Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dalmatiër / Weimaraner

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

amii.vii
geregistreerd lid

Dalmatiër / Weimaraner

Ongelezen bericht door amii.vii »

Hallo iedereen,

Ik ben pas nieuw op dit forum en had al direct een vraag! (excuses als ik iets over het hoofd heb gelezen qua posten van een bericht)

Klopt het dat sommige honden een sterkere “hondengeur” hebben dan andere?
Ik wil graag zelf een hond nemen, over een paar maanden ben ik klaar met mijn studie en heb ik alle tijd.

Ik heb over verschillende sites gelezen dat een Dalmatiër nauwelijks en hondengeur heeft.
“De typische hondengeur is bij dit ras nauwelijks te bespeuren.”
(bron: http://www.hondencentrum.com/hondenrassen/dalmatier/" onclick="window.open(this.href);return false;)

En hoe zit dat met een Weimaraner?
Heeft dit te maken met het vachttype? Of meer met de voeding en verzorging?
Als u zelf in het bezit bent van een Weimaraner of Dalmatiër kunt u me dan vertellen over uw ervaringen ?

Ik twijfel echt enorm tussen de Dalmatiër en Weimaraner ze hebben beide hun charmes alhoewel ik het uiterlijk van de Weimaraner toch erg mooi en bijzonder vind, is het karakter natuurlijk het belangrijkste, waar zouden jullie voor kiezen?
amii.vii
geregistreerd lid

Re: Dalmatiër / Weimaraner

Bedankt voor uw antwoord,

Ik stop na mijn havo diploma met school om over een jaar te beginnen met een nieuwe studie. (woon nog gewoon bij ouders)
en ik werk maximaal 3 per week een paar uurtjes in de supermarkt,
dus qua tijd zal het zeker wel lukken en de hond neem ik samen met mijn moeder.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

nou hier een dalmaten eigenaar :mrgreen:

Elmo heeft idd geen sterkte hondengeur, je ruikt hem wel als hij nat is. Maar dat is maar van korte duur. Wel zie je overal witte haren, en verharen ze 265 dagen in het jaar. Ze zijn veel beweging nodig, een blokje om van 5 minuten, is niet genoeg. Je moet consequent zijn, anders nemen ze een loopje met jou. Ze zijn erg slim. Ze kunnen waaks zijn, maar zijn wel enthousiast als er mensen binnenkomen.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Denk wel dat het verschil erin zit dat de Dalmaat over het algemeen minder jachtinstinct heeft.
Vind beide honden niet erg simpel zeg maar, je moet toch wel heel consequent zijn en niet denken dat ze zo 'simpel' zijn als een Golden Retriever (al blijft simpel relatief).
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Een Weim is niet de meest makkelijke hond nee, maar ik vind dat je naar elk soort hond consequent moet zijn en dan (vind ik persoonlijk) een weim niet veel moeilijker dan een ander soort hond.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
amii.vii
geregistreerd lid

Leuk al die reacties!

Ik heb inderdaad ook gelezen over het jachtinstinct van de Weimaraner, Ik wil heel graag erg veel buiten zijn met de hond (naast de fiets/ lange boswandelingen/ stand/ zwemmen) en niets lijkt mij zo leuk om de hond ook met een gerust hart los te kunnen laten lopen, ik denk dus dat een Dalmatier daar meer geschikt voor is aangezien de Wei. sneller de geur van wild kan opspeuren en dan niet zo makkelijk meer terug te roepen is, heb ik hierin gelijk? (ik denk dat vooral naast de fiets zelfs wel gevaarlijk kan zijn)

Een consequente opvoeding is natuurlijk bij iedere hond een vereiste daar twijfel ik ook absoluut niet aan.
Elmo/maureen
Zeer actief

Elmo heeft wel een 'lichte' jachtinstinct. Hij kan wel speuren, maar is daar zo opzichtig in, dat je hem gelijk kunt terug roepen. Hij is 1x achter een hert gegaan, ver het veld in. Maar na een keer flink fluiten, kwam hij snel terug. Houd er wel rekening mee, dat dalmaten sterk zijn, heel erg sterk. En dat ze graag trekken. Als je dat afleert als ze pup zijn, kunnen ze gewoon lopen :mrgreen: Reuen kunnen verschrikkelijke patsers zijn. Als je voor een dalmaat gaat, koop er 1 bij een erkende fokker. Die testen de pups d.m.v een b.e.a.r test. (Doofheid komt nog wel eens voor bij een dalmaat). Er zijn 2 kleuren, wit-zwart en wit-bruin.
Afbeelding
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

amii.vii schreef:Leuk al die reacties!

