Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geleidehond aangevallen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Geleidehond aangevallen

Ongelezen bericht door Valerie »

Waarom moet een geleidehond buiten blijven :denken:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Valerie schreef:Waarom moet een geleidehond buiten blijven :denken:
volgens mij liep de geleidehond langs en zat de andere hond aan een paal, althans zo lees ik het.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Die liep langs de vastgebonden hond met zijn baas ;)
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Nee, hond 1 zat vastgebonden, hond 2 kwam voorbij en werd aangevallen door hond 1 (hond 2 is de geleidehond)
En de groeten van de mannen :zwaai
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik lees het nu ja. Honden achterlaten zonder toezicht mogen ze wat mij betreft meteen verbieden.
Ik vraag mij wel af hoe het kan dat de hond zo onder de indruk is van een vechtpartij? Zo te lezen is er geen dierenarts aan te pas gekomen.
De eigenaar is duidelijk een aso.
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

Het hangt helemaal van soort hond af dat hij heel even buiten moet blijven
Kijk van nature agressieve hond zo dan niet kunnen maar zo"n goedzakje weer wel

Anders moet je hier in het centrum lopen kan je 2 jack russels tegenkomen die eigenaar vindt het zielig als ze alleen thuis moet blijven
Dan zijn ze ook nog los ipv aan een paaltje
Laatst gewijzigd door Yvet op 13 jan 2012 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Yvet schreef:Het hangt helemaal van soort hond af dat hij heel even buiten moet blijven
En dan denkt iemand goh wat een leuk hondje, en heb jij een goedzakje minder :wink:
Yvet
Zeer actief

Nog nooit last van gehad
Alleen om ze te bewonderen
M'n vorige hond heb ik tot aan haar dood gehad terwijl ik eens in de zoveel tijd meenam naar het centrum

Afbeelding
Yvet
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Yvet schreef:Het hangt helemaal van soort hond af dat hij heel even buiten moet blijven
En dan denkt iemand goh wat een leuk hondje, en heb jij een goedzakje minder :wink:
Zou jij aan iemand vragen die eventjes op jouw hond let als hij mee zou gaan naar het centrum
Of nog erger in de supermarkt meenemen

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

een hond vast zetten aan een paal
lijkt me het recept voor problemen :U:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zoals ik het lees zat toch ECHT de geleidehond aan de paal.
Hoe kan anders de eigenaar van de aanvallende de baas van de geleidehond kunnen waarschuwen die in de winkel was?

Zowiezo... herstel sowieso ;-) vind ik dat een hond niet aan een paal hoort, een geleidehond al helemaal niet.

Het is sneu dat dit moest gebeuren. Ik snap ergens de geleidehond-eigenaar wel; zijn reaktie was waarschijnlijk uit schrik. Als je hoort dat je hond is aangevallen schrik je, zeker als het een geleidehond betreft waar je afhankelijk van bent.

Suzanne
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

een geleidehond mag overal mee naar binnen als het goed is toch? dus ga ik ervan uit dat de andere hond aan die paal zat.
Doet er verder ook niet toe, het kan gebeuren, alleen de reactie van de eigenaar van die andere hond vind ik een beetje k-t.
Het opleiden tot geleidehond kost enorm veel moeite en geld en het zou jammer zijn wanneer deze hond middels dit incident niet meer geschikt zou blijken om zijn taak uit te voeren.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Volgens mij zat hond a (bozerik) een een paal. Hond b (geleidehond) kwam lang en hond a valt hond b aan. Omdat baasje b waarschijnlijk het niet kan heeft persoon c de honden uit elkaar gehaald, is de winkel ingegaan om baasje a te halen die persoon c bedreigde. Zo lees ik het iig.
Afbeelding
emeg
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door emeg »

Van zo'n krantenartikel kan iedereen met een hond (zelfs trainers van geleidehonden) wat leren. Een blind iemand die met zijn geleidehond loopt is helemaal afhankelijk van zijn/haar hond. Zelf kan de eigenaar zijn/haar hond niet om potentiële gevaren heenleiden. Mogelijk is de betreffende geleidehond tot zeer dicht in de persoonlijke zone van de vastgebonden hond terecht gekomen die vervolgens vanuit zijn instinkt de binnendringer aanviel. Of zat de vastgebonden hond met een veel te lange (flex)lijn aan die paal vastgebonden waardoor deze meters van de paal vandaan kon aanvallen?

