Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jonge honden training Jan Sprij

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Jonge honden training Jan Sprij

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Vandaag voor het eerst naar Jan Sprij geweest met Izzie. Jonge honden training. Toya was er ook.

Eerst raakvlakken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan jumping.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De jarige job
Afbeelding

En Izzie in de schaduw wachten
Afbeelding

Het was erg leuk, beetje dubbel gevoel om daar nu met Izzie te staan (ik trainde bij Jan met Bram). Bij de raakvlakken werd ik wat in verwarring gebracht over methodes. Jumpingdeel liet ze zien dat we goed op zelfstandigheid hebben getraind. Ze stuifde vooruit :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Re: Jonge honden training Jan Sprij

Ongelezen bericht door *Anita* »

:cheer:
Gaaf ik jat ze allemaal.
de eerste behendigheid foto's van Toya
Heb die van mij net erop gezet.
Vond dat Izzie het goed deed :ok:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef::cheer:
Gaaf ik jat ze allemaal.
de eerste behendigheid foto's van Toya
Heb die van mij net erop gezet.
Vond dat Izzie het goed deed :ok:
Ik was bang voor een bijtpartij omdat het allemaal onbekend was voor Izzie, maar ik ben er ongeschonden vanaf gekomen :wink:

Toya wil nu echt vaker gaan trainen zei ze tegen me :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ze ziet er fanatiek uit!
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Ik was bang voor een bijtpartij omdat het allemaal onbekend was voor Izzie, maar ik ben er ongeschonden vanaf gekomen :wink:

Toya wil nu echt vaker gaan trainen zei ze tegen me :pffff:
Dat laatste gaan we ook zeker doen
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

marye schreef:Ze ziet er fanatiek uit!
Ze is behoorlijk fanatiek en snel :ugh:
Wat dat betreft weer erg wennen na Harley.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Mooie foto's van Toya, haar drive straalt van de foto's af :ok:
*Anita* schreef:
marye schreef:Ze ziet er fanatiek uit!
Ze is behoorlijk fanatiek en snel :ugh:
Wat dat betreft weer erg wennen na Harley.
Ik kan me voorstellen dat het weer wennen is, als je een kleiner langzamer hondje gewent bent.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Leuke verslag zeg! Toya is ook al zo'n lekker fanatiek hondje :mrgreen:
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Het is gewoon zo leuk met dat kleine grut. Je moet ze nog helemaal leren kennen en kijken wat er werkt en wat ze begrijpen. En ze verrassen je iedere keer weer. Zo had Rhythm ineens bedacht dat hij wel onder de schutting kon gaan staan. Met geen mogelijkheid meer vanaf te brengen en als hij er eenmaal is en je roept-um, dan komt hij meteen hoor. Maar wel eerst ernaartoe. Eigenwijze ....
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Dat ziet er leuk uit!

Leuk spelletje he Toya?
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Mooie foto's! Nu ben ik wel nieuwsgierig naar je verwarring wat betreft de raakvlak methode :).
Zoek stok!
Zeer actief

bennie schreef:Mooie foto's! Nu ben ik wel nieuwsgierig naar je verwarring wat betreft de raakvlak methode :).
Wel of niet met behulp van trainer....daar ging het eigenlijk om. In de lessen bij Chris blijf ik uit beeld en beloont Chris. Juist omdat Izzie zich zo op mij richt. Jan is daar geen voorstander van.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Mooie foto's. Wat een leuk verjaardagsfeestje van Toya!
:cheer:
Eastwood
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse schapendoes
Mechelse herder

Ongelezen bericht door Eastwood »

Was er ook bij met mijn Mechelaar van dik anderhalf. De sessie 's ochtends met de wat meer ervaren honden was na één rondje duidelijk te veel voor haar. Ze was uiterst ongehoorzaam, wat ik helemaal niet van haar gewend ben. Gelukkig ging het 's middags bij de jonge hondentraining een heel stuk beter. Vooral het laatste stukje met het oefenen van rechte lijnen was heel lekker om te lopen! Bovendien door het kijken naar anderen weer veel geleerd. Gisteren met mijn "leasehond" weer in Linde gelopen dus heb mijn portie behendigheid wel weer gehad afgelopen weekend! :slaap:
Zoek stok!
Zeer actief

