Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken met dragers????
Moderator: moderatorteam
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Fokken met dragers????
Regelmatig hoor ik opmerkingen van mensen dat het niet verstandig is om te fokken met dragers van ziektes als CEA, TNS of CL. Ik ben het daar dus absoluut niet mee eens. Fokken met dragers hoeft helemaal geen probleem te zijn, mits je het verstandig doet en er altijd een vrije/normal hond tegenover zet. Als je de honden uit zo'n combinatie daarna voordat er mee gefokt wordt, weer test, kun je er voor zorgen dat er nooit meer lijders geboren hoeven te worden.
Over een jaar of 20 kan het zomaar zijn dat we voor ons ras op 10 of meer ziektes kunnen testen middels DNA onderzoek, als je alle dragers uit gaat sluiten hebben we tegen die tijd geen hond meer over om mee te fokken want elke hond zal dan minstens wel drager zijn van 1 ziekte.
Graag wil ik een aantal voorbeelden geven van diverse resultaten binnen onze kennel wat betreft resultaten van dieren die uiteindelijk de fok ingegaan zijn of bestemd zijn voor eventuele fokkerij:
Fujita = CEA normal en TNS normal: vader is TNS drager en moeder is CEA drager en TNS drager (dit nestje is uiteraard gefokt voordat de TNS test bekend was!!). Het nestje van deze combinatie gaf totaal maar 2 TNS dragers en 4 TNS normal honden.
Siddhe = TNS normal: moeder is TNS drager, alle vijf de pups uit dit nest zijn allemaal TNS vrij
Repo = CEA normal en TNS normal, moeder = CEA drager en TNS drager
Mystic = CEA normal en TNS normal, moeder = CEA drager en TNS drager
en zojuist de uitslagen binnen gekregen van onze
Summit = = CEA normal en TNS normal, moeder = CEA drager en TNS drager
Oftewel binnen 1 generatie hebben wij diverse fokhonden die volledig vrij zijn van zowel CEA als TNS!! Bij sommige honden duurt het misschien een paar generaties meer, maar lijders zullen er nooit komen.
Verder hebben wij vele nesten gefokt met dragers en vaak testen wij het hele nest al terwijl ze nog bij ons zijn zodat alle nieuwe eigenaars weten waar ze aan beginnen en eventueel bewust kunnen kiezen voor een vrije pup als men fokplannen heeft. Dit is de enige manier om er voor te zorgen dat er nooit lijders geboren gaan worden en dat zelfs het aantal dragers misschien zelfs wel steeds kleiner wordt.
Over een jaar of 20 kan het zomaar zijn dat we voor ons ras op 10 of meer ziektes kunnen testen middels DNA onderzoek, als je alle dragers uit gaat sluiten hebben we tegen die tijd geen hond meer over om mee te fokken want elke hond zal dan minstens wel drager zijn van 1 ziekte.
Graag wil ik een aantal voorbeelden geven van diverse resultaten binnen onze kennel wat betreft resultaten van dieren die uiteindelijk de fok ingegaan zijn of bestemd zijn voor eventuele fokkerij:
Fujita = CEA normal en TNS normal: vader is TNS drager en moeder is CEA drager en TNS drager (dit nestje is uiteraard gefokt voordat de TNS test bekend was!!). Het nestje van deze combinatie gaf totaal maar 2 TNS dragers en 4 TNS normal honden.
Siddhe = TNS normal: moeder is TNS drager, alle vijf de pups uit dit nest zijn allemaal TNS vrij
Repo = CEA normal en TNS normal, moeder = CEA drager en TNS drager
Mystic = CEA normal en TNS normal, moeder = CEA drager en TNS drager
en zojuist de uitslagen binnen gekregen van onze
Summit = = CEA normal en TNS normal, moeder = CEA drager en TNS drager
Oftewel binnen 1 generatie hebben wij diverse fokhonden die volledig vrij zijn van zowel CEA als TNS!! Bij sommige honden duurt het misschien een paar generaties meer, maar lijders zullen er nooit komen.