Ik heb inderdaad ook gelezen over het jachtinstinct van de Weimaraner, Ik wil heel graag erg veel buiten zijn met de hond (naast de fiets/ lange boswandelingen/ stand/ zwemmen) en niets lijkt mij zo leuk om de hond ook met een gerust hart los te kunnen laten lopen, ik denk dus dat een Dalmatier daar meer geschikt voor is aangezien de Wei. sneller de geur van wild kan opspeuren en dan niet zo makkelijk meer terug te roepen is, heb ik hierin gelijk? (ik denk dat vooral naast de fiets zelfs wel gevaarlijk kan zijn)

Een consequente opvoeding is natuurlijk bij iedere hond een vereiste daar twijfel ik ook absoluut niet aan.
Mijn weims lopen allemaal los en zijn prima terug te roepen. ook diegene waar we jachttrainingen mee lopen. Ze weten hele goed het verschil tussen training en vrije tijd zeg maar. Tuurlijk volgen ze wel eens hun neus maar het is echt niet zo dat ik de honden pas weer bij de auto terug zie :wink:
Ook een weim is prima terug te roepen, MITS je dit dus vanaf het begin aan beloond en stimuleert en traint.
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Hier een dalmaten eigenaar en idd de geur valt mee, maar je ruikt ze wel. Het blijft een hond.
Denia gaat eigenlijk nooit op jacht. Maar hoor hier en daar wel dat ze het kunnen doen, zal per hond en opvoeding verschillen denk ik.
Succes met je keuze!
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Nee dat klopt, Roos ruikt haast niet naar hond. Ze ruikt nergens naar en heeft een heerlijk zachte pels dus als je niet van het typische hondenhaar houdt is een dalmaat wel goed. Ze hebben wel een hevige rui en de haren gaan in alle kleuren kleding zitten ! :smile:
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

Ik ben trouwens zelf ook helemaal weg van de weimaraner. Ik vind hem veel mooier dan de gemiddelde dalmaat (hoewel ik mijn hond wel prachtig vind maar zij is een geval apart, meer windhonden uiterlijk) Voor zo ver ik weet zijn weimaraners wel actievere jagers dan dalmaten. Mijn hond heeft namelijk wel jachtinstinct maar is makkelijk in bedwang te houden. Ze kijkt niet om naar wilde beesten. Als ze 'vrij' is wel meer natuurlijk. Ze heeft 2 vogels gedood en een duif verminkt in haar leven. Alle drie de keren was ze vrij en zonder toezicht (aan het rennen in het bos of verderop) dus dan kan ik me wel voorstellen dat je dan als hond toch je slag wilt slaan :lol1: Maar verder kijkt ze er dus niet naar om. Kwa karakter is ze heerlijk, ze is wel eens gebeten door honden dus is ze daar soms wel eens bang voor en dat uit zich in agressie, maar tegerlijkertijd is ze erg dominant dus heeft ze wat honden betreft een wisselend karakter, hangt van het ras af en het geslacht (teven zijn minder dan reuen) Naar mensen is ze een heerlijk beest, ze heeft nooit kwaad gedaan tegen een mens. Ze verdedigd mij wel - ze heeft wel eens gegromd naar 'stalkers' maar normale mensen, als het mag begroet ze ze met breeduit kwispelende staart. Vooral kinderen is ze erg dol op. In tegenstelling tot veel honden die ik ken gaat ze nooit achter een kind aan als die weg rent, alleen als het mag. Het is haar nooit aangeleerd overigens, heeft ze helemaal zelf bedacht. Het is een enorme knuffelkont en luilak maar als het tijd is om te wandelen, spelen of trainen is ze erg actief. Ze kan langer rennen dan een border collie en gooit duitse herders om (haar vrienden/vriendinnen) ze is bijzonder intelligent en ze kan enorm veel. Als je wilt kan je is een kijkje nemen op haar youtube kanaal haha. Ze is heel speels, als ze niet slaapt wil ze eten of spelen. Maar ze snuffelt ook veel buiten en plast om de minuut (al is het één druppel, gaat om het idee) Het is een gehoorzame hond maar je moet wel echt consequent zijn met haar. Als je haar een vinger neemt ze je hele hand haha. Dus als ze een keer trekt, METEEN laten zitten anders gaat ze het vaker doen. Maar ze is prima onder controle te houden en is gehoorzaam zonder slaafs te zijn. Ze heeft een karakter maar jij moet het meer willen dan je dalmaat, dan zit je goed..
Afbeelding
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