Ah dat ben jij dus :wink: Je hebt een prachtig hondje en jullie doen het hartstikke goed :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Eastwood schreef:Was er ook bij met mijn Mechelaar van dik anderhalf. De sessie 's ochtends met de wat meer ervaren honden was na één rondje duidelijk te veel voor haar. Ze was uiterst ongehoorzaam, wat ik helemaal niet van haar gewend ben. Gelukkig ging het 's middags bij de jonge hondentraining een heel stuk beter. Vooral het laatste stukje met het oefenen van rechte lijnen was heel lekker om te lopen! Bovendien door het kijken naar anderen weer veel geleerd. Gisteren met mijn "leasehond" weer in Linde gelopen dus heb mijn portie behendigheid wel weer gehad afgelopen weekend! :slaap:

Heee jij ook hier! Jij trainde net voor mij (ik was met mijn kruising stabijtje aan het trainen). Jouw mechelaartje vond ik een prachthondje...heel atletisch. En tja dat ongehoorzame...dat hoort lekker bij zo'n hondje van 1,5...no worries. Als je haar rond gaat krijgen dan gaat ze wel mega hard! Vond het heel mooi om te zien , een mechelaar van dat kaliber met die spirit, die cool in haar koppie bleef tijdens het lopen...heel knap!

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Eastwood
Vaste gebruiker
Mechelse herder

Zoek stok! schreef:Ah dat ben jij dus :wink: Je hebt een prachtig hondje en jullie doen het hartstikke goed :ok:
Sepp schreef:Heee jij ook hier! Jij trainde net voor mij (ik was met mijn kruising stabijtje aan het trainen). Jouw mechelaartje vond ik een prachthondje...heel atletisch. En tja dat ongehoorzame...dat hoort lekker bij zo'n hondje van 1,5...no worries. Als je haar rond gaat krijgen dan gaat ze wel mega hard! Vond het heel mooi om te zien , een mechelaar van dat kaliber met die spirit, die cool in haar koppie bleef tijdens het lopen...heel knap!

Groetjes
Nanda
Bedankt voor de complimenten! Vond trouwens dat er erg veel hele leuke jonge honden rondliepen. Ik heb de Stabij helaas niet meer gezien, want die liep na mij, maar in mijn groep liepen twee hele leuke Borders, Izzie de Aussie vond ik ook een lekker pittig ding en Rhythm van Suzanne vind ik werkelijk een prachtige Tervurense herder. Viel me ook erg mee dat eigenlijk alle honden nog flink wilden werken ondanks de hitte.
*Anita*
Zeer actief

Heb je mechelaar alleen bij de jonge honden training gezien en vond dat hij het daar toch goed deed
Mooie hond ook.
Dit is hij toch?

Afbeelding
Afbeelding
Eastwood
Vaste gebruiker
Mechelse herder

Ja inderdaad, dat is ze. Wat een prachtige foto! Ik had nog geen enkele foto van haar waarop we bezig zijn met behendigheid. Ik heb zondagochtend eerst meegedaan met de wat meer ervaren honden. Dit omdat ik bij mijn club soms al kleine parcoursjes van maximaal 12 hindernissen loop. Dat zijn echter andere parcoursjes dan die we zondagochtend voor onze kiezen kregen. Het eerste rondje ging nog wel, maar daarna was de koek echt op en dan komt er vervelend gedrag naar boven. Ze ging er vandoor in het parcours, dat is niet zo erg, maar ze begint dan andere honden uit te dagen. Echt happen zal ze niet zo gauw doen, maar wel een beetje grommen en intimideren.