Verder hebben wij vele nesten gefokt met dragers en vaak testen wij het hele nest al terwijl ze nog bij ons zijn zodat alle nieuwe eigenaars weten waar ze aan beginnen en eventueel bewust kunnen kiezen voor een vrije pup als men fokplannen heeft. Dit is de enige manier om er voor te zorgen dat er nooit lijders geboren gaan worden en dat zelfs het aantal dragers misschien zelfs wel steeds kleiner wordt.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Fokken met dragers????
Bij de Lagotto mag je een drager van goedaardige juveniele epilepsie gebruiken mits hij/zij tegen een vrije hond gezet wordt...op die manier zou je idd naar allemaal vrije honden moeten evolueren...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
klopt, bij ons mag dat ook, probleem alleen is dat weinig fokkers het doen en in mijn ogen daarmee heel veel goede genen weggooien.carine schreef:Bij de Lagotto mag je een drager van goedaardige juveniele epilepsie gebruiken mits hij/zij tegen een vrije hond gezet wordt...op die manier zou je idd naar allemaal vrije honden moeten evolueren...
Danielle Boshouwers
- carine
- Zeer actief
- Contacteer:
ben ik het mee eens...dragers mogen maar worden toch wel wat "gemeden" en dat is jammer voor hun genen.

- Rahne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tamaskan
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik ben het er helemaal mee eens
En zelfs lijders hoeven naar mijn mening niet altijd uitgesloten te worden.. Bij mijn eigen 'ras' gebeurt dit gelukkig ook niet.
En zelfs lijders hoeven naar mijn mening niet altijd uitgesloten te worden.. Bij mijn eigen 'ras' gebeurt dit gelukkig ook niet.
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ja, zeer zeker door fokken met dragers al je dit aan kunt tonen via dna.
Bij ons gebeurd dat gelukkig wel, een drager wordt gekoppeld aan een vrije hond.
Bij ons gebeurd dat gelukkig wel, een drager wordt gekoppeld aan een vrije hond.
-
pienjo
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniels
Bij de Engelse Cockers mogen ook PRA lijders ingezet worden voor de fok, wel in combinatie met een vrij geteste hond nauurlijk. Je krijgt dan geen lijders en voor de fok moet je toch om de generatie testen of je hond nog vrij is (Free by Parents telt bij ons in ieder geval maar voor een generatie, dus testen bijf je toch).
Uiteindelijk doel is natuurlijk vrije honden fokken, maar of dat nu een generatie extra kost maakt toch niet uit. Sinds die gentest kun je lijders vermijden en als je dan ook nog de genenpool breed kunt houden, helemaal super.
Daniella wat ik niet helemaal begrijp is dat pupkopers die willen fokken dus hoofdzakelijk selecteren op de vrije uitslag van die DNA-testen. Zijn er dan zo weinig vrije geteste honden om bij een eventuele drager te gebruiken? Het lijkt me wel een grote puzzel zeg 3 DNA-onderzoeken vergelijken.
Uiteindelijk doel is natuurlijk vrije honden fokken, maar of dat nu een generatie extra kost maakt toch niet uit. Sinds die gentest kun je lijders vermijden en als je dan ook nog de genenpool breed kunt houden, helemaal super.
Daniella wat ik niet helemaal begrijp is dat pupkopers die willen fokken dus hoofdzakelijk selecteren op de vrije uitslag van die DNA-testen. Zijn er dan zo weinig vrije geteste honden om bij een eventuele drager te gebruiken? Het lijkt me wel een grote puzzel zeg 3 DNA-onderzoeken vergelijken.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Ik ben ook niet voor het uitsluiten van dragers.
Alhoewel wij de ziektes niet kennen die jij noemt, hebben wij het euvel met epilepsie, en daar wordt druk onderzoek naar gedaan, zodat er een gen test kan komen waarmee we dragers kunnen localiseren.
Maar dat wil niet zeggen dat dragers niet meer ingezet worden. Echter wordt er dan wel rekening gehouden met het uitzoeken van de reu, dat die bijv. vrij is.
