Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Winsten doorgeven aan belasting
Moderator: moderatorteam
-
Devel
Ik vroeg me af of de mensen op dit forum die af en toe een nestje fokken, ook de inkomsten/winst doorgeven aan de belasting?
-
chrico
- Zeer actief
Re: Winsten doorgeven aan belasting
Wat zeg jij nou? Een nest fokken kost toch alleen maar 
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Devel
Waar heb jij het nou weer over?
- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
dat is geloof ik toch alleen verplicht vanaf 21 puppen per jaar? ik kan het mis hebben hoor.
Groetjes Patries

-
Angelique.
20 dacht ik ?
en mocht ik ooit over dat aantal heen komen ja dan zal ik het opgeven, maar dat gaat hier niet lukken aangezien ik niet meer dan 1 nest per jaar fok en dan nog niet eens elk jaar.
maar goed zeg nooit nooit dus mocht ik aan dat aantal komen ja dan geef ik het op.
en nee ik heb geen uitkering
en mocht ik ooit over dat aantal heen komen ja dan zal ik het opgeven, maar dat gaat hier niet lukken aangezien ik niet meer dan 1 nest per jaar fok en dan nog niet eens elk jaar.
maar goed zeg nooit nooit dus mocht ik aan dat aantal komen ja dan geef ik het op.
en nee ik heb geen uitkering
-
chrico
- Zeer actief
Was een grapje. Veel fokkers roepen, neeeeeee wij verdienen er niet aan, houden niets over. Een nest fokken kost alleen maar geld.Devel schreef:Waar heb jij het nou weer over?
Ik moest gewoon lachen hoe je het neerzetten want je heb gelijk maar staat haaks op elke discussie die hier gevoerd word over dit onderwerp
Maar opgeven is zoals gezegd boven een aantal pups en zolang je daar niet boven komt hoef je het niet op te geven
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Wat mag je belasting technisch eigenlijk allemaal afschrijven?
-
blondie
- Zeer actief
Leuk hoor Devil komt omdat ik in een ander topic me afvroeg of iemand bij de winst van meerdere nesten per jaar van verschillende dieren inkomsten af zou dragen omdat er gefokt werd.
Omdat deze persoon van een Wajong uitkering leeft en wel vaak van diverse soorten dieren een nest heeft en verkoopt en in mijn ogen dus gewoon zwart geld opstrijkt.
Ik geloof niet dat je een KvK nummer nodig hebt om te fokken? Of wel als je een erkende fokker ben, oprechte vraag, ben je als fokker een bedrijf of niet als je kennelnaam hebt en af en toe een nestje fokt.
Ik ken iemand die reclame verkoopt, en daar op een gegeven moment een kvk nummer voor heeft aangeschaft, alles volgens het boekje en draagt dus af voor inkomsten die hij krijgt door dat reclamewerk. Staat los van hier, maar daarom vroeg ik me af of fokkers die bewust met kennelnaam en volgens de voorwaarden fokken of die dan ook moeten afdragen of een kvk nummer moeten hebben of niet.
Omdat deze persoon van een Wajong uitkering leeft en wel vaak van diverse soorten dieren een nest heeft en verkoopt en in mijn ogen dus gewoon zwart geld opstrijkt.
Ik geloof niet dat je een KvK nummer nodig hebt om te fokken? Of wel als je een erkende fokker ben, oprechte vraag, ben je als fokker een bedrijf of niet als je kennelnaam hebt en af en toe een nestje fokt.
Ik ken iemand die reclame verkoopt, en daar op een gegeven moment een kvk nummer voor heeft aangeschaft, alles volgens het boekje en draagt dus af voor inkomsten die hij krijgt door dat reclamewerk. Staat los van hier, maar daarom vroeg ik me af of fokkers die bewust met kennelnaam en volgens de voorwaarden fokken of die dan ook moeten afdragen of een kvk nummer moeten hebben of niet.
-
Angelique.
chrico schreef:Was een grapje. Veel fokkers roepen, neeeeeee wij verdienen er niet aan, houden niets over. Een nest fokken kost alleen maar geld.Devel schreef:Waar heb jij het nou weer over?
Ik moest gewoon lachen hoe je het neerzetten want je heb gelijk maar staat haaks op elke discussie die hier gevoerd word over dit onderwerp![]()
Maar opgeven is zoals gezegd boven een aantal pups en zolang je daar niet boven komt hoef je het niet op te geven
ik verdien er geen klote aan, dik verlies
tot nu dan
-
chrico
- Zeer actief
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
En verliezen, krijg ik dan ook belasting terug
Als je volgens de regels de inkomsten moet opgeven, dan doe je dat gewoon.
Maar wat mag je allemaal als kosten opvoeren eigenlijk?
-
Melanie 74
Tot nu toe heb ik een dikke minus .......heeft alleen maar geld gekost.
Maar zoveel pech overkomt mij hopelijk maar een keer.
Maar zoveel pech overkomt mij hopelijk maar een keer.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ja, geef de inkomsten op, maar dus ook de kosten..als je pech hebt is er niet zo veel winst;-)
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
als ik het goed heb, mag je hier in België 'maar' 2 nesten per jaar met stamboom fokken, ongeacht de hoeveelheid pups
als je meer als 2 nesten met stamboom fokt, moet je een herkenningsnummer aanvragen en dan betaal je dus belastingen
als je meer als 2 nesten met stamboom fokt, moet je een herkenningsnummer aanvragen en dan betaal je dus belastingen
-
M.Medendorp
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): witte herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Geen slapende honden wakker maken 
-
Asta
Het verschil zit hem in de dienst waarbij hij het aan moet geven. Belastingsdienst 20 puppen prima, maar hij moet alle inkomsten aangeven bij de uitkerende instantie. Die uitkerende instantie bepaalt of hij uitkering krijgt en zo ja hoe hoog, daarnaast als je dat heb kan je in aanmerking komen voor allerlei kortingen, regelingen etc. Wat ik dus gemeld heb in het andere topic.
Terecht dat mensen daar vragen bijstellen waarom zou dat niet mogen, je krijgt geld van de belastingbetaler dus mag die daar ook even kritisch over zijn met dat soort verhalen.
Terecht dat mensen daar vragen bijstellen waarom zou dat niet mogen, je krijgt geld van de belastingbetaler dus mag die daar ook even kritisch over zijn met dat soort verhalen.
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je bedrijfsmatig fokt, dus ingeschreven staat bij de KVK, dan kun je dingen afschrijven net als een ander bedrijf..Valerie schreef:Wat mag je belasting technisch eigenlijk allemaal afschrijven?
Maar een hobbyfokker hoeft niks aan te geven en dus hoeft ook niks af te schrijven
Elly