laatst op tv gehoord dat de vizla helemaal geen honden geur afgeeft..

ken iemand met 2 dalmaten en 1 ruik je wel en de andere heeft geen honden geur maar beetje eeuwig puppy geur ofzo vind ik zo schattig ruiken.. die verharen overigens onwijs erg en zijn zelfreinigend denk dat ze daarom niet zo ruiken, 1x schudden en het sneeuwt daar haha.. weet niet of dat bij alle dalmaten zo is...

weimaraner langhaar ben ik verliefd op :I:
Afbeelding
Erinn
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Erinn »

Ik heb hier 4 dalmaten in huis rondlopen. Ruiken doen ze niet echt. Wel laten zoals al eerder vermeld witte stugge haartjes vallen. Als 1 van de dames zich uitschud, sneeuwt het echt niet hoor. Wel gaan de haartjes lekker in je kleren zitten, dalmaten zijn graag lekker dicht bij hun baasje. Erinn de oudste van mij heeft een ernorm jachtinstinct. Ze gaat als ze de kans krijgt rustig achter een haas aan en is niet terug te roepen. Daarin tegen heeft Ditte en Jill en Blazer dit totaal niet. Die zien niet eens iets.
Ik zou zeggen, ga eens bij een fokker ruiken, en laat je verder informeren. Ga lekker tussen de dalmaten zitten. Vraag zeker naar het jachtinstinct, want in sommige lijnen komt het echt wel voor. Zoals Maureen al zei, als je voor een dalmaat kiest doe dit dan wel via de rasvereniging.
Heel veel succes met je zoektocht.
amii.vii
geregistreerd lid

Lellibel schreef:Als je wilt kan je is een kijkje nemen op haar youtube kanaal haha
Ja dat lijkt me erg leuk!
ze klinkt idd. als een hele lieve, leuke hond
Zou u me de link kunnen sturen? want ik kan namelijk (nog) niet op het profiel kijken van leden.
Kamy
Actief

Ongelezen bericht door Kamy »

Laat staan als een hond wat ouder is; volgens mij gaan ze allemaal na een bepaalde leeftijd een beetje naar een oude hond ruiken. En een natgeregende hond ruikt nou eenmaal naar een natgeregende hond welk ras het ook is... :mrgreen:
Elmo/maureen
Zeer actief

Volgens mij als een dalmaat ouder is, ruikt hij nog niet zo sterk naar 'hond'.
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Hond ruikt meestal niet sterk als je goed voert is mijn ervaring. Welk ras het ook is. En die hele lichte hondengeur, dat went.
Lellibel
Zeer actief

amii.vii schreef:
Lellibel schreef:Als je wilt kan je is een kijkje nemen op haar youtube kanaal haha
Ja dat lijkt me erg leuk!
ze klinkt idd. als een hele lieve, leuke hond
Zou u me de link kunnen sturen? want ik kan namelijk (nog) niet op het profiel kijken van leden.
http://www.youtube.com/user/HoneybunchBunny
Het staat ook niet op mijn profiel maar hier is ie. :D
Afbeelding
Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ody »

