Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wetter, Curly coated Retriever, Grote Poedel

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Wetter, Curly coated Retriever, Grote Poedel

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik wil wel eens weten wat men op het forum denkt dat het best zou passen bij mij.
En graag met motivatie.
En nee, we gaan natuurlijk nog geen hond erbij nemen, maar zoals inmiddels wel bekend is, verdiep ik me graag eindeloos in allerlei rassen en probeer te kijken wat goed bij mij past voor in de toekomst.
En ja, ik dacht er al helemaal uit te zijn met de Grote Poedel, maar dat blijkt gewoon niet zo te zijn omdat bepaalde karaktereigenschappen van de andere twee rassen, én het uiterlijk ook goed passen. Dussssss... brand maar los!!!
En wees maar gewoon eerlijk en heb geen blad voor de mond, I can handle it :ok:
:zweep:
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Wetter, Curly coated Retriever, Grote Poedel

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik heb maar 1 curly in het echt gezien, dus echt een beeld van het ras heb ik niet. Maar dat was een hele mooie imposante reu die erg vriendelijk was. Wel was hij beresterk :schrik:
Wetters vind ik echt hele andere honden dan Poedels. Poedels zijn joligerds, veel humor, altijd vrolijk en reteslim :mrgreen:
Wetters vind ik wat serieuzer, niet zulke spring in 't veld als poedels. Wel zijn ze veel imposanter om te zien dus als afschrikhond beter geschikt. Ook zijn de wetters die ik tegenkom niet altijd even sociaal, zeker de reuen niet.
Het ligt er dus maar net aan wat je zoekt :U:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ik zou een Wetter doen. Die is denk ik het meest stabiel, nonchalant, no nonsense en kalm van de 3. Gezien je hondenbestand denk ik dat je er het best een kalme hond bij zet. Waarom? Geen idee, het is wat ik zo bedenk.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

buiten dat ze alledrie krullen hebben lijken het me verder heel verschillende rassen.. Sluit me aan bij Denise, met de toevoeging dat curly's ook echt wel retrievers zijn en volgens mij toch wel nodig hebben om iets van (jacht)werk te doen. Ik ken eigenlijk geen curly's in het echt, dus dit is boekenwijsheid :)
Mojuan
Zeer actief

Ja ik wéét dat ze allemaal heel verschillend zijn, maar ik val ook op heel verschillende karakters. Alle karakters spreken bij in bepaalde mate aan.

Mit schreef:Ik zou een Wetter doen. Die is denk ik het meest stabiel, nonchalant, no nonsense en kalm van de 3. Gezien je hondenbestand denk ik dat je er het best een kalme hond bij zet. Waarom? Geen idee, het is wat ik zo bedenk.
Als je dit zo zegt past dit echt perfect. Stabiel, nonchalant, no nonsense en kalm... precies Romeo.
Eigenlijk precies wat ik zoek en wat past bij Julia.
Het gekke, drukke en clowneske hebben we al in Anders gevonden, en dat vind ik echt leuk aan haar. Maar ik denk niet dat ik eraan moet denken om twee van die gekke drukke gevallen in huis te hebben dartelen.
Maar misschien vind ik het juist wel heel erg leuk, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Kleine aanvulling op de Curly, bij mij op stal loopt er eentje rond (een reu, geïmporteerd uit ik meen Engeland) en dat is een enorme lieverd van een hond. Heel erg vriendelijk, superknuffelig maar wel heel actief. De eigenaresse fietst dagelijks heel wat af met hem zodat hij zijn energie kwijt kan. Hij luistert enorm goed en loopt ook aan de fiets door het dorp los mee.
Ik zou deze hond zó willen hebben.
Mojuan
Zeer actief

Een hond moet er wel tegen kunnen als ik het een paar dagen te druk heb om écht veel te gaan wandelen/fietsen.
Ik zoek een hond die als ik ziek ben een dag of vier aan mijn zijde ligt en zich schikt in het feit dat het even niet gaat.
En die dan zodra het wél weer lukt, gewoon lekker blij is met het feit dát het weer kan.
Hij moet niet tegen de muren opvliegen dan, dat trek ik niet, en is niet eerlijk tegenover de hond.

