Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vooruitstrevende FCI!
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Vooruitstrevende FCI!
Nieuwe aanbevelingen van de FCI. Ben wel bang dat Kennelclubs en landen van herkomst straks alsnog toestemming moeten geven en dat er dan voor veel rassen nog niets van terecht komt. Maargoed, tis een begin.
1) The FCI encourages crosses between breed varieties in order to increase the gene pool and improve dog health: it is not beneficial for health in dog breeding to have too small populations.
This recommendation supersedes the circular 36/1973 dated 17/10/1973 and the decisions of the FCI General
Assembly in 1984 (Acapulco) does not affect, in any way, the existing CACIB distribution.
2) Guidelines to carry out crosses between breed varieties can only be worked out in co-operation with the COUNTRY OF ORIGIN and the APPLYING COUNTRY under the supervision of the FCI Scientific & Breeding Commissions.
3) SOME GENERAL AND BREED SPECIFIC PRINCIPLES
In general it should be possible to cross CLOSELY RELATED BREEDS or BREED VARIETIES in order to avoid or reduce health problems or problems caused by unhealthy construction. However please note:
SIZE: Only breed to nearest variety in size – or risk of whelping problems. LONG COAT: Long coat to long coat will always give long coat (as a single recessive gene). COLOUR: Never breed Merle to Merle – 1⁄4 will be homozygote for lethal/health defects, such as deafness.
Hier de link naar de hele circulaire. Met uitzonderingen en rassen.
http://www.fci.be/circulaires/4-2012-annex.pdf
http://www.fci.be
1) The FCI encourages crosses between breed varieties in order to increase the gene pool and improve dog health: it is not beneficial for health in dog breeding to have too small populations.
This recommendation supersedes the circular 36/1973 dated 17/10/1973 and the decisions of the FCI General
Assembly in 1984 (Acapulco) does not affect, in any way, the existing CACIB distribution.
2) Guidelines to carry out crosses between breed varieties can only be worked out in co-operation with the COUNTRY OF ORIGIN and the APPLYING COUNTRY under the supervision of the FCI Scientific & Breeding Commissions.
3) SOME GENERAL AND BREED SPECIFIC PRINCIPLES
In general it should be possible to cross CLOSELY RELATED BREEDS or BREED VARIETIES in order to avoid or reduce health problems or problems caused by unhealthy construction. However please note:
SIZE: Only breed to nearest variety in size – or risk of whelping problems. LONG COAT: Long coat to long coat will always give long coat (as a single recessive gene). COLOUR: Never breed Merle to Merle – 1⁄4 will be homozygote for lethal/health defects, such as deafness.
Hier de link naar de hele circulaire. Met uitzonderingen en rassen.
http://www.fci.be/circulaires/4-2012-annex.pdf
http://www.fci.be
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Vooruitstrevende FCI!
Ik had het net gelezen via je link op FB. Ik vind het wel een mooie aanzet, laten we hopen dat de landen van oorsprong er net zo over denken, dat biedt perspectieven lijkt mij. 
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Helaas: Guidelines to carry out crosses between breed varieties can only be worked out in co-operation with the COUNTRY OF ORIGIN and the APPLYING COUNTRY under the supervision of the FCI Scientific & Breeding Commissions.Nanna schreef:Klinkt zeer veelbelovend. Hoe gaat dat dan met stambomen? Of moet er eerst via de RV beslist worden?
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
spanje staat kruisingen tussen ruw en gladhaar ibicencos niet toe, sommige andere FCI landen al jaren wel, zoals Zweden......
geen idee hoe dat dan geregeld was.
Echter is het een mooi gegeven al zou ik liever zien dat er bij de ibicenco , gelijkende rassen ingekruist zouden mogen worden ipv enkel de haarvarieteiten, die hebben namelijk qua lijnen vaak al veel overeenkomsten. Daarentegen is er bij de ibicenco echt nog wel vers bloed te vinden, maar je moet goed zoeken en er wat voor over hebben om het te krijgen.
het zou wel fijn zijn bij de nakerds dat de peludos echt mee mogen doen in de fokkerij, dat zou deze rassen denk ik wel erg ten goede komen.
geen idee hoe dat dan geregeld was.
Echter is het een mooi gegeven al zou ik liever zien dat er bij de ibicenco , gelijkende rassen ingekruist zouden mogen worden ipv enkel de haarvarieteiten, die hebben namelijk qua lijnen vaak al veel overeenkomsten. Daarentegen is er bij de ibicenco echt nog wel vers bloed te vinden, maar je moet goed zoeken en er wat voor over hebben om het te krijgen.
het zou wel fijn zijn bij de nakerds dat de peludos echt mee mogen doen in de fokkerij, dat zou deze rassen denk ik wel erg ten goede komen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor het mixen van maatvariëteiten staat niets over toestemming die zou moeten worden gegeven door de kennelclub van het land van herkomst. Betekent dit dat deze regel een feit is? Neemt de RvB dit onverkort over? Kan de kennelclub van het land van herkomst überhaupt nog iets vinden van dit 'besluit'? Is het wel een besluit?