Ik heb Azurra als herplaatser van 10 maanden oud bij mij thuis gekregen. Ik heb gekozen voor een herplaatser omdat eerder bleek dat ik erg allergisch ben voor puppieharen (helaas). Azurra heb ik zorgvuldig geselecteerd. Het is een hond met een stamboom, ouders hebben allebei A-heupen en ik wist dat ze goed was met kinderen. Ze is in huis opgegroeid en als pup heeft ze veel gezien en gedaan. Tevens heeft de eerste eigenaar reddingshondentraining met haar gedaan. Het gezin waarbij ze verbleef is helaas uit elkaar gegaan door een echtscheiding en daar is deze hond de dupe van geworden. Toen ik haar kreeg had ik het idee dat ze al een tijdje weinig aandacht had gekregen. Al gauw bleek Azurra het wandelen aan de lijn door een woonwijk helemaal niet gewend te zijn. Alhoewel ze is opgegroeid met andere (volwassen) honden heb ik het idee dat ze min of meer heeft moeten vechten voor haar plekje in de roedel. Toen ze bij ons kwam ging thuis alles prima, maar bij andere honden was ze (met name aan de lijn) erg grommerig. Ik heb er erg veel aan gedaan om dat gedrag eruit te krijgen. Ben gehoorzaamheidslessen gaan volgen, Bachbloesemtherapie en na 3 maanden ging het al een heel stuk beter. Nu heb ik als ze los is eigenlijk nooit meer problemen en aan de lijn reageert ze normaal gesproken alleen als een andere hond haar negatief benadert. Ik kwam er zondag echter achter dat als ze stress heeft, dat foute gedrag weer naar boven komt. Mijn voorlopige conclusie is dat ik nog wat geduld moet hebben voordat ik wedstrijden kan gaan lopen en dat we in wisselende omgevingen moeten gaan trainen. Ik ga dan ook lekker door met de gehoorzaamheid en wellicht dat we de agility training gaan opvoeren van 1x naar 2x per week trainen.

Bovenal is het gewoon geweldig om een jonge onervaren hond van alles aan te leren! Het geeft erg veel voldoening als je zoveel vooruit gaat. Het is ook prachtig om te zien hoe mijn kinderen op de hond reageren en omgekeerd! Terwijl ze in het begin helemaal niet wisten wat ze aanmoesten met zo een ongeleid projectiel vinden de kids het nu prachtig om haar iets te laten apporteren of om haar ergens op te laten springen.
Zoek stok!
Zeer actief

Eastwood schreef:Ik kwam er zondag echter achter dat als ze stress heeft, dat foute gedrag weer naar boven komt.
Stress uit zich bij iedere hond anders. Mijn ene hond wordt langzaam als hij stress heeft en m'n andere hond richt zich op mij met bijten e.d. Het was gewoon even wat te moeilijk blijkbaar in die andere groep. Dus goed dat je naar de jonge honden training bent doorgeschoven.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Zoek stok! schreef:
bennie schreef:Mooie foto's! Nu ben ik wel nieuwsgierig naar je verwarring wat betreft de raakvlak methode :).
Wel of niet met behulp van trainer....daar ging het eigenlijk om. In de lessen bij Chris blijf ik uit beeld en beloont Chris. Juist omdat Izzie zich zo op mij richt. Jan is daar geen voorstander van.
Beloon je haar met een speeltje?
Ik doe dat wel. Wat bij mij goed werkte was om het speeltje alvast een paar meter voor het raakvlak neer te leggen (voordat ik ging lopen) dus haar focus was vooruit. Op mijn release mag ze het pakken.
Er bestaat ook een apparaat met afstandsbediening (ontworpen door Ben Willemse) die een balletje wegschiet. Die kna je dan in het verlengde van het raakvlak laten schieten op jouw "release". Dit apparaat is wel prijzig.
Groetjes van Bo en de honden.
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Die raakvlak methode, dat wil wat. Ik heb zelf een behoorlijk beeld bij wat ik wil, dus dat scheelt. Dan heb je nog de mensen die mauwen over "zelfstandig de raakvlakken doen". Kijk, hoe vaak gebeurt het nou dat je echt niet bij een raakvlak kan zijn? Bij mij gebeurd dat zelden. Chasin' is nu 5 en sinds een jaar kan hij ze zelfstandig als er bv een tunnel tussen ons in ligt of als ik wijd moet lopen. Hij kan het niet als ik compleet de andere kant op ga. Idem dito voor de paaltjes overigens. Heeft te maken met toestel beheersing en er moet tenslotte wat te trainen overblijven nietwaar?
Met Rhythm train ik dus 2o2o. Dus ik duw er koek in als hij aan het eind de juiste positie inneemt. Afgelopen zondag moest hij het voor het eerst redelijk zelfstandig doen, dus toen heb ik gauw geklikt toen hij dreigde het goede te doen. Ik maak het later wel weer moeilijker voor hem. Ik train ook dat hij moet wachten tot ik "go" zeg voordat hij eraf mag. En dan train ik ook nog dat hij er liefst snel vanaf gaat, dus ik gooi speelgoed of voer weg. Als hij knap wordt, gooi ik eerst voer of speelgoed en geef dan zijn release ("Go").
Daarnaast train ik ook nog met de total touch plank. Dus dan moet hij over de gehele kattenloop (op de grond) gaan en dan op het plankje drukken. Zodra ik er dan ben hou ik hem weer in positie en geef hem weer een release.
En dan doe ik nog hem op "hoge" raakvlakken laten gaan staan op het eindje en dan de release oefenen.
Kortom, ik doe een beetje van het een en een beetje van het andere. Perfectioneren doe ik later wel.
Izzie is erg op jou gericht, dus ik begrijp niet zo goed waarom je de trainer gebruikt. Maar als jij dat prettig vindt, dan doe je dat toch gewoon. Moet je wel bedenken hoe het weer weg te trainen. Ik denk dat jezelf wegtrainen gemakkelijker is, dan een derde, maar dat is gewoon omdat ik graag zelf emmer met de clicker en dan wil ik dat ik de trainer ook precies kan vertellen wat ik wil. Vaak lukt dat niet en stoppen ze er koek in terwijl je nog niet volmaakt bent, of juist te laat. Hihi, control freak he.