Hij moet graag in mijn buurt zijn, maar niet te plakkerig. Dus wel zelfstandig genoeg om het even zonder mij te kunnen stellen.
Een hond die in de tuin gaat liggen of rondsnuffelen op het moment dat ik in de schuur en tuin bezig ben met voeren van de knagers, en die zo nu en dan een korreltje voer van de grond pikt die hij vindt doordat hij graag even snuffelt wat ik allemaal aan het doen ben (geweest).
Dat idee een beetje zeg maar.

Niet slaafs, maar wel gehoorzaam.
Niet persé bezig gehouden worden door de baas, maar graag zelfstandig een beetje rondrennen en snuffelen. Maar het wél leuk vinden om af en toe als team iets te ondernemen.
Laatst gewijzigd door Mojuan op 08 nov 2011 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Supernova
Zeer actief

Paulala schreef:Ja ik wéét dat ze allemaal heel verschillend zijn, maar ik val ook op heel verschillende karakters. Alle karakters spreken bij in bepaalde mate aan.

Mit schreef:Ik zou een Wetter doen. Die is denk ik het meest stabiel, nonchalant, no nonsense en kalm van de 3. Gezien je hondenbestand denk ik dat je er het best een kalme hond bij zet. Waarom? Geen idee, het is wat ik zo bedenk.
Als je dit zo zegt past dit echt perfect. Stabiel, nonchalant, no nonsense en kalm... precies Romeo.
Eigenlijk precies wat ik zoek en wat past bij Julia.
Het gekke, drukke en clowneske hebben we al in Anders gevonden, en dat vind ik echt leuk aan haar. Maar ik denk niet dat ik eraan moet denken om twee van die gekke drukke gevallen in huis te hebben dartelen.
Maar misschien vind ik het juist wel heel erg leuk, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Maar als ik het goed heb wil je een hondsociale reu, zelf zou ik dan niet voor die wetter gaan :wink:
Mojuan
Zeer actief

Denise. schreef: Maar als ik het goed heb wil je een hondsociale reu, zelf zou ik dan niet voor die wetter gaan :wink:

Ja absoluut wil ik dat.
De meningen zijn nu wel heel tegenstrijdig, want iemand op dit forum die de Wetter volgens mij van binnen en buiten kent, zegt juist dat het heel erg sociale honden zijn.

Die Wetters die jij tegenkomt, op wat voor manier zijn die niet sociaal?
Kan je daar iets meer over vertellen?
En heeft dat niet vooral te maken met een verkeerde omgang/opvoeding?
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

De wetters die ik ken zijn allemaal erf honden en niet bepaald vriendelijk. Erg waaks en ze durfen best te bijten. Misschien komt dat wel doordat ze nooit van het eigen terrein af komen, maar dan nog.

Grote poedels vind ik vergeleken met de kleinere poedels rustiger. Minder "hysterisch" om het zo maar even te zeggen, maar wel vrolijk, open en speels.

Curly's ken ik niet.
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Ik moet de eerste Wetter (reu of teef) nog tegenkomen die niet sociaal is. En ik heb er behoorlijk wat gezien inmiddels. Maar niet allemaal uiteraard.
Wetterreuen zijn wel heel flink en behoorlijk imposant, dus ik kan me voorstellen dat ze wel een reactie uitlokken. Vechtersbazen vind ik ze niet.

Voor zover ik weet (correct me if I'm wrong) is de Curly best een behoeftige hond qua actie. Wil je iets van jachttraining gaan doen?
Natuurlijk hebben alle honden hun dagelijkse beweging nodig, maar ik denk dat van dit lijstje de Curly de meeste drift heeft.