Ook bij ons ras geld denk ik dat als je de dragers uit sluit dat je dan geen ras meer over houdt.
Nu is het nog natte vinger werk. Lune kan een drager zijn, maar ze kan ook vrij zijn. Dus ja, ook ik loop het risico dat als ik een keer een dragende reu gebruik dat er epilepsie uit komt. Maar het kan ook zo zijn dat als zij vrij is, ik dus nooit een lijder krijg. Dat is natuurlijk waar ik op hoop, maar tot de gen test er is, weet je dat nooit zeker helaas. Ik ben dus een groot voorstander van de gen testen, en hoop dat dat bij ons ook snel mogelijk is, maar ben absoluut niet voor het uitsluiten.
Alhoewel wij de ziektes niet kennen die jij noemt, hebben wij het euvel met epilepsie, en daar wordt druk onderzoek naar gedaan, zodat er een gen test kan komen waarmee we dragers kunnen localiseren.
Maar dat wil niet zeggen dat dragers niet meer ingezet worden. Echter wordt er dan wel rekening gehouden met het uitzoeken van de reu, dat die bijv. vrij is.
Ook bij ons ras geld denk ik dat als je de dragers uit sluit dat je dan geen ras meer over houdt.
Nu is het nog natte vinger werk. Lune kan een drager zijn, maar ze kan ook vrij zijn. Dus ja, ook ik loop het risico dat als ik een keer een dragende reu gebruik dat er epilepsie uit komt. Maar het kan ook zo zijn dat als zij vrij is, ik dus nooit een lijder krijg. Dat is natuurlijk waar ik op hoop, maar tot de gen test er is, weet je dat nooit zeker helaas. Ik ben dus een groot voorstander van de gen testen, en hoop dat dat bij ons ook snel mogelijk is, maar ben absoluut niet voor het uitsluiten.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-
Agostini
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Wat doe je met aandoeningen waarop je niet kan testen?
Ik denk dan bvb aan OCD (komt voor in mijn ras). Er zijn honden waar het tot uiting komt, die sluit je uiteraard uit. Maar er zijn ook honden die het waarschijnlijk in zich hebben, maar door aangepaste voeding en beweging bij hen niet tot uiting komt. Hoe doe je dat dan?
Ik denk dan bvb aan OCD (komt voor in mijn ras). Er zijn honden waar het tot uiting komt, die sluit je uiteraard uit. Maar er zijn ook honden die het waarschijnlijk in zich hebben, maar door aangepaste voeding en beweging bij hen niet tot uiting komt. Hoe doe je dat dan?
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Het hangt voor mij van de aandoening af.
Binnen het kooikerhondje is er kooikerverlamming, een ziekte die gelukkig niet veel voorkomt, maar wel zeer ernstig (gemiddelde leeftijd dat de ziekte zich openbaart een half jaar, overleving 0%). Bewezen dragers daarvan, of nestgenoten van een lijder, volgens mij kun je die het beste uitsluiten. Het is namelijk een ziekte wanneer je met een drager zou fokken, je deze niet kunt laten dekken door een bewezen vrije hond.
Het kan zijn dat binnen een aantal jaar een DNA test bekend is, pas op dat moment zou je volgens vrije nestgenoten van een lijder in kunnen zetten.
Sommige ziektes, daarvan vind ik wel dat je met een dragen X vrij zou mogen fokken. Voorbeeldje, DNA test was bekend voor de VWD (bloedstollingsziekte) bij het kooikerhondje. Wat doet vervolgens de rasvereniging? Bepalen dat je met dragers niet meer mag fokken (bij één generatie kun je al selecteren dat dragers als 'huishondjes' gaan, een pup kun je in een nest al onderzoeken). Dat is voor mij genen weggooien en als ik daar aan denk wordt ik direct kwaad
.
Zelf wilde ik toen bewust deze regel van de rasvereniging overtreden en een drager reu gebruiken (die nu dus nooit nakomelingen heeft gekregen), mijn ouders waren tegen
.
