Eastwood schreef:Ik train ook 2o2o. Ik gebruik alleen geen clicker, maar een clickerwoord. Bij mij is dat "yes". Dan ben ik niet de hele tijd aan het hannesen met die clicker. Van mijn clubtrainer moet ik nu vooral basis intrainen, dwz dat ik dus niet voorbij het toestel loop, maar er voor zorg dat de hond perfect in positie komt. Jan vond dat ik het toestel wel gewoon voorbij moest lopen "anders krijg je later geen millimeter meer van haar". Heb het dus maar eens aangekaart bij mijn clubtrainer en we hebben nu afgesproken dat ik er voor zorg dat mijn hond in de juiste positie blijft staan en dat ik dan af en toe een pas of twee passen afstand neem. Natuurlijk belonen als ze goed is blijven staan. Vanavond geprobeerd en dat ging best goed. Denk dat het bij de raakvlakken vooral zaak is om zeer consequent te zijn. Met mijn leasehond heb ik ook altijd 2o2o getraind, maar in de wedstrijden in de A-klasse heb ik de raakvlakken als een running contact gelopen. Dat heeft me best vaak winst opgeleverd, maar nu ik gepromoveerd ben en zwaardere parcoursen krijg merk ik dat ik af en toe toch een afstandsraakvlak nodig heb. Dat heb ik er zelf dus iets te veel uitgetraind en dan kost het best weer wat tijd voor het helemaal weer goed gaat.
Eigenlijk is helemaal niet zo lastig je raakvlakken goed aan te leren, ik heb het dan over de 2on2off.
De 3 meest belangrijke dingen zijn:
- niet te snel gaan, je hond moet eerst de eindpositie helemaal beheersen, dus vanuit alle hoeken en met afleiding en afstand.
- hij mag enkel reageren op je releasewoord, andere woorden en bewegingen leveren niets op.
- en het moet je hond op het raakvlak meer opleveren dan verdergaan. Dus heel veel belonen in de positie en niet na je releasewoord.
Je krijgt dan een hond die zo zeker is van zijn zaak dat ie precies weet hoe het toestel werkt en dat hij weet exact waar hij wezen moet.
Je hond gaat dan op den duur versnellen naar raakvlak en je releasewoord komt pas als hij 2 poten in het gras heeft, dit levert je geen verlies van snelheid op, maar wel het voordeel dat overal rondom het toestel kan werken.
Met mijn jonge hond ben ik nu een jaar bezig met het aanleren van behendigheid en dus ook de raakvlakken.
In onderstaand filmpje kun je redelijk goed zien welk voordeel ik behaal doordat ik 100% weet dat ze raakvlakken doet, je ziet haar ook niet remmen op de raakvlakken. Het enige raakvlak wat bij haar nog beter kan is de wip, die kan ze sneller doorlopen.
filmpje:
http://www.vimeo.com/12030356