Ga anders eens bij wat fokkers langs met de verschillende rassen. Ik zie wel bepaalde overeenkomsten, maar ook behoorlijke verschillen. Het is heel persoonlijk wat je aanspreekt natuurlijk.

De Curly ken ik niet echt, maar de Poedel is mij te joviaal.
Zinne is er ook nog steeds van overtuigd dat alle mensen op de wereld er speciaal voor haar zijn :mrgreen: maar in principe is een Wetter wat terughoudend naar vreemden.
Niet onvriendelijk, maar gewoon niet zo heel erg geïnteresseerd.
Mojuan
Zeer actief

Panna schreef:Ik moet de eerste Wetter (reu of teef) nog tegenkomen die niet sociaal is. En ik heb er behoorlijk wat gezien inmiddels. Maar niet allemaal uiteraard.
Wetterreuen zijn wel heel flink en behoorlijk imposant (hou ik van), dus ik kan me voorstellen dat ze wel een reactie uitlokken. Vechtersbazen vind ik ze niet. (wil ik ook niet)

Voor zover ik weet (correct me if I'm wrong) is de Curly best een behoeftige hond qua actie. Wil je iets van jachttraining gaan doen?
Natuurlijk hebben alle honden hun dagelijkse beweging nodig, maar ik denk dat van dit lijstje de Curly de meeste drift heeft. (echte drift is niet wat ik zoek, jachttraining lijkt me erg leuk, maar te tijdrovend in combi met de cavia opvang)

Ga anders eens bij wat fokkers langs met de verschillende rassen. Ik zie wel bepaalde overeenkomsten, maar ook behoorlijke verschillen. Het is heel persoonlijk wat je aanspreekt natuurlijk.

De Curly ken ik niet echt, maar de Poedel is mij te joviaal.
Zinne is er ook nog steeds van overtuigd dat alle mensen op de wereld er speciaal voor haar zijn :mrgreen: maar in principe is een Wetter wat terughoudend naar vreemden.
Niet onvriendelijk, maar gewoon niet zo heel erg geïnteresseerd.

Die laatste zin, dat is eigenlijk precies hoe ik het graag zie. Zo is Romeo ook, en ik vind dat ideaal en zie dat graag in mijn eigen hond. In mijn beleving past dit bij een reu, teefjes mogen van mij heel open zijn naar vreemden. Maar op de één of andere manier vind ik het fijn als de reu in huis (niet letterlijk in huis natuurlijk, ook vooral buitenshuis) rust uitstraalt en weinig interesse toont in vreemden.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou niet zoveel naar de verhalen van forummers luisteren maar ze gewoon zelf meemaken.
Als je verder op het forum kijkt dan zijn er erg wisselende ervaringen met wetters, ook mensen die agressieve wetters hebben meegemaakt.
Mojuan
Zeer actief

Ja dat maakt het zo lastig, iedereen komt met andere ervaringen.
Ik ben heel geinteresseerd om de Wetters eens in het echt te ontmoeten, en dat ga ik dus ook eens doen bij Marjolijn.
Zij heeft mij uitgenodigd, en dat vind ik heel erg lief.
Zelf denk ik (als ik zo eens lees en nadenk overal op het net) dat een Wetter prima sociaal kan zijn met een beetje kennis van opvoeding en gedrag etc.
Dus ik vermoed dat dit voor mij totaal geen probleem hoeft te zijn.

Ik word steeds nieuwsgieriger naar de hond achter de omschrijvingen en foto's.
De imposante verschijning van de Wetter reuen vind ik heel aantrekkelijk, maar uiteindelijk is het zijn karakter dat een leven lang mee moet en waar ik veel belang en waarde aan hecht.
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Ik ken de Curly Coated Retriever en Grote Poedel niet zo goed.
Maar de wetter natuurlijk wel.

Als ik jouw beschrijving lees, van wat je zoekt past een wetter daar perfect in. Ik heb laatst een rare migraine-aanval gehad waardoor ik een paar dagen niet zo goed kon. Carel nam dan genoegen met een korte wandeling en was verder heel lief voor me. Hij kan serieus en rustig zijn maar ook een enorme lolbroek. Hij luistert best maar is absoluut niet slaafs. Hij is wel iets terughoudend naar vreemde honden en kijkt dat altijd even aan.