Binnen het kooikerhondje is er kooikerverlamming, een ziekte die gelukkig niet veel voorkomt, maar wel zeer ernstig (gemiddelde leeftijd dat de ziekte zich openbaart een half jaar, overleving 0%). Bewezen dragers daarvan, of nestgenoten van een lijder, volgens mij kun je die het beste uitsluiten. Het is namelijk een ziekte wanneer je met een drager zou fokken, je deze niet kunt laten dekken door een bewezen vrije hond.
Het kan zijn dat binnen een aantal jaar een DNA test bekend is, pas op dat moment zou je volgens vrije nestgenoten van een lijder in kunnen zetten.
Sommige ziektes, daarvan vind ik wel dat je met een dragen X vrij zou mogen fokken. Voorbeeldje, DNA test was bekend voor de VWD (bloedstollingsziekte) bij het kooikerhondje. Wat doet vervolgens de rasvereniging? Bepalen dat je met dragers niet meer mag fokken (bij één generatie kun je al selecteren dat dragers als 'huishondjes' gaan, een pup kun je in een nest al onderzoeken). Dat is voor mij genen weggooien en als ik daar aan denk wordt ik direct kwaad
Zelf wilde ik toen bewust deze regel van de rasvereniging overtreden en een drager reu gebruiken (die nu dus nooit nakomelingen heeft gekregen), mijn ouders waren tegen
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
wij gebruiken voor het komende nest DJTs een drager van PLL op een vrije teef (middels DNA beiden getest)
weet dat veel Duitsers zeggen dat we gek zijn & met de puppen gaan blijven zitten door geen vrije reu te gebruiken,
denk zelf dat het nog wel mee valt, zeker omdat we de pups getest laten vertrekken, de mensen weten dus met kiezen welke pup drager is en welke volledig vrij.
Vind het laten testen (DNA, duur in dit geval circa 20 dagen bij het van Haeringen Instituut, dus als we na het chippen met 5 weken direct opsturen kan dat ruim op tijd voor vertrek & keuze terug zijn) wel een vereeiste voor de fokker, wil daar niet de keuze van wel of niet testen bij de eigenaren laten waardoor je mss niet van alle pups weet of ze drager of vrij zijn.
weet dat veel Duitsers zeggen dat we gek zijn & met de puppen gaan blijven zitten door geen vrije reu te gebruiken,
denk zelf dat het nog wel mee valt, zeker omdat we de pups getest laten vertrekken, de mensen weten dus met kiezen welke pup drager is en welke volledig vrij.
Vind het laten testen (DNA, duur in dit geval circa 20 dagen bij het van Haeringen Instituut, dus als we na het chippen met 5 weken direct opsturen kan dat ruim op tijd voor vertrek & keuze terug zijn) wel een vereeiste voor de fokker, wil daar niet de keuze van wel of niet testen bij de eigenaren laten waardoor je mss niet van alle pups weet of ze drager of vrij zijn.
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
fokken met vrije honden is natuurlijk altijd makkelijker dan fokken met dragers. Op een vrije hond zou je in theorie alles kunnen zetten, vrij, drager of een ongeteste hond. En er is natuurlijk ook het kosten plaatje wat mensen tegenhoudt om met dragers te fokken. Ik heb zojuist mijn nest van 7 pups op TNS laten testen: totale kosten voor onderzoek 560 dollar + kosten DA voor afnemen van het bloed.....pienjo schreef:Bij de Engelse Cockers mogen ook PRA lijders ingezet worden voor de fok, wel in combinatie met een vrij geteste hond nauurlijk. Je krijgt dan geen lijders en voor de fok moet je toch om de generatie testen of je hond nog vrij is (Free by Parents telt bij ons in ieder geval maar voor een generatie, dus testen bijf je toch).
Danielle Boshouwers
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij de Tollers testen we op PRA en CEA en fokken we met vrij, dragers en lijders.