Ik zie vaak aan palen en fietsstallingen vastgebonden honden terwijl de baas in de winkel zijn/haar boodschappen haalt. Ik heb meegemaakt dat zo'n vastgebonden hond verscholen zat tussen fietsen en reclameborden waardoor ik zo'n hond, toen ikzelf met mijn hond kwam aanlopen, pas op het allerlaatste moment opmerkte. Verder vraag ik mij af of blindengeleidehonden niet getraind zijn om met een flinke boog om een vastgebonden hond heen te lopen? Heeft die geleidehond dat niet gedaan? zo ja waarom niet?
Emile
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Miezemuis schreef:Volgens mij zat hond a (bozerik) een een paal. Hond b (geleidehond) kwam lang en hond a valt hond b aan. Omdat baasje b waarschijnlijk het niet kan heeft persoon c de honden uit elkaar gehaald, is de winkel ingegaan om baasje a te halen die persoon c bedreigde. Zo lees ik het iig.
Inderdaad. het is gewoon in Telegraaf-stijl genotuleerd. Beginnende reporter. :mrgreen: Valt me nog mee dat er geen rassen vermeld zijn; hoewel ik inmiddels de brutaliteit heb dit zelf in te gaan vullen...Het was vast een golden. :mann:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik ga ook opzij als een geleidehond mij moet passeren,tuurlijk word de geleidehond ervoor opgeleid om mij te ontwijken maar is het nou zo'n moeite om zelf een stapje opzij te doen?
Die hond die daar vastlag is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van de geleidehond+eigenaar,mag je nog een beetje rekenen op het gezonde verstand van mensen.
ALs het dier aan de paal zich niet kan gedragen,dan moet je hem daar niet vastleggen,persoonlijke zone of niet.
Anne&Taar
Zeer actief

eefje+huig schreef:ik ga ook opzij als een geleidehond mij moet passeren,tuurlijk word de geleidehond ervoor opgeleid om mij te ontwijken maar is het nou zo'n moeite om zelf een stapje opzij te doen?
.
Ik gok zo maar dat de aanvallende hond nou net een stap naar voren deed...En dat de eigenaar niet in de buurt was dit te beletten. Dat was nou net t hele probleem.
Ik had Anne een tijdje terug hier bij t bakkertje vastgelegd, met voor mij vrij zicht op haar ligplek, en toen is er trouwens ook een geleidehond tegen haar aan gelopen. Het baasje wilde per-se dat de hond 'rechtdoor' liep, en na even twijfelen deed de hond dit dus maar. Over Anne heen. :mrgreen: Ik heb me snel naar buiten gerept om te voorkomen dat die man over mijn hond zou struikelen.. :mrgreen: .
emeg
Vaste gebruiker

eefje+huig schreef:ik ga ook opzij als een geleidehond mij moet passeren,tuurlijk word de geleidehond ervoor opgeleid om mij te ontwijken maar is het nou zo'n moeite om zelf een stapje opzij te doen?
Daar ga ik met een hele grote boog omheen.
eefje+huig schreef:Die hond die daar vastlag is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van de geleidehond+eigenaar,mag je nog een beetje rekenen op het gezonde verstand van mensen.
Mag ik een antwoord geven dat heel brutaal lijkt maar in feite de realiteit is? Je kan niet (meer) rekenen op het gezonde verstand van mensen.

De kranten en het nieuws staan bol van ongelukken, incidenten en trammelant die het gevolg zijn dat mensen hun gezonde verstand niet kunnen en blijkbaar geregeld niet willen gebruiken. Er zijn heel wat mensen die met een hond(je) lopen terwijl zij eigenlijk niets van hun hond en hun natuurlijke gedragingen naar soortgenoten afweten. Als het dan fout gaat dan wordt de hond meteen agressief genoemd. Het zou mij allerminst verbazen dat de betreffende journalist die het oppervlakkige krantenartikeltje heeft geschreven geen verstand van honden heeft en zelf, als hij/zij met een hond zou gaan lopen ook met de hond gevaarlijke stunten uithaalt.

