemmen. De volgende dag rust hij echt uit.
Maar soms ook meerdere dagen rust, Kay geeft daar echt niks om. Als je om je heen luistert, hoor je verhalen dat je dagelijks 2 uur moeten wandelen of fietsen met een border. Mijn ervaring is dat totaal niet. Een border zal wel willen hoor, maar als je je border ook goed leert wat rust is(wat wij in eerste jaar dus gedaan hebben) dan doen ze echt niet moeilijk over een dagje minder. Ook een border moet vooral hond kunnen zijn. Lekker spelen met andere honden, lekker wandelen, lekker vies worden.
Het zit hem vooral in de geestelijke bezigheid. En dat is erg makkelijk in te bouwen. We oefenen regelmatig wat kunstjes met Kay, laten hem nogal eens wat apporteren in huis (sleutels, zijn eigen riem halen als we gaan wandelen etc).
Een sport zit hem ook niet hoe vaak je op een trainingsveld met andere traint, je kan ook thuis trainen. Op tijden dat het jezelf uit komt. Er zijn genoeg honden die 1 keer per week trainen en gewoon in de wedstrijden lopen hoor. Misschien niet op het hoogste niveau, maar dat hoeft niet altijd (ook niet met een border).
Verder moet je het (schapen)drijvend instinct van de border niet onderschatten en velen moeten hier toch echt gehoor aan geven. Maar ook hiervoor zijn genoeg mogelijkheden.
Mijn enige punt is: de combinatie teckel en border collie. Ik denk dat het daar misscien niet helemaal gaat overeenkomen. Kay kan best met kleine hondjes spelen hoor en hij kan ook best voorzichtig zijn, maar dat moet ik wel begeleiden. Ik denk dat een border wel eens te veel kan zijn voor de teckel.

Maar mijn overweging heeft ook nog gelegen bij bijvoorbeeld een schotse collie korthaar. Wat minder scherp als een border, maar ook zeer sportieve en fantieke types. Verder heb ik hiervoor met een kruizing cairn terrier wedstrijden gelopen in de behendigheid. hij deed het leuk en hoefde niet elke week op wedstrijd. Veel terriers doen het leuk in de wedstrijden hoor. Denk bijvoorbeeld ook aan de jack russels. Eigenlijk loopt er van alles wat rond op zijn wedstrijddag
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”