Maar ik begrijp niet zo goed waarom een wetterreu niet hondsociaal zou zijn. Ik heb één keer gehoord over een wetterreu die niet met andere reuen kon. Maar dat kan toch net zo goed voorkomen bij een Curly Coated of een Grote Poedel of elk ander ras?

Paulala, ik weet niet waar je woont. Maar je mag best eens komen wetterkroelen hier.
Mojuan
Zeer actief

DanseMacabre schreef:
Paulala, ik weet niet waar je woont. Maar je mag best eens komen wetterkroelen hier.

Ook van dit aanbod maak ik graag gebruik.
Ik woon in Zwijndrecht (Zuid-Holland), maar ben best bereid om een flink eind te reizen om eens kennis met het ras te maken bij verschillende mensen.
Zo kan ik een goed beeld krijgen van het ras en niet enkel van een individu binnen het ras.
Saskia241
Zeer actief

Paulala schreef:
DanseMacabre schreef:

Ook van dit aanbod maak ik graag gebruik.
Ik woon in Zwijndrecht (Zuid-Holland), maar ben best bereid om een flink eind te reizen om eens kennis met het ras te maken bij verschillende mensen.
Zo kan ik een goed beeld krijgen van het ras en niet enkel van een individu binnen het ras.
Mijn wetter lijkt qua karakter wel op die van Marjolein, hij is een zoon van Rinne-Roos.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

De Curly's die ik ken (niet heel veel, maar er zijn er ook niet zoveel) zijn vriendelijk maar niet makkelijk.
Ze hebben veel nodig aan aandacht en training om aan hun behoefte te voldoen.
Ze hebben heel duidelijk grenzen waar je buiten moet blijven en zo niet, da kunnen ze minder gezellig zijn.
Ze zijn waaks en beschermend en scherper dan je zou verwachten als er verdedigd moet worden.

Voor poedels moet je bij Kees zijn, dat wee ik niet. Ik ken leuke en minder stabiele en geen idee hoe gebruikelijk dat is.

Wetters zijn stabiel en wat terughoudend inderdaad, vaak niet heel geïnteresseerd.
Een wetter zal nooit zelf onenigheid uitlokken. Non-nonsense, stabiel, imposant, lollig op z'n tijd maar dan met name om een reactie van de baas te ontlokken.
Ze hebben wat dat aangaat absoluut gevoel voor humor en peilen feilloos wat je als baas grappig vindt, en dat zoeken ze dan op.
Ze zijn hoe dan ook erg baasgericht en doen erg hun best jou te snappen en daarop in te spelen.

Wetters zijn wel makkelijk te verpesten en dan krijg je etters, juist doordat ze zo sterk zijn.
Jammer genoeg denken veel mensen dat het harde honden zijn die je moet breken en waarbij je dingen moet afdwingen.
Dat is niet zo: een wetter is een gevoelige hond en een hoge pijngrens heeft; fysiek is hij dus wel hard.
Maar mentaal niet.

Door dat verschil zijn ze te verpesten, zeker als iemand in handen valt van een training die het denkt te weten maar dat dus niet doet.
Dat er mensen minder-sociale wetters kennen geloof ik dan ook direct. Ik ken er ook een paar.
De directe oorzaak ervan is de aanpak geweest: een wetter is nooit slaafs en wil je dat afdwingen dan breek je iets in die hond waardoor de aangeboren behoefte als een team te werken kapot gaat.
Als je de training op de juiste manier aanpakt heb je een prima stabiele, baasgerichte hond die aardig in de buurt komt van wat jij wilt en zoekt.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 08 nov 2011 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mojuan
Zeer actief