Je moest eens weten wat voor rare stunten ik mensen met hun honden zie uithalen. Mijn herdershond is twee maanden geleden in de lift aangevlogen door een kleine teritoriumnijdige keffer die los van de lijn voor de liftdeur mag klaar staan om, zodra de liftdeur open gaat, naar binnen te rennen. Ik heb een andere hond al twee keer bijna dodelijk zien verongelukken omdat zijn eigenaresse volhardend blijft aanklooien met een geheel uitgerolde flexlijn op plekken waar dat bijzonder riskant is, en zij leert daar helemaal niets van. Heel wat riskant gedrag met honden wordt door veruit de meeste mensen niet als zodanig herkent.
eefje+huig schreef:ALs het dier aan de paal zich niet kan gedragen,dan moet je hem daar niet vastleggen,persoonlijke zone of niet.
Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat heel veel mensen met een hond (de meerderheid heeft met zijn hond nog nooit een hondenschool bezocht) zich helemaal niet realiseren hoe vaak zij risico's nemen met hun hond. Je kan de veiligheid van je hond en andermans hond, wat ik iedere dag veel te vaak zie, nooit aan je hond overlaten, tenzij het om zwaar getrainde volledig goed gekeurde geleidehonden gaat die hun baas moeten leiden in plaats van andersom. En dan nog is een ongeluk niet voor 100% uit te sluiten want heel veel mensen nemen dagelijks nonchalant een loopje met hun eigen en andermans veiligheid. Net zoals er geen volmaakte mensen bestaan bestaat er ook geen enkele volmaakte hond. Dus is het wel degelijk van groot belang om het betreffende incident tot op de bodem uit te zoeken waarbij ook zal moeten worden gekeken of de geleidehond heeft gefaald en zo ja of dat door een betere training vooraf voorkomen had kunnen worden. Hier gaat het niet alleen om het eigen gelijk maar vooral om het feit dat heel veel mensen hun gezonde verstand vaak of minder of helemaal NIET gebruiken.
Emile
emeg
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
emeg schreef: Mogelijk is de betreffende geleidehond tot zeer dicht in de persoonlijke zone van de vastgebonden hond terecht gekomen die vervolgens vanuit zijn instinkt de binnendringer aanviel.
Dus honden die gewoon een wandelaar met hond laten passeren zonder te reageren met agressief gedoe zijn instinctloos? :denken:
Wie gelooft of (nog erger) van mening is dat zijn of haar hond nooit instinctmatig in bepaalde situaties de 'fout' in gaat behoren m.i. tot de bijzonder met zichzelf ingenomen hondeneigenaren waar ik geen goed woord voor over heb. Dat zijn vaak de figuren die, als het een keer wel flink fout gaat, zeggen "dat doet die anders nooit hoor!" Misschien was die hond die de geleidehond heeft aangevallen ook het soort hond die nog nooit eerder zoiets heeft gedaan. Het is goed mogelijk dat de eigenaar in zijn omgeving goed bekent staat als een nette huisvader en was die man zo verrast en ondersteboven van het gedrag van zijn vermeende lieve schattebout dat hij zich in zijn eerste reactie nogal agressief heeft afgereageerd op de brenger van het slechte nieuws.

Normaal gesproken moeten honden door hun eigenaar worden gecontroleerd, is dat niet het geval dan ben je al in gebreke, ook als je een 'gemakkelijke' hond hebt die normaal gesproken vanuit zichzelf een andere hond met rust laat. Daar komt bij dat blijkbaar in de door jou uitgedachte situatie die honden los van de lijn zijn en dus de vrijheid hebben om zelf tijdig een conflict letterlijk uit de weg te lopen. Een alleen gelaten hond aan een paal vast gebonden wordt op dat moment niet begeleid en heeft ook niet de optie om van een hondse of menselijke indringer weg te lopen. Verder wordt een blinde geleidehond niet begeleid, zo'n hond is zelf de begeleider. Aan blinde geleidehonden moeten hele hoge eisen worden gesteld omdat de veiligheid van de hond en zijn/haar baas in 'handen' ligt van het betreffende dier en dat zijn heel uitzonderlijke situaties.
Emile
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het lijkt mij een ongelukkig voorval zoals er dagelijks vast tientallen gebeuren.
Elke dag worden er tientallen mensen beroofd, maar als het slachtoffer bejaard is, of in een rolstoel zit mag je ermee in de krant. Zo ook met honden :wink:

Maarja, dat doet niets af aan het feit dat honden die niet onder toezicht staan buitengewoon storend zijn voor mensen met een werkende geleidehond denk ik. Die mensen zien niks aankomen, en een geleidehond is uiteindelijk ook maar een hond.
Die zal best getraint zijn om confrontaties uit de weg te gaan, maar ik kan me voorstellen dat die er ook wel eens zat van is en zich tóch een keer laat uitdagen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Het stuk moet in ieder geval wel weer appelleren aan het och en ah gehalte van de lezers van de TG. Kan me niet voorstelen dat een beetje fatsoenlijke blindegeleidehond onbruikbaar is na een simpele vechtpartij, maar ja, dan blijft er van het non-nieuws helemaal niets meer over.
En de eigenaar van de vastgebonden hond moet gewoon een schop onder zijn kont dat ie zo'n k@thond aan een paal zet.