Heb laatst zelf ook nog een reu gebruikt die lijder is, natuurlijk wel een vrije hond er tegenover. Want het is zo jammer al die lijnen die je anders weggooit. Op deze manier kunnen we alle genen gebruiken zonder opnieuw lijders te fokken. Veel mensen durven het niet lijkt wel, vind dat erg dom want verstandig gebruik levert geen nieuwe lijders op.
Heb laatst zelf ook nog een reu gebruikt die lijder is, natuurlijk wel een vrije hond er tegenover. Want het is zo jammer al die lijnen die je anders weggooit. Op deze manier kunnen we alle genen gebruiken zonder opnieuw lijders te fokken. Veel mensen durven het niet lijkt wel, vind dat erg dom want verstandig gebruik levert geen nieuwe lijders op.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
En wie bepaald dat een lijder wat bijdraagt aan het ras....je hebt toch van die mensen/fokkers die kennelblind zijn en die vinden best dat hun eigen reu bijdraagt ana het ras...maar daar hebben vele dan ook hun twijfels over.
Ik vind dat het best kan,hoor,maar als een lijder reu hebt moet je deze niet oneindig zetten lijkt mij,want wat heeft het nu voor zin om 100 nakomelingen van die ene lijder op de wereld te zetten??
Een keer pima.
En er is ook nog een verschil van een klein ras of een heel ruim ras.
Ik vind dat het best kan,hoor,maar als een lijder reu hebt moet je deze niet oneindig zetten lijkt mij,want wat heeft het nu voor zin om 100 nakomelingen van die ene lijder op de wereld te zetten??
Een keer pima.

-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is niet mijn eigen reu, en ik schrijf juist dat deze bijna niet gebruikt worden.Cabasja schreef:En wie bepaald dat een lijder wat bijdraagt aan het ras....je hebt toch van die mensen/fokkers die kennelblind zijn en die vinden best dat hun eigen reu bijdraagt ana het ras...maar daar hebben vele dan ook hun twijfels over.
Een keer pima.
De Toller is qua genen nog steeds een klein ras, en deze honden (lijders) worden namelijk bijna helemaal niet meer gebruikt. Vroeger niet om dat we wisten dat daar problemen zaten met de ogen, en nu dus niet om dat de mensen het liefst alleen vrije honden willen hebben, want dat is makkelijk!. En natuurlijk moet je ze niet zomaar overal opzetten, maar we hebben een test. We weten nu wat we doen en ze kunnen wel degelijk bijdrage aan de genenpoel.
Groetjes Helma
-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
Cashel Vale schreef:Dit is niet mijn eigen reu, en ik schrijf juist dat deze bijna niet gebruikt worden.Cabasja schreef:En wie bepaald dat een lijder wat bijdraagt aan het ras....je hebt toch van die mensen/fokkers die kennelblind zijn en die vinden best dat hun eigen reu bijdraagt ana het ras...maar daar hebben vele dan ook hun twijfels over.
Een keer pima.
De Toller is qua genen nog steeds een klein ras, en deze honden (lijders) worden namelijk bijna helemaal niet meer gebruikt. Vroeger niet om dat we wisten dat daar problemen zaten met de ogen, en nu dus niet om dat de mensen het liefst alleen vrije honden willen hebben, want dat is makkelijk!. En natuurlijk moet je ze niet zomaar overal opzetten, maar we hebben een test. We weten nu wat we doen en ze kunnen wel degelijk bijdrage aan de genenpoel.
Ik heb het ook niet over jou reu en jou keuze
Trouwens de toller een klein ras...daar zijn wel veel meer fokkers van dan van de dwergschnauzer zwart,hahaha

-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Ok .Cabasja schreef:Cashel Vale schreef:Dit is niet mijn eigen reu, en ik schrijf juist dat deze bijna niet gebruikt worden.Cabasja schreef:En wie bepaald dat een lijder wat bijdraagt aan het ras....je hebt toch van die mensen/fokkers die kennelblind zijn en die vinden best dat hun eigen reu bijdraagt ana het ras...maar daar hebben vele dan ook hun twijfels over.
Een keer pima.
Ik heb het ook niet over jou reu en jou keuze![]()
Trouwens de toller een klein ras...daar zijn wel veel meer fokkers van dan van de dwergschnauzer zwart,hahaha
Misschien niet qua fokkers, maar qua genen is het nog steeds een klein ras.
Groetjes Helma
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Contacteer:
Dan begin je dus al uit te sluiten op kleur....Cabasja schreef:Cashel Vale schreef:Dit is niet mijn eigen reu, en ik schrijf juist dat deze bijna niet gebruikt worden.Cabasja schreef:En wie bepaald dat een lijder wat bijdraagt aan het ras....je hebt toch van die mensen/fokkers die kennelblind zijn en die vinden best dat hun eigen reu bijdraagt ana het ras...maar daar hebben vele dan ook hun twijfels over.
Een keer pima.
Ik heb het ook niet over jou reu en jou keuze![]()
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik vind ook zeker dat er gefokt mag worden met dragers mits daar een vrije hond tegenover staat en beiden honden DNA getest zijn.
In mijn ras is geen enkele DNA test beschikbaar, zelfs niet voor PRA wat toch af en toe opduikt. In mijn ras zou ik nooit met lijders of dragers fokken juist omdat er geen DNA testen op voorhand zijn, je zou zomaar een PRA lijder zetten op een PRA drager of 2 PRA dragers bij elkaar (kan jaren later pas tot uiting komen).
(DNA testen op kleur en vacht zijn wel beschikbaar voor mijn ras (zowat elk ras), maar daar heb je weinig aan)
In mijn ras is geen enkele DNA test beschikbaar, zelfs niet voor PRA wat toch af en toe opduikt. In mijn ras zou ik nooit met lijders of dragers fokken juist omdat er geen DNA testen op voorhand zijn, je zou zomaar een PRA lijder zetten op een PRA drager of 2 PRA dragers bij elkaar (kan jaren later pas tot uiting komen).
(DNA testen op kleur en vacht zijn wel beschikbaar voor mijn ras (zowat elk ras), maar daar heb je weinig aan)
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Linsey schreef:Ik vind ook zeker dat er gefokt mag worden met dragers mits daar een vrije hond tegenover staat en beiden honden DNA getest zijn.
Als er geen DNA test voor PRA bij jouw ras, dan kun je toch niet stellen dat je niet met dragers fokt.
Want dat weet je immers niet.
Dus twee gezonde honden kunnen lijders op de wereld zetten, puur omdat je niet weet dat je dragers gebruikt.
Hopelijk komt er heel snel een DNA test voor jullie ras.
Elly

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat is toch wat Linsey ook zegtellyenrob schreef:Als er geen DNA test voor PRA bij jouw ras, dan kun je toch niet stellen dat je niet met dragers fokt.
Dus twee gezonde honden kunnen lijders op de wereld zetten, puur omdat je niet weet dat je dragers gebruikt.
Dat ze geen dragers/lijders zou willen kiezen omdat je dat zonder test niet zeker weet en je dus onbewust wel fout zou kunnen combineren.
Ik vind fokken met dragers geen probleem als er een test is.
RR is SCID-drager. Uiteraard zet je daar geen drager bij, dan heb je dode pups en dat wil niemand.
Gelukkig wordt er bij ons niet uitgesloten op dragers, dat zou ook niet kunnen.
Bij de stabij is een DNA-test voor von Willebrand, maar die test is niet verplicht (het gaat om type 1, relatief onschuldig) en weinig mensen testen..
Overigens: waarom nemen de meesten van jullie bloedmonsters?
Ik test in het nest op drie weken, en ik neem swabs.
Ik gebruik de nestnamen daarvoor en onze vereniging heeft daar geen problemen mee, die nemen die uitslagen gewoon op in de database.
Sjoemelen is ook onzin natuurlijk, dat komt vroeg of laat toch uit en dan is je naam naar de vaantjes.
Ik vind swabben veel vriendelijker dan bloedjes tappen namelijk
En het kan eerder; wel zo praktisch.