Wat ik vooral graag zou willen is dat ik de Wetters bij mensen zowel in huis, als buiten op straat kan zien. Dus het volledige karakter.
Ik wil graag zien hoe ze zich thuis gedragen en bij visite, hoe ze zich gedragen als ze buiten aan de lijn lopen, en als ze los lopen, hoe hun houding is als ze andere honden tegenkomen etc etc etc.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dan denk ik dat je het met dat onderzoek nog heel druk gaat krijgen Paula. :wink: Zonder gekheid, goed dat je je zo aan het oriënteren bent. :ok:
Net zoals bij andere rassen zullen er bij Wetters ook wel verschillen zitten in hoe ze zijn in huis, op straat, tijdens een wandeling etc.
Ik ken 2 Wetters uit eigen ervaring (niet veel en niet maatgevend dus) en die honden zijn bijna elkaars tegenpool. Allebei reuen, de een nog jong en de ander al oud, en met allebei een ander karakter. Eentje zou ik zo mee naar huis nemen, de andere absoluut niet.

De Grote Poedels die ik ken zijn stuk voor stuk sociaal, vrolijk, lief, soms wat hautain, trainbaar, intelligent, oplettend en energiek. Ik denk dat je je aan dat ras niet heel snel een buil zal vallen voor wat betreft je wensenlijstje.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paulala schreef:Wat ik vooral graag zou willen is dat ik de Wetters bij mensen zowel in huis, als buiten op straat kan zien. Dus het volledige karakter.
Ik wil graag zien hoe ze zich thuis gedragen en bij visite, hoe ze zich gedragen als ze buiten aan de lijn lopen, en als ze los lopen, hoe hun houding is als ze andere honden tegenkomen etc etc etc.
je mag best een keer mee wandelen, maar misschien is het ook een idee mee te gaan met een wandeling van de vereniging?
Daar zijn er dan meer (en ook héél veel stabijs), en dan zie je goed het gedrag.

Als er op zo'n wandeling mot is, is dat overigens altijd bij de stabijs. Die zijn gewoon feller en hebben een korter lontje, vooral de heren onderling kunnen dat hebben.
Wetters staan dan meestal :scratch: en gaan dan wat anders doen.

Op 27 november is er een wandeling in Zeeland, dat is wel te doen voor jou denk ik?
Zullen vast ook wat wetters meelopen.
http://www.nvsw.nl/index.php?p=nieuwsoverzicht&id=179

edit: de organisator, Philip, heeft zelf een wetterteefje. Hij is daar naar mijn smaak overigens iets te strikt mee, maar het is wel een erg leuk teefje, waar hij mee jaagt.
Dat is iets dat een wetter kan maar dat bepaald niet moet.
Ik ken er ook twee die bij iemand wonen met een konijnenopvang en daar lopen ze vrolijk tussen de loslopende konijnen zonder problemen ;)
Philip zou dat horror vinden denk ik :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 08 nov 2011 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mojuan
Zeer actief

Marjoleine schreef: Wetters zijn stabiel en wat terughoudend inderdaad, vaak niet heel geïnteresseerd.
Een wetter zal nooit zelf onenigheid uitlokken. Non-nonsense, stabiel, imposant, lollig op z'n tijd maar dan met name om een reactie van de baas te ontlokken.
Ze hebben wat dat aangaat absoluut gevoel voor humor en peilen feilloos wat je als baas grappig vindt, en dat zoeken ze dan op.
Ze zijn hoe dan ook erg baasgericht en doen erg hun best jou te snappen en daarop in te spelen.

Wetters zijn wel makkelijk te verpesten en dan krijg je etters, juist doordat ze zo sterk zijn.
Jammer genoeg denken veel mensen dat het harde honden zijn die je moet breken en waarbij je dingen moet afdwingen.
Dat is niet zo: een wetter is een gevoelige hond en een hoge pijngrens heeft; fysiek is hij dus wel hard.
Maar mentaal niet.