Zo ja, dan ben ik er erg blij mee
-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
Bij de schnauzers is het dus nu vanuit de fci toegestaan om de kleuren te mogen kruisen maar helaas de raad vind van niet, net zoals de ISPU.

-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
Bij de schnauzers is het dus nu vanuit de fci toegestaan om de kleuren te mogen kruisen maar helaas de raad vind van niet, net zoals de ISPU.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Badu schreef:Voor het mixen van maatvariëteiten staat niets over toestemming die zou moeten worden gegeven door de kennelclub van het land van herkomst. Betekent dit dat deze regel een feit is? Neemt de RvB dit onverkort over? Kan de kennelclub van het land van herkomst überhaupt nog iets vinden van dit 'besluit'? Is het wel een besluit?
Het staat er helaas wel en er staat ook dat het geen regel is maar een aanbeveling. Ik ben eigenlijk bang dat we er niets aan gaan hebben. Toen ik het de eerste keer las was ik heel blij maar eigenlijk betekend het zo nog helemaal niets. De FCI beveelt het aan maar het land van herkomst èn onze eigen RvB moeten het ook nog toestaan.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik hoop van niet maar het kan natuurlijk wel. Hopelijk zijn er wel een paar landen die er iets mee doen en volgen er daarna meer.Inge O schreef:ze willen dus de schijn wekken er iets aan te doen zodat ze verder helemaal niks meer hoeven te doen.
nog erger dan een dooie mus dan.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Ik hoop dat bij de Japanners de langharen ingezet mogen worden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, dat is NOG NIET zo.Cabasja schreef:Bij de schnauzers is het dus nu vanuit de fci toegestaan om de kleuren te mogen kruisen maar helaas de raad vind van niet, net zoals de ISPU.
Zoiets verandert niet wereldwijd in een dag natuurlijk
Als je dat wilt wijzigen moet je als RV stappen ondernemen en een voorstel indienen bij de Raad.
Of je moet er vragen over gaan stellen op de ALV van de Raad.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat ze niets kunnen doen.Inge O schreef:ze willen dus de schijn wekken er iets aan te doen zodat ze verder helemaal niks meer hoeven te doen.
Zo is de structuur van die organisatie dus.
Het moet vanuit de landen van oorsprong komen.
Dus als iets in Peru mag bij de Peruanen, dan kan er nu actie worden ondernomen om dat hier in te voeren aangezien de FCI het toestaat. Daar kun je dan aan refereren als RV.
Dat lijkt me ongeveer de weg.
Ben benieuwd wat de Belgische herders gaan doen trouwens.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ook.Marjoleine schreef: Ben benieuwd wat de Belgische herders gaan doen trouwens.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik las er finaal overheensirene schreef:Badu schreef:Voor het mixen van maatvariëteiten staat niets over toestemming die zou moeten worden gegeven door de kennelclub van het land van herkomst. Betekent dit dat deze regel een feit is? Neemt de RvB dit onverkort over? Kan de kennelclub van het land van herkomst überhaupt nog iets vinden van dit 'besluit'? Is het wel een besluit?
Het staat er helaas wel en er staat ook dat het geen regel is maar een aanbeveling. Ik ben eigenlijk bang dat we er niets aan gaan hebben. Toen ik het de eerste keer las was ik heel blij maar eigenlijk betekend het zo nog helemaal niets. De FCI beveelt het aan maar het land van herkomst èn onze eigen RvB moeten het ook nog toestaan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, dat weet ik niet.Inge O schreef:Marjoleine schreef:Ik denk dat ze niets kunnen doen.Inge O schreef:ze willen dus de schijn wekken er iets aan te doen zodat ze verder helemaal niks meer hoeven te doen.
Zo is de structuur van die organisatie dus.
wat dus (oa.) aangeeft dat het met die structuur niet goed zit.
Overigens is het wel zo dat de fokkerijcommissie van de FCI voortdurend streeft naar spreiding in genen, naar openen van stamboeken, naar wijzigen van standaards en ga zo maar door.
Ze doen daar heel veel aan.
Alleen is er dan per land een kennelclub en daaronder vallen weer de rasverenigingen.
Dan kun je dus van alles aanbevelen, maar als die het niet overnemen houdt het op.
En kennelclubs en RV's zijn allemaal verenigingen. Met leden, democratische principes en regels en met inspraak.
Dáár zit het probleem.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Een dictatuur... dat is wat we nodig hebbenMarjoleine schreef:
En kennelclubs en RV's zijn allemaal verenigingen. Met leden, democratische principes en regels en met inspraak.
Dáár zit het probleem.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Soms ben ik best wel voor een stichting zonder leden of inspraak, geef ik toeBadu schreef:Een dictatuur... dat is wat we nodig hebbenMarjoleine schreef: En kennelclubs en RV's zijn allemaal verenigingen. Met leden, democratische principes en regels en met inspraak.
Dáár zit het probleem.![]()