Gaat dit je eerste hond worden?
Dan vind ik een Weim eigenlijk niet zo geschikt. Wij hebben er ook eentje gehad en ik vond het toch wel een pittig portret hoor.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Browny liet het al even vallen, maar is een Viszla (korthaar) niets voor je? Echt prachtige honden (vind ik), weinig geur en qua karakter toch wat meegaander dan de gemiddelde Weim :ok:
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Ody schreef:Gaat dit je eerste hond worden?
Dan vind ik een Weim eigenlijk niet zo geschikt. Wij hebben er ook eentje gehad en ik vond het toch wel een pittig portret hoor.
Tja maar op basis van 1 kan je niet een heel ras beoordelen :wink:
Het zijn pittige honden maar er zit ook wel degelijk verschil in karakter bij de verschillende bloedlijnen (en vergeet niet de persoonlijke mate van consequentie per persoon, niet dat jullie dat niet waren, daar kan ik niet over oordelen en wil ik ook niet, wil alleen maar aangeven dat er dus echt wel karakterverschillen zijn :ok: )

wat betreft geur denk ik dat je bovengenoemde rassen kunt vergelijken en doet goede voeding, beweging en hygiene een boel.
Elmo/maureen
Zeer actief

Josee schreef: Tja maar op basis van 1 kan je niet een heel ras beoordelen :wink:
Het zijn pittige honden maar er zit ook wel degelijk verschil in karakter bij de verschillende bloedlijnen (en vergeet niet de persoonlijke mate van consequentie per persoon, niet dat jullie dat niet waren, daar kan ik niet over oordelen en wil ik ook niet, wil alleen maar aangeven dat er dus echt wel karakterverschillen zijn :ok: )

wat betreft geur denk ik dat je bovengenoemde rassen kunt vergelijken en doet goede voeding, beweging en hygiene een boel.
dit geld ook voor dalmaten :wink: (alhoewel ik het met bloedlijnen niet weet). tsja en een 1e hond :19: Waar moet je dan wel mee beginnen, elk ras kun je verkloten. Elmo is dan wel mijn 2e hond, maar mijn 1e heb ik niet opgevoed. Ik was 10 toen ik die kreeg.
Afbeelding
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:
Josee schreef: Tja maar op basis van 1 kan je niet een heel ras beoordelen :wink:

dit geld ook voor dalmaten :wink: (alhoewel ik het met bloedlijnen niet weet). tsja en een 1e hond :19: Waar moet je dan wel mee beginnen, elk ras kun je verkloten. Elmo is dan wel mijn 2e hond, maar mijn 1e heb ik niet opgevoed. Ik was 10 toen ik die kreeg.
:ok:
Helemaal mee eens.
Mijn eerste hond was een tibetaanse terrier, die vond ik dus echt moeilijker dan onze eerste weim Faido.
Alle begin is lastig maar daarom is rasorientatie zo belangrijk en een fokker die as pupkopers selecteert nog belangrijker vind ik.
Elmo/maureen
Zeer actief

Josee schreef:
Elmo/maureen schreef:
:ok:
Helemaal mee eens.
Mijn eerste hond was een tibetaanse terrier, die vond ik dus echt moeilijker dan onze eerste weim Faido.
Alle begin is lastig maar daarom is rasorientatie zo belangrijk en een fokker die as pupkopers selecteert nog belangrijker vind ik.
Nou idd. Ik had trouwens een yorkshire terrier :mrgreen: Die zou Elmo helemaal onder de duim hebben :smile:
Je moet ergens beginnen, en een 'goede' fokker zal daar zeker opletten.
Afbeelding
amii.vii
geregistreerd lid

het wordt een dalmatiër jongens! en ik kan echt NIET wachten
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Leuk :ok: Al wat op het oog?
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ushi is dan wel niet mijn eerste hond, maar ik zou haar wel bij iemand durven te zetten denk ik, die wel aan zijn eerste hond begint. Maar je moet wel heel consequent zijn, maar goed, dat moet naar mijn idee bij elke hond. Ushi stinkt trouwens ook absoluut niet. Ze ruikt naar mijn handcreme :mrgreen:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
amii.vii
geregistreerd lid

nathalie schreef: Ze ruikt naar mijn handcreme :mrgreen:
haha, dat komt zeker door al het aaien!
amii.vii
geregistreerd lid

Rebble schreef:Leuk :ok: Al wat op het oog?
Nope, ik wil eerst mijn havo afmaken zodat ik alle tijd heb voor het opvoeden van een pupje.
dus nog zeker 4 maanden.
amii.vii
geregistreerd lid

ik heb nog wel een vraagje wat betreft het traplopen,
want ik lees op iedere site/boek wat anders, is het zo dat het schadelijk is als pup zijnde of wordt het als ze volwassen zijn nog steeds dragen?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”