Door dat verschil zijn ze te verpesten, zeker als iemand in handen valt van een training die het denkt te weten maar dat dus niet doet.
Dat er mensen minder-sociale wetters kennen geloof ik dan ook direct. Ik ken er ook een paar.
De directe oorzaak ervan is de aanpak geweest: een wetter is nooit slaafs en wil je dat afdwingen dan breek je iets in die hond waardoor de aangeboren behoefte als een team te werken kapot gaat.
Als je de training op de juiste manier aanpakt heb je een prima stabiele, baasgerichte hond die aardig in de buurt komt van wat jij wilt en zoekt.

Wat jij hier beschrijft is echt precies wat ik zoek :I:
Zou er dan tóch een ras bestaan dat écht helemaal past bij mij?
Is dit wellicht het einde van de lange zoektocht?

Ik vind het zo bijzonder dat Romeo dus eigenlijk precies dit karakter heeft, en het lijkt dan ook net of je het over hem hebt (behalve het hond-agressieve natuurlijk).
Voor mij is dit de perfecte hond wat karakter betreft, en ik hou ook gewoon van een imposant uiterlijk en een dikke kop.

Een gekke drukke speelse hond is óók leuk hoor, maar dat héb ik al.
Daar hoef ik er eigenlijk niet meerdere van.
De reu hoort voor mij gewoon de stabiele factor te zijn, zonder teveel poespas en zonder teveel woorden gewoon een team met mij te vormen en voor mij door het vuur te gaan. Maar toch zelfstandig en zelfverzekerd te zijn.
Saskia241
Zeer actief

Marjoleine schreef: Wetters zijn wel makkelijk te verpesten en dan krijg je etters, juist doordat ze zo sterk zijn.
Maar mentaal niet.
Dat vertelde mijn oom altijd, als je een niet luisterende wetter hebt, heb je wat fout gedaan. Je moet ze aanpakken met een fluwelen handschoen zei hij altijd en dan is alles mogelijk met een wetter.

Met onze eerste wetter, wisten mijn ouders totaal niet hoe ze haar op moesten voeden, als ze losliep duurde het dan ook uren voordat ze terug was. Bij Rinske doen ze het heel anders, veel zachter. Zij luistert perfect en loopt ook niet weg.
Mojuan
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind zèlf de Curly ontegenzeggelijk de mooiste.
Mooiste hoofd, mooi gestrekt lichaam, elegant en toch imposant.

Ja dat weet ik :mrgreen:
Maar mooi is niet alles, als ik het voor het mooie zou doen, dan nam ik zo weer een Staffordreu in dezelfde kleur als Romeo.
Maar het gaat me nu vooral om het karakter en om wat ik daarin zoek.
Supernova
Zeer actief

Paulala schreef:
Denise. schreef: Maar als ik het goed heb wil je een hondsociale reu, zelf zou ik dan niet voor die wetter gaan :wink:

Ja absoluut wil ik dat.
De meningen zijn nu wel heel tegenstrijdig, want iemand op dit forum die de Wetter volgens mij van binnen en buiten kent, zegt juist dat het heel erg sociale honden zijn.

Die Wetters die jij tegenkomt, op wat voor manier zijn die niet sociaal?
Kan je daar iets meer over vertellen?
En heeft dat niet vooral te maken met een verkeerde omgang/opvoeding?
De wetters die ik tegen ben gekomen die niet sociaal waren waren reuen. En ik weet niet wat je daar over weten wil, maar het varieerde van ontzettende plaat voor de kop tot echte agressie. Of dat te maken heeft met verkeerde omgang of opvoeding kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen :mrgreen: Ik ga niet uitgebreid staan praten met zo'n eigenaar :wink: Maar dat wetters dus altijd erg sociaal zijn is niet mijn ervaring.
De teven die ik tegenkom zijn wel allemaal sociaal maar wel ontzettend lomp :lol1:

Ik denk dat je gewoon in het echt moet gaan kennismaken met deze rassen, dat zegt veel meer dan ervaringen via een forum :wink:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Heb wel eens met een Curly eigenaar gepraat. Die zei dat hij het wel stabiele honden vond míts voldoende uitdaging. Zijn wel honden die echt wel wat (jacht)training nodig hadden en dat je er veel tijd in moet stoppen. Nou is dat bij elke hond wel zo, maar had niet het idee dat het zeg maar dat het een ras was die je met twee vingers in je neus opvoedt. :wink:
Vind het ook hele mooie honden om te zien.
Saskia241
Zeer actief

Nanna schreef:
Paulala schreef: Maar mooi is niet alles, als ik het voor het mooie zou doen, dan nam ik zo weer een Staffordreu in dezelfde kleur als Romeo.
Een ras bestaat niet uit maar één karakter :engel: . In ieder ras heb je lieve, vervelende, eigenwijze en saggerijnige types.
Ik heb in een teckelkennel met 150 teckels gewerkt en die waren niet met elkaar te vergelijken. Allemaal verschillend.
Ik zou dus niet teveel van "zo, ik heb nu dit ras, dan kan ik dus dit en dat verwachten" Je kon weleens zwaar op de koffie komen ;-)
Tulijk zijn er wel raskenmerken maar of ze ook in ieder individu aanwezig zijn en in welke mate, is toch altijd weer afwachten.
Bovendien doet opvoeding ook een hoop.
Dat klopt wel hoor, Oscar is qua karakter helemaal niet rastypisch.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef: Een ras bestaat niet uit maar één karakter :engel: . In ieder ras heb je lieve, vervelende, eigenwijze en saggerijnige types.
Ik heb in een teckelkennel met 150 teckels gewerkt en die waren niet met elkaar te vergelijken. Allemaal verschillend.
Ik zou dus niet teveel van "zo, ik heb nu dit ras, dan kan ik dus dit en dat verwachten" Je kon weleens zwaar op de koffie komen ;-)
Tulijk zijn er wel raskenmerken maar of ze ook in ieder individu aanwezig zijn en in welke mate, is toch altijd weer afwachten.

Ik heb het nu dus niet over ingefokte basiseigenschappen hè. Want iedere teckel zal achter een konijn aanvliegen. Maar niet iedere teckel is bv een allemansvriend.
Zó bedoel ik het meer.
:ok:
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Nanna schreef:
Paulala schreef: Maar mooi is niet alles, als ik het voor het mooie zou doen, dan nam ik zo weer een Staffordreu in dezelfde kleur als Romeo.
Een ras bestaat niet uit maar één karakter :engel: . In ieder ras heb je lieve, vervelende, eigenwijze en saggerijnige types.

Ik heb het nu dus niet over ingefokte basiseigenschappen hè. Want iedere teckel zal achter een konijn aanvliegen. Maar niet iedere teckel is bv een allemansvriend.
Zó bedoel ik het meer.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Een hond, welk ras of kruising dan ook, wordt ook alleen maar een echt leuke hond als hij/zij (de individuele hond dus) bij je past.
Daarom zei ik ook: Het is heel persoonlijk wat je aanspreekt.

Voor mij is de Wetter weer minder makkelijk dan voor Marjolein waarschijnlijk. Ik heb erg moeten wennen aan Zinne en hoe ik verschillende dingen moest aanpakken.
Ook omdat ik Panna gewend was uiteraard. Daarnaast omdat Zinne toch weer een heel eigen karakter heeft.
In de basis heeft ze echte Wetter-trekjes, maar ze is af en toe net een dolle Labrador.
En natuurlijk ligt dat ook aan mij :mrgreen:
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

LongFields schreef:
Nanna schreef: Een ras bestaat niet uit maar één karakter :engel: . In ieder ras heb je lieve, vervelende, eigenwijze en saggerijnige types.

Zó bedoel ik het meer.
:ok:
eens.

Het "gevaar" van héél goed verdiepen in rassen, fokkers en bloedlijnen is voor mij dat er hele hoge verwachtingen kunnen ontstaan. Je koopt uiteindelijk geen ras maar een hond :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”