Maar joh, Izzie zelf vindt het leuk, dus niet teveel zorgen over maken hoor.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
Eastwood
Vaste gebruiker
Mechelse herder

Ik train ook 2o2o. Ik gebruik alleen geen clicker, maar een clickerwoord. Bij mij is dat "yes". Dan ben ik niet de hele tijd aan het hannesen met die clicker. Van mijn clubtrainer moet ik nu vooral basis intrainen, dwz dat ik dus niet voorbij het toestel loop, maar er voor zorg dat de hond perfect in positie komt. Jan vond dat ik het toestel wel gewoon voorbij moest lopen "anders krijg je later geen millimeter meer van haar". Heb het dus maar eens aangekaart bij mijn clubtrainer en we hebben nu afgesproken dat ik er voor zorg dat mijn hond in de juiste positie blijft staan en dat ik dan af en toe een pas of twee passen afstand neem. Natuurlijk belonen als ze goed is blijven staan. Vanavond geprobeerd en dat ging best goed. Denk dat het bij de raakvlakken vooral zaak is om zeer consequent te zijn. Met mijn leasehond heb ik ook altijd 2o2o getraind, maar in de wedstrijden in de A-klasse heb ik de raakvlakken als een running contact gelopen. Dat heeft me best vaak winst opgeleverd, maar nu ik gepromoveerd ben en zwaardere parcoursen krijg merk ik dat ik af en toe toch een afstandsraakvlak nodig heb. Dat heb ik er zelf dus iets te veel uitgetraind en dan kost het best weer wat tijd voor het helemaal weer goed gaat.
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Filmpje van Rhythm van die dag.
http://www.youtube.com/watch?v=JhvCcPzJeKg
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Leuk filmpje!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Eastwood schreef:Ik train ook 2o2o. Ik gebruik alleen geen clicker, maar een clickerwoord. Bij mij is dat "yes". Dan ben ik niet de hele tijd aan het hannesen met die clicker. Van mijn clubtrainer moet ik nu vooral basis intrainen, dwz dat ik dus niet voorbij het toestel loop, maar er voor zorg dat de hond perfect in positie komt. Jan vond dat ik het toestel wel gewoon voorbij moest lopen "anders krijg je later geen millimeter meer van haar". Heb het dus maar eens aangekaart bij mijn clubtrainer en we hebben nu afgesproken dat ik er voor zorg dat mijn hond in de juiste positie blijft staan en dat ik dan af en toe een pas of twee passen afstand neem. Natuurlijk belonen als ze goed is blijven staan. Vanavond geprobeerd en dat ging best goed. Denk dat het bij de raakvlakken vooral zaak is om zeer consequent te zijn. Met mijn leasehond heb ik ook altijd 2o2o getraind, maar in de wedstrijden in de A-klasse heb ik de raakvlakken als een running contact gelopen. Dat heeft me best vaak winst opgeleverd, maar nu ik gepromoveerd ben en zwaardere parcoursen krijg merk ik dat ik af en toe toch een afstandsraakvlak nodig heb. Dat heb ik er zelf dus iets te veel uitgetraind en dan kost het best weer wat tijd voor het helemaal weer goed gaat.
Eigenlijk is helemaal niet zo lastig je raakvlakken goed aan te leren, ik heb het dan over de 2on2off.
De 3 meest belangrijke dingen zijn:
- niet te snel gaan, je hond moet eerst de eindpositie helemaal beheersen, dus vanuit alle hoeken en met afleiding en afstand.
- hij mag enkel reageren op je releasewoord, andere woorden en bewegingen leveren niets op.
- en het moet je hond op het raakvlak meer opleveren dan verdergaan. Dus heel veel belonen in de positie en niet na je releasewoord.
Je krijgt dan een hond die zo zeker is van zijn zaak dat ie precies weet hoe het toestel werkt en dat hij weet exact waar hij wezen moet.
Je hond gaat dan op den duur versnellen naar raakvlak en je releasewoord komt pas als hij 2 poten in het gras heeft, dit levert je geen verlies van snelheid op, maar wel het voordeel dat overal rondom het toestel kan werken.