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik doe het ook met swabs.
Is ook veel vriendelijker dan bloedafname.
Mocht ik nog een drager gebruiken, dat wordt het nest getest, dat kan
inderdaad al vrij vroeg.
De uitslag duurt ongeveer 2 a 3 weken, dus met 5 weken swabs opsturen, dan weet
je het voor de pups uitvliegen
Is ook veel vriendelijker dan bloedafname.
Mocht ik nog een drager gebruiken, dat wordt het nest getest, dat kan
inderdaad al vrij vroeg.
De uitslag duurt ongeveer 2 a 3 weken, dus met 5 weken swabs opsturen, dan weet
je het voor de pups uitvliegen
Elly

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik test op drie weken (zodra die swab in dat bekje past
).
De uitslag is deels afhankelijk van het lab trouwens, ik heb hem binnen ca tien dagen.
De uitslag is deels afhankelijk van het lab trouwens, ik heb hem binnen ca tien dagen.
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
De laatste keer had ik ook met 10 dagen van het AHT binnen over de mail.Marjoleine schreef:Ik test op drie weken (zodra die swab in dat bekje past).
Elly

- carine
- Zeer actief
- Contacteer:
maar zijn swabjes niet vaker gecontamineerd?
ik voel me veiliger met een bloedDNA...
ik voel me veiliger met een bloedDNA...

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
InderdaadMarjoleine schreef:Dat is toch wat Linsey ook zegtellyenrob schreef:Als er geen DNA test voor PRA bij jouw ras, dan kun je toch niet stellen dat je niet met dragers fokt.
Dat ze geen dragers/lijders zou willen kiezen omdat je dat zonder test niet zeker weet en je dus onbewust wel fout zou kunnen combineren.
En soms kan je wel weten dat een hond drager is zonder DNA test natuurlijk, zo zijn er een paar binnen mijn ras, maar dat is alleen omdat ze lijders hebben voortgebracht.
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Linsey schreef:InderdaadMarjoleine schreef:Dat is toch wat Linsey ook zegtellyenrob schreef:Als er geen DNA test voor PRA bij jouw ras, dan kun je toch niet stellen dat je niet met dragers fokt.
Dat ze geen dragers/lijders zou willen kiezen omdat je dat zonder test niet zeker weet en je dus onbewust wel fout zou kunnen combineren.![]()
En soms kan je wel weten dat een hond drager is zonder DNA test natuurlijk, zo zijn er een paar binnen mijn ras, maar dat is alleen omdat ze lijders hebben voortgebracht.
Ja duidelijk
Elly

-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
probleem met swabs is ten eerste betrouwbaarheid en verder wil ik graag een officieel certifcaat met daarop de goede stamboomnaam, NHSB en chipnummer van de juiste hond.
Danielle Boshouwers
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Ik weet dat Billy dmv een swab is getest op PRA en dat dit is gebeurt nadat ze gechipt zijn (dus testformulier is met chipnummer en stamboomnaam e.d.)Danielle schreef:probleem met swabs is ten eerste betrouwbaarheid en verder wil ik graag een officieel certifcaat met daarop de goede stamboomnaam, NHSB en chipnummer van de juiste hond.
Het was wel even spannend hoe snel de uitslag er zou zijn want zolang deze nog niet binnen was zouden de pups niet uitvliegen.
En de groeten van de mannen 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zie geen problemen met de betrouwbaarheid.Danielle schreef:probleem met swabs is ten eerste betrouwbaarheid en verder wil ik graag een officieel certifcaat met daarop de goede stamboomnaam, NHSB en chipnummer van de juiste hond.
Daar teken je voor als je de swabs afneemt toch?
Een officieel certificaat vind ik persoonlijk bij enkelvoudige problemen niet heel belangrijk. Als iemand sjoemelt komt dat er snel genoeg uit; daar wint niemand iets mee en zeker degene die sjoemelt niet.
Iedere idioot snapt dat een dergelijke fraude duur kan uitpakken.