(weet dat er gerommeld wordt met stambomen, ook binnen de AKC, maar vond dit wel een leuke.)

Moderator: moderatorteam

Gerommeld met honden bedoel je, niet met stambomenirmaLeo schreef:Een newfounderlander met wel een erg afwijkende kleur maar wel met een AKC stamboom, waarschijnlijk zit er toch ergens een leonberger ingefokthttp://www.seidlslakeviewranch.com/brutus.htm
(weet dat er gerommeld wordt met stambomen, ook binnen de AKC, maar vond dit wel een leuke.)
ja, dat vind ik ookMarjoleine schreef:Gerommeld met honden bedoel je, niet met stambomenirmaLeo schreef:Een newfounderlander met wel een erg afwijkende kleur maar wel met een AKC stamboom, waarschijnlijk zit er toch ergens een leonberger ingefokthttp://www.seidlslakeviewranch.com/brutus.htm
Ja, er wordt af en toe leonberger ingegooid volgens mij.
Nee, dat mag niet. Maar het is wel goed voor het ras
Ja moet van beide komen.irmaLeo schreef:ja, dat vind ik ookMarjoleine schreef:Gerommeld met honden bedoel je, niet met stambomenirmaLeo schreef:Een newfounderlander met wel een erg afwijkende kleur maar wel met een AKC stamboom, waarschijnlijk zit er toch ergens een leonberger ingefokthttp://www.seidlslakeviewranch.com/brutus.htm
Maar kan het dat het "patroon" sable- gen voorkomt binnen de populatie van de newfoundlanders?
En moeten dan Pa en Ma het allebei dragen?
Zit ook op de gangenL lijst met daar een antwoord op deze vraag van een andere leonberger liefhebber, waar ik niet zo Zoveel mee kan,
Een verhandeling over het geel van de labs de ook in de newfoundlander zit. Maar volgens mij is dit geen geel maar sable. en wel zwart sable?

Drager ja.irmaLeo schreef:Dus "sable komt voor binnen de newfoundlander populatie, begrijp ik dat nu of bedoel je van beide kanten met sable drager zijn?

Habibi schreef:misschien dat ik dan ook mijn vraag hier neer kan zetten, ik vraag het me al een poosje af.
Ik ken een fokker die zwart/witte new foundlanders fokt. Met stamboom.
Ik ken ook mensen met Landseer ECT honden. Ook met stamboom.
Misschien dat ik ergens iets mis, maar ik vind ze echt enorm op elkaar lijken. Zijn het echt verschillende rassen?? Stammen ze ergens heel recent van elkaar af?? Of is de oorsprong totaal verschillend?
Is het karakter vergelijkbaar, of zit daar veel verschil in.
Als het echt verschillende rassen zijn, waar zitten de verschillen dan precies?
Oke, iets meer dan 1 vraag, maar vroeg het me echt al een poos af.
Ik hoop dat er iemand antwoorden heeft op mijn vragen...

Ben niet zo thuis in de NF.empyree schreef:Habibi schreef:misschien dat ik dan ook mijn vraag hier neer kan zetten, ik vraag het me al een poosje af.
Ik ken een fokker die zwart/witte new foundlanders fokt. Met stamboom.
Ik ken ook mensen met Landseer ECT honden. Ook met stamboom.
Misschien dat ik ergens iets mis, maar ik vind ze echt enorm op elkaar lijken. Zijn het echt verschillende rassen?? Stammen ze ergens heel recent van elkaar af?? Of is de oorsprong totaal verschillend?
Is het karakter vergelijkbaar, of zit daar veel verschil in.
Als het echt verschillende rassen zijn, waar zitten de verschillen dan precies?
Oke, iets meer dan 1 vraag, maar vroeg het me echt al een poos af.
Ik hoop dat er iemand antwoorden heeft op mijn vragen...
In de jaren eind '50 hebben de heren van de FCI bedacht dat je een zwarte en wit-zwarte newfoundlander niet meer met elkaar mocht 'kruisen' en zodoende werd er alleen nog maar wit-zwart x wit-zwart gefokt en daardoor is het type en het karakter van de bonte newfoundlander zodanig veranderd dat ze na een paar jaar hebben besloten dat deze honden een eigen rasstandaard moesten krijgen. Omdat deze kleur bekend stond als Landseer (dit was een schilder die deze varièteit vaak afbeelde) werd de hond Landseer ECT (europees continentaal type) genoemd. Dit heeft echte ook tot verwarring geleid want in engelstalige landen werden ze in het begin weer gewoon bij de newfoundlander ingeschreven.
Eind jaren tachtig zijn newfoundlanderfokkers, op het vaste land van europa, het wit-zwart fokken weer gaan oppakken en zodoende ie je nu weer veel bonte newfies. Wij hadden in 1994 onze eerste bonte teef en in 1998 ons eerste nest bonte newfoundlanders !

Dat juig ik dus aan allle kanten toe.Marjoleine schreef:Gerommeld met honden bedoel je, niet met stambomenirmaLeo schreef:Een newfounderlander met wel een erg afwijkende kleur maar wel met een AKC stamboom, waarschijnlijk zit er toch ergens een leonberger ingefokthttp://www.seidlslakeviewranch.com/brutus.htm
Geel van de lab is recessive yellow, en dit is sable.irmaLeo schreef:Een verhandeling over het geel van de labs de ook in de newfoundlander zit. Maar volgens mij is dit geen geel maar sable. en wel zwart sable? Maar vooral kan dit voorkomen binnen de huidige populatie zonder dat er wat ingefokt is?

Vroeger werden die pups dus gewoon de nek omgedraaid of verzopen zoals bij veel rassen met miskleurtjes.irmaLeo schreef:Ok daar daar heb ik wat aan, dus het is mogelijk dat bij de newfoundlander sable zit maar zeer bijzonder.
Op de stamboom van deze hond staat dat hij black and tan is, kan ik me wel iets bij voorstellen, als deze honden zo zwart geworden worden net zoals de leonbergers, is het erg moeilijk te zien voor leken. Het zal een rare gewaarwording zijn geweest dat het een sable is geworden.
( tenzij er iets anders is door gefokt natuuurlijk).