Met mijn jonge hond ben ik nu een jaar bezig met het aanleren van behendigheid en dus ook de raakvlakken.
In onderstaand filmpje kun je redelijk goed zien welk voordeel ik behaal doordat ik 100% weet dat ze raakvlakken doet, je ziet haar ook niet remmen op de raakvlakken. Het enige raakvlak wat bij haar nog beter kan is de wip, die kan ze sneller doorlopen.
filmpje: http://www.vimeo.com/12030356
May Linn
Zeer actief

Over wel of niet zelf belonen.
Ik denk dat je beter wel zelf kan belonen om de volgende redenen.
Later ga je ervanuit dat je hond om jou gaat letten in het parcours, dus ookal ziet dat je je handeling naar een volgend toestel voorbereidt.
Is hij op het raakvlak niet op jou gefocust, dan mist hij dus ook je voorbereidende handeling en dat kan je tijd en fouten kosten.
Daarnaast loopt er ook vaak een keurmeester mee aan de andere kant van het raakvlak, ws is de kans niet erg groot dat ie zich vergist, maar als ie geleerd heeft dat ie niet bij jou moet wezen, is het risico dat hij zich vergist er wel.
En dan is er nog de kans dat je trainer beloond voor gedrag wat je niet wil zien, dat hij dus scheef staat bv.
Zoek stok!
Zeer actief

May Linn schreef: In onderstaand filmpje kun je redelijk goed zien welk voordeel ik behaal doordat ik 100% weet dat ze raakvlakken doet, je ziet haar ook niet remmen op de raakvlakken. Het enige raakvlak wat bij haar nog beter kan is de wip, die kan ze sneller doorlopen.
Inderdaad heel mooi om te zien hoe snel ze ze neemt, het lijkt wel running.

Ik ben vandaag samen met Marye aan de slag geweest met plank op de grond. Tweede sessie vond ik al goed gaan. Marye gooit nu nog het speeltje op mijn go, maar we willen dat snel wegtrainen dat ik het zelf doe.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eastwood
Vaste gebruiker
Mechelse herder

May Linn schreef:Met mijn jonge hond ben ik nu een jaar bezig met het aanleren van behendigheid en dus ook de raakvlakken.
In onderstaand filmpje kun je redelijk goed zien welk voordeel ik behaal doordat ik 100% weet dat ze raakvlakken doet, je ziet haar ook niet remmen op de raakvlakken. Het enige raakvlak wat bij haar nog beter kan is de wip, die kan ze sneller doorlopen.
Die pakt inderdaad heel mooi en heel snel de raakvlakken. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als de hond daadwerkelijk helemaal stil moet blijven staan omdat je als handler in positie moet komen. Bestaat dan niet het gevaar dat de hond gaat doorschieten?
May Linn
Zeer actief

Eastwood schreef:
May Linn schreef:Met mijn jonge hond ben ik nu een jaar bezig met het aanleren van behendigheid en dus ook de raakvlakken.
Die pakt inderdaad heel mooi en heel snel de raakvlakken. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als de hond daadwerkelijk helemaal stil moet blijven staan omdat je als handler in positie moet komen. Bestaat dan niet het gevaar dat de hond gaat doorschieten?
Op training staat ze 9 van de 10 keer stil, het is een kwestie van wanneer je je releasecommando geeft, op een wedstrijd is dat dus het punt voordat ze echt gaat remmen om stil te staan.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”