Laten we ons verder maar gelukkig prijzen dat we in een land leven waar dit soort onzin het landelijk nieuws haalt, teken dat er verder winig van belang gebeurd. En anders sturen we gewoon de dierenpolitie erop af. :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
emeg
Vaste gebruiker

Anne&Taar schreef:
.
Ik had Anne een tijdje terug hier bij t bakkertje vastgelegd, met voor mij vrij zicht op haar ligplek, en toen is er trouwens ook een geleidehond tegen haar aan gelopen. Het baasje wilde per-se dat de hond 'rechtdoor' liep, en na even twijfelen deed de hond dit dus maar.
Als die blinde persoon niets ziet en aan zijn twijfelende hond de opdracht geeft om rechtdoor te lopen, met als gevolg over andermans hond heen te lopen, dan zou je de blinde persoon kunnen verwijten dat deze zijn/haar hond niet zijn werk laat doen. Het feit dat de geleidehond gaat twijfelen om recht door te lopen is al een indicatie dat er recht vooruit wat aan de hand kan zijn. Mogelijk is de geleidehond blijkbaar niet zelfstandig genoeg om zijn werk in alle omstandigheden goed te doen door aan een foute beslissing van zijn baas gevolg te geven. Maar goed dat jouw sociale hond over zich heen liet lopen, maar ik vrees dat zoiets niet door iedere hond wordt gepikt.

Ik keek zojuist, terwijl ik met deze reactie bezig ben, even uit mijn raam want ik hoor aan de overkant een hond luid blaffen. Ik woon tegenover een supermarkt en raad eens wat ik zie? Een vast gebonden herdershond die luid blaft naar een Beagle die op ongeveer twee tot drie meter afstand bij die herdershond vandaan staat aan meters lange flexlijn die wordt vast gehouden door iemand die, zonder zich wat van die blaffende herder aan te trekken, met anderen aan het leuteren is.

Goed, waar was ik gebleven? O ja.

Heel wat ongelukken worden veroorzaakt door een ongewone samenloop van omstandigheden in combinatie met fouten die veel mensen maken. Ik ben benieuw hoeveel mensen die hun hond buiten de winkel vastbinden om even boodschappen te doen er rekening mee houden dat er wel eens een blind iemand met zijn geleidehond langs kan komen die in botsing geraakt met hun hond. Kortom, van dit incident kunnen heel veel hondeneigenaren het nodige leren. Mijn oma zij altijd, "spiegel je aan een ander, dan spiegel je je zacht", wat betekend dat je zonder er zelf narigheid van te ondervinden je veel kan leren van andermans fouten.
Emile
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

maar omdat mensen hun verstand niet willen gebruiken moeten andere mensen dat maar wel doen,toch?
Hoe kan iemand die niet kan zien,zich hier nou op voorbereiden?Die zit het niet aankomen en kan er dus ook niet op reageren zoals zou moeten.
En dus vind ik dat de andere mensen daarop moeten acteren,de mensen met honden dus,en zeker honden die niet zo leuk tegen andere honden zijn.
Ik snap de mentaliteit van mensen tegenwoordig niet zo goed hoor,het is echt ieder voor zichzelf,en die ander?die kan doodvallen,boeit niet.
onbegrijpelijk.
Yvet
Zeer actief

Een hond niet aan de paal lijkt mij ook een recept voor grote problemen
Als je hond voor de winkel neerzet terwijl ook nog aan de parkeerplaats grenst
Want hij kan zo naar de parkeerplaats naar toe schieten dan mag je wel op je blote knieen zitten dat je hond nog levend terug krijgt

Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Soms, en of dit het juist etopic is om te schrijven weet ik niet, maar soms vraag ik mij af wat voor een machientjes er gemaakt worden van een hulphond zonder rekening te houden met de buitenwereld.
Honden mogen geen contact onderling, hond moet alles negeren, hond mag geen contact met andere mensen enz enz. Wat voor een hond krijg je dan? Denk dat daar ook eens iets aan veranderen moet want diezelfde hond blijft voor andere honden gewoon een hond al spreken zij soms totaal de taal niet meer
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Anne&Taar
Zeer actief

chrico schreef:Soms, en of dit het juist etopic is om te schrijven weet ik niet, maar soms vraag ik mij af wat voor een machientjes er gemaakt worden van een hulphond zonder rekening te houden met de buitenwereld.
Honden mogen geen contact onderling, hond moet alles negeren, hond mag geen contact met andere mensen enz enz. Wat voor een hond krijg je dan? Denk dat daar ook eens iets aan veranderen moet want diezelfde hond blijft voor andere honden gewoon een hond al spreken zij soms totaal de taal niet meer
Nou, je struikelt hier over de geleidehonden, maar dat is echt absoluut niet waar, hoor. De honden die ik hier zie zijn soms wel degelijk afgeleid door honden en hebben dan wat sturing nodig, en ze spelen hier ook los met andere honden en halen kattekwaad uit. Ik zie ook regelmatig een baasje mopperen. Het zijn echt gewoon honden hoor, dat is ze echt niet afgenomen. (Laatst zag ik er 1 met zn neus in de tas van een ander in de supermarkt, hihi... :mrgreen: ) En er staat toch ook niet dat de geleidehond zich niet heeft verweerd? En wat is er trouwens 'ongewoon' aan honden negeren? Anne en Fenna doen niet anders dan dat, en das echt niet omdat ze zo super onder appel staan. (geef ik toe... :mann: )
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Anne&Taar schreef:
chrico schreef:Soms, en of dit het juist etopic is om te schrijven weet ik niet, maar soms vraag ik mij af wat voor een machientjes er gemaakt worden van een hulphond zonder rekening te houden met de buitenwereld.
Nou, je struikelt hier over de geleidehonden, maar dat is echt absoluut niet waar, hoor. De honden die ik hier zie zijn soms wel degelijk afgeleid door honden en hebben dan wat sturing nodig, en ze spelen hier ook los met andere honden en halen kattekwaad uit. Ik zie ook regelmatig een baasje mopperen. Het zijn echt gewoon honden hoor, dat is ze echt niet afgenomen. (Laatst zag ik er 1 met zn neus in de tas van een ander in de supermarkt, hihi... :mrgreen: ) En er staat toch ook niet dat de geleidehond zich niet heeft verweerd? En wat is er trouwens 'ongewoon' aan honden negeren? Anne en Fenna doen niet anders dan dat, en das echt niet omdat ze zo super onder appel staan. (geef ik toe... :mann: )
Ik heb zelf een jaar een hondje in opleiding gehad die in tegenstelling tot de honden van stichtingen die ik tegenkwam gewoon hond mocht zijn. Kreeg opmerkingen van andere jaaropvangers van huh, oh dat mag ik hem niet laten doen of hee iemand aait haar. Dus je kan mij proberen te vertellen dat hulphonden gewoon honden zijn, ik heb anders meegemaakt tijdens ontmoetingen van gastgezinnen en daar zit een wereld van verschil in.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Anne&Taar
Zeer actief

chrico schreef: Ik heb zelf een jaar een hondje in opleiding gehad die in tegenstelling tot de honden van stichtingen die ik tegenkwam gewoon hond mocht zijn. Kreeg opmerkingen van andere jaaropvangers van huh, oh dat mag ik hem niet laten doen of hee iemand aait haar. Dus je kan mij proberen te vertellen dat hulphonden gewoon honden zijn, ik heb anders meegemaakt tijdens ontmoetingen van gastgezinnen en daar zit een wereld van verschil in.
Nou, ik kom wekelijks honden net vers uit gastgezinnen tegen (werkgerelateerd), en ik lig helemaal in een deuk als je hiermee stelt dat die honden stijf en strak zijn opgevoed. :mrgreen: Dan doe ik t nog beter, bij wijze van. Dus ik ben het hierin absoluut niet met je eens.
Yvet
Zeer actief

Ik zie aantal keren dat een hulphond die in opleiding zit met een dekje op z'n rug van verboden te aaien als ze door het centrum begeven

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hulphonden zijn heel iets anders dan geleidehonden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”