- Annemarie Rouw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippets
- Aantal honden: 4
Tot nu toe alleen maar handenvol geld uitgegeven (denk dat een eerste nestje het duurst is, je moet alles aanschaffen) maar ik weet zeker dat ik er straks best wat leuks aan overhoud, in ieder geval twee puppies en ook nog wel wat contanten.
Mazzel dat het een wat groter nest was, waren het er vier geweest, dan had ik er alleen wat geld op toegelegd. Ook niet erg, Whippets zijn mijn passie en ze zeggen het al: Fokken is gokken. Deze "gok" is goed uitgepakt, acht leuke, op het eerste gezicht goedgebouwde en vitale pups, daar bof ik echt mee.
Mazzel dat het een wat groter nest was, waren het er vier geweest, dan had ik er alleen wat geld op toegelegd. Ook niet erg, Whippets zijn mijn passie en ze zeggen het al: Fokken is gokken. Deze "gok" is goed uitgepakt, acht leuke, op het eerste gezicht goedgebouwde en vitale pups, daar bof ik echt mee.
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Dit, en btw afdragen, boekhouding voeren etc.crutz schreef:Ja, geef de inkomsten op, maar dus ook de kosten..als je pech hebt is er niet zo veel winst;-)
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Het antwoord is: nee. Zolang je niet meer dan 20 pups OF 3 nesten per jaar fokt (wat het eerste maar komt) wordt het beschouwd als zijnde een hobby en hoef je het niet aan de belasting op te geven. Doe je dat wel dan moet je aan andere voorwaarden voldoen, diploma's halen en belasting betalen. 
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Heeft iemand daar een bron van? Van die 20 puppies?
En in lijn hiervan (goh hoe grappig, toevallig kwam dit van de week bij ons thuis ook even ter sprake), hoe zit het met het geld dat je als reu-eigenaar krijgt voor zijn verleende dienst?
En in lijn hiervan (goh hoe grappig, toevallig kwam dit van de week bij ons thuis ook even ter sprake), hoe zit het met het geld dat je als reu-eigenaar krijgt voor zijn verleende dienst?
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Staat in hkb
dekgeld hoort voor mij bij fokkerij, dus komt in de administratie.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Met deze regel word je aangemerkt als "bedrijfsmatig" of "hobby". Zolang je kosten net zo hoog of hoger zijn dan de opbrengsten is er niets aan de hand.Shima schreef:Het antwoord is: nee. Zolang je niet meer dan 20 pups OF 3 nesten per jaar fokt (wat het eerste maar komt) wordt het beschouwd als zijnde een hobby en hoef je het niet aan de belasting op te geven. Doe je dat wel dan moet je aan andere voorwaarden voldoen, diploma's halen en belasting betalen.
Ik kan even geen betere site vinden
-
Muk
Een fokker hoeft geen kvk nummer te hebben, alleen als er bedrijfsmatig gefokt wordt.blondie schreef:Leuk hoor Devil komt omdat ik in een ander topic me afvroeg of iemand bij de winst van meerdere nesten per jaar van verschillende dieren inkomsten af zou dragen omdat er gefokt werd.
Ik dacht dat je boven de 20 pups (dus niet per jaar, maar in totaal) de kosten en opbrengsten op moet geven, maar dat is dus 20 pups per jaar blijkbaar.
Is het niet zo dat als je als particulier alle extra inkomsten op moet geven aan de belastingdienst, dus eigenlijk ook de netto opbrengsten van alle pups? Gewoon bij je inkomstenbelasting? Net zoals je alle andere extra inkomsten ook zou moeten optellen bij je inkomsten bij het invullen van de belastingopgave. Ik geloof dat er maar heeeeeeeel weinig fokkers zijn die dat doen. Net zoals er maar heeeeeel weinig mensen zijn die hun zwart verdiende geld optellen bij hun inkomsten en zo opgeven aan de belastingdienst.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
chrico schreef:Was een grapje. Veel fokkers roepen, neeeeeee wij verdienen er niet aan, houden niets over. Een nest fokken kost alleen maar geld.Devel schreef:Waar heb jij het nou weer over?
Ik moest gewoon lachen hoe je het neerzetten want je heb gelijk maar staat haaks op elke discussie die hier gevoerd word over dit onderwerp![]()
nee liefje.. jij blijft dat roepen terwijl de fokkers aangeven dat als alles goed gaat er echt wel verdiend wordt op een nestje. helaas wil dat er bij jou niet in

- M@scha
- Zeer actief
blondie schreef:Leuk hoor Devil komt omdat ik in een ander topic me afvroeg of iemand bij de winst van meerdere nesten per jaar van verschillende dieren inkomsten af zou dragen omdat er gefokt werd.
je mag zelfs geen commercieel bedrijf hebben met dezelfde naam als je kennelnaam. geen kvk dus. waarschijnlijk wel als je een beroepsdinges bent. dan is het anders. een hobby fokker moet na zoveel pups de inkomsten opgeven als neveninkomsten en volgens mij is dat na 4 nesten of 20 pups

- M@scha
- Zeer actief
Panna schreef:En verliezen, krijg ik dan ook belasting terug![]()
alles met een bon. je geeft je inkomsten (puppyprijs) op en alle uitgaven met bon of verklaring zoals dekgeld, voeding, testen, da kosten etc plus en min geeft een totaal en dat zijn je neveninkomsten

- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Ah, bedankt!massam schreef:Panna schreef:En verliezen, krijg ik dan ook belasting terug![]()
alles met een bon. je geeft je inkomsten (puppyprijs) op en alle uitgaven met bon of verklaring zoals dekgeld, voeding, testen, da kosten etc plus en min geeft een totaal en dat zijn je neveninkomsten
Het maakt dan niet uit dat bijvoorbeeld het dekgeld 'zwart' is betaald?
Niet dat het voor mij van toepassing is trouwens. Ik fok niet meer en zou ook niet boven het aantal nesten/kittens uitkomen.
Ergens is het ook wel gek dat het niet uitmaakt of 19 pups uit 3 nesten voor 1500,- of 500,- zijn verkocht, maar ok
- M@scha
- Zeer actief
Panna schreef:Ah, bedankt!massam schreef:[..]
Niet dat het voor mij van toepassing is trouwens. Ik fok niet meer en zou ook niet boven het aantal nesten/kittens uitkomen.
Ergens is het ook wel gek dat het niet uitmaakt of 19 pups uit 3 nesten voor 1500,- of 500,- zijn verkocht, maar ok
dat is eigenlijk altijd "zwart". als je het op wil geven zou ik een briefje maken wat jij en de dekreu-eigenaar ondertekenen. dan heb je een soort bon

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Als je het overmaakt ovv is t ook gelijk geregeld....massam schreef:Panna schreef:Ah, bedankt!massam schreef:[..]
dat is eigenlijk altijd "zwart". als je het op wil geven zou ik een briefje maken wat jij en de dekreu-eigenaar ondertekenen. dan